حزب توسعه ملی ایران اسلامی ضمن حمایت از اقدام مدبرانه و راهبردی دولت در توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امید به احیای برجام و رفع مسالمت آمیز تحریم‌ها را همچنان زنده نگاه داشت، از دولت محترم می‌خواهد که پیگیری راهبرد تلاش برای احیای حقوق کشور و ملت را از طریق گفتگو و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک، شجاعانه ادامه دهد ومرعوب صداهای بلند اما توخالی از تدبیر و توجه به منافع ملی نشود.

به گزارش جماران؛ حزب توسعه ملی ایران اسلامی در حمایت از توافق اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعیه صادر کرد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی حزب توسعه ملی ایران اسلامی متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

توافق چند روز گذشته ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، چالش جدیدی را میان موافقین و مخالفین برجام در کشور بوجود آورده است. این موضوع، بار دیگر مسائل مربوط به سیاست خارجی کشور را که حل معضلات اقتصادی و معیشتی کنونی جامعه، تا حدود زیادی وابسته به آن است،در معرض توجه بیش از پیش قرار داد.

بدنبال برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا که پایان دوران ترامپ و روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا را در پی داشت و از آنجا که سیاست “بازگشت به توافق برجام”یکی از ارکان اعلامی سیاست خارجی بایدن، هم در دوره مبارزات انتخاباتی و هم پس از استقرار دولت جدید آمریکا بوده است، امید به احیای برجام و بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات برجامی خود، قوت گرفت. این در حالی است که طی نزدیک به سه سال گذشته، فشارهای حاصل از تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی ترامپ، بر اقتصاد ملی و وضعیت معیشتی آحاد مردم، شرایط غیر قابل قبولی را در کشور ایجاد کرده است. وضعیت ناگوار و اسفناک پیش آمده برای معیشت مردم و سختی‌های ایجاد شده برای گذران امور جاری زندگی آحاد جامعه، خصوصاً اقشار و طبقات آسیب پذیر، به گونه‌ای دهشتناک و ویرانگر شده است که بر تمامی دست اندرکاران کشور، فرض و واجب قطعی و تخلف ناپذیر می‌کند که هر امکانی را، از جمله احتمال تغییر رویکردها در دولت آمریکا، برای برداشتن این فشارهای ظالمانه به طور جدی مورد توجه قرار دهند.

مواضع منطقی و عزت‌مندانه دولت مبنی بر استقبال از بازگشت متقابل ایران و آمریکا به تعهدات برجامی به عنوان گام اول و قابل بررسی و گفتگو دانستن سایر اختلافات و مشکلات موجود در روابط خارجی کشور، بر مبنای تأمین منافع ملی کشور و رفع موانع و مشکلات موجود در زندگی مردم و در عین حال، حفظ استقلال و عزت کشور، همان رویکردی بود که از دولت برآمده از وعده حل مسائل و گره‌های سیاست خارجی کشور، انتظار بود.

دولت یازدهم و دوازدهم، علی رغم تمامی محدودیت‌ها‌ در اختیارات و مواجهه با جریانهای تندرو و تنش‌آفرین داخلی که منافع خود را در درگیری دائمی کشور با جنگ و تحریم و منازعه در روابط خارجی می‌بینند، با اتخاذ دیپلماسی فعال و موفق، توانسته است در سالهای مسئولیت خود به طور نسبی، هدف کاهش تنش‌ها در روابط خارجی کشور و مقابله با اجماع جهانی علیه ایران  را محقق کند. نقطه اوج این تلاش و موفقیت را می‌توان در توافقنامه برجام مشاهده کرد. بر این پایه بود که فشارهای بی‌سابقه سیاسی دوره ترامپ بر کشورمان، هیچگاه نتوانست در عرصه سیاست بین‌الملل، ایران را منزوی کرده و اجماعی جهانی علیه آن ایجاد کند. موفقیت های متعدد دیپلماتیک کشور در سازمان های بین المللی و در برابر درخواست‌ها و فشارهای آمریکا، از جمله دست‌آوردهای مهم این رویکرد بوده که نمونه بارز آن در رد متعدد درخواست های آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحدد مبنی بر بازگشت تحریم های بین المللی قابل مشاهده است. با چنین پیشینه‌ای است که در شرایط جدید پسا ترامپ و ماههای کوتاه باقی مانده از عمر دولت، می‌توان انتظار نتایج مثبتی را در ایجاد گشایش در روابط خارجی کشور و به تبع آن، اوضاع اقتصادی جامعه داشت.

دراین میان، تصویب “قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران” توسط مجلس یازدهم ضد برجام، آن هم درست پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در آستانه روی کار آمدن دولت بایدن که اقرار می‌کند سیاست فشارهای حداکثری شکست خورده و شعارش، ”بازگشت به برجام” است، اقدامی بحث برانگیز بود. خاصه آنکهاین اقدام، بدون توجه به تغییر فضای ایجاد شده در مناسبات بین المللی در دوران پسا ترامپ و علی‌رغم نظر کارشناسی مسئولان سیاست خارجی دولت انجام می‌شد. قانون مصوب مجلس ضمن مکلف کردن دولت به کنار گذاشتن برخی تعهدات برجامی درخصوص غنی سازی اورانیوم، نهایتا دولت را مکلف کرد که دو ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون، در صورت عدم لغو کامل تحریم‌های بانکی و نفتی، نظارت‌های فراتر از پادمان، از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

هر چند مجلسیان، همانند نامی که برای طرحشان انتخاب کردند، مدعی شدند که این قانون به دولت کمک خواهد کرد تا موفق به رفع تحریم‌ها شود، اما از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بر این اعتقاد بودند که همانگونه که کاستن از تعهدات برجامی ایران در نوبت های قبلی نتوانست مانع ادامه تحریم‌ها شود، این طرح نیز، خصوصا با ضرب‌العجل زمانی تعیین شده در آن که مطابق است با نخستین ماه آغاز بکار دولت جدید آمریکا، نه تنها کمکی به حل مشکل نخواهد کرد، بلکه می‌تواند تبدیل به مانعی برای ایجاد تغییر در مناسبات برجامی ایران و آمریکا شود. چرا که واضح بود، دولت بایدن، علی رغم تمایل به بازگشت به برجام، برایاجرایی کردن آن، با مشکلات، موانع و مخالفت‌های فراگیری در داخل آمریکا و همچنین فشارهای فراوانی از جانب اسرائیل و رقبای منطقه‌ای کشورمان مواجه است و احتمالا در ماه اول استقرار خود، موفق به این کار نخواهد شد. همچنین نهایتاً با توقف اجرای پروتکل الحاقی از جانب ایران، که به تعبیری آخرین گسست ایران از برجام است، آخرین نفس‌های برجام نیز عملا گرفته می‌شود و امیدهای ایجاد شده برای احیای آن به ناامیدی تبدیل می‌شود.

اینک در آستانه ضرب العجل مقرر از جانب مجلس برای خروج ایران از تعهدات فرا پادمانی، خوشبختانه با تدابیر صحیح دولت محترم که تصویب و حمایت شورای عالی امنیت ملی را نیز پشتوانه خود داشت، راه حلی فنی پیدا شد تا ضمن اجرای مصوبه مجلس، به طور موقت شرایطی را در تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد کند که مورد رضایت ضمنی آژانس و طرف‌های دیگر برجام نیز باشد. توافق سه ماهه دولت با آژانس، مبنی بر ضبط تصاویر دوربین های کنترلی و نگهداری آن نزد ایران در این مدت اقدامی کاملا خردمندانه و عزت مندانه در جهت منافع ملی کشور است که می‌بایست از این اقدام دولت تقدیر کرد. بدان امید که در این دوره زمانی، شرایط برای بازگشت طرفین به تعهدات برجامی و رفع تحریم‌ها محیا شود.

در چنین وضعیتی، اقدام اخیر مجلس در مواجهه با تدبیر دولت و شورایعالی امنیت ملی، بسیار موجب تعجب و تاسف بود. متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس انقلابی که بنظر می‌رسد بر خلاف شعارهای ادعایی خود در مورد حل مسائل معیشتی و اقتصادی مردم و منافع ملی، بیشتر دغدغه مسائل انتخاباتی و جناحی را دارند، با غوغاگری و جنجال آفرینی بیهوده در صحن مجلس، در جهت مخدوش کردن این تدبیر منطقی دولت کوشیدند. جالب‌تر آنکه برای نیل به اهداف خود، حتی بررسی لایحه بودجه را که از اساسی ترین مسائل مرتبط با اقتصاد و معیشت مردم و کشور است، از دستور کار خود خارج کردند و با ادعای تخلف دولت از اجرای مصوبه مجلس، موضوع را برای تعقیب قضایی رییس جمهور و سایر مسئولان عالی دولتی به قوه قضاییه ارجاع دادند.

نکته عجیب دیگر در این میان عملکرد رئیس محترم مجلس است که با وجود آنکه در جلسه شورای امنیت ملی حضور داشته و از مصوبه آن شورا مطلع بوده است، یا نخواسته و یا نتوانسته است چنین موضوع ساده‌ای را به نمایندگان انقلابی تفهیم و صحن علنی مجلس را مدیریت کند.

حزب توسعه ملی ایران اسلامی ضمن حمایت از اقدام مدبرانه و راهبردی دولت در توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امید به احیای برجام و رفع مسالمت آمیز تحریم‌ها را همچنان زنده نگاه داشت، از دولت محترم می‌خواهد که پیگیری راهبرد تلاش برای احیای حقوق کشور و ملت را از طریق گفتگو و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک، شجاعانه ادامه دهد ومرعوب صداهای بلند اما توخالی از تدبیر و توجه به منافع ملی نشود و بر سر منافع اساسی ملت مسامحه و کوتاهی نداشته باشد چرا که قطعا محکوم شدن احتمالی در دادگاه به جرم حمایت از منافع ملی و تلاش برای رفع تنگناهای معیشتی مردم، سربلندی و افتخار را در دادگاه افکار عمومی ملت بزرگ ایران و کسب رضایت الهی به همراه خواهد داشت. این محکمه، مهمترین دادگاه پیش روی همه مسئولان کشور است و پیروزی و سربلندی در آن از هر محکمه ای مهمتر و صد البته سخت‌تر است.

ما همچنین معتقدیم، بهره برداری از فرصت پیش آمده برای رفع تحریم‌ها و گره گشایی از مشکلات مردم، حتی یک روز نیز نباید به تأخیر افتد و هیچکس و جریانی حق ندارد که با اهداف سیاسی و انتخاباتی، آن را از مردم وکشور سلب کند. چنین رویکردی خیانت بزرگی به کشور و مردم است که مرتکبین آن، عاقبت می‌بایست پاسخگوی رفتار وعمل خود باشند.

ما به دولت جدید آمریکا توصیه می‌کنیم تا با عبرت آموزی از تجربه شکست خورده اعمال فشار حداکثری ترامپی که نتیجه‌ای جز ارتکاب ظلم و جنایت در حق ملت بزرگ ایران و انزوای بین‌المللی برای اقدام کنندگان بدنبال نداشته است، بر فشارهای موجود جریانات جنگ افروز و تندروی داخلی و همچنین مطالبات اسرائیل و برخی دولت‌های منطقه غلبه کرده و با بازگشت هر چه سریعتر به تعهدات برجامی، ضمن ترمیم حیثیت مخدوش شده بین‌المللی خود، زمینه‌ساز کاهش منازعات و اختلافات فی‌مابین دو کشور باشد.

 

حزب توسعه ملی ایران اسلامی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.