روحانی رئیس جمهوری تصریح کرد: دولت در هفته‌های آخر تلاش و خدمت خود می‌خواهد کرونا را مهار کرده و انتخابات خوب و سالمی برگزار کند و در حد ممکن به معیشت مردم کمک کند و طرح‌های نیمه تمام را به اتمام برساند.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با بیان اینکه با اقدامات و تلاش های صورت گرفته خوشبختانه روند بیماری کرونا در کشور از نظر ابتلا و آمار فوتی ها، کاهشی شده است، گفت: همه تلاش ما این است که تا پایان فعالیت این دولت در زمینه کرونا به یک آرامش در کشور برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه همه تلاش ها در 16 ماه گذشته بر این بوده است که مردم لوازم و تجهیزات کافی برای مقابله با این بیماری در اختیار داشته باشند و دستور العمل های بهداشتی را مراعات کنند تا با موج جدید بیماری مواجه نشویم، اظهار داشت: متاسفانه  موتاسیون و جهش های متعدد این ویروس و ورود ویروس انگلیسی به کشور دلیل مواجه شدن با موج چهارم بیماری بود که مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه براساس گزارش ها مراعات عمومی دستورالعمل های بهداشتی حدود 67 درصد است که رقم قابل قبولی نیست، افزود: اگر رعایت پروتکل ها در جامعه به 90 درصد نرسد خطر مواجه شدن با موج جدید بیماری و مشکلات ناشی از آن بیشتر خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، با بیان اینکه تاکنون 5 میلیون دوز واکسن در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته و حدود 3 میلیون دوز واکسن تزریق شده است، گفت: یکی از افتخارات این دولت این است که واکسیناسیون طبق برنامه تدوین شده در سند ملی واکسیناسیون و براساس اولویت های تعیین شده به صورت رایگان  انجام می شود.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه برای واردات واکسن مورد اطمینان و تولید واکسن در داخل همه تلاش خود را انجام می دهیم، گفت: بخش خصوصی برغم اخذ مجوز های لازم  برای واردات واکسن، تاکنون موفق نبوده است و این نشان می دهد که برخلاف تصورها، واکسن در جهان فراوان نیست و تهیه آن با مشکلات و موانعی مواجه است.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت جلوگیری از شیوع ویروس هندی کرونا در کشور، اظهار داشت: امروز با موتاسیون جدیدی از ویروس کرونا و نوع هندی آن مواجه هستیم که در برخی از مناطق جنوبی کشور مردم را با مشکل مواجه کرده است و ضرورت دارد تا تلاش کنیم که این ویروس به مناطق مرکزی و شمالی کشور انتقال پیدا نکند.

دکتر روحانی با اشاره به مصوبه جلسه در خصوص تعطیلات نیمه خرداد، اظهار داشت: از مردم خواهش می‌کنیم از سفرهای بین استانی خودداری کنند و باز هم تحمل کنند  به خوبی از این شرایط عبور کنیم تا به پایان ماه و ایام انتخابات برسیم در عین حال در جلسه تصمیم گرفته شد تا از روز چهارشنبه هفته جاری سفرهای بین استانی تا روز دوشنبه هفته آینده ممنوع شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پیش از این نگران ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات بودیم  که امروز پس از مشخص شدن لیست نامزدها، موارد نگرانی کمتر شده و قاعدتاً شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.  اما در عین حال همه باید دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنیم و صدا و سیما نیز تلاش کند تا تبلیغات و آشنایی با نامزدها عمدتاً از طریق  شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی باشد.

دکتر روحانی گفت: امیدواریم از اواخر خردادماه واکسن داخلی هم وارد بازار شود و در این صورت در تیرماه شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: واکسیناسیون با نظم و برنامه‌ریزی خاصی از افراد بالای 80 سال شروع شده و تزریق واکسن به افراد 70 سال به بالا نیز رو به اتمام است و چنانچه افراد 60 سال به بالا واکسن دریافت کنند، می‌توانیم از لحاظ کاهش آمار مرگ و میر و آرامش خاطر مردم، اطمینان بیشتری داشته باشیم و امیدوارم واکسیناسیون عمومی تا آخر تابستان انجام شود.

دکتر روحانی با اشاره به امکان واکسیناسیون بیش از 500 هزار نفر در روز، اظهار داشت: اگر واکسن به اندازه کافی در داخل تولید شود و همزمان واکسن مورد نیاز را خریداری کنیم، می‌توانیم از مرداد ماه واکسیناسیون عمومی را شروع کرده و تا آذرماه این کار به اتمام برسد.

رئیس جمهور اضافه کرد: حدود 878 پایگاه برای واکسیناسیون تجمیعی اختصاص یافته است و در 24 ساعت بیش از 200 هزار نفر، واکسن دریافت می‌کنند و امکان افزایش آن تا 500 هزار نفر نیز وجود دارد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: قول می‌دهم در هر کجا که امکان خرید واکسن وجود داشته باشد برغم همه مشکلاتی که از لحاظ مالی داریم، آن را تهیه کنیم و افتخار ما این است که جزو کشورهای سازنده واکسن هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، گفت: در 16 ماه گذشته با شیوع کرونا صدمه زیادی به کسب و کارها وارد شد و عده زیادی بیکار شدند و درآمدهای مردم کاهش یافت، ضمن اینکه در بخش آموزش هم فرزندان ما با مشکلات زیادی مواجه شدند و تقریباً 2 سال آموزش حضوری تعطیل بوده است و باید همه توان خود را بکار بگیریم، تا در ابتدای مهرماه به گونه‌ای باشد که مدارس، مخصوصاً پایه اول، دوم و سوم ابتدایی به صورت حضوری باشد.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگرچه دانشجویان تا حدود زیادی می‌توانند از طریق فضای مجازی آموزش‌های لازم را راحت‌تر دریافت کنند، اما در برخی از رشته‌ها که نیازمند کار عملی است، باید اولویت قایل شویم تا در سال آینده این رشته‌ها حتی‌الامکان به صورت حضوری برگزار شود.

رئیس جمهور یادآور شد:  با شیوع کرونا  از لحاظ دینی و معنوی نیز با محدودیت حضور در مساجد و مراکز مذهبی صدمات زیادی وارد شده است، لذا همه باید تلاش کنیم تا در 6 ماهه دوم سال 1400 در همه بخش‌های فرهنگی، معنوی، کسب و کارها و آموزش شاهد تحول خوبی باشیم و برنامه‌ریزی دولت بر این مبنا قرار دارد.

دکتر روحانی تصریح کرد: دولت در هفته‌های آخر تلاش و خدمت خود می‌خواهد کرونا را مهار کرده و انتخابات خوب و سالمی برگزار کند و در حد ممکن به معیشت مردم کمک کند و طرح‌های نیمه تمام را به اتمام برساند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت در زمینه تحریم هم قدم‌های اصلی و مهمی برداشته است و گام‌های پایانی هم در دسترس است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در شانزدهمین ماه ابتلای ویروس کرونا هستیم و با موج چهارم کرونا از اواخر اسفند در استان‌های مختلف و در برخی از استان‌ها  از اوایل فروردین مواجه شدیم. الحمدالله امروز، روند هم از لحاظ ابتلا و هم از لحاظ فوتی‌ها کاهشی است. روند هفته گذشته هم نسبت به هفته قبل کاهشی بود. البته به 2، 3 استان جنوبی مقداری تذکر داده شد که آنها احتیاط لازم را انجام دهند، شرایط آنها، هنوز شرایط مناسبی نیست.

ان‌شاء الله آنها هم بتوانند ظرف هفته جاری عبور کنند که وقتی به نزدیک انتخابات می‌رسیم دیگر در سراسر کشور جایی منطقه قرمز نداشته باشیم، حتی امیدواریم منطقه نارنجی هم به حداقل ممکن کاهش پیدا کند و مناطق ما، مناطق زرد باشد.

مردم عزیز می‌دانند در این 16 ماه، تقریباً تلاش‌ها بر این بود که مردم، وسایل و امکانات لازم و بهداشتی را در اختیار داشته باشند و دستورالعمل‌ها را مراعات کنند تا وارد پیک‌های جدید نشویم.

اینکه امسال وارد پیک چهارم شدیم دلیل‌اش موتاسیون این ویروس بود، یعنی اگر این ویروس موتاسیونی نداشت و ویروس انگلیسی از مرزهای عراق وارد کشور نمی‌شد، بسیار بعید بود که امروز شاهد موج چهارم در این ماه‌ها باشیم، البته در حال عبور از موج چهارم هستیم و در همه استان‌ها از پیک عبور کرده ایم. شکل روند هم به گونه‌ای است که الحمدالله در پیک چهارم وقتی به اوج رسیده، سریع حالت کاهشی پیدا کرده یعنی زاویه‌ای که تشکیل می‌دهد یک زاویه کوچک حاده است و اگر این زاویه خدای ناکرده می‌خواست منفرجه باشد خیلی مشکلات درست می‌کرد اینکه زاویه حاده است به ما کمک کرده است.

اما در عین حال گزارشات به ما می‌گوید که مراعات مردم در کل کشور، حدود 67 درصد است. این باز هم رقم قابل قبولی برای مراعات پروتکل‌ها نیست، همیشه از مردم خواهش شده که مراعات‌شان بالای 80  و حدود 90 باشد تا بتوانیم سریع‌تر از این بیماری عبور کنیم.

کرونای انگلیسی وارد کشور شد، جهش چهارم را ایجاد کرد که جهش بسیار بدی بود و مشکلات فراوانی را در استان‌ها بوجود آورد، تلاش مدافعان سلامت و همه یارانشان در سراسر کشور باعث شد که از پیک سریع‌تر عبور کردیم.

اما در عین حال باز هم موتاسیون‌های دیگر هست. یعنی باز اخیراً نوع هندی این ویروس در برخی از مناطق کشور مردم را مبتلا کرده است خیلی باید تلاش کنیم که نگذاریم این موتاسیون جدید سرایت کند، باید منحصر کنیم در همان یکی 2 استان جنوبی که مشاهده شده و نگذاریم به سمت شمال و مرکز کشور بیاید و این برای ما بسیار اهمیت دارد.

به همین دلیل تعطیلات نیمه خرداد که امسال یک مقداری بیشتر است ، هم 14، 15 خرداد است و هم 16 خرداد روز شهادت است، به این مناسبت‌ها اضافه شده است از مردم خواهش می‌کنیم سفرهای بین استانی را انجام ندهند و این چند روز را هم تحمل کنند، برای اینکه بتوانیم به خوبی به پایان خرداد و ایام انتخابات برسیم و مشکلی نداشته باشیم، به همین دلیل امروز در این جلسه تصمیم گرفتیم از روز چهارشنبه سفرهای بین استان تا روز دوشنبه تعطیل شود که اعلام می‌شود و مردم از این مصوبه مطلع خواهند بود.

مسأله دیگری که وجود دارد، قبلاً نگران ایام تبلیغات کاندیداها بودیم در این دوره از انتخابات یک مقدار نگرانی‌ها کمتر شده بعد از اینکه افراد و لیست‌ها مشخص شده است.

قاعدتاً مقداری شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود اما در عین حال همه باید آن به دستور العمل‌هایی که قبلاً تهیه شده، عمل کنند.

ان‌شاء الله صدا و سیما یاری می‌کند که تبلیغات عمدتاً، تبلیغات صدا و سیمایی، یا فضای مجازی باشد و مردم در سلامت بمانند در عین حال از برنامه نامزدها هم مطلع شوند.

نکته دیگری که باید روی آن تأکید کنیم مسأله حرکت بسیار خوب در موضوع واکسیناسیون جامعه است، کار بسیار خوب و دقیقی شروع شد، تلاش شد تا بتوانیم واکسن مورد نیاز را از کشورهای مختلف تهیه کنیم. این واکسن‌ها هم از طریق چند کشور و هم از طریق کواکس تهیه شده است .از هر دو طریق این واکسن‌ها را تهیه کردیم.

بیش از 5 میلیون واکسن در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته که از این مقدار بیش از 3 میلیون تزریق شده، بقیه‌اش هم در حال تزریق است، بنابراین کار خوبی شد در اینکه همه تلاش‌مان را انجام دادیم که واکسن را تهیه کنیم.

البته تلاش ما این بود که بیش از این و سریع‌تر واکسن را تهیه کنیم، عده زیادی به ما نامه می‌نوشتند به اینکه شما بخش خصوصی را آزاد نمی‌کنید اگر بخش خصوصی را آزاد کنید آنها خیلی سریع می‌توانند واکسن را تهیه کنند و بیاورند.

مخصوصاً عده‌ای می‌خواستند تهیه کنند برای بخش خودشان، کارگرهای خودشان در آن مجتمع صنعتی که کار می‌کردند. این اجازه را دادیم که بخش خصوصی هم در صورتی که صلاحیت داشته باشند و وزارت بهداشت و درمان به آنها اجازه بدهد، واکسن تهیه کنند، متأسفانه تاکنون خیلی موفق نبودند این نشان داده شد که آنقدر که تبلیغ می‌شد، در کشورهای مختلف دنیا، واکسن فراوان نیست که هر کسی بتواند از هر جایی تهیه کند، برخی از شرکت‌هایی هم که واکسن تولید می‌کنند، مقید هستند که یک مکاتباتی با وزارت بهداشت و درمان رسمی کشورها داشته باشند به همین دلیل، اجازه دادیم بخش خصوصی برود واکسن بیاورد و الان هم مجاز هستند. ولی عملاً خیلی موفق نبودند، ولی وزارت بهداشت تلاش خودش را انجام می‌دهد، بخش خصوصی هم تلاش کند هر مقدار بتوانیم واکسن از خارج خریداری می‌کنیم و در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

 یکی از افتخارات ما این است که واکسیناسیون ما طبق برنامه و مجانی است. هر دوی آن مهم است. اینکه مردم پولی برای واکسن نباید پرداخت کنند. واکسن در دنیا به هر قیمتی است، دولت تهیه می‌کند و امیدواریم واکسن داخلی هم ان‌شاء الله از اواخر خرداد به بازار بیاید و واکسیناسیون شروع شود دست ما آن وقت باز می‌شود و ان‌شاء الله شرایط بهتری را در تیرماه برای انجام واکسیناسیون خواهیم داشت.

با یک نظم خاص و خوبی این کار شروع شد، یعنی از افراد مسن و سالمند شروع کردیم از افراد بالای 80 سال، 75 سال، شروع کردیم و الان تقریباً  70 سال را به پایان می‌رسانیم و بعد 65 سال شروع می‌شود و اگر از 60 سال به بالا واکسن انجام شد، آن وقت از لحاظ فوتی‌ها و کاهش آمار مرگ و میر کاملاً یک اطمینانی پیدا می‌کنیم، شرایط خیلی بهتر می‌شود .

برای اینکه افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای واکسینه شوند مجموعاً رقمی حدود 14، 15 میلیون واکسن لازم است الان 5 میلیون هست و باید 10 میلیون واکسیناسیون انجام بگیرد تا کار به ثمر برسد. ان‌شاء الله این کار تا پایان خرداد و اوایل تیر انجام می‌گیرد. باز هم واکسن خارجی و داخلی می‌آید و این مسیر را ادامه می‌دهیم. امیدواریم واکسیناسیون عمومی  را بتوانیم تا آخر تابستان به سامان برسانیم و شروع کنیم.

اگر از افراد پرخطر یعنی این 14، 15 میلیون نفر عبور کردیم و واکسیناسیون عمومی شروع شد، واکسن هم در اختیار ما باشد، با توجه به قدرت ما برای تزریق واکسن که می‌تواند در 24 ساعت تا 500 هزار نفر را واکسینه کنیم ظرف 3، 4 ماه می‌شود واکسیناسیون را تمام کرد. بنابراین اگر ان‌شاء الله واکسن به اندازه کافی در داخل تولید شود و از خارج هم خریداری کنیم، می‌توانیم بگوییم بخش پرخطر تا اول مرداد به طور کامل تمام می‌شود.

از مرداد می‌توانیم واکسیناسیون عمومی را شروع کنیم،اگر واکسن به اندازه کافی باشد، تا آذرماه می‌شود همه مردم را واکسینه کرد. البته معنی‌اش این نیست که باز هم پروتکل‌ها را کامل کنار بگذاریم اما شرایط خیلی بهتر می‌شود و مردم آرامش بیشتری پیدا می‌کنند، این یکی از افتخاراتی بود که این دولت از ماه‌ها پیش، از یک سال پیش دنبال آن بود که پایان این دولت در زمینه کرونا مردم یک آرامشی پیدا کنند و از مسأله واکسیناسیون برای افراد پرخطر عبور کرده باشیم.

این کار را ان‌شاء الله این دولت انجام خواهد کرد و زمینه واکسیناسیون عمومی را هم تا پایان دولت برای دولت بعد آماده می‌کنیم که ماه‌های اولیه دولت بعد واکسیناسیون عمومی هم ان‌شاء الله انجام بگیرد.

کار بسیار خوبی برای واکسیناسیون انجام گرفته است. ورزشگاه‌ها، مدارس، بسیج، همه کمک کردند، الان

حدود 878  پایگاه  برای واکسیناسیون تجمیعی اختصاص داده شده است. با خودرو، بی‌خودرو، همه جور این واکسن را انجام می‌دهند. در 24 ساعت بیش از 200 هزار نفر قادرند واکسن بگیرند، بیشتر هم می‌شود، می‌توانیم پایگاه‌ها را هم توسعه دهیم.300 الی 500 هزار هم امکان‌پذیر است .

می‌خواهم تشکر کنم از طرف مردم عزیزمان از وزارت بهداشت و درمان، بسیج و صدا و سیما و از همه عزیزانی که در این زمینه کار کردند و مردم را آشنا کردند. در مجموع کار بزرگی در این زمینه انجام گرفته است.

خدمت مردم عزیز قول می‌دهم که هر کجا اگر واکسنی باشد که بتوانیم خریداری کنیم، هیچ مشکل نداریم  و علیرغم همه مشکلات مالی که داریم، پولش را کنار گذاشتیم و حتماً واکسن را تهیه می‌کنیم .

همه گروه‌هایی که واکسن تولید می‌کنند یاری و کمک می‌کنیم که ان‌شاء الله واکسن را بسازند و این جزو افتخارات ماست که کشور ما ان‌شاء الله جزو سازنده واکسن کرونا باشد .

می‌خواستم یک نکته‌ای را در پایان بحثم اضافه کنم. در کرونا، مشکلات بسیار زیادی پیدا کردیم. در این 16 ماه به کسب و کارها صدمه بسیار زیادی وارد شد. عده زیادی بیکار شدند. در یک مقطعی که بیش از 1 میلیون نفر، حدود 1.5 میلیون نفر بیکار شدند.الان بخشی به کار برگشتند اما یک عده‌ای هم هنوز مشکل دارند، درآمدهای مردم کاهش پیدا کرد. مخصوصاً در اوایل امسال در فروردین 3 هفته پشت سر هم و مداوم کسب و کارها را تعطیل . ان‌شاء الله امیدواریم همه مانع شویم و شاهد موج دیگری نباشیم و مردم بتوانند به کسب و کار خودشان ادامه دهند.

در بخش آموزش هم فرزندان ما صدمه بسیار زیادی دیدند یعنی هم در دبستان و هم در دبیرستان، هم در دانشگاه همه صدمه دیدند از لحاظ آموزشی از اواخر سال 98 و هم کل 99 و هم اوایل 1400 تقریباً 2 سال است که آموزش دچار اشکال شده است باید همه توانمان را بکار بگیریم ان‌شاء الله کاری کنیم اول مهرماه به گونه‌ای باشد که مدارس مخصوصاً دبستانی‌ها، پایه اول، دوم و سوم، باز شود.

چگونه بدون ‌مدرسه می‌شود ، معلم و زنگ کلاس و زنگ تفریح را حس کرد. اصلاً نظم و نظام مدرسه با حضور و رفتن و دیدن معلم است. با فضای مجازی واقعاً بچه‌های کلاس اول، دوم و سوم خیلی سخت است. در رده‌های بعد هم همینطور است. فضای مجازی جای آموزش حضوری را حتماً نخواهد گرفت.

 در دانشگاه هم همینطور است البته در دانشگاه یک مقدار آسان‌تر است دانشجو راحت‌تر می‌تواند از طریق فضای مجازی کامپیوتر، از طریق اینترنت به خیلی از مباحث دسترسی پیدا کند با استادش در تماس باشد، مطالب را از استادش بگیرد اما خوب در دانشگاه‌ها هم آنجاهایی که حضوری است و عملیاتی است در بخش پزشکی و پیراپزشکی و در مهندسی باید حضور داشته باشند لذا باید سال آینده اولویت دهیم به آن دانشجویانی که حتما باید حضوری باشند و کاری کنیم اساتید و معلمین با خیال راحت‌تر در مدارس و دانشگاه‌ها مشغول فعالیت بشوند در این زمینه فکر و برنامه‌ریزی می‌کنیم .

 می‌دانیم کرونا از لحاظ اقتصادی و کسب و کار صدمه بزرگی به ما زده است. از لحاظ علمی و آموزشی هم صدمه بزرگی به ما زده است. البته جاهای دیگر هم به ما صدمه زده است.

همین مراکز دینی، مساجد، آنها برای معنویت ما بسیار مهم است.درست است  که مردم از طریق فضای مجازی استفاده کردند آن هم باز فضای مجازی با حضور در مراکز دینی و مذهبی متفاوت است.

فضای مجازی  شکل و چهره و شرایط  مجالس را  می‌تواند منتقل کند ولی عطرش را نمی‌تواند . همه تلاش این است که ان‌شاء الله در در 6 ماهه دوم سال 1400، در همه این بخش‌ها هم بخش‌های فرهنگی و معنوی هم در کسب و کار و هم در آموزش شاهد یک تحول جدید باشیم و ان‌شاء الله بچه‌ها بتوانند در مدارس تحصیل کنند، برنامه‌ریزی ما بر این مبنا است و بر این مبنا تلاش می‌کنیم.

دولت در هفته‌های آخر تلاش و خدمت خودش می‌خواهد کرونا را مهار کند، می‌خواهد یک انتخابات سالم برگزار کند، می‌خواهد در حد ممکن به معیشت مردم رسیدگی کند و تمام طرح‌های زیربنایی که داشته حتی الامکان آنها را پیش ببرد و به نتیجه برساند و در زمینه تحریم هم قدم‌های اصلی را بردارد که قبلاً هم گفتم در زمینه تحریم، قدم‌های مهمی را برداشته ایم و قدم‌های پایانی در دسترس است.

امیدواریم با این وعده‌هایی که به مردم دادیم، مردم بتوانند در دولت سیزدهم شرایط راحت‌تری را داشته باشند.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکات

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.