عباس عراقچی سرپرست تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین با بیان اینکه به ساختار توافق دست پیدا کرده‌ایم، یادآور شد: «مذاکرات درباره متن به پایان نرسیده؛ تاکنون تمام امور بر اساس مواضع قطعی ما پیش رفته است».

به گزارش جماران؛ سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خاجه پس از تازه ترین نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: دور چهارم مذاکرات وین بعد از دو هفته مذاکرات بسیار فشرده در همه سطوح و در موضوعات مختلف که انجام شد، امروز خاتمه پیدا کرد ، ما دو هفته کاری بسیار سختی داشتیم و امروز تصمیم گرفتیم که یک جمع‌بندی از کار داشته باشیم و در مورد موضوعات باقیمانده، هیات‌ها برای انجام  آخرین مشورت‌ها به پایتخت‌های خود مراجعه کنند

ما موفق شدیم در طول این دو هفته به مقدار زیادی کار را به پیش ببریم و  الان می‌توانیم بگوییم که  به چارچوب یک توافق رسیده‌ایم. به ساختار توافق دست پیدا کرده‌ایم و متن اصلی توافق و ضمیمه‌هایی که خواهد داشت مشخص شده است. البته مذاکرات در مورد متن  به پایان نرسیده و در مورد بسیاری از بندهای توافق، هنوز در حال مذاکره هستیم.

 

پیشرفت‌های خوبی داشتیم ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم کار تمام شده است

 

 برخی از موضوعات کلیدی کماکان مورد اختلاف است و در مورد آن توافق حاصل نشده است به همین دلیل هیئت‌ها  تصمیم گرفتند که  چند روزی تنفس بدهند  و برای انجام مشورت‌های لازم به پایتخت‌ها مراجعه کنند.

در  مجموع می‌توانم بگویم که پیشرفت‌های خوبی داشتیم ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم کار تمام شده است ولی پیشرفت بسیار خوبی انجام شده، امیدوارم در هفته آینده که مجددا گفتگوها آغاز می‌شود هیات‌ها که می آیند تصمیمات  خود را برای  رسیدن به یک توافق گرفته باشند.

 مواضع  قطعی ما کاملاً روشن است. جمهوری اسلامی ایران بر مواضع خود ایستادگی دارد و تاکنون تمام امور بر اساس مواضع قطعی ما پیش رفته است  و اختلاف جایی است که با منافع و مواضع ما تعارض پیدا می‌شود.

 امیدواریم در هفته آینده مذاکرات روال بهتری را به خود بگیرد.

چنین امیدی وجود دارد که هفته آینده دور آخر مذاکرات وین باشد، بسیاری از هیأت‌ها امروز در نشست کمیسیون مشترک ابراز کردند که از نظر آنها دور آینده می‌تواند دور پایانی باشد. من هنوز نمی‌توانم با این قاطعیت ابراز کنم ما هنوز به جایی نرسیده‌ایم که بتوانیم ادعا کنیم کار خاتمه یافته و فقط جزییات مانده است.

بعضی از موضوعات اساسی هنوز باقیمانده، ولی این طور نیست که راه‌حلی برای آنها وجود نداشته باشد. امیدواریم دور آینده دور پایانی باشد. برخی هیأت‌ها این تصور را دارند ولی با قاطعیت نمی‌شود، گفت.

در دو حوزه اصلی داریم کار می‌کنیم یکی حوزه رفع تحریم‌ها و دیگری حوزه هسته‌ای و مبنای کار ما مشخص است که آمریکا باید به برجام برگردد و تعهداتش را انجام دهد و در آن صورت، ایران هم به تعهداتش برمی‌گردد، بعد از این‌که راستی آزمایی کرده باشد.

 

جزییات فنی و تکنیکی زیادی دارد که باید حل و فصل شود

 

مذاکرات بر مبنای بازگشت کامل به برجام صورت می‌گیرد، این با توجه به تحولاتی که بوده، به نظر ممکن است آسان برسد، ولی در عمل جزییات فنی و تکنیکی زیادی دارد که باید حل و فصل شود. ما در هر دو حوزه توانستیم بعضی از گره‌ها را باز کنیم، ولی بعضی از گره‌ها هنوز باقیمانده است.  امیدواریم با مشورت‌هایی که هیأت‌های دیگر در پایتخت‌هایشان انجام می‌دهند، بتوانیم در دور آینده راهگشایی کنیم.

برنامه‌ای برای آقای گروسی برای سفر به تهران برای ایشان تنظیم نشده و قراری هم نبوده است ولی درباره تفاهم ایران و آژانس و تمدید احتمالی آن تصمیمی است که در تهران گرفته می‌شود و در حد مذاکرات در وین نیست. در تهران تصمیمات مقتضی در این خصوص حتما گرفته خواهد شد و به ما ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.