گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

حق شناس: شاهد اقدامی مناسب و نهایی در خصوص نهاد اجماع ساز نیستیم/ هیچ راهی جز تقویت احزاب وجود ندارد

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی: برای پیمودن مسیر درست اصلاحات، هیچ راهی جز تقویت احزاب وجود ندارد. احزاب افراد زیادی را دور خود جمع می کنند و دارای مرامنامه و اساسنامه هستند. تشکیلات و دفتر سیاسی دارند. همچنین دارای ارگان و رسانه هستند.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: باید با پاسخی درست به اشکالات و پارادوکسی که ایجاد شده، مسیر درستی برای به نتیجه رسیدن زودتر نهاداجماع ساز در جریان اصلاح طلب ایجاد کنیم.

محمدجواد حق شناس در گفت و گو با جماران، درباره زمزمه های تشکیل نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان گفت: شورای عالی سیاستگذاری ابتکار ارزشمندی بود که اصلاح طلبان بعد از اتفاقات سال 88 و موج فراگیر یأس و ناامیدی در میان مردم تشکیل دادند. ما در سال های بعد از 88 با موجی جدی از فاصله گرفتن مردم از صندوق رأی و انتخابات مواجه بودیم. اولین انتخابات پس از آن وقایع در سال 90 و مربوط به مجلس بود. تنها تحرک اصلاح طلبان در آن انتخابات «رأی دادن نمادین آقای خاتمی با حضور در دماوند» بود. آن موضوع به نوعی بیانگر این بود که اصلاح طلبان همچنان می خواهند تغییرات مدنظر خود را از طریق صندوق های رأی پیش ببرند.

وی افزود: شکی وجود ندارد که اتفاقات غیرقابل پذیرش 88 و هزینه های سختی که مردم پرداختند در مسیری غیر از مسیر شناخته شده اصلاحات بود. در آن مقطع شاهد پرخاشگری جنبش اعتراضی بودیم. اصلاحات در نهایت توانست در چارچوب عقلانیت گام بردارد و پس از انتخابات مجلس در سال 90، و به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری 92 به روند تعادل بخشی برسد. در واقع جریان اصلاح طلب توانست در دو انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان به بازسازی خود بپردازد.

 

موفقیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: شورای عالی سیاستگذاری در قالبی مناسب توانست اصلاح طلبان را به این نقطه برساند. گرچه در گذشته ما شورای هماهنگی اصلاحات را داشتیم اما شورای سیاستگذاری با پوشش دادن اعضای شورای هماهنگی احزاب و افزودن تعدادی از افرادی که به دلیل برخی محدودیت ها و فشارها هنوز به عضویت شورای هماهنگی درنیامده بودند، توانست به نتایج خیره کننده ای برسد و عملا 8 سال دوری اصلاح طلبان از عرصه تصمیم سازی را به مسیر اصلی خود بازگرداند.

حق شناس گفت: به نظرم به نوعی همراهی آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی باهم و همراهی سران محصور اصلاحات با این روند و حمایت بدنه این جریان، اتفاقی که باید رقم خورد و علیرغم ردصلاحیت آیت الله هاشمی، اصلاح طلبان در یک مسیر درست به یک ائتلاف نانوشته رسیدند و با کنارکشیدن آقای عارف از دور رقابت ها، انتخابات به نتیجه روشنی رسید. از طرف دیگر شاهد بودیم که در انتخابات خبرگان تهران نیز، آقای هاشمی و لیستی که توسط شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان به تصویب رسیده بود تقریبا به غیر از نفر آخر رای لازم را بدست آورده بودند.

 

ارزیابی عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان

وی بیان کرد: رویکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز توانست در انتخابات بعدی نیز موفق عمل کند و مجلس و شورای شهرهای بزرگ را هم با پیروزی خیره کننده 30 بر هیچ و 21 بر هیچ به نفع خود رقم بزند. شورای سیاستگذاری توانست نتیجه 5 انتخابات را به نفع خود تمام کند. اتفاقی که پس از انتخابات آخرین دوره مجلس رقم خورد، به نوعی به نارضایتی مردم از عملکرد مجلس دهم و دولت پس از حضور حداکثری آنها و عدم تحقق وعده ها بازمی گشت.

عضو شورای شهر تهران افزود: این موضوع موجب یأس و ناامیدی و کاهش مشارکت چشمگیر مردم شد  و از طرفی دیگر رد صلاحیت های گسترده نامزدهای انتخاباتی اصلاح طلبان عملا منجر به وضعیتی شد که در درون شورای عالی سیاستگذاری و احزاب مشارکت کننده، نگاه های متفاوتی شکل گرفت. شورای سیاستگذاری در اقدامی هوشمندانه، تصمیم سازی در این بخش و حوزه را به عهده خود احزاب گذاشت. اما نتیجه به دلیل عدم مشارکت کافی مردم، کاهش حداکثری مشارکت در مقایسه با تمام انتخابات های پس از انقلاب، اتفاقی بود که متاسفانه در انتخابات اخیر مجلس افتاد.

 

شاهد اقدامی مناسب و نهایی در خصوص نهاد اجماع ساز نیستیم

او گفت: کاهش چشمگیر مشارکت مردم در انتخابات اخیر، واگذاری صندلی های مجلس به جریان رقیب و دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز در سال آینده باعث شد تا اصلاح طلبان در خصوص جایگزین کردن یک نهاد تصمیم ساز برای شورای سیاستگذاری اقداماتی انجام دهند. هنوز شاهد اقدامی مناسب و نهایی در این رابطه نیستیم. علی القاعده در این خصوص شورای هماهنگی اصلاحات که تجربه هایی در این بخش دارد، پیگیری هایی انجام داده و گویا مشورت هایی نیز با آقای خاتمی صورت گرفته است. ولی فعلا به این تصمیم رسیده اند که احزاب به علاوه تعدادی از اشخاص حقیقی بتوانند نهادی اجماع ساز را در قالب مشاور به خدمت بگیرند. زیرا انگار از سوی کمیسیون ماده 10 احزاب برای جبهه های تشکیل دهنده احزاب، مشخصات و قواعدی در نظر گرفته شده و این شورا باید بتواند مجوزهای قانونی لازم را داشته باشد.

حق شناس با بیان اینکه هنوز خبرهای قطعی در این باره که بتوان روی آنها حساب باز کرد وجود ندارد، گفت: ضمن اینکه در خصوص همین اخبار منتشر شده نیز صداهای اعتراض جدی برخی اشخاص درون احزاب اصلاح طلب شنیده می شود. اساسا وجود شخصیت های حقیقی در کنار احزابی که باید تصمیم گیر و تصمیم ساز باشند چندان محلی از اعراب ندارد. باید بتوان فضای درونی احزاب و اصلاح طلبی را با پاسخ های درست به پرسش های اساسی اقناع کرد. تفکر اصلاح طلبی بر مبنای تقویت احزاب شکل گرفته و این موضوع یکی از شاخصه های اصلی فضای اصلاحات بعد از دوم خرداد است.

 

هیچ راهی جز تقویت احزاب وجود ندارد

وی بیان کرد: برای پیمودن مسیر درست اصلاحات، هیچ راهی جز تقویت احزاب وجود ندارد. احزاب افراد زیادی را دور خود جمع می کنند و دارای مرامنامه و اساسنامه هستند. تشکیلات و دفتر سیاسی دارند. همچنین دارای ارگان و رسانه هستند. باید پاسخ داد که چطور می شود نماینده یک حزب با این مشخصات یک رأی داشته باشد و هر شخص حقیقی نیز که معمولا عضو احزاب هم است، صاحب یک رأی باشد؟ اگر این اشخاص حقیقی باشند و عضو احزاب نباشند هم با مرام و مسلک اصلاحات همخوانی ندارد. چرا؟ زیرا این شخصیت ها در این مدت به جای اینکه باعث تقویت احزاب شوند و جایگاه احزاب را تقویت کنند، همچنان سعی کرده اند به شکلی انفرادی و به عنوان فعال سیاسی حضور داشته باشند.

او در پایان گفت: باید با پاسخی درست به اشکالات و پارادوکسی که ایجاد شده، مسیر درستی برای به نتیجه رسیدن زودتر نهاد اجماع ساز در جریان اصلاح طلب ایجاد کنیم. امیدوارم مسیر مناسبی برای برون رفت از این روند پیدا کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.