جهانگیری گفت: ‌در سفر روحانی به بغداد برای افزایش روابط اقتصادی تا سطح ۲۰ میلیارد دلار در آینده هدفگذاری شد و کمیسیون مشترک باید راه‌های دستیابی به این هدف را برنامه ریزی و تدوین کند.

به گزارش جماران؛ معاون اول رییس جمهوری با بیان این که کمیسیون مشترک اقتصادی می‌تواند به تسریع مذاکرات و اجرایی شدن توافق‌های ایران و عراق کمک کند، گفت: باید برای رسیدن به هدف ۲۰ میلیارد دلاری حجم مبادلات دو کشور برنامه ریزی کرد

اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در دیدار با وزیر تجارت عراق و رییس کمیسیون مشترک دو کشور با تأکید بر حساسیت منطقه خاورمیانه گفت: همکاری همه کشورهای اسلامی و به ویژه همکاری خاص دو کشور ایران و عراق در ایجاد صلح و ثبات در منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به همکاری‌های سیاسی و امنیتی دو کشور در سطوح مختلف اظهار کرد: مبارزه با داعش نمونه بارزی از همکاری های دو کشور برای ایجاد صلح در منطقه بود و ایران همواره از روند سیاسی و تمامیت ارضی عراق حمایت کرده است.

جهانگیری با بیان اینکه در ایام سالگرد شهادت سپهبد شهید سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس هستیم، گفت: این جنایت آمریکا فراموش ناشدنی است و مطمئن هستیم آنچه پارلمان عراق برای خروج نظامیان آمریکا از این کشور تصویب کرد به ثبات و امنیت منطقه کمک می‌کند.

معاون اول رییس جمهوری دیدارها و گفت وگوهای مقام‌های دو کشور را برای توسعه روابط اقتصادی مهم دانست و گفت: باید تلاش کنیم مناسبات اقتصادی فیمابین همانند همکاری‌های سیاسی و فرهنگی دو کشور و دو ملت ارتقاء یابد.

جهانگیری گفت: هر دو کشور ایران و عراق برنامه‌های مهمی برای توسعه دارند و باید تلاش کنند با همکاری یکدیگر به ویژه در دوره ای که ویروس کرونا تا حدی مناسبات اقتصادی را مختل کرده است، این برنامه‌ها را پیش ببرند.

معاون اول رییس جمهوری با ابراز خرسندی از آغاز دور چهارم جلسات کمیسیون مشترک دو کشور برای حمایت از روابط اقتصادی فیمابین گفت: این کمیسیون می‌تواند برای اجرایی و عملیاتی شدن توافقاتی که در سطوح بالای دو کشور به ویژه رؤسای جمهوری و نخست وزیر انجام شده است، برنامه ریزی کند.

جهانگیری با اشاره به دیدارهای رییس کل بانک مرکزی و وزیر نیرو با همتایان عراقی خود اظهار امیدواری کرد: توافقات انجام شده برای بازپرداخت مطالبات و استفاده از دارایی‌های ایران در کشور عراق هر چه سریعتر نهایی شود.

معاون اول رییس جمهوری تأکید کرد: طرح راه آهن شلمچه به بصره و موضوع لایروبی رودخانه اروند از موضوعات مهم و مورد علاقه طرفین در مذاکرات مختلف بوده است که اجرای آن می‌تواند به گسترش روابط و رفع نیازهای مردم دو کشور کمک کند.

جهانگیری به موضوع رایگان شدن روادید برای مردم دو کشور و ضرورت استمرار آن اشاره کرد و گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی می‌تواند نسبت به دادن امتیاز به تجار نظیر روادید طولانی مدت تر اقدام کند. حضور بخش خصوصی عراق در این سفر برای رسیدن به زمینه‌های مشترک همکاری با بخش خصوصی ایران موضوع ارزشمندی است که باید از آن حمایت کرد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: ‌در سفر روحانی به بغداد برای افزایش روابط اقتصادی تا سطح ۲۰ میلیارد دلار در آینده هدفگذاری شد و کمیسیون مشترک باید راه‌های دستیابی به این هدف را برنامه ریزی و تدوین کند.

وزیر تجارت عراق و رییس کمیسیون مشترک دو کشور نیز با اشاره به سفر هیات بلندپایه عراقی به تهران گفت: این سفر به منظور احیاء کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور انجام شده است تا چارچوب‌های مشخص را برای فعالیت همه بخش‌های اقتصادی مشخص کند.

علأ احمد الجبوری با اشاره به اهمیت سفر خود به تهران گفت: بخش خصوصی عراق نیز در کنار بخش دولتی در این سفر حاضر شده است تا گام‌های بلندتری برای توسعه روابط فیمابین برداشته شود.

وی گفت: درباره موضوعات مطرح شده در این دیدار با رییس جمهوری و نخست وزیر عراق گفت وگو خواهد کرد تا زمینه اجرای توافقات سفر روحانی به عراق بیش از پیش فراهم شود.

وزیر تجارت عراق افزود: گسترش روابط اقتصادی دو کشور می‌تواند اهمیت این دیدارها را به همگان نشان دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.