یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

در جواب سؤال جناب آقای مهاجرانی

توجه کنید که سخن امام فقط در جهت منع از «ورود به احزاب» نیست بلکه سپاه و بسیج و ارتش را از ورود به سیاست منع کرده اند و حتی بالاتر «جهات سیاسی» را مورد اشاره قرار داده اند. جدای از اینکه ریاست جمهوری یک قاعده و رکن از سیاست است، آیا آقای مهاجرانی فکر می کند در یک سیستم رقابتی و در یک دموکراسی این امکان هست که کسی در انتخابات ورود کند و در جهات سیاسی و دسته بندی سیاسی وارد نشود؟

پایگاه خبری جماران: امروز در میان خبرها سخن از توییتی مطرح است که جناب آقای دکتر عطاء الله مهاجرانی نوشته است. ایشان در این توییت نوشته: «اگر سردار شهید قاسم سلیمانی حضور داشت و در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نامزد می شد، آیا کسی در صلاحیت کامل ایشان برای ریاست جمهوری تردید داشت!؟»

من پاسخ ایشان را از کلام امام خمینی وام می گیرم.

خوب است جناب مهاجرانی توجه کنند که این مغلطه نیست و از زمره صریح ترین وصیت های امام خمینی است. 

 به جملاتی از امام در این باره توجه کنیم:

۱-«سپاه پاسداران و همین طور سایر قوای مسلح باید وارد در جهات سیاسی نشوند تا انسجام پیدا بشود. اگر وارد بشود بالاخره به هم خواهید زد خودتان را و بالاخره در مقابل هم خواهید ایستاد و نظام را به هم خواهید زد و اسلام را تضعیف خواهید کرد، تکلیف همه شما این است که با هم باشید بدون اینکه در یک حزب یا در گروهی وارد شده باشید»(صحیفه امام، جلد 16، ص 110 و 111 )

توجه کنید که در این جملات امام می فرمایند جهات سیاسی و نه حزب سیاسی. و علت را هم حفظ انسجام ملی» برمی شمرند که حتما با ورود نظامیان به دسته بندی ها بر هم خواهد خورد. 

۲-«همه دنیا که دنبال این هستند که ارتششان از امور سیاسی کنار باشد آنها یک چیزی می فهمند که می گویند این را؛ ما که می خواهیم که سپاه و ارتش جند الله باشند و دسته بندی نداشته باشند و جهات سیاسی را کنار بگذارند برای اینکه اگر جهات سیاسی و مناقشات سیاسی در سپاه رفت و در ارتش رفت، باید فاتحه این سپاه و ارتش را ما بخوانیم. (صحیفه امام، ج 19، ص 11)»

باز توجه کنید که سخن امام از «مناقشات سیاسی» است که لازمه ورود به عرصه انتخابات و یک دموکراسی واقعی است.

۳-«برای سپاهی ها جایز نیست که وارد بشوند به دسته بندی و آن طرفدار آن یکی، آن یکی طرفدار آن یکی، به شما چه ربط دارد که در مجلس چه می گذرد؟ در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند که بین سپاهی ها باز صحبت هست، خوب انتخابات در محل خودش دارد می شود، جریانی دارد، به سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا بکنند، برای سپاه جایز نیست این، برای ارتش جایز نیست این. سپاهی را از آن تعهدی که دارد، از آن مطلبی که به عهده اوست باز می دارد و همین طور ارتش را. (صحیفه امام، جلد 19، ص 12)»

توجه کنید که در این سخنان، امام بالاتر از کاندیداتوری، حمایت سپاه و ارتش از کاندیداهای غیر نظامی را هم منع کرده اند.

۴-«باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود،که اگر افکار سیاسی وارد سپاه شود، جهات نظامی آن از بین می رود، همیشه به سپاه سفارش کنید که آنان خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند. (صحیفه امام، جلد 18، ص 45)»

توجه کنید که امام در این جملات ورود افکار سیاسی در سپاه را مانع از «جنگندگی و خدمتگزاری» می دانند. 

۵-«از امور مهمی که باید تمام نیروهای مسلح از آن پیروی کنند و اغماض از آن به هیچ وجه نمی توان کرد و باز هم تذکر داده ام، آن است که هیچ یک از افراد نیروهای مسلح، چه رده های بالا یا پایین در حزب و گروهی با هر اسم و عنوان نباید وارد شوند، هر چند آن حزب و گروه صد در صد و به جمهوری اسلامی وفادار باشند و هر کس در یک حزب و گروه وارد شد باید از ارتش و سپاه و سایر قوای انتظامی و نظامی و قوای مسلح خارج شود. و فرماندهان و مسئولان موظف هستند که هر کس در یکی از احزاب یا گروه های سیاسی یا دینی وارد شد به او تذکر دهند که از حزب و یا گروهها و یا سازمان خارج شود. و اگر تخلف کرد او را از ارتش یا دیگر قوای مسلح اخراج کنند، و همه افراد موظفند چنین اشخاصی را به فرماندهان معرفی نمایند. و باید توجه داشته باشند که ورود قوای مسلح در احزاب و گروهها و سازمانها، پایه قوای مسلح را متزلزل خواهد کرد و غفلت از این امر موجب پیگرد خواهد بود» (صحیفه امام جلد ۱۶،ص۲۰۳)

توجه کنید که تعبیر امام چقدر گویاست: «نیروهای مسلح با هر اسم و عنوان» در «هیچ حزب و گروه حتی اگر وفادار به جمهوری اسلامی باشند» وارد نشوند. تعبیر «گروه» در کنار «حزب» همه نوع فعالیت سیاسی را شامل می شود. 

توجه کنید که سخن امام فقط در جهت منع از «ورود به احزاب» نیست بلکه سپاه و بسیج و ارتش را از ورود به سیاست منع کرده اند و حتی بالاتر «جهات سیاسی» را مورد اشاره قرار داده اند. 

جدای از اینکه ریاست جمهوری یک قاعده و رکن از سیاست است، آیا آقای مهاجرانی فکر می کند در یک سیستم رقابتی و در یک دموکراسی این امکان هست که کسی در انتخابات ورود کند و در جهات سیاسی و دسته بندی سیاسی وارد نشود؟

شاید به همین جهت سردار سلیمانی هیچ گاه عزم ورود به سیاست را نداشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
18 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.