در بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 در بیست و هشتم آذر می خوانیم: پیش از ظهر، کمیسیون زیربنایى جلسه داشت. ابتدا در مورد جنگ آمریکا و انگلیس بحث شد. از عدم تحرک نظامى عراق، جز شلیک توپ‌هاى ضدهوایى بى‌ثمر، اظهار تعجب شد. پیش‌بینى من این بودکه به احتمال قوى، مثل گذشته، حملات نیمه‌کاره متوقف مى‌شود و اعلان مى‌شود، هدف تضعیف عراق بود. مخالفت‌هاى مردمى درحال اوج است.

پایگاه خبری جماران: «در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.

این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی،  کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.

جماران برای نخستین بار و به صورت اختصاصی روزنوشت های برهه ای حساس از این سال یعنی آذرماه 1377 را منتشر می کند.

بخش بیست و هشتم این روزنوشت ها در پی می آید:

 

شنبه 28 آذر 1377 - 29  شعبان  1419 - 19 دسامبر 1998

 

پیش از ظهر، کمیسیون زیربنایى جلسه داشت. ابتدا در مورد جنگ آمریکا و انگلیس بحث شد. از عدم تحرک نظامى عراق، جز شلیک توپ‌هاى ضدهوایى بى‌ثمر، اظهار تعجب شد. پیش‌بینى من این بودکه به احتمال قوى، مثل گذشته، حملات نیمه‌کاره متوقف مى‌شود و اعلان مى‌شود، هدف تضعیف عراق بود. مخالفت‌هاى مردمى درحال اوج است.

دربارة اولویت‌ها و منابع طبیعى هم بحث نیمه‌تمام داشتیم. بعد از جلسه، به آقایان [غلامرضا] آقازاده، [رییس سازمان انرژی اتمی] و [محسن] رضایى، [دبیر مجمع]، در مورد متن مصوبه شوراى ویژه، راهنمایى دادم. عصر و شب به مطالعه گذشت. وقت زیادى، صرف مطالعه اخبار مربوط به جنگ کردم. شب در دفترم ماندم.

بحث در مورد استیضاح آقاى [بیل] کلینتون، [رییس‌جمهور]، در پارلمان آمریکا، ادامه داشت. [شبکه تلویزیونی] سی‌ان‌ان، مستقیم و زنده پخش مى‌کرد. سرانجام رأى‌گیرى شد؛ دو مورد از چهار اتهام او تصویب شد. بنابراین قرار شد که براى استیضاح، پرونده به مجلس سنا برود. نکته جالب، رأى چند عضو دموکرات به استیضاح بود و نکته جالب دیگر، استعفاى لیدر حزب جمهوریخواه در پارلمان بود. اعلان کرد که او هم مثل‌کلینتون، آلوده به انحراف اخلاقى و داشتن روابط نامشروع است و حال که این مسأله مورد توجه قرار گرفته، استعفا مى‌دهد که الگویى براى رییس‌جمهور و دیگران باشد.

ضمن بحث‌ها، مکرراً اظهار مى‌شد که کدام یک از حضار، این آلودگى را ندارند؟ و چرا فقط یک نفر را مجازات‌کنیم و جواب مى‌دادند که جرم مهم‌تر او، دروغ‌گفتن و جلوگیرى از اجراى عدالت است، یا سوءاستفاده از قدرت. پیشنهاد دموکرات‌ها در مورد تنبیه با توبیخ، به جاى استیضاح هم رأى کافى نیاورد. در مجلس سنا، احتیاج به دو سوم آرا است و اگر دموکرات‌ها مخالفت کنند، رأى نخواهد آورد، اما ممکن است، بعضى از دموکرات‌های طرفدار ال‌گور، معاون کلینتون باشند و رأى بدهند.[30] [خانم هیلاری]، همسر کلینتون در جلسه حضور داشت، از شوهرش دفاع مى‌کرد و از چند نفر دموکراتِ همگام با جمهوریخواهان، خواست که رأى ندهند؛ اما نپذیرفتند.

مسأله مهم‌تر این است‌که یک ساعت پس از رأى کنگره، اعلان شد که حملات نظامى علیه عراق پایان یافته است. روشن شد که ادعاى مرتبط بودن جنگ با طرح اسیتضاح درست است و حتى گفته شد که هنگام اعلان توقف، هواپیماها در هوا بودند و عازم بمباران و معلوم شد که تصمیم به توقف جنگ هم عجولانه بوده است. شب در دفترم خوابیدم.

 


[30] - خط جانشینی ریاست‎جمهوری ایالات متحده، تعیین‌کننده افرادی است‌که در صورت بی‌صلاحیتی، مرگ، استعفا یا برکناری رییس‌جمهور آمریکا، می‌توانند رییس‌جمهور شوند. طبق قانون اساسی آمریکا، در صورت برکناری بیل کلینتون، ال‌گور، معاون رییس‌جمهور، جایگزین او می‌شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.