در بخشی از خاطرات انتخابات۷۶ آیت الله هاشمی رفسنجانی می خوانیم: شب میهمان رهبرى بودم. درباره انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت شد و ایشان از نتایج انتخابات اظهار رضایت‌کردند و گفتند، اکنون از فرض پیروزى انتخاب آقاى ناطق [نوری] راحت‌ترند.

پایگاه خبری جماران: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی(ره) از نادر شخصیت های طراز اول جمهوری اسلامی است که بیش از سه دهه به طور روزانه و مستمر خاطرات روزانه خود را به رشته تحریر درآورده است.

این خاطرات که از وقایع ریز و درشت سیاسی تا امور شخصی را شامل می شود، از یکسو به دلیل جایگاه بسیار مهم نویسنده و از طرف دیگر به خاطر «مختصر و مفید نویسی»، از اهمیت و ارزش بالایی در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برخوردار است.

از طریق این خاطرات می توان به سرنخ ها و نکات مهمی از وقایع مهم این دوران طولانی دست یافت و آنها را مورد بحث و واکاوی بیشتر قرار داد.

از جمله ادوار مهم این سال های مهم، مقطع انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری است که در خاطرات سال های 1375 و 76 آیت الله هاشمی به عنوان رئیس جمهور وقت و چهره اثرگذار نظام در کنار رهبر معظم انقلاب به تفصیل بدان پرداخته شده است.

«جماران» در ایام نوروز 1400 هجری شمسی هر روز قسمتی از این خاطرات را منتشر می کند.

آنچه در پی می آید، قسمت چهاردهم و پایانی این خاطرات است:

 

 جمعه 2 خرداد 1376    

خبر دادند که آیت‌الله خامنه‌اى، در مصاحبه هنگام رأى دادن، گفته‌اند برای شخص من، هیچ‌کس نمى‌تواند آقاى هاشمى‌رفسنجانى باشد. بعداً از تلویزیون آن را شنیدم.  براى رأى دادن به حسینیه جماران رفتیم. فاطى و عفت هم همراه بودند. بعد از رأى دادن مصاحبه کوتاهى کردم.

تا شب در خانه بودم و مرتباً اخبار انتخابات را از وزارت کشور را در صفحه کامپیوتر خبرى‌ام و توسط افراد دریافت مى‌کردم. مجموعه خبرها از جلوتربودن آقاى خاتمى حکایت دارد؛

3 خرداد 1376

اول وقت، وزیر کشور اطلاع داد که از بیست میلیون رأى شمرده شده، بیش از 60 درصد از آقاى خاتمى است. تا شب که شمارش آرا تکمیل شد، از 29 میلیون رأى تجاوز کرد و همین نسبت باقى ماند. نتیجه انتخابات براى تمام ناظران داخلى و خارجى، غیرمنتظره است.

آقاى نوربخش، براى کمک به حل مشکلات احتمالى آقاى خاتمى در ارتباط با رهبرى و مجلس و... استمداد کرد. آقاى [حسین] مرعشى آمد و راجع به ریاست مجلس مشورت کرد.

شب آقاى دکتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای‌عالی امنیت ملی] آمد. درباره نتایج انتخابات [ریاست‌جمهوری] و علل شکست جناح آقاى ناطق [نوری] و ضررهاى حمایت وسیع علما و منتسب‌کردن آن به رهبرى و نیز مسأله ریاست مجلس صحبت شد. تلفنى با رهبرى درباره نظر شوراى عالى [امنیت ملی] در خصوص رفع منع از آمدن سفیر آلمان صحبت کردم که ایشان مخالفت‌کردند.

4 خرداد 1376

به دفترم رفتم. متن تبریک به آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور منتخب] را نوشتم؛ متنى که دفتر تهیه کرده بود، نپسندیدم. 

مصاحبه مطبوعاتى با خبرنگاران داخلى و خارجى داشتم؛ حدود 300 خبرنگار از سراسر دنیا بودند. دو ساعت به ده‌ها سؤال جواب دادم و هنوز 30 سئوال باقى مانده بودکه وقت تمام شد.

انتخابات ایران، برایشان خیلى مهم است و تفسیرشان این است که رأى قاطع مردم در [انتخابات ریاست‌جمهوری در] مخالفت با سیاست‌هاى حاکمیت است و اکثراً آن را تأیید سیاست‌ها و روش توسعه همه‌جانبه دولت سازندگی معرفى مى‌کردند. براى رد نظرات آنها توضیح دادم. تفسیرهاى مراکز خبرى و محافل سیاسى دنیا همه جا همین است.

عصر آقاى [محمد] فروزنده، [وزیر دفاع]، براى مشورت در مورد مصالحه و شکایت از اقدام ستادکل [نیروهای مسلح] آمد. در جلسه هیأت دولت چند مصوبه داشتیم. آقایان [محسن] نوربخش و [غلامحسین] کرباسچى آمدند و راجع به ریاست مجلس صحبت کردند؛ نگران بودند که رهبرى دستور حمایت از آقاى ناطق بدهند. آقاى [سیدمحمد] خاتمى آمد. از کمک‌هاى من تشکر کرد و درباره مواضع آینده مشورت نمود که بناست پس فردا در مصاحبه مطبوعاتى اعلان شود. گزارش مذاکراتش را با رهبرى داد و اجازه خواست که براى رفع ابهام‌ها مرتباً با من تماس بگیرد.

شب میهمان رهبرى بودم. درباره انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت شد و ایشان از نتایج انتخابات اظهار رضایت‌کردند و گفتند، اکنون از فرض پیروزى انتخاب آقاى ناطق [نوری] راحت‌ترند. درباره ریاست مجلس، از من خواستند که براى ادامه ریاست آقاى ناطق کمک کنم. در مورد آلمان، ایشان رضایت به اجازه مراجعت سفیر آلمان نمى‌دهند و اینکه در جواب پیغام آقاى کهل، [صدراعظم آلمان]، بگویم که با آمدن فرستاده ویژه ایشان موافقم و راضیاند. در مورد افغانستان صحبت و قرار شد اگر طالبان از سوى مراکز بین‌المللى به رسمیت شناخته شده، ما هم بپذیریم.

6 خرداد 1376

آقاى [ابراهیم] امینى، [نایب‌رییس دوم مجلس خبرگان] از قم آمد. اظهار نگرانى کرد از تضعیف موقعیت رهبرى، به خاطر اقداماتى که در مسأله مرجعیت و انتخابات مجلس و ریاست‌جمهورى شده و نیز عملکرد نادرست صداوسیما و نیز از کارشکنى‌هاى احتمالى که به‌ زودى علیه آقاى خاتمى بروز خواهد کرد و نیز از سوءمدیریتى که باعث شکست اعتبار در انتخابات روحانیت شد، اظهار نگرانى نمود و براى ساخت دبیرخانه مجلس خبرگان در قم کمک خواست.

7 خرداد

شب آقایان [عطاءالله] مهاجرانى و [حسین] مرعشى آمدند. گفتند از دفتر رهبرى به آنها هم گفته‌اند که ترجیح دارد آقاى ناطق [نوری] در ریاست مجلس بماند. من هم تأیید کردم و قرار شد بروند و بر سر  هیأت رییسه بر این اساس توافق کنند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.