در بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 در بیست و هفتم آذر می خوانیم: دیشب هم آمریکا و انگلیس، حملات وسیعى به عراق داشته‌اند و خودشان گفته‌اند، در این دو روز، دو هزار بمب و 300 موشک انداخته‌اند و اعلان شده از فرودگاهى در کویت هم استفاده شده و از بمب افکن‌هاى بی52 و با 70 هواپیما که از ناو هواپیمابر در خلیج فارس پرواز مى‌کنند و... و تورنادوهاى انگلیسى. آمار تلفات کم است؛ 25 کشته و 75 زخمى؛ عجیب است، گویا به علت این است که حملات، متوجه مراکز نظامى و امنیتى است و نه به مراکز جمعیتى، یا آمار درست نیست.

پایگاه خبری جماران: «در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.

این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی،  کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.

جماران برای نخستین بار و به صورت اختصاصی روزنوشت های برهه ای حساس از این سال یعنی آذرماه 1377 را منتشر می کند.

بخش بیست و هفتم این روزنوشت ها در پی می آید:

 

 

جمعه 27 آذر 1377 - 28  شعبان  1419  - 18 دسامبر 1998

 

در خانه بودم. انتظار باران داشتیم، ولى برخلاف پیش‌بینى هواشناسى، نبارید. چند روزى است که هواى تهران و بعضى شهرهاى بزرگ، به خاطر کمى باران در سال جارى، خیلى آلوده است؛ در همین جهت، چند روز است که مدارس تعطیل و اجازه استفاده از اتومبیل‌هاى شخصى، محدود شده است. به طورکلى از لحاظ بارندگى امسال تاکنون وضع بدى داریم؛ برخلاف سال قبل‌که خوب بود. اگر وضع به همین‌صورت ادامه‌یابد، مشکلات اقتصادى کشور که با سقوط قیمت نفت و رکود اقتصاد جدى است، بدتر مى‌شود.

دیشب هم آمریکا و انگلیس، حملات وسیعى به عراق داشته‌اند و خودشان گفته‌اند، در این دو روز، دو هزار بمب و 300 موشک انداخته‌اند و اعلان شده از فرودگاهى در کویت هم استفاده شده و از بمب افکن‌هاى بی52 و با 70 هواپیما که از ناو هواپیمابر در خلیج فارس پرواز مى‌کنند و... و تورنادوهاى انگلیسى. آمار تلفات کم است؛ 25 کشته و 75 زخمى؛ عجیب است، گویا به علت این است که حملات، متوجه مراکز نظامى و امنیتى است و نه به مراکز جمعیتى، یا آمار درست نیست.

امواج مخالفت‌هاى مردمى و دولتى در سراسر جهان، رو به توسعه است و امروز در بعضى از نمازهاى جمعه ایران، تظاهرات علیه آمریکا و انگلیس بوده و در مصر دانشجویان تظاهرات کرده‌اند.

روسیه، اعتراض شدید دارد و سُفراى خود از آمریکا و انگلیس را احضارکرده و به بخشى از نیروهایش، آماده باش داده و گفته، در رابطه با ناتو تجدیدنظر مى‌کند. کنگره آمریکا هم امروز بحث دربارة استیضاح رییس‌جمهور را شروع کرد؛ فقط یک روز به خاطر جنگ تأخیر انداخت. گرچه حمله به عراق را رسماً تصویب کردند و گویا اکثریت مردم آمریکا، با استیضاح مخالف‌اند.

ظهر، بخشى از بچه‌ها جمع بودند. مهدى، فیلم به آب انداختن دومین سکوى ساخت شرکت صنایع دریایی را نمایش داد؛ کار مهمى است. اعلان شده که آقاى [محمدتقی] فلسفى واعظ[29]، امروز ظهر ناگهان فوت کرده‌اند، در حالى‌که با جمعى از وعاظ جلسه داشته‌اند، یک دفعه افتاده‌اند. آقاى [حسین] مهدیان، [داماد برادر آقای فلسفی]، تلفنى دربارة نحوه تشییع جنازه، مشورت‌کرد.

 


[29] - حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدتقی فلسفی (۱۲۸۶- ۱۳۷۷) واعظ مشهور و از شخصیت‌های مبارز انقلاب اسلامی بود. وی به دلیل منبرها و مبارزات ضد دولت پهلوی و مواعظ مشهورش شناخته شده‌است. آقای فلسفی، در تهران و قم دروس حوزوی خواند. او پیام‌های آیت‌الله بروجردی را به محمدرضاشاه می‌رساند. وی در نهضت امام خمینی حضور فعال داشت و بازداشت و ممنوع المنبر شد. او در منبر و خطبه، روشی نو پایه‌گذاری و شاگردان بسیاری تربیت کرد. خدمات دینی و اجتماعی او بسیار و مسافرت‌های تبلیغی او به کشورهای عربستان، عراق، پاکستان و همچنین به شهرهای مختلف ایران، قابل توجه است. کتاب‌های کودک از نظر وراثت و تربیت، جوان از نظر عقل و احساسات، بزرگسال و جوان از نظر افکار و تمایلات، آیه‌الکرسی پیام آسمانی توحید، اخلاق از نظر همزیستی و ارزش‌های انسانی، سخن و سخنوری از نظر بیان و فن خطابه و شرح و تفسیر دعای مکارم الاخلاق از آثار اوست. مدفن وی در شهرری و در کنار مرقد شاه عبدالعظیم قراردارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.