جهانگیری با اشاره به اینکه اگر به آینده کشور فکر می کنیم راهی جز زنده نگه داشتن یاد شهدا نداریم، افزود: با حضور رهبری مقتدر،‌ توانا و غیرقابل قیاس با رهبران جهان و با کوله باری از دانش و تجربه که مسئولیت کشور را بر دوش گرفته اند و همچنین حضور ملتی بزرگ قادر هستیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

به گزارش جماران؛ معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت زنده نگهداشتن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه گفت: فرهنگ ایثار و شهادت بود که ملت ایران را در جنگی نابرابر سربلند نگه داشت و موجب حفظ جمهوری اسلامی و استمرار نظام و جاودانه شدن آرمان و پیام امام خمینی(ره) شد.

دکتر اسحاق جهانگیری ظهر امروز(سه شنبه) در کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ ساز، تجلیل از زنان شهید، جانباز و آزاده را اقدامی ارزشمند، مهم و ماندگار دانست و گفت: امروز رسالت سنگینی بر عهده همه مسئولان و آحاد ملت است و این رسالت حفظ فرهنگ شهادت و ایثارگری و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: تصور ما این بود که تا پیش از انقلاب آنچه در مورد ایثار و شهادت از تاریخ اسلام، تشیع و ایران گفته می شد، شاید در طول تاریخ آمیخته با گزافه و غلو شده باشد اما در انقلاب اسلامی و حرکت امام و یاران محدودش در سال 1342 تا بهمن 1357 انسان هایی دیدیم که با خودگذشتگی حبس ها، شکنجه ها و تبعیدها را تحمل کردند و پای امام و انقلاب اسلامی ایستادند.

وی با بیان اینکه همین روحیه ایثار و شهادت طلبی بود که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند، افزود: شعار معروف پیروزی گل در برابر گلوله با اتکا به همین فرهنگ رخ داد.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی در برابر همه دنیای ظالم، زورگو و متجاوز قرار گرفت، گفت: همه در جنگی که صدام حسین علیه کشورمان برپا کرد دارای نفع بودند، آمریکایی ها طراحی کردند و سلاح های پیشرفته شوروی سابق و فرانسه در اختیار رژیم بعثی قرار گرفت. سلاح های شیمیایی از سراسر اروپا در اختیار عراق قرار گرفت و کشورهای حاشیه خلیج فارس دلارهای نفتی را به حساب صدام حسین واریز کردند.

معاون اول رییس جمهور افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس با گستاخی فراموش کردند که چه جنایت هایی علیه ملت ایران انجام دادند تا صدام بتواند به جنگ و جنایت هایش ادامه دهد. این در حالی بود که ایران برای تامین قطعات برخی تجهیزاتش مجبور بود به ده ها دلال و واسطه متوسل شود.

وی با ستایش از بانوانی که در این صحنه به خاطر اهدای ۴ تا ۸ عضو خانواده از آنها تجلیل شد، گفت: این افراد نماد ایثار و فداکاری هستند که در تاریخ انقلاب مشاهده شده اند. ما به چشم خود دیدیم که مادری روستایی که از دار دنیا فقط یک فرزند داشت آن را تقدیم امام و انقلاب کرد.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه ایران، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران با این فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی همواره خواهد ماند، تصریح کرد: مسئولیت انتقال این فرهنگ به نسل جوان و نسل آینده، بر دوش همه مسئولیت سنگینی است. چرا که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی شهدا دین بزرگی بر گردن ما دارند.

وی با بیان اینکه نمی توان از جمهوری اسلامی ایران با این همه اهدای خون به سادگی گذشت، خاطر نشان کرد: مادران شهدا و زنان جانبازان و ایثارگران از یک سو نقشی مادری،‌ تشویق کننده، نگهدارنده و اعزام کننده در دوران انقلاب و جنگ بر عهده داشتند و از سوی دیگر نقشی ستایش آمیز در قامت شهید، جانباز، آزاده و ایثارگر ایفا کردند که در این مراسم به درستی به آن پرداخته شد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ ساز افزود: زنان ایرانی در همه صحنه های انقلاب و تاریخ جمهوری اسلامی ایران نقش اول را برعهده داشتند.

وی با بیان اینکه الان نیز کشور دچار جنگ اقتصادی ظالمانه است که از طرف آمریکای گردن کلفت فشار نه تنها بر دولت و نیروهای مسلح بلکه بر ضعیف ترین آحاد جامعه قرار گرفته است، گفت: آمریکا زندگی اقشار آسیب پذیر ایران را هدف گرفته تا زندگی آنان را متلاشی کند و مقام معظم رهبری راه مقابله با این جنگ اقتصادی در سه سال اخیر را مقاومت حداکثری و راهبردی ترسیم کردند.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه ملت بزرگ ایران به ویژه زنان در خانواده های ایرانی نهایت بزرگواری و صبوری را در این جنگ اقتصادی به نمایش گذاشتند، ادامه داد: زنان و مردم ایران کاری کردند که سیاست دولت آمریکا در منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران به شکست کشیده شده است و زنان در به شکست نشاندن این سیاست آمریکا نقش اساسی داشته اند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور خاطر نشان کرد: کادر درمانی کشور با حداقل امکانات و تجهیزات با دستانی خالی و حتی در اوایل شروع این بیماری بدون تجهیزات حفاظتی به مقابله با این بیماری رفتند و شهدایی تقدیم کشور کردند که در تاریخ کشور ماندگار شدند.

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ شهادت و ایثار در کشور همچنان زنده بماند و قدردان ایثارگری ها و جانفشانی های شهدا باشیم، گفت: باید این راه نورانی در همه سطوح کشور زنده بماند و ادامه یابد.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه اگر به آینده کشور فکر می کنیم راهی جز زنده نگه داشتن یاد شهدا نداریم، افزود: با حضور رهبری مقتدر،‌ توانا و غیرقابل قیاس با رهبران جهان و با کوله باری از دانش و تجربه که مسئولیت کشور را بر دوش گرفته اند و همچنین حضور ملتی بزرگ قادر هستیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

پیش از سخنان دکتر جهانگیری، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با گرامیداشت روز بزرگداشت شهدا تاکید کرد: باید نگاه به شهادت نه یک نگاه تقویمی بلکه اعتقادی و عمیق باشد چرا که شهدا و جانبازان و ایثارگران نماد مقاومت، ایثار و فداکاری ملت ایران هستند.

وی با اشاره به اقدامات بنیاد شهید در راستای حمایت از خانواده های شهدا و ایثارگران و جانبازان در نقش والای زنان در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد

همچنین در این مراسم از هفت کتاب و مجله که در زمینه نقش زنان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نگارش درآمده است رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از 6 زن ایثارگر، جانباز و آزاده با اهدای لوح تقدیر، قدردانی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.