دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با برگزاری نشست خبری در دفتر این انجمن، برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

به گزارش خبرنگار جماران، محمود صادقی در این نشست خبری ضمن ابراز همدردی با مردم افغانستان در خصوص فاجعه تروریستی در یکی از مدارس شهر کابل، گفت: امیدواریم با خشکاندن ریشه های افراطی گری در منطقه دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی انتخابات را یک رهاورد انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: انقلاب اسلامی با درهم پیچیدن یک حکومت موروثی فردمحور حق حاکمیت ملی را به رسمیت شناخت و یک نظام جمهوری را بنا نهاد که همه ارکان آن مستقیم یا غیرمستقیم با رأی مردم قدرت می یابند.

وی تأکید کرد: به رغم تلاش های قابل توجه در 40 سال گذشته در حوزه های مختلف اقتصادی و زیست محیطی وضعیت کشور مطلوب و در تراز جمهوری اسلامی نیست. وضعیتی که بازتاب ناخوشایندی در جامعه به جا گذاشته و احساس ناامیدی در شمار قابل توجهی از آحاد جامعه و به خصوص نخبگان وجود دارد و متأسفانه شاهد مهاجرت فارغ التحصیلان به نقاطی هستیم که ما آنها را دشمن می دانیم.

صادقی با بیان اینکه ساختار سازمانی و اداری موجود پیوستگی و کارآیی لازم را ندارد، افزود: آنچه بیش از همه مردم را رنج می دهد این است که تقریبا هیچ یک از قوای کشور در برابر عملکرد و مسئولیت خود پاسخگو نیستند. از این رو به نظر می رسد تشکیل یک دولت پاسخگو می تواند در بازیابی اعتماد از دست رفته مردم مفید باشد. دولت باید برای رفع رنج مردم خودش را مسئول بداند.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات رئیس جمهوری با اشاره به برنامه های خود برای دولت آینده، گفت: برنامه های «دولت پاسخگو» با سه شعار شفافیت، عدالت و بهبود معیشت بر اساس الگوی توسعه پایدار و متوازن و همچنین الگوی حکمرانی خوب، مثبت کردن رشد اقتصادی پایدار و همسو کردن این رشد با سند چشم انداز 20 ساله است. به هر حال ما ناکامی داشته ایم و باید تلاش کنیم در جهت آن شاخص ها حرکت کنیم و رشد اقتصادی پنج درصد می تواند دست یافتنی باشد.

وی ادامه داد: کاهش تورم، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش واردات و جایگزینی صادرات و تلاش برای حضور در بازارهای بین المللی، شفاف سازی اقتصاد و مبارزه جدی با فساد و رفع فقر مطلق و کاهش فقر نسبی از مهمترین برنامه های دولت پاسخگو است.

صادقی تأکید کرد: در حوزه سیاست خارجی مبتنی بر سیاست نه شرقی و نه غربی ما باید یک روابط متوازن با همه بلوک های قدرت داشته باشیم و از قابلیت های همه کشورها با یک رویکرد تعاملی استفاده کنیم. من فکر می کنم با پایان تحریم ها و خروج ایران از انزوای بین المللی بتوانیم از ظرفیت همه کشورها استفاده کنیم.

وی افزود: من فکر می کنم با اتخاذ سیاست فعال می شود دولت وزن خودش را در سیاستگذاری سیاست خارجی افزایش دهد. تجربه نشان داده که کشور در شرایط تنش بین المللی نمی تواند به اهداف خود برسد و همه به این نتیجه رسیده اند که این تنش ها باید برطرف شود و به نظر من رهبری برای حفظ برجام تلاش کرده اند و توانسته اند با رویکرد حکیمانه ای تندروی ها را کنترل کنند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها افزود: در حوزه فرهنگی به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و پرهیز از یک سبک زندگی تحمیلی را در نظر داریم و در سیاست داخلی نیز تأمین حقوق و آزادی شهروندی و تقویت احزاب و حمایت از مطبوعات و با طراحی ساختار دولت و تمرکز زدایی از کلانشهرها و اجرای سیاست های متناسب جمعیتی تلاش می کنیم در چهارچوب الگوی توسعه پایدار به پایداری سیاسی کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه روز شنبه برنامه خود را به نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان اعلام کرده است، گفت: یکی از سؤالات جبهه اصلاحات این بود که آیا اگر بر سر کاندیدای دیگری به اجماع برسند به نفع او کنار خواهم رفت یا خیر؟ لذا اگر مجموعه نهاد اجماع ساز به حمایت از فرد دیگری برسد تمام سرمایه اجتماعی خودم را به سمت حمایت از او می برم. اما هنوز فرآیند انتخاب کاندیدا ادامه دارد و کاندیدای اصلی اصلاح طلبان مشخص نشده است.

صادقی افزود: شاید برخی افراد که درباره آنها گمانه زنی می شود ثبت نام نکنند و با شروع رقابت ها نهایتا از طریق نظرسنجی ملی و با مراجعه به آرای جبهه اصلاحات نامزد نهایی اصلاحات مشخص می شود. 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش زنان در برنامه های او برای سیزدهمین دوره رئیس جمهوری گفت: در حوزه زنان شاهد تبعیض هایی به ویژه در بخش اشتغال هستیم و باید نگاه مردسالارانه را اصلاح کنیم و هرگونه اصلاح باید از خود دولت شروع شود و اگر دولت عزم جدی اصلاحات داشته باشد می تواند مؤ​ثر باشد. حداقل چهار یا پنج وزارتخانه را می توان به سمت انتخاب وزیر زن رفت و در حوزه های علمی و فرهنگی زنان می توانند حضور مؤثری داشته باشند.

وی تسریع در واکسیناسیون سراسری و اعطای وام های کم بهره و کمک به کسب و کارهایی که به دلیل کرونا اسیب دیدند را از دیگر برنامه های خود ذکر کرد و افزود: علاوه بر این بسته ویژه حمایتی از کادر پزشکی و درمانی و تجهیز ویژه بیمارستان ها از جمله برنامه های ویژه کروناست. همچنین برنامه مدیریت بحران آب و چابک سازی ساختار ریاست جمهوری و هیات دولت و وزارتخانه ها جزو برنامه های ما هست.

این کاندیدای انتخابات رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه رئیس جمهور نباید با یک تشر از عهدی که با مردم بسته عقب نشینی کند، گفت: دولت پاسخگو یک برنامه ویژه برای تقویت وحدت، عفو عمومی، گفت و گوی ملی و حل و فصل مناقشه های حل نشده مثل انتخابات 88 دارد. هیچ کس حاضر نیست مسئولیت تصمیم غلط 98 را بر عهده بگیرد و این مردم را عصبانی کرده است. دولت باید مسئولیت پذیر باشد و از این طریق اعتماد از دست رفته مردم را بازسازی کند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص دخالت نظامیان در مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور، گفت: بخشی از این مشکلات ناشی از ساختارهای معیوب است و دولت می تواند با اصلاح ساختاری آنها را رفع کند. اگر دولت عزم جدی داشته باشد از ظرفیت های بالایی برای گسترش اقتدار خودش و رفع این مشکلات برخوردار است. از این جهت که بخش زیادی از مداخله ها در فضای غیر شفاف شکل می گیرد، شفافیت می تواند معجزه کند. یعنی شفافیت اکسیری است که می تواند قوای دیگر را هم وادار به همراهی کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.