عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به پرسشی درباره حضورش در انتخابات گفت: اینکه بیایم یا نیایم نیاز به بررسی و فکر دارد. اگر به نتیجه قطعی رسیدم حتما اعلام می کنم. نمی توان کاندیداتوری را از مردم مخفی کرد. اگر احساس کنم فردی مناسب تر از من حضور دارد به او کمک می کنم اگر شرایط کشور به حضور من نیاز داشت، ابایی برای حضور ندارم. نگاه ما به شورای اصلاحات مثبت است. روند منطقی و خوبی را جلو می روند.

به گزارش خبرنگار جماران، محمدرضا عارف در نشست خبری به مناسبت رونمایی از «برنامه پیشنهادی بنیاد امید ایرانیان برای عبور از شرایط سخت کشور»، گفت: تقاضای ما این است که این سند کامل منتشر شوذ و از نخبگان کشور نیز تقاضا داریم این سند را نقد کنند. گرچه بهانه ای برای انتشار سند پیدا کرده ایم که در آستانه یک رویداد مهم سیاسی هستیم ولی ما این سند را فراتر از انتخابات می دانیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تأکید کرد: بنیاد امید ایرانیان مأموریت خودش را توسعه حکمرانی خوب قلمداد کرده و یک رویکرد درازمدت و راهبردی به امور کشور دارد و پاتوقی برای نخبگان و چهره های برجسته و عالم کشور است و اسنادی که تهیه می کند را معمولا در اختیار علاقمندان می گذارد و به خصوص در انتخابات بنیاد امید ایرانیان اسناد راهبردی و پیشنهادات خودش را منتشر می کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک سال با نگاه علمی برای تهیه این سند تلاش شده است، اظهار داشت: باور ما این است که برای حل چالش های بزرگ و مزمن کشور هیچ راهی جز راه علمی و استفاده از تجربه های دنیا نداریم. این را اصلی برای همه سندها از جمله این سند می دانیم که سمت و سوی آن اقتصادی است تا برای حل چالش های بزرگ برنامه تهیه کنیم. سمت و سوی این سند اقتصادی است و تأکید ما در این برنامه بر اصلاح ساختارها و نظام اقتصادی کشور است.

عارف گفت: ما در برنامه سوم توسعه «اصلاحات ساختاری» خوبی انجام دادیم ولی خیلی از آنها به اجرا نرسید و یا در عمل متوقف شد. معمولا در کشور ما شعارهای بنیادی و بلند مدت می دهیم ولی وقتی عمل را نگاه می کنیم به دنبال کارهای مسکن و کوتاه مدت هستیم. تأکید ما در این سند اصلاح ساختار و به خصوص ساختارهای بنیادین نظام حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی کشور است. برای اجرا شدن آن نیاز به وفاق و همدلی همه مسئولان داریم.

 

امید و سرمایه اجتماعی در جامعه ما آسیب دیده است

 

وی با اشاره به اینکه امید و سرمایه اجتماعی در جامعه ما آسیب دیده است، تأکید کرد: مردم هم باید امیدوار شوند ولی این کار نباید با مسکن های کوتاه مدت باشد. باید از تضاد، تنازع و گروکشی های سیاسی پرهیز شود. متأسفانه گاهی یک جریان سیاسی به قیمت اینکه کشور ضرر کند، چون به نام رقیبش این کار انجام می شود عامل توقف می شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان افزود: آنچه بیش از همه مایه نگرانی ما است و حقیقتا یک اقدام عاجل را می طلبد این است که روند شاخص های اجتماعی و توسعه در کشور رو به افول است و سرمایه های فیزیکی ما شرایط نگران کننده ای دارند. من آدم خوش بینی هستم و نمی خواهم زحمت انجام شده را زیر سؤال ببرم، اما این شرایط و مسیر کشور را نمی توانیم ادامه دهیم. با ظرفیت مادی و معنوی کشور ما این مسیر قابل ادامه دادن نیست. باید بپذیریم که کاهش سرمایه ها در شرایطی است که خیلی از کشورها یک رشد شتابان اقتصادی دارند و نگرانیم اگر این روند ادامه پیدا کند سیر مهاجرت نخبگان ما به خارج شتاب بیشتری پیدا کند.

 

ریشه مشکلات کشور را در حوزه حکمرانی اقتصادی و نظام تصمیم گیری اقتصادی می دانیم

 

وی با بیان اینکه ریشه مشکلات کشور را در حوزه حکمرانی اقتصادی و نظام تصمیم گیری اقتصادی می دانیم، تصریح کرد: بپذیریم که اقتصاد ما بیمار است و دنبال درمان های مسکن نباشیم چون هیچ راهی جز درمان مبتنی بر اصول علمی نداریم.  آرایش فعلی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور طوری است که ذی نفعان با منافع و قدرتی که دارند مانع اصلاحات ساختاری می شوند. رفتار عوام فریبانه با مردم هم مانعی دیگر برای اصلاح ساختاری است.

عارف با بیان اینکه بیکاری یکی از دغدغه های اصلی ماست و کشور توان کارآفرینی خود را از دست داده است، خاطرنشان کرد: کشور ظرفیت سرمایه گذاری خود را از دست داده است. دهک های متوسط جامعه به خاطر مشکلات اقتصادی توان پس انداز ندارند. کشور در جذب سرمایه خارجی هم ناموفق بوده است. نظام بانکی کشور بدکارکردی دارد. منابع محدود هم غیربهینه استفاده می شود. از سویی سیاست های اقتصادی نادرست موجب خروج سرمایه از کشور شده است.

 

سیاست های اقتصادی نامناسب باعث خروج سرمایه از کشور شده است

 

وی تأکید کرد: سیاست های اقتصادی نامناسب باعث خروج سرمایه از کشور شده اما علت العلل مشکلات کشور ما «تورم» است. شاید ما مزمن ترین تورم را در منطقه و جهان داشته باشیم. هدف گذاری ما یک رقمی شدن نرخ تورم است و این کار سخت اما شدنی است. برای رسیدن به این هدف باید معضل کسری بودجه حل شود. نباید نگاه کوتاه مدت برای تهیه بودجه داشت. اصلاح نظام بانکی و مالیاتی باید انجام شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه باید درمان های سخت را بپذیریم، گفت: در دو دهه اخیر پنج دهک جامعه ما مجالی برای پس انداز نداشته اند. علی رغم مصادره نام شریف «عدالت اجتماعی» اکنون کشور ما یکی از ناعادلانه ترین کشورهای به لحاظ توزیع ثروت، درآمد و سطح دسترسی است. بنابر این یک اولویت جدی کشور ما بحث تورم است و ما راهبرد کلی یک رقمی کردن تورم را برنامه ریزی کرده ایم.

 

تحریم ها تنها علت بحران اقتصادی نیست

 

عارف با بیان اینکه تحریم ها تنها علت بحران اقتصادی نیست بلکه عمق فاجعه اقتصادی کشور را نشان داد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تحریم ها را رفع کنیم، ولی با رفع تحریم ها اقتصاد کشور نجات پیدا نمی کند و به اصلاح ساختار اقتصادی نیازمندیم. رفع تحریم ها فقط مسکنی کوتاه مدت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در انتخابات بهتر است به جای اینکه بگوییم به چه کسی رأی دهیم، بگوییم به چه برنامه ای رأی دهیم، گفت: باید کارنامه و سوابق افراد بررسی شود. باور من این است که رییس جمهور اگر توانایی اجرایی داشته باشد، خیلی می تواند کار کند. ما شرایط رییس جمهور مناسب را در این برنامه احصا کرده ایم.

 

نمی توان کاندیداتوری را از مردم مخفی کرد

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به پرسشی درباره حضورش در انتخابات گفت:  اینکه بیایم یا نیایم نیاز به بررسی و فکر دارد. اگر به نتیجه قطعی رسیدم حتما اعلام می کنم. نمی توان کاندیداتوری را از مردم مخفی کرد. اگر احساس کنم فردی مناسب تر از من حضور دارد به او کمک می کنم اگر شرایط کشور به حضور من نیاز داشت، ابایی برای حضور ندارم. نگاه ما به شورای اصلاحات مثبت است. روند منطقی و خوبی را جلو می روند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه اصلاحات ساختار اقتصادی و حضور نهادهای خاص نظامی در بخش اقتصاد، گفت: وزارت اطلاعات در زمان روی کار آمدن دولت اصلاحات، فعالیت اقتصادی داشت، اما با رفاقت و هماهنگی این موضوع جمع شد. قانون اساسی می گوید از امکانات نظامی در زمان صلح استفاده شود ولی این بدان معنا نیست که بخش نظامی و امنیتی فعالیت اقتصادی کند. این مسایل باید با رفاقت و هماهنگی حل شود. در جایی که ضرورت داشته باشد می توان از ظرفیت حوزه نظامی استفاده کرد که من در دوره وزارت خود از ظرفیت بخش نظامی در منطقه ای که بخش خصوصی نمی رفت، استفاده کردم و از آنها هم تشکر کردم ولی اولویت باید با بخش خصوصی باشد.

عارف درباره در نظر گرفتن توزیع عادلانه مشکلات در زمینه اصلاحات ساختاری در  میان همه اقشار و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، تصریح کرد: گاهی در گذشته اصلاحاتی انجام شده است که موجب ایجاد فشار به اقشار آسیب پذیر شده است. مشکل اصلی در اصلاح ساختاری است است که شرایط فعلی کشور منافع نامشروعی را برای برخی ذی نفعان ایجاد کرده است. نگاه ما در این برنامه نگاهی با تصمیمات سنجیده، گام به گام و ارزیابی در هر مرحله است. اصلاحات ساختاری به هشت سال زمان و اجماع ملی نیازمند است.

وی در پایان درباره امکان تحقق این برنامه ها، اظهار کرد: این برنامه ها شعار نبوده و قابلیت تحقق دارد. اگر چوب لای چرخ هم نگذاریم و با هم دعوت نکنیم، این برنامه ها عملیاتی می شود. با نگاه  و اجماع ملی می توان این برنامه ها را عملیاتی کرد.

دانلود سند بنیاد امید ایرانیان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.