گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی در مورد چه مسائلی صحبت کردند؟/ تحلیل یک کارشناس روابط بین الملل

پیرمحمد ملازهی تحلیلگر مسائل منطقه در مورد سفر پاپ فرانسیس به عراق، به جماران گفت: آنچه در این سفر خیلی مهم است دیداری بود که با آیت الله سیستانی داشت. صحبت هایی که در این دیدار رد وبدل شد درباره ضرورت همکاری و هماهنگی بین اسلام و مسیحیت بود؛ پاپ به دنبال این امر است که گفتمانی به وجود آید تا بر اساس آن دنیای مسیحیت و اسلام بتوانند مشکلات خود را حل کنند.
دیدار پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت‌الله العظمی علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعه در نجف اشرف عراق. عکس: Reuters

پیرمحمد ملازهی تحلیلگر مسائل منطقه، در گفت و گو با جماران، درباره سفر اخیر پاپ فرانسیس به عراق گفت: واقعیت این است که عراق یک جمعیت قابل توجهی از پیروان مذهب مسیحی دارد که کاتولیک یا وابسته به کلیسای روم و واتیکان هستند. این جمعیت قابل توجه در دوران صدام حسین قبل از دخالت امریکایی ها موقیعت مساعدی از لحاظ سرمایه گذاری و نزدیکی به حکومت داشت؛ یکی از این افراد «طالب عزیز» مشاور نزدیک صدام حسین بود که مسیحی بود. در آن زمان وضع اقتصادی مسیحیان و ارتباطات آنها با دنیا خوب بود ولی بعد از دخالت آمریکایی ها شرایطی که در عراق پیش آمد و ظهور داعش و مسائلی که ایجاد شد مسیحیان به شدت سرکوب شدند؛ به خصوص مناطقی که پاپ برای بازدید به کلیساها رفت.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از مسیحیان کشته شدند و تعداد زیادی از کشور خارج شدند به طوریکه از جمعیت بالایی که وجود داشت الان چیزی در حدود 300-200 هزار نفر باقی مانده است. هدف اصلی پاپ این بود که جمعیت از عراق تخلیه نشود چون عراق را به یک نوعی مهد ادیان الهی می دانند و اینکه محل تولد حضرت ابراهیم(ع) در این منطقه است و پاپ برای زیارت از این منطقه رفت که این برای واتیکان مهم است که عراق جمعیت مسیحی خود را حفظ کند. 

 

آنچه در سفر پاپ به عراق خیلی مهم است دیداری بود که با آیت الله سیستانی داشت

 

ملازهی افزود: آنچه در این سفر خیلی مهم است دیداری بود که با آیت الله سیستانی داشت. صحبت هایی که در این دیدار رد وبدل شد درباره ضرورت همکاری و هماهنگی بین اسلام و مسیحیت بود؛ پاپ به دنبال این امر است که گفتمانی به وجود آید تا بر اساس آن دنیای مسیحیت و اسلام بتوانند مشکلات خود را حل کنند که البته آن چه در اسلام برای غرب خطرناک است مسئله رادیکال اسلامی داعش و گروه های داعشی هستند که دیدگاه خاصی در ارتباط با حاکمیت اسلام دارند و این که چطور به زور و از طریق جهان حاکمیت اسلامی را بوجود آورند که این برای مسیحیت مسئله ساز است و از این زاویه می توان خروجی این سفر را تلاش برای هماهنگی بین ادیان ابراهیمی دانست. به نظرم می رسد پاپ به دنبال این مسئله است که نوعی هماهنگی بین اسلام و مسیحیت ایجاد شود.

او با اشاره به اینکه می توان به سفر پاپ به عراق از جنبه های سیاسی نیز نگاه کرد تاکید کرد: سفری که صورت گرفته است بعد سیاسی نیز بر آن حاکم است ولی به نظر من بیشتر مسائل مسیحیت و شیعه مطرح بود؛ یعنی مسیحیت در عراق باقی بماند و یک نوع هماهنگی وابسته به مسیحیت در بعد کلی بوجود بیاید که از رادیکال ها در اسلام و مسیحیت شرایط را بدتر نکنند. اصل قضیه مذهبی است و هدف اصلی و آن چه پاپ در عراق پیگیری می کند حفظ جمعیت مذهبی مسیحیان است که در عراق باقی بمانند.

 

سفر پاپ به عراق ارتباطی با روی کار آمدن جو بایدن ندارد

 

وی در مورد همزمانی سفر پاپ به عراق با روی کار آمدن جو بایدن، کفت: به نظرم ارتباطی به این مسئله ندارد. این قبلا برنامه ریزی شده بود ولی عقب افتاده بود. این برنامه ریزی برای زمان بایدن نبود بلکه برنامه ریزی برای زمانی بود که ترامپ برسرکار بود ولی شرایط آن زمان مشخص نبود و هنوز عراق امنیت لازم را نداشت و شرایط مساعد نبود. الان شرایط مساعدتر است و آقای الکاظمی حاکمیت را در عراق برعهده دارد و پاپ را توانسته به عراق بیاورد و این به نفع الکاظمی شده و ارتباطی به رفتن ترامپ و آمدن بایدن ندارد. شرایط عراق پیچیده است و این طور نیست با آمدن پاپ به عراق تغییر عمده ای در شرایط شاهد باشیم. واقعیت این است که عراق هنوز مشکلات جدی دارد ولی این مشکلات از سوی مسیحیان نیست بلکه بیشتر در درون جامعه اسلامی شیعه و سنی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.