رئیس شورای شهر و شهردار تهران در حرم امام خمینی(س) بر ضرورت وحدت میان مردم و مسئولان برای حل مشکلات جامعه تأکید کردند.

رئیس شورای شهر و شهردار تهران به همراه جمعی از مدیران شهری و شهرداران مناطق مختلف تهران با حضور در حرم مطهر امام خمینی(س) با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.

به گزارش خبرنگار جماران، محسن هاشمی در این مراسم گفت: امسال دهه فجر متفاوتی را تجربه می کنیم. مردم با انبوه مشکلات اقتصادی مواجه هستند، داغ های ناشی از بیماری کرونا را هم در دل دارند و تنش موجود میان مسئولان باعث شده که کمتر لبخند همدلی را در آنها ببینیم و متأسفانه جامعه مقداری همبستگی خودش را از دست داده است؛ چیزی که واقعا در این دوران سخت به آن نیاز داریم.

رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: در طول 40 سال گذشته دهه های فجر مختلفی را شاهد بوده ایم. دهه فجر همراه با ترور و موشک باران داشته ایم و کمبودهای زیادی را سپری کرده ایم اما همیشه خوشبختانه روحیه امید و مقاومت در مردم زنده بوده و اعتماد بین ملت و حاکمیت یا به صورتی دولت همیشه وجود داشته ولی در دوره کنونی یک مقدار این مسائل هم ضعیف شده و همین باعث می شود که امید مردم کم شود و باید در این جهت تلاش کنیم و مخصوصا در آستانه انتخابات محور قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: مهمترین عنصری که در ذهن امام خمینی(س) مطرح بوده این است که مردم را پشتوانه بی نظیری برای اعتماد به حاکمیت در نظر می گرفتند و راهی را جز این نمی دانستند؛ چرا که بدون خواست مردم حتی می شود که امکان اجرای احکام الهی هم فراهم نیست و قطعا دیگر امکان تشکیل حکومت وجود ندارد. وقتی مردم پشتوانه ما نباشند، کم کم حکومت ضعیف می شود و همه ارزش هایی که مدنظر انقلاب اسلامی بوده به صورتی انجام نشود.

 

این اراده مردم است که بر هر موضوعی اولویت دارد

 

هاشمی افزود: هیچ امری قابل تحمیل به مردم نیست و این اراده مردم است که بر هر موضوعی اولویت دارد. این نوع نگاه به مردم و احترام عمیق به خواسته آنها ریشه جدی در مسائل فقهی ما هم دارد و فقط تفکر امام خمینی(س) نیست بلکه باید در نظر بگیریم که از نظر فقه و اسلام، موضوع مردم برای رسیدن به حکومت از همه ابعاد مهمتر است. به خاطر همین بزرگترین استقبال از امام خمینی(س) انجام می شود و بزرگترین بدرقه تاریخ را هم ایشان داشتند.

وی اظهار داشت: اگر به این سمت پیش برویم و دوباره دل مردم را به دست بیاوریم می توانیم به حکومت و در نتیجه ارزش هایی که برای جامعه در نظر گرفته ایم فعالیت خودمان را تنظیم کنیم.

رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: نکته بسیار مهم این است که الآن جامعه به صورتی دچار نارضایتی شده و باید مسئولین منافع شخصی، حزبی و جناحی خودشان را کنار بگذارند و به فکر حل مشکلات جامعه باشند. امیدوارم در آینده مشارکت مردم در فعالیت های اجتماعی و مخصوصا انتخابات را شاهد باشیم. یعنی ما باید شکاف میان ملت و حاکمیت را از بین ببریم و دوباره اعتماد را به جامعه برگردانیم تا بتوانیم حل مشکلات مردم را سرلوحه اقدامات خودمان قرار دهیم.

 

نباید از سخنان امام و رهبری برای ایجاد اختلاف در جامعه استفاده کنیم

 

وی تأکید کرد: نباید از سخنان امام و رهبری، که اصولا وحدت ساز هستند، برای ایجاد اختلاف در جامعه استفاده کنیم. چرا که ایجاد چنین اختلافاتی که منافع جناحی و گروهی را در بر می گیرد، باعث می شود که ما نتوانیم به اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی برسیم. مثلا اتفاقاتی که اخیرا در موضوع بودجه در مجلس شورای اسلامی افتاد و به این صورت بودجه رد شد، پیام ناامیدی به مردم می دهد. مردم نفهمیدند چه چیزی رد شد؛ چیزی که در کمیسیون تلفیق به نتیجه رسیده بود و یا لایحه ای که دولت داده بود.

هاشمی گفت: همین احساس بد باعث می شود که مشکلات اقتصادی هم در جامعه زیاد شود و مردم تکلیف خودشان را ندانند. پس راهی نداریم جز اینکه به سمت حل مشکلات جامعه از طریق همدلی و افزایش مشارکت مردم در همه فعالیت های اجتماعی به خصوص انتخابات پیش برویم و با این موضوع دوباره مشکل اعتماد مردم به حاکمیت را حل کنیم.

 

علت موجده انقلاب اسلامی ما بر اساس کلام امام، وحدت کلمه و لفظ «همه با هم» بود

 

پیروز حناچی نیز در این مراسم با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران بوده، گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرماید که در ایام زندگانی خداوند فرصت هایی در اختیار شما قرار می دهد و تلاش کنید که از این فرصت ها استفاده کنید. تصور کنید اگر روز 21 بهمن ماه 57 حضرت امام مردم را به خیابان ها فرا نمی خواندند، شاید خیلی از مسائل تغییر می کرد. امام از کسانی بود که در بزنگاه های تاریخ دوره معاصر فراوان از این موارد از ایشان می دیدیم.

شهردار تهران افزود: شاید اصلی ترین خصیصه حضرت امام استراتژیست بودن ایشان بود. به این معنا که بسیاری از تهدیدهای عظیم کشور را به فرصت تبدیل می کردند؛ چیزی که امروزه تحت عنوان مدیریت استراتژیک از آن نام می بریم. اگر خاطراتمان را مرور کنیم می بینیم کسانی که با جمهوری اسلامی دشمنی می ورزیدند، با این ابتکار عمل ها دائما در موضع غافلگیری قرار می گرفتند. اوج آن را در پذیرش قطعنامه 598 سراغ داریم. تا دو هفته قبل از پذیرش قطعنامه ایشان پیام جنگ تا آخرین نفر و آخرین نفس و آخرین قطره خون را می دادند و دو هفته بعد پذیرش قطعنامه را داشتیم.

وی ادامه داد: شاید آن لحظه برای کسانی که درگیر جنگ بودند یکی از تلخ ترین لحظات بود. به این جهت که به ظاهر ما تسلیم شده بودیم و آتش بس را پذیرفته بودیم. ولی چند سال بعد با متجاوز دانستن صدام و آزادی اسرا و اقدامات بعدی که صورت گرفت و جا دارد از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی هم یاد کنیم که در این قضیه خیلی نقش داشتند، این معامله با خدا جواب داد و کشور کماکان از آن بهره مند می شود.

حناچی تأکید کرد: عاملی که علت موجده است، علت مبقیه هم هست. علت موجده انقلاب اسلامی ما بر اساس کلام امام، وحدت کلمه و لفظ «همه با هم» بود؛ که همواره از ایشان می شنیدیم. طبیعتا اگر به این مورد بی توجهی کنیم مصداق آیه شریفه خواهیم بود که فرمود با همدیگر نزاع نکنید چون ضعیف می شوید و ابهت شما فرو می ریزد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.