گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آزادارمکی: جامعه از نظامیان انتخاب الگویی مشابه سردار سلیمانی را طلب می کند/ او میلی به جناحی عمل کردن و مداخله برای سرکوب جناح سیاسی مقابل نداشت

کندو کاو هایی که بعد از شهادت سردار سلیمانی از زندگی شخصی او صورت می گیرد و مشخص می شود که زندگی ساده ای داشته و ثروت اندوزی نکرده است بر محبوبیت او می افزاید.

پایگاه خبری جماران: یک جامعه شناس گفت: سردار سلیمانی به دنبال کسب منفعت از اختلافات ایجاد شده میان جناح ها نبود. قبل از اینکه بخواهیم برای او از اصطلاح «فراجناحی» استفاده کنیم باید توجه داشته باشیم کسی که یک نظامی خالص است، خود به خود فراجناحی می شود. 

تقی آزاد ارمکی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره دلایل محبوبیت سردار سلیمانی در میان افکار عمومی گفت: سردار سلیمانی فاقد بسیاری از مسائلی است که سرداران ورود کرده به سیاست دارند. مواردی نظیر مداخله گری و داوری مستمر در خصوص مسائل در باور سردار سلیمانی نمی گنجید. او همچنین میلی به جناحی عمل کردن، مداخله برای سرکوب جناح سیاسی مقابل و استفاده از زور در برابر مخالفین نداشت.

 

بسیار کم داریم نظامیانی که در عرصه کار نظامی خود خالص باقی مانده اند

وی افزود: سردار سلیمانی ویژگی های دیگری داشت که او را از سایرین متمایز می کرد. وی هیچگاه از کار تخصصی نظامی خودش اجتناب نکرد. به همین دلیل هیچ گاه میل به دکتر و مهندس شدن یا آیت الله شدن در او به وجود نیامد. این درحالی است که بسیاری از سرداران علاقه مند کسب چنین عناوینی هستند. سرداری که علاقمند است از فرماندهی لشکر تبدیل به دکتر شود، نشان می دهد از سرداری خود عدول کرده است.

این جامعه شناس ادامه داد: سردار سلیمانی کسی است که در تداوم راهی که او را به جنگ و سپاه کشانده بود پیش می رفت و هیچ گاه کار تخصصی خود را رها نکرد. ما بسیار کم داریم نظامیانی که در عرصه کار نظامی خود خالص باقی مانده اند. متأسفانه نظامیان یا به دنبال سرمایه گذاری رفته اند یا موسسات فرهنگی آموزشی ایجاد کرده اند و یا دنبال کسب مدارج جدید در دانشگاه و حوزه رفته اند.

 

سردار سلیمانی در گستره ای وسیع تر از مرزهای کشورش گام برمی داشت

آزاد ارمکی افزود: سردار سلیمانی هیچ کدام از این اقدامات را انجام نداد و بی تردید یک نظامی خالص بود. او تمام مختصات یک سردار تمام عیار را دارا است. نکته دیگری که سردار سلیمانی را از سایر سرداران با چنین ویژگی هایی متفاوت می کرد این است که او به ایران بزرگ فکر می کرد. در واقع ایران بزرگ را نمایندگی می کرد.

وی بیان کرد: «ایران کوچک» همین کشوری است که ما در آن مستقریم و در ادوار مختلف بخش هایی توسط استعمار از آن جدا شده است. به نظرم سردار سلیمانی ناخواسته و نه چندان آگاهانه در موقعیت «ایران بزرگ» قرار می گیرد؛ ایرانی فراتر از جغرافیای امروز. به همین دلیل بازی خود را به خارج از مرزها برده بود. او با اینکه فرمانده سپاه قدس بود و می توانست در داخل مرزها به کارش ادامه دهد، اما این کار را نکرد و در گستره ای وسیع تر از مرزهای کشورش گام برمی داشت.

 

نحوه شهادت سردار سلیمانی عظمت بیشتری برایش ایجاد می کند

این استاد دانشگاه گفت: سردار سلیمانی بعد از شهادش مظلوم شد. زیرا یک گروه تروریستی منطقه ای او را نکُشت، بلکه رئیس یک دولت ابرقدرت اقتصادی جهان وی را به شهادت رساند. ترامپ مستقیما دستور شلیک صادر کرد. نحوه شهادت سردار سلیمانی عظمت بیشتری برایش ایجاد می کند.

وی ادامه داد: کندو کاو هایی که بعد از شهادت سردار سلیمانی از زندگی شخصی او صورت می گیرد و مشخص می شود که زندگی ساده ای داشته و ثروت اندوزی نکرده است بر محبوبیت او می افزاید. این مسائل باعث شده که سردار سلیمانی به عنوان یک سردار ملی و نماینده ایران بزرگ تبدیل شود. کسی که به اقتدار و امنیت و بزرگی ایران می اندیشیده و به چالش ها و اختلافات سیاسی جناح ها توجهی نمی کرده است.

 

نظامیان نباید ابزار دست جناح های سیاسی شوند

آزادارمکی گفت: سردار سلیمانی به دنبال کسب منفعت از اختلافات ایجاد شده میان جناح ها نبود. قبل از اینکه بخواهیم برای او از اصطلاح فراجناحی استفاده کنیم باید توجه داشته باشیم کسی که یک نظامی خالص است، خود به خود فراجناحی می شود. نظامیان باید فراجناحی باشند. یک نظامی به هیچ وجه نباید نماینده یک جناح سیاسی باشد. اگر چنین شود ممکن است در آینده اراده ای برای استفاده از زور و تلاش برای از میدان به در کردن مخالفین سیاسی جناح مورد تمایل خود پیدا کند.

او افزود: نظامیان نباید ابزار دست جناح های سیاسی شوند. یک نظامی ممکن است گرایش سیاسی داشته باشد اما رفتار نظامی به او این اجازه را نمی دهد که تمایلش را به یک جناح سیاسی بروز دهد. نظامیان یا می توانند شبیه برخی سرداران عمل کرده و وارد سیاست شوند یا الگویی مانند سردار سلیمانی داشته باشند.

 

آنچه جامعه از نظامیان طلب می کند انتخاب الگویی مشابه سردار سلیمانی است

این جامعه شناس بیان کرد: نظامیان باید میان دو الگوی ایجاد شده یکی را انتخاب کنند. به نظر می رسد آنچه جامعه از نظامیان طلب می کند انتخاب الگویی مشابه سردار سلیمانی است و حتی خود سردار نیز از نظامیان همین را می خواهد که راه او را در پیش گرفته و وارد سیاست نشوند.

وی اظهار داشت: سرداران نظامی در دوره جنگ وارد سیاست نشدند لذا چنین ادعایی از اساس اشتباه است. امیدوارم که در این مقطع نیز همین اتفاق رقم بخورد.

 

ضعف در مدیریت استراتژیک کشور به دلیل مصادره سرمایه های ملی از سوی گروه های سیاسی

آزاد ارمکی درباره عوامل دیگر محبوبیت سردار سلیمانی در جامعه گفت: موقعیت سیاسی و اجتماعی سردار سلیمانی نیز در ساخت چنین شخصیتی بی تاثیر نبود. برای نمونه اگر در چنین شرایط جنگی قرار نداشتیم و ایشان بر اثر این ترور ناجوانمردانه به شهادت نمی رسید و مرگی طبیعی یا بر اثر بیماری را تجربه می کرد، شاید شخصیتی بدین شکل از او ترسیم نمی شد. بنابراین شرایطی که ایجاد می شود بسیار مهم است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: وقتی مسائل مهم کشور دستاویز درگیری ها و نزاع گروه های سیاسی درون کشور قرار می گیرد و ملی اعلام نمی شود، سرمایه های اجتماعی نیز دستاویز نزاع های سیاسی قرار می گیرند. نظام سیاسی، شهدا، رهبری، سرزمین و انقلاب اسلامی متعلق به کشورند و متعلق به یک گروه سیاسی خاص نیستند. این کار به نوعی نشان دهنده ضعف مدیریت استراتژیک در کشور است که سرمایه های ملی و اجتماعی از سوی برخی گروه های سیاسی مصادره می شود.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.