در بخشی از خاطرات انتخابات76 آیت الله هاشمی رفسنجانی می خوانیم: اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] براى کارهاى جارى آمد. گفت، با آیت‌الله خامنه‌اى هم درباره انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت کرده و نظر ایشان هم این است که کارگزاران، فردى غیرمُعمم را اگر نامزد کنند، براى ایجاد جاذبه بیشتر براى شرکت مردم، خوب است.

پایگاه خبری جماران: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی(ره) از نادر شخصیت های طراز اول جمهوری اسلامی است که بیش از سه دهه به طور روزانه و مستمر خاطرات روزانه خود را به رشته تحریر درآورده است.

این خاطرات که از وقایع ریز و درشت سیاسی تا امور شخصی را شامل می شود، از یکسو به دلیل جایگاه بسیار مهم نویسنده و از طرف دیگر به خاطر «مختصر و مفید نویسی»، از اهمیت و ارزش بالایی در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برخوردار است.

از طریق این خاطرات می توان به سرنخ ها و نکات مهمی از وقایع مهم این دوران طولانی دست یافت و آنها را مورد بحث و واکاوی بیشتر قرار داد.

از جمله ادوار مهم این سال های مهم، مقطع انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری است که در خاطرات سال های 1375 و 76 آیت الله هاشمی به عنوان رئیس جمهور وقت و چهره اثرگذار نظام در کنار رهبر معظم انقلاب به تفصیل بدان پرداخته شده است.

«جماران» در ایام نوروز 1400 هجری شمسی هر روز قسمتی از این خاطرات را منتشر می کند.

آنچه در پی می آید، قسمت هشتم این خاطرات است:

15 اسفند 1375

با مهدى، درباره مدیریت پارس‌جنوبى صحبت کردیم. [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت، می خواهد عمده مسئولیت مدیریت آن را به عهده او بگذارد. براى پذیرفتن، شرط‌هاى درستی دارد. براى مصطفى، فرزند آقاى ناطق [نوری]، وقت‌خواست؛ گویا براى جلب‌حمایت واضح، در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو می آید. از اینکه روابط را با من تضعیف‎شده می بینند، نگران‌اند.

18 اسفند 1375

دکتر [محمدعلی] نجفى، [وزیر آموزش و پرورش] آمد و براى نیازهاى بودجه وزارت آموزش و پرورش استمدادکرد؛ با اینکه 250 میلیارد تومان، بابت کسرى بودجه امسال گرفته بود، 22 میلیارد تومان دیگر مى‌خواهد. از اقدامات ایذایى نمایندگان مجلس انتقاد کرد و راجع به تصمیم [حزب] کارگزاران[سازندگی] در انتخابات [ریاست‌جمهوری] مشورت کرد.

شب دکتر ولایتى، [وزیر امورخارجه] آمد. برنامه بُردن نامه‌هاى دعوت، براى سران کشورهاى اسلامى را تنظیم کردیم. راجع به انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت شد؛ مایل‌است مطرح شود. تا ساعت نُه و نیم شب، کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

21 اسفند 1375

اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور]  براى کارهاى جارى آمد. گفت، با آیت‌الله خامنه‌اى هم درباره انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت کرده و نظر ایشان هم این است که کارگزاران، فردى غیرمُعمم را اگر نامزد کنند، براى ایجاد جاذبه بیشتر براى شرکت مردم، خوب است.

آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [معاون پارلمانی رییس‌جمهور] آمد. خبر داد که طرح نمایندگان در مورد تضعیف دانشگاه آزاد اسلامى، امروز در مجلس به سختى شکست خورد و فقط 11 رأی موافق داشت. در مورد انتخابات صحبت کرد و گفت، اگر دکتر حبیبى نیاید، کارگزاران آقاى [محمد] خاتمى را تأیید مى‌کنند. گفت از دفتر رهبری، به آقاى [حسن] حبیبى توصیه کرده که نامزد شود. تلفنى از دکتر حبیبى پرسیدم؛ تأیید کرد و گفت که جواب منفى داده است.

شب، آقایان [محمد] یزدى، [رییس قوه قضاییه] و [علی‌اکبر] ناطق [نوری، رییس‌مجلس] میهمانم بودند. دربارة انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت شد. آقاى ناطق هم نگران ائتلاف [حزب] کارگزاران [سازندگی] و [مجمع] روحانیون [مبارز تهران] است و ترجیح مى‌دهد که کارگزاران، آقاى دکتر حبیبى را نامزد کنند. آقاى یزدى، مقدارى از مشکلات شوراى نگهبان، به خاطر ضعف مدیریت آقاى [احمد] جنتى و نیز از بروز اختلاف در جامعه مدرسین [حوزه علمیه] قم گفت که پس از رأى‌گیرى براى نامزدى آقاى ناطق، پیش آمده است؛ گویا آقاى [ابراهیم] امینى، به عنوان اعتراض از دبیری استعفا داده و گفته حاضر نیست اعلان کند و اکنون  دبیر ندارند. از من براى تجدید ایجاد پلیس قضایى کمک خواست.

آقاى ناطق [نوری]، از عدم تحرک جامعه روحانیت مبارز در تبلیغات انتخابات،گله داشت؛ به خاطر اینکه آقاى [محمدرضا] مهدوى [کنی] و آقاى [محمد] امامى [کاشانی]، مخالف تبلیغات خیابانى و پوسترى هستند و خواست که جلسه در حضور من تشکیل شود. آقاى یزدى هم گزارش جلساتى را داد که براى بهترکردن وضع خطبه‌هاى جمعه تشکیل مى‌شود و خواست، یک جلسه در حضور من تشکیل شود.

 

چهارشنبه 22 اسفند 1375                     

 

آقاى دکتر [حسن] حبیبى آمد. گزارش مذاکره آقاى [علی‌اصغر] حجازى، از دفتر رهبرى با ایشان و پیشنهاد نامزد انتخابات‌شدن را داد و گفت قبول نکرده است. گفتم، بررسى بیشتر بشود.

25 اسفند 1375

آقاى مجید انصارى آمد. متن مصاحبه آقاى جواد لاریجانى، با [نیک‌براون]، یک صاحب‌منصب انگلیسى را آورد که در آن به طرفداران آقای [محمد] خاتمى حمله کرده و گفته که آنها تندروها هستند و جایزه قتل سلمان رشدى و نیز اشغال لانه جاسوسى آمریکا از آنها است و از میانه‌روى آقاى ناطق [نوری] تعریف کرده است. گمان مى‌رود که سروصدا راه بیندازند.

26 اسفند 1375

آقاى [محسن] نوربخش آمد. در مورد انتخابات و تأیید آقاى [سیدمحمد] خاتمى، یا فرض دیگر، صحبت کرد. عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم؛ منجمله شهرستان‌شدن اردبیل و بخش‌شدن سرعین و لایحه قانون معادن.

شب میهمان رهبرى بودم. از سفر خوزستان راضی اند. تصمیم نهایى را در مورد ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام و متن حکم جدید گرفتیم و راجع به انتخابات ریاست‌جمهورى بحث شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.