عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: جلسات متعددی از گذشته داشتیم و امروز هم صبح و بعداز ظهر جلسه داشتیم ولی هنوز تعداد و افراد برای خود ما مشخص نیست؛ ما دو سه روز آینده اعلام می‌کنیم. شکل رای گیری شورا بصورت کتبی و مخفی است و من نمی‌دانم نفری که کنار من نشسته رایش چیست‌.

به گزارش جماران؛ سخنگوی شورای نگهبان گفت: احتمال اینکه زودتر از پایان ۵ روز دوم، اسامی نهایی کاندیداها را اعلام کنیم، وجود دارد و هر وقت به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.

عباسعلی کدخدایی در برنامه "نگاه یک" امشب ساعت 23 شبکه یک سیما گفت: استفاده حداکثری از ۵ روز دوم برای بررسی صلاحیت‌ها، بستگی دارد که چقدر کار پیش برود.

وی افزود: احتمال اینکه زودتر از پایان ۵ روز دوم، اسامی نهایی کاندیداها را اعلام کنیم، وجود دارد؛ هر وقت به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما الان جلسات متعددی از گذشته داشتیم و امروز هم صبح و بعداز ظهر جلسه داشتیم ولی هنوز تعداد و افراد برای خود ما مشخص نیست؛ ما دو سه روز آینده اعلام می‌کنیم. شکل رای گیری شورا بصورت کتبی و مخفی است و من نمی‌دانم نفری که کنار من نشسته رایش چیست‌.

*استفاده حداکثری از ۵ روز دوم برای بررسی صلاحیت‌ها، بستگی دارد که چقدر کار پیش برود.

*احتمال اینکه زودتر از پایان ۵ روز دوم، اسامی نهایی کاندیداها را اعلام کنیم، وجود دارد؛ هر وقت به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.

*هیچ‌کدام از اخبار منتشره درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، صحت ندارد.

*خود من هم هنوز نمی‌دانم چه تعداد از داوطلبان ریاست‌جمهوری، صلاحیت‌شان احراز می‌شود.

*شیوه رای گیری در شورای نگهبان مخفی و کتبی است؛ برای هر داوطلب، از ۱۲ نفر باید ۷ نفر رای مثبت بدهند تا صلاحیت فرد، احراز شود.

*احتمال اینکه بتوانیم تعیین کنیم که چند نفر تاییدصلاحیت می‌شود هم برای ما وجود ندارد.

*حتی نمی‌توان درباره تعداد کاندیداهای نهایی حدس هم زد.

*اگر کسی به قانون اساسی وفاداری ندارد، طبیعتا نمی‌تواند رئیس جمهور شود.

*اگر کسی می‌خواهد پاسدار قانون اساسی شود، باید به آن ملتزم باشد.

*قانون منعی برای ثبت نام ندارد و بانوان گرامی هم می‌توانند ثبت نام کنند و طبیعتا شرایط‌شان بررسی می‌شود.

*درباره داوطلبان باید دلایل مثبته‌ای داشته باشیم تا بتوانیم داوطلبان را تایید صلاحیت کنیم

*قانون گذار شورای نگهبان را مکلف کرده که در هر دوره‌ای افراد را بررسی کند، حتی رییس جمهور یا نماینده مجلسی که یک دور حضور داشته، برای دور بعد دوباره بررسی صلاحیت می‌شود

*وظیفه شورای نگهبان رعایت قانون است، تشخیص مصلحت برعهده شورای نگهبان نیست.

*شورای نگهبان درباره توصیه‌ها گوش شنوایی ندارد و به توصیه‌ها ترتیب اثر نمی‌دهد.

*کسی که به او نامزد پوششی می‌گویند ولی از نظر داشتن شرایط قانونی، شرایط را داراست، از نظر حقوقی قانون منعی برای او نگذاشته و چیزی تعیین نکرده و در واقع منعی برای کاندیداهای پوششی (آنهایی که شرایط قانونی را دارند) در قانون وجود ندارد.

*در انتخابات ریاست جمهوری ردصلاحیت نداریم، بلکه می‌گوییم شرایط را در فلان فرد احراز کردیم و در فرد دیگری این شرایط را احراز نکردیم.

*اگر کسی درباره عدم‌احرازش مراجعه کند، دلایل عدم احراز صلاحیتش را به او اعلام خواهیم کرد.

*تا روز قبل از برگزاری انتخابات اگر اسناد یا مدارکی به دست‌مان برسد که تعیین کننده باشد، آن مدارک را بررسی می‌کنیم.

*اگر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ما اعلام کند که مثلا فلان کاندیدا، منافع ملی را رعایت نکرده و یا تعرضی به منافع ملی کرده، مجددا صلاحیت آن کاندیدا را بررسی می‌کنیم.

*قطعا تا زمانی که ما وارد چرخه روز انتخابات نشدیم، مراجع رسمی گزارشی رسمی به ما بدهند، امکان ورود و بررسی داریم ولی بعد از روز انتخابات، نمی‌توانیم.

*امروز یکی از نامزدها که احساس می‌کرد حرف‌هایی درباره او مطرح است، گزارش مفصلی درباره فعالیت‌های دوره وزارتش داد و ما هم گزارش او را در صحن شورای نگهبان قرائت کردیم.

*شورای نگهبان، ابدا اعمال سلیقه نمی‌کند.

*خیلی از داوطلبان برنامه‌های خود را به شورای نگهبان داده‌اند و این برنامه‌ها در اختیار اعضای محترم شورای نگهبان گذاشته شد و اتفاقا اثر هم داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.