در بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 در بیست و ششم آذر می خوانیم: ساعت یک ربع به دو بامداد به وقت تهران، تهاجم نظامى آمریکا و انگلیس علیه عراق آغاز شد. امروز در اخبار بود که حدود 300 موشک کروز از ناوها و پایگاه‌هاى کشورهاى مجاور پرتاب شده و یک موشک هم در خرمشهر فرود آمده، یک خانه را ویران کرده و شیشه‌هاى تعدادى از خانه‌هاى اطراف را شکسته. عجیب این است که در اخبار، ساعت فرود این موشک به خرمشهر، یک و 25 دقیقه بامداد ذکر شده است.

پایگاه خبری جماران: «در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.

این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی،  کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.

جماران برای نخستین بار و به صورت اختصاصی روزنوشت های برهه ای حساس از این سال یعنی آذرماه 1377 را منتشر می کند.

بخش بیست و ششم این روزنوشت ها در پی می آید:

 

پنج‌شنبه 26 آذر 1377   - 27  شعبان  1419  -  17 دسامبر 1998

 

 

ساعت یک ربع به دو بامداد به وقت تهران، تهاجم نظامى آمریکا و انگلیس علیه عراق آغاز شد. امروز در اخبار بود که حدود 300 موشک کروز از ناوها و پایگاه‌هاى کشورهاى مجاور پرتاب شده و یک موشک هم در خرمشهر فرود آمده، یک خانه را ویران کرده و شیشه‌هاى تعدادى از خانه‌هاى اطراف را شکسته. عجیب این است که در اخبار، ساعت فرود این موشک به خرمشهر، یک و 25 دقیقه بامداد ذکر شده است.

رییس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس، در سخنرانى‌هاى مفصل، شروع جنگ را توجیه کرده و گفته‌اند، راه توقف جنگ، سقوط دولت صدام [حسین، رییس‌جمهور عراق] است. جمهوریخواهان آمریکا که قرار بود، امروز اعلام جرم علیه کلینتون را به تصویب برسانند، آن را به خاطر جنگ به تأخیر انداخته‌اند و ضمناً گفته‌اند، انتخاب این تاریخ براى جنگ، به منظور نجات کلینتون از استیضاح است، ولى بالاخره نجات نخواهد یافت، ولى آقاى کلینتون گفته است، به خاطر نزدیکى ماه رمضان این زمان انتخاب شده است.[28]

 

دولت‌هاى روسیه، چین، ایران و.... حمله را محکوم کرده و دولت‌هاى اسپانیا و استرالیا و ژاپن و کانادا و... تأیید کرده‌اند. کشورهاى اروپایى، دوپهلو حرف مى‌زنند و دبیرکل سازمان ملل، اظهار تأسف کرده است.

امروز وقتم به مطالعه کتاب‌هاى باد و باران در قرآن و خاطرات [محمدعلی] عمویى و گزارش‌ها و جراید گذشت. ظهر فاطى آمد، با هم ناهار خوردیم. عفت از ریاض تلفن کرد و از سفرش اظهار رضایت کرد. هنوز خبر از حمله آمریکا به عراق نداشت. اسم عملیات را «روباه صحرا» گذاشته‌اند و معمولاً کسانى که مخالفت هم مى‌کنند اشاره‌اى به مقصر بودن عراق در عدم همکارى با بازرسان سازمان ملل دارند و بعضی‌ها منجمله ایران، از عراق مى‌خواهند که همکارى کند.

سرشب محسن آمد و راجع به مسایل روز و جنگ و سخنرانى دیروزم در صداوسیما و بازتاب‌هاى مختلف آن، صحبت‌کردیم.

 

 


[28] - بیل کلینتون، رییس‌جمهور آمریکا، در پاسخ به ممانعت عراق از حضور بازرسان سازمان ملل، لایحه آزادسازی عراق را امضا کرد. این لایحه بر تغییر رژیم عراق به منظور «بازگشت عراق به خانواده بین‌المللی» تأکید داشت و طبق آن، دولت آمریکا به‌گروه‌های تبعیدی خارج از عراق‌کمک مالی می‌کرد. پس از آن به زودی عملیات سه‌روزه روباه صحرا انجام گرفت و طی آن کارخانه‌های تولید سلاح صدام منهدم شدند؛ در حالی‌که استراتژیست‌های پنتاگون، نقشه حمله‌های زمینی به عراق را می‌کشیدند، برخی از تحلیلگران آمریکایی بر این باور بودندکه فشار خارجی برای ایجاد یک شورش به منظور عزل صدام کافی به نظر می‌رسد؛ این دو نظر باعث بروز شکاف در تصمیم‌گیری‌های ضدصدام بین دولتمردان واشنگتن شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.