گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

مجید انصاری: امامان جمعه یکی از مخاطبان سخنان اخیر رهبری هستند/ توهین و تهمت و تحقیر چاشنی بعضی برنامه های صداوسیما است/ عده ای تصور می کنند انقلابی گری یعنی با تندی حرف بزنند و رفتار کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در عین اختلاف نظرهایی که داریم ولی هیچ دلیلی ندارد که سخن خود را با هتاکی و بدزبانی بیان کنیم. متاسفانه عده ای تصور می کنند انقلابی گری یعنی اینکه با تندی حرف زده و رفتار کنند.

پایگاه خبری جماران: روز چهارشنبه هفته ای که گذشت، رهبر انقلاب در نشست تصویری با جمعی از مداحان اهل‌بیت (ع) بر لزوم حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن و پرهیز از بدزبانی و بدگویی در فضای رسانه‌ای و مجازی، تأکید کردند.

در همین رابطه، یک عضو مجمع تشخیص معتقد است که همه آحاد جامعه مخاطب این سخنان هستند و احدی در هر مقام، موقعیت و مسئولیتی که باشد حق بدزبانی و بدگویی را ندارد.

همه آحاد جامعه مخاطب سخنان اخیر رهبری هستند

مجید انصاری در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: همه آحاد جامعه مخاطب سخنان اخیر رهبری درباره پرهیز از بدگویی و بددهنی هستند و این اظهارات برگفته از فرهنگ اسلام، قرآن و فرهنگ انسانی است. احدی در هر مقام، موقعیت و مسئولیتی که باشد حق بدزبانی و بدگویی را ندارد و قرآن به شدت نهی کرده که با القاب و الفاظ زشت و تمسخرآمیز با دیگران برخورد شود.

وی افزود: بالاتر از آن حتی بدزبانی، هتاکی و فحاشی به بت ها و خدایان دروغین نیز نهی شده است. خداوند فرموده به بت های بت پرستان بد نگویید چون آنها نیز به خدای شما  یا همان «الله» بد خواهند گفت. خداوند در واقع یک فرمول ساده اجتماعی را بیان کرده که پاسخ هرگونه فحاشی به دیگران، فحش خوردن است.

توهین و تهمت و تحقیر چاشنی بعضی برنامه های صداوسیما است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به نظر می رسد مخاطب اصلی سخنان رهبری، صاحبان تریبون های عمومی و مسئولانی هستند که به این تریبون ها دسترسی دارند. این تریبون ها باید مروج اخلاق و مهربانی باشند. مانند مجلس شورای اسلامی، از آنجا که مذاکرات نمایندگان به طور مستقیم از تریبون مجلس در سراسر کشور پخش می شود، باید بسیار سنجیده باشد. اینکه نمایندگان بدون محاسبه و ملاحظه تأثیر سخنان خود، واژگانی را به کار می برند یا آماری ارائه می دهند که ممکن است تهمت بوده و یا از روی بی اطلاعی بیان شده باشد بسیار مهم است. چرا که ممکن است منشاء فساد در جامعه شود.

مجید انصاری بیان کرد: یکی دیگر از مخاطبان ویژه رهبری، صداوسیما است. رسانه ای که اولا عنوان رسانه ملی را یدک می کشد و باید رسانه همه ملت ایران باشد و ثانیا منتسب به رهبری است زیرا رئیس آن سازمان را ایشان تعیین می کنند. طبعا باید در آن زبان فاخر و زبان ادب سکه رایج باشد. در حالی که کرارا دیده می شود که در آن نه تنها این اصل رعایت نمی شود بلکه به شدت به اشخاص و جریانات سیاسی توهین می شود و تهمت و تحقیر چاشنی بعضی برنامه های صداوسیما است.

اشخاص و جریان ها در صداوسیما بدون داشتن کمترین حق دفاعی متهم می شوند

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: متأسفانه اشخاص و جریان ها در صداوسیما بدون داشتن کمترین حق دفاعی متهم می شوند. این اواخر نیز در برخی برنامه ها وضع به حدّ ابتذال کشیده شد و متاسفانه دیدیم که گوینده نیز یکی از معممین بود. زشتی گفتار اگر از سوی روحانیون اتفاق بیفتد، صد چندان می شود. چون آنها در لباس روحانیت بوده و مربی اخلاق جامعه هستند.

او اظهار داشت: مخاطب مهم دیگر سخنان اخیر رهبری سایر رسانه ها هستند. کسانی که به فضای مجازی دسترسی دارند و اهل توئیتر هستند و مدام در فضای مجازی حضور دارند. متاسفانه گاهی می بینیم کسانی در فضای مجازی جز فحاشی و بدزبانی و اهانت و تمسخر دیگران، فرهنگ زبانی دیگری را به رسمیت نمی شناسند.

امامان جمعه یکی از مخاطبان سخنان اخیر رهبری هستند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تریبون داران نمازجمعه نیز از دیگر مخاطبان سخنان رهبری هستند، گفت: هیچ توقعی نیست که امام جمعه ای از تریبون نمازجمعه که باید دعوت کننده به عدالت و تقوا باشد، سوءاستفاده کند و علیه اشخاص و جریاناتی بدگویی و بدزبانی کند. ما حتی در مواجهه و خطاب قرار دادن دشمنان خود نیز حق بدزبانی نداریم.

وی افزود: اگر ادبیات حضرت امام را ملاک قرار دهیم می بینیم که ایشان در اوج فشارهای جنگ و فشارهایی که آمریکا به ما وارد می کرد، از کارتر به عنوان آقای کارتر یاد می کردند. یا پیش از انقلاب نیز، امام در مخاطب قرار دادن شاه از اصطلاحاتی چون «آقای شاه» یا «آقای محمدرضا» استفاده می کردند.

با دشمنان خود نیز حق بدزبانی نداریم

او بیان کرد: بنابراین ما نه با مخالفین بلکه با دشمنان خود نیز حق بدزبانی نداریم. در نگاه کلی همه ما مخاطبان سخنان اخیر رهبری هستیم که چنانچه گفتم سخنانی قرآنی و انسانی است. اگر بدزبانی از سوی آحاد جامعه به عنوان یک حرکت زشت قلمداد شود و هر کس با مشاهده هرگونه بدزبانی دیگری را از این حرکت نهی کند، فضای مجازی تبدیل به فضای گفت و گوی محترمانه می شود. یکی از مصادیق اصلی نهی از منکر نیز همین است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فضای کلی جامعه باید به سمت احترام متقابل یا به تعبیر قرآن فضای سلام و سلم تغییر کند. خداوند در قرآن می فرماید بندگان خدا کسانی هستند که روی زمین با تواضع و فروتنی راه می روند و اگر افراد جاهل و نادانی آنها را مورد خطاب تند و بدزبانانه قرار دادند، آنها پاسخی مشابه نمی دهند بلکه با زبان سلم و سازش و صلح پاسخ می گویند.

واکنش امام به بدزبانی در مجلس چه بود؟

انصاری ادامه داد: اگر این موضوع بر فضای عمومی غالب شود و در فضای مجازی از هتاکان و بدزبانان خواسته شود که دست از این رویه بردارند، پس از مدتی این رویکرد به فرهنگی عمومی بدل خواهد شد. در تریبون های رسمی و مراکز رسمی نیز باید علاوه بر نهی از منکر اشخاص، سازوکارهای عملیاتی و اجرایی و قانونی لازم پیش بینی شود. مثلا در آیین نامه داخلی مجلس حتما باید به این نکته توجه شود. البته قبلا چنین توجهی صورت گرفته، برای نمونه در مقطعی برخی نمایندگان بدون اینکه مسئولین حضور داشته باشند آنها را مورد عتاب و خطاب قرار می دادند و بعضا بی ادبی هایی صورت می گرفت. از این رو، حضرت امام دستور دادند که از این مسأله جلوگیری شود. حتی ایشان تهدید کردند اگر چنین روندی ادامه پیدا کند، ممکن است از پخش مستقیم رادیو مجلس جلوگیری کنند چون مجلس که قرار نیست بداخلاقی را در جامعه پمپاژ کند. به همین سبب این موضوع تبدیل به یک دستورالعمل شد و نهایتا در آیین نامه داخلی مجلس آمد که اگر به کسی توهینی صورت گرفت یا تهمتی زده شد، او حق دارد که دوبرابر زمانی که از تریبون علیه او صحبت شده، از همان تریبون از خودش دفاع کند.

آزادی در فحاشی و توهین به دیگران در رسانه ها نیست

وی افزود: این مساله با قانونی که بعدها در مجلس به تصویب رسید، در صداوسیما نیز اجرایی شد. امروز قانونی وجود دارد که اگر از طریق صداوسیما به کسی تهمتی زده شد، او قانونا حق دارد که در برنامه و ساعتی مشابه از خود دفاع کند. و اگر صداوسیما این کار را انجام ندهد جرم تلقی شده است. اما متاسفانه می بینیم که به این مساله توجهی نمی شود. آزادی مطبوعات و رسانه نیز با این موضوع خدشه دار نمی شود. زیرا آزادی در فحاشی و توهین به دیگران در رسانه ها نیست بلکه این ظلم به دیگران است. بنابراین ما باید ضمن رعایت آزادی رسانه ها از رعایت حریم اخلاق نیز پاسداری کنیم.

عده ای تصور می کنند انقلابی گری یعنی اینکه با تندی حرف بزنند و رفتار کنند

انصاری در پایان گفت: ما چاره ای برای زیست صلح آمیز برادرانه در جامعه نداریم جز با انتخاب زبان مفاهمه و گفت و گو. یعنی در عین اختلاف نظرهایی که داریم ولی هیچ دلیلی ندارد که سخن خود را با هتاکی و بدزبانی بیان کنیم. متاسفانه عده ای تصور می کنند انقلابی گری یعنی اینکه با تندی حرف زده و رفتار کنند.

وی در پایان گفت: به نظرم فرمایش رهبری تنها مختص بدزبانی نیست و بدرفتاری را نیز شامل می شود. بدرفتاری روی دیگر سکه بداخلاقی اجتماعی است. ممکن است برخی ها در برخورد با دیگران بسیار خشن و بدرفتار باشند این هم مانند بدزبانی است. اساسا باید تعامل اجتماعی آحاد جامعه با هم بر اساس تعامل، حُسن سلوک، اخلاق، برادری و یا روابط انسانی باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.