روحانی رییس‌جمهوری در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طبق گزارش‌های امروز، روند نزولی در همه استان‌ها آغاز شده است. شاید بتوان گفت که از‌ پیک موج چهارم عبور کردیم؛ البته به معنی پایان موج چهارم نیست.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با بیان اینکه امروز سلامت اجتماعی و حفظ جان خودمان و تک تک افراد جامعه بسیار مهم است، گفت: اجرای کامل و دقیق پروتکل های بهداشتی یک وظیفه دینی، ملی و انسانی است و همچنان باید در دستور کار همه ما باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه روند خوشبختانه به تلاش و فداکاری کادر درمان و همچنین رعایت پروتکل ها و اجرای دستور العمل های بهداشتی از سوی مردم ، روند کاهشی و نزولی ابتلا و فوت در همه استانها آغاز شده است، گفت: می توان گفت از پیک موج چهارم عبور کرده ایم و در مسیر شرایط نزولی هستیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه مقابله با کرونا همیشه دو بال داشته و ملت و دولت دو بال آن است ، گفت: مردم با رعایت پروتکل ها و اجرای دستورالعمل های بهداشتی و دولت با تامین زیرساخت ها، تجهیزات و نیازمندی ها و اعمال نظارت های دقیق به کنترل و مهار این بیماری اقدام می کنند. این 2 بال باید با هم حرکت کنند تا بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می دهد که حداقل تا پایان سال باید همچنان مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی را با جدیت دنبال کنیم و آنچه مسلم است اینکه این ویروس با نام‌های مختلف در حال جهش است و همچنان داروی قطعی ندارد و راه اصلی برای کنترل آن، اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی است.

رئیس جمهور افزود: در برابر این ویروس موضوع امیدوارکننده این است که کوتاه‌تر از زمانی که تصور می‌شد، واکسن آن وارد بازار شد و امروز دنیا به دنبال تحرک شدید، برای تولید واکسن است. اما در عین حال تولید واکسن با نیاز به واکسن همخوانی ندارد و به اندازه کافی در دنیا وجود ندارد، تاکنون نیز فقط کشورهای محدودی توانسته‌اند به اندازه نسبتاً مناسبی واکسیناسیون را انجام دهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه واکسن در کشورمان به اندازه همه مردم وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به این محدودیت ناچار شدیم گروه‌های پرخطر را در اولویت واکسیناسیون قرار دهیم و در این راستا افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت نخست قرار گرفتند.

رئیس جمهور تصریح کرد: چنانچه این گروه‌ها که حدود 12، 13 میلیون نفر هستند،‌ واکسینه شوند، به طور محسوسی میزان مرگ و میر کاهش خواهد یافت، ضمن اینکه در حال پیگیری هستیم تا برای بقیه جمعیت کشور نیز هم واکسن خریداری کرده و هم در داخل تولید شود.

 دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در مرحله توزیع واکسن باید تلاش و دقت لازم انجام شود، گفت: مرحله اول در واکسیناسیون جلوگیری از مرگ و میر و مرحله بعدی که حدود 70 درصد جمعیت را شامل می‌شود، قطع زنجیره بیماری است.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش ها و آمارهای ارائه شده از وضعیت موج چهارم بیماری در کشور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار داشت: نمودارهایی که امروز در جلسه اعلام شد، نشان می‌دهد که شرایط کشور بهتر شده و فقط 3 شهرستان قرمز باقیمانده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه  برخی تصور می‌کنند که ابتدا ما مسئولین از واکسن استفاده کرده‌ایم. تصریح کرد: با صداقت می گویم من هنوز واکسن نزده‌ام برای اینکه نوبتم نرسیده است و سراغ ندارم که هیچ مسئول سطح بالایی در این کشور غیر از چارچوب سند ملی واکسیناسیون از واکسن استفاده کرده باشد و تمام مقامات و مسئولین همانند بقیه مردم در چارچوب مقررات سند، می‌توانند از واکسن استفاده کنند.

دکتر روحانی همچنین موضوع سلامت مردم در انتخابات 1400 را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای انتخابات نیز همه تلاش خود را انجام داده‌ایم تا به خوبی و به سلامت انجام شود و برای روز انتخابات پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است. برای ایام تبلیغات هم موارد لازم در جلسات آتی به تصویب خواهد رسید.

رئیس جمهور افزود: از همه خواهش می‌کنم در تبلیغات انتخاباتی حتی‌الامکان از اجتماعات دوری کنند و مراسم خود را در فضای باز و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند و تا جایی که ممکن است از فضای مجازی و صدا و سیما برای تشریح برنامه‌های خود استفاده کنند تا بتوانیم این انتخابات را پرشورتر و با سلامت کامل و حفظ جان مردم انجام دهیم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در ماه رمضان مردم پروتکل‌ها را به خوبی انجام دادند و امروز بعد از ماه مبارک رمضان بیش از ماه رمضان باید به فکر انجام وظایف و تکالیف‌مان باشیم. اصلاً ماه رمضان برای این بود که ما را در مسیر عبادت و اطاعت و تقوا قرار بدهد.

یکی از مسایل بسیار مهم که تکلیف برگردن همه است، مسأله سلامت جامعه و سلامت اجتماعی و حفظ جان خودمان و تک تک افراد جامعه است بنابراین همه ما مسأله اجرای دقیق پروتکل‌ها را به عنوان یک وظیفه مهم دینی، ملی‌ و انسانی‌مان باید مورد مراعات قرار دهیم.

مردم عزیز بدانند در گزارش امروز که در جلسه با نمودارهای دقیق داده شد، الحمدالله روند کاهشی و نزولی‌ همه استان ها هم در ابتلا و هم در فوت شروع شده وجای خوشبختی است. مردم عزیز ما بسیار کمک کردند در این ماه مبارک رمضان و در کنار روزه‌شان پروتکل‌ها را مراعات کردند. در مغازه‌ها و بازار را بستند و از سفرها صرف‌نظر کردند و همه اینها دست به دست هم داد و ما را یاری و کمک کرد در کنار کادر بسیار پرتلاش و ایثارگر درمان ما که همه بیمارستان‌ها آماده و مجهز بودند و به مردم رسیدگی کردند.

الحمدالله امروز می‌توانیم بگوییم شاهد شرایط بهتری هستیم و شاید هم بتوانیم این تعبیر را بکنیم که ما در موج چهارم،  قطعاً عبور کردیم یعنی همه جا به پیک رسیدیم و از پیک عبور کردیم و در مسیر شرایط نزولی هستیم. البته به این معنا نیست که تمام شده است، در یک مسیری قرار گرفتیم که با یاری هم ان‌شاء الله زودتر می‌توانیم از این موج چهارم خلاص شویم و تلاش ما باید این باشد که شیب این کاهش‌ها را سریع‌تر کنیم که ان‌شاء الله به آن نقطه‌ای که نقطه مطلوب ما است در این بیماری برسیم و ان‌شاء الله همه تلاش کنیم که خدای ناکرده به سمت پیک جدیدی حرکت نکنیم.

همیشه این موضوع برای مسأله مبارزه با کرونا دو بال داشته است، "بال ملت" و "بال دولت". در بال ملت مردم خودشان با ملاحظات و رعایت پروتکل‌هایی که می‌کنند خودشان جلوی تجمعات را می‌گیرند و در تجمعات نمی روند، سفرها را به سفرهایی که ضروری و کاری است محدود می کنند که مردم خودشان انجام می‌دهند، همه دستورالعمل‌هایی که باید اجرا کنند.

بال دولت هم بالی است که از بهداشت و درمان شروع می‌شود که آنها در خط مقدم هستند و همه آنهایی که باید نیازمندی‌های بهداشتی و درمانی را تأمین کنند و همه آنهایی که باید نظارت کنند بر اجرای پروتکل‌ها این هم بال دوم این است. این 2 بال باید با هم حرکت کنند تا ان‌شاء الله بتوانیم به یک نقطه مطلوب برسیم.

مردم به خوبی آگاه هستند که این ویروس خیلی طولانی‌تر از آنچه که روزهای اولیه سال به ذهن می‌آمد، اواخر 98 وقتی این ویروس آمد، کمتر فکر می‌شد که پایان سال 99 هم نتوانیم از این ویروس عبور کنیم. در سال 1400 هم ناچار شویم ادامه بدهیم و الان همه پیش‌بینی‌ها به ما می‌گوید که تا آخر سال باید مراعات کنیم و این ویروس تا آخر سال هم دست از سر ما برنمی‌دارد شاید هم شرایط بیشتر هم ادامه پیدا کند.

آنچه مسلم است این ویروس هست و به اسم‌ها و نام‌های مختلف درحال جهش است و هر چه زمان می‌گذرد موتاسیون و جهش هم به طور طبیعی بوجود می‌آید، اسم‌های مختلف هم دارد و مشکلات خاص خودش را دارد.

این ویروس همچنان یک داروی قطعی ندارد که بگوییم اگر کسی مبتلا شد با این دارو خوب می‌شود و تمام می‌شود و همواره هم برای مقابله با این ویروس، راه‌حل اجرای کامل پروتکل‌هاست. حالا اسمش ووهانی، انگلیسی‌، هندی است هر اسمی می‌خواهد داشته باشد، باز هم راه‌حل یکی است. البته باید با دقت و تلاش بیشتر. اما راه‌حل، اجرای تمام آن پروتکل هاست. پروتکل‌ها را باید دقیق اجرا کنیم ،پیاده کنیم و مراعات کنیم. راه دوم نداریم و باید این راه را تا پایان ادامه دهیم.

خوشبختانه در برابر این ویروس آنچه که امیدوارکننده است اینکه واکسن کوتاه‌تر از آن زمانی که فکر می‌شد وارد بازار شد. واکسن‌ها معمولاً یک زمان طولانی را طی کنند، بخاطر اضطراری که بود در همه مراحل این واکسن، زمانش را کوتاه کردند یک مراحلی را گفتند ازش صرف‌نظر کنیم.

این واکسن به بازار آمد، این ویروس هم علیرغم چموشی‌اش، واکسن‌پذیر شد و در برابر واکسن تسلیم شد و همه آنهایی که امروز از واکسن استفاده می‌کنند. واکسن‌هایی که در سطح دنیا مورد تأیید است و استفاده می شود.آنهایی که واکسن زیاد استفاده می‌کنند مثلاً 60 ، 70 درصد جمعیت واکسن زدند. حتی توانستند تقریباً زنجیره را قطع کنند. آنهایی که کمتر زدند حتماً جلوی شدت مرگ و میر را گرفتند یعنی مرگ و میرها کاهش پیدا کرده است.

دنیا البته در پی تحرک شدید در زمینه واکسن است. ممکن است در آینده واکسن‌های جدید به بازار بیاید، واکسن‌هایی با شرایط بهتر، تأثیر بیشتر و قیمت مناسب‌تر. همه در دنیا دارند تلاش‌ می‌کنند ، اما در عین حال تا امروز، تولید واکسن با نیاز واکسن با هم نمی‌خواند. یعنی نیاز واکسن میلیاردهاست. تولید میلیونی جلو می‌رود. میلیون با میلیارد همیشه این فاصله حفظ می‌شود. مگر اینکه در آینده یک تحرکات دیگری پیش بیاید یا این ویروس دست بکشد و خداحافظی کند والا این مشکل را داریم.

 امروز واکسن به اندازه کافی در دنیا وجود ندارد. نه در داخل کشور، نه در کشورهای دیگر. کشورهایی که توانستند به طور نسبتاً خوب از واکسن استفاده کنند. عددشان به اندازه یک دست است. 5، 6 کشور هستند که توانستند به اندازه خوب از واکسن، مثلاً از 30، 40 درصد بعضی از کشورها بیشتر هم توانستند مردم را واکسینه کنند، عدد محدود است و الا همه کشورها هنوز بخشی از مردم را واکسینه کردند باید ادامه دهند.

چون شرایط ما در کشور به گونه‌ای نیست که واکسن برای همه در اختیار ما باشد. اگر امروز در داخل کشور ما مثلاً 60 میلیون نفر که باید واکسن بزنند 120 میلیون دوز واکسن امروز در اختیار ما بود، خیلی خیالمان راحت بود روزانه هم می‌توانستیم 400، 500 هزار نفر را واکسن بزنیم و این را در یک زمان کوتاه چند ماهه تمام کنیم اما واکسنی که در اختیار ما است، محدود است، چون محدود است ناچار شدیم برویم سراغ آن گروه‌های سنی‌ای که آنها بیشتر در خطر هستند.

اینکه بعضی‌ها به شوخی و جدی در فضای مجازی، خطاب به دولت و دیگران با یک تعبیراتی که تعبیرات درستی نیست می نوسند، یکسری افرادی که پایان عمرشان است دارید واکسن می‌زنید و یکسری جوان که آغاز زندگی‌شان است واکسن نمی‌زنید. این حرف، حرف نادرستی است. بله آن جوان هم به واکسن نیاز دارد. آن کهنسال هم نیاز دارد به واکسن، اما آن کهنسال بیشتر در معرض خطر است. این جوان کمتر در معرض خطر است.

مثل یک آب محدودی است که در اختیار ماست. یکی فوق‌العاده تشنه است و دارد جان می‌دهد، یکی هم تشنه است می‌تواند صبر کند. ما داریم به آنی می‌دهیم که در خطر است. ناچاریم آنهایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و سن‌شان بالاست. یعنی آنی که سند ملی واکسیناسیون پیش‌بینی کرده، راه صحیح و درستی بوده، پیش‌بینی کرده نسبت به آنهایی که اگر آنها واکسن را بزنند مرگ و میر به صورت محسوس کاهش پیدا می‌کند.

اگر بتوانیم ان‌شاء الله تا پایان این دولت، این 12، 13 میلیون نفری که حتماً باید واکسن بگیرند و جزو گروه‌های پرخطر هستند، ان‌شاء الله تزریق واکسن بشود تا  مردادماه که پایان این دولت است، کار بزرگی انجام داده ایم، مرگ و میر هم آن وقت به صورت محسوس کاهش پیدا می‌کند و یک مرتبه افت پیدا می‌کند به دنبالش باید واکسن برای بقیه افراد هم بخریم و تهیه کنیم و هم در داخل بسازیم برای اینکه همه مردم و همه افرادی که باید واکسن بگیرند ان‌شاء الله تا پایان امسال واکسن بگیرند، زودتر هم بتوانیم این کار را انجام می‌دهیم همه توان ما بر این است که سریع‌تر این زنجیره قطع شود و مردم از این مشکلات نجات پیدا کنند.

پس مرحله اول هدف ما جلوگیری از مرگ و میر است. هدف دوم ما در مرحله دوم قطع زنجیره است، برای مرگ و میر، این 13، 14 میلیون را باید واکسینه کنیم، برای قطع زنجیره یک کار بزرگ‌تر انجام بگیرد. باید در کشور ما یک جمعیتی حدود 70 درصد، افرادی که برای واکسیناسیون هدف هستند باید واکسن بگیرند، زنجیره قطع می‌شود و این هم ان‌شاء الله داریم انجام می‌دهیم و پیش می‌رویم.

 امروز الحمدالله در نمودارهایمان مشاهده کردیم که شرایط کشور، شرایط بهتری شده و 3 شهرستان قرمز باقیمانده است. می خواهم از مردمی که همه همکاری کردند و از کادر درمانی که این همه تلاش و فداکاری کردند، تشکر کنم.

یک نکته هم می‌خواهم اینجا به مردم تذکر دهم. مردم عزیز بدانند در توزیع واکسن همه تلاش و دقت لازم انجام می‌گیرد و معلوم است ما چه تعداد واکسن وارد کردیم و تا این لحظه اینجا آوردند و دیدیم در همین فضای مجازی و سلامت الکترونیک به خوبی دیدیم افرادی که تزریق واکسن می‌کنند همان لحظه مشخص است که در این چند دقیقه چند نفر از واکسن استفاده کردند.

3 میلیون واکسن در اختیار است، 2 میلیون تا حالا واکسن تزریق شده البته همین‌جور در روزهای آینده باز هم واکسن دست ما می‌رسد و این کار را ادامه می‌دهیم. 80 سال به بالا واکسن گرفتند یا دارند می‌گیرند الان 75 سال به بالا، این هفته ان‌شاء الله واکسن خواهند گرفت. تا پایان هفته، اوایل هفته آینده از 70 ساله‌ها شروع می‌شود و همین‌جور ان‌شاء الله می‌رویم جلو.

من این نکته را خدمت مردم عزیز بگویم به شوخی یا جدی، فکر می‌کنند که واکسن آمده اول ماها واکسن زده‌ایم. خدمت مردم با صداقت عرض کنم که بنده هم که رئیس جمهور کشورم تاکنون واکسن نزده ام برای اینکه نوبت من نرسیده است و ما عین مردم. یعنی همان روزی که افراد 70 سال به بالا واکسن تزریق کنند، افرادی در میان مسئولین ما که 70 سال به بالا هستند استفاده خواهند کرد آن وقتی که 65 سال برسد آنها استفاده خواهند کرد عین خود مردم.

من سراغ ندارم، هیچ مسئول سطح بالایی در این کشور در غیر چارچوب سند واکسیناسیون از واکسن استفاده کرده باشد یا بخواهد استفاده کند. هیچ کدام ما. گاهی به من می‌رسند می‌پرسند، می‌گویم واکسن نزدم باورشان نمی‌شود، می‌خندند می‌گویند یعنی مقصودتان این هفته است. نه ، همه مسئولین همین‌جور هستند. تمام مقامات ما به همین صورت‌اند، این را مردم عزیز ما بدانند.

ما نمی‌خواهیم در این زمینه ولو اینکه در بحث سلامت، ممکن است یک مسئولی اگر سلامت‌اش به خطر بیفتد آثارش از لحاظ سیاسی و اجتماعی زیاد باشد اما در عین حال کاملاً در چارچوب مقررات، همه مقررات را مراعات کردند و بر آن مبنا هم دارد، عمل می‌شود.

نکته آخر اینکه برای انتخابات همه تلاش‌مان را انجام خواهیم داد تا ان‌شاء الله این انتخابات به خوبی و به سلامت - این دفعه سلامت جان مردم و الا انتخابات سالم است -  انجام بگیرد ان‌شاء الله و برای روز انتخابات پیش‌بینی‌های لازم شده که مردم بتوانند به خوبی و راحتی با تأیید همه پروتکل‌ها ان‌شاء الله انجام دهند.

برای دوره تبلیغات هم ان‌شاء الله قرارگاه عملیاتی همه پیش‌بینی‌ها را می‌کند و هفته آینده تصویب می‌کنیم. خواهش ما این است که حتی‌الامکان اجتماعات نباشد، اگر اجتماعی است در فضای باز باشد، حتماً چارچوب‌های پروتکلی را مراعات کنند و حتی‌الامکان از فضای مجازی و تا حد ممکن از صدا و سیما استفاده شود، مردم از برنامه کاندیداها کاملاً مطلع شوند، این را که می‌گویم بیشتر درانتخابات ریاست جمهوری است. البته بقیه انتخابات هم همین‌طور است مردم باید مطلع شوند، شورای شهر و بقیه، یا میان‌ دوره‌‌ای‌هایی که وجود دارد، عمدتاً از فضای صدا و سیما و فضای مجازی استفاده شود که انشاء الله بتوانیم این انتخابات را پرشور، با نشاط و با سلامت کامل مردم انجام دهیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.