عراقچی بلافاصله پس از نشست سه جانبه با چین و روسیه، نشست چهارجانبه با هیأت‌های اتحادیه اروپایی و سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه را آغاز کرد.

به گزارش جماران؛ در چند روز گذشته و از زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک، چندین نشست دوجانبه و چند جانبه در سطح معاونین و مدیران سیاسی و همینطور در سطوح کارشناسی میان هیات های ایران با هیات های اتحادیه اروپایی، سه کشور‌ اروپایی و هیات های چین و روسیه برگزار شده است.

نشست ها در روزهای تعطیل بدون تغییر دنبال شده و گاه تا ساعات پایانی شب هیات ها در حال گفتگو بوده اند.

در همین راستا، روز دوشنبه نشست سه جانبه ایران، روسیه و چین برای بررسی و تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت گفتگوها و هماهنگی مواضع با حضور روسای هر سه هیات در محل گراندهتل وین برگزار شد.

هیات ایرانی در این دیدار نقطه نظرات خود در خصوص متون پیش نویس و موضوعات باقی مانده را برای طرف های چینی و روس تشریح کرد.

هیات های چین و روسیه نیز ضمن ارائه برخی نظرات و توضیحات، بار دیگر بر حمایت کامل خود از مواضع ایران تاکید کردند.

هر سه هیات بر اهمیت تداوم کار به صورت جدی و به دور از هرگونه شتابزدگی یا تاخیر بی سبب تاکید کردند.

دکتر عراقچی بلافاصله پس از نشست سه جانبه با چین و روسیه، نشست چهارجانبه با هیأت‌های اتحادیه اروپایی و سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه را آغاز کرد.

 

عراقچی: مذاکرات خیلی پیچیدگی‌ دارد اما پیشرفت خوبی داشته‌ایم

مذاکره کننده ارشد ایران در وین با بیان اینکه علیرغم پیچیدگی‌های زیادی که در برجام وجود دارد پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است، هماهنگی بین ایران با روسیه و چین را مثبت دانست.

«سید عباس عراقچی» درباره روند مذاکرات در وین گفت: یک هفته است که در وین مذاکرات را دنبال می‌کنیم. مذاکرات خیلی پیچیدگی‌های زیادی دارد. به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم. فکر می‌کنیم پیشرفت‌های خوبی تا کنون داشتیم و مسیر خوبی را طی کردیم.

وی با بیان اینکه الان در نقطه‌ای هستیم که درباره اختلافات بارزی که وجود دارد به آنها پرداخته می‌شود، اظهار داشت: متن‌ها تهیه شده است. مقدار زیادی از متون آماده است ولی مسائل اختلافی تحت بررسی است. جلسات فشرده زیادی را این روزها برگزار کردیم. من امروز جلسه سه‌جانبه‌ای با روسیه و چین داشتم.

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران با اشاره به دیگر دیدارهای امروز خود تصریح کرد: هماهنگی‌های خوبی بین ما، روسیه و چین وجود دارد. همچنین جلسه چهارجانبه دیگری با سه کشور اروپایی داشتیم. جلسات کارشناسی به همین ترتیب ادامه دارد.

عراقچی با تاکید بر اینکه مسیر خوبی تاکنون طی شده است، خاطرنشان کرد: اینکه در این دوره به جمع‌بندی برسیم، شخصا مطمئن نیستم. با این حال به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم. ممکن است هیات‌ها لازم باشد یک بار دیگر برای مشورت‌های بیشتر به کشورهایشان مراجعه کنند. هنوز در این باره تصمیم قطعی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: ظرف دو، سه روز آینده کار را ادامه ‌خواهیم داد ولی شخصا هنوز مطمئن نیستم مذاکرات در این دور به پایان برسد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا جلسه کمیسیون مشترک برجام مجددا تشکیل خواهد شد، ابراز داشت: معمول کار ما این است که همیشه مذاکرات با یک دور کمیسیون مشترک، شروع شود و با یک جلسه کمیسیون مشترک، کار را جمع‌بندی کرده و خاتمه دهیم.

عراقچی با بیان اینکه بحث‌های اصلی در جلسات دو، سه و چندجانبه مطرح می‌شود، عنوان کرد: در همه سطوح با یکدیگر ملاقات و صحبت می‌کنیم ولی اگر قرار باشد به این دوره مذاکرات پایان داده می‌شود از طریق جلسه جمع‌بندی کمیسیون مشترک خواهد بود ولی هنوز زود است قضاوت کنیم در چه روزی و در چه مقطعی به این نقطه برسیم. تلاش برای اینکه هرچه سریعتر به جمع‌بندی نهایی برسیم ادامه دارد و باید ببینیم چه خواهد شد.

حجم ویدیو: 5.04M | مدت زمان ویدیو: 00:02:41
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.