نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو و سفیر ایران در اجلاس شورای اجرای یونسکو با ارسال نامه و ایراد سخنرانی از کشورهای مختلف جهان خواستند تا ترور شهید فخری زاده را محکوم کنند.

به گزارش جماران؛ نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در ژنو، با ارسال نامه‌ای به مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، با اشاره به خدمات ارزنده شهید محسن فخری‌زاده در حوزه بهداشت و درمان، بر ضرورت واکنش قاطع جامعه بین المللی نسبت به این "نخبه کشی" رذیلانه تاکید کرد.

اسماعیل بقایی هامانه نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو، با ارسال نامه ای به دکتر «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، با اشاره به ترور شهید محسن فخری زاده، بر ضرورت واکنش قاطع جامعه بین المللی نسبت به این "نخبه کشی" رذیلانه تاکید کرد.

بقایی هامانه ضمن تشریح خدمات ارزنده این پژوهشگر برجسته در حوزه بهداشت و درمان، در تولید اولین مجموعه از کیت های تشخیص کرونا در ایران و همچنین مدیریت پروژه تولید واکسن کووید ۱۹، ترور سبعانه وی را در ادامه سیاست فشار همه جانبه بر ملت ایران توصیف و تاکید کرد سکوت و بی عملی در برابر این آدمکشی به هیچ عنوان جایز نیست چراکه باعث عادی شدن و تکرار چنین جنایاتی در اقصی نقاط جهان خواهد شد.

نماینده دائم کشورمان، ترور شهید فخری زاده را مصداق بارز "تروریسم دولتی جنگ طلب" عنوان کرد که هیچ ارزش و اعتباری برای ارزش های اخلاقی و انسانی و قواعد و موازین بین المللی قائل نیست.

بقایی هامانه قبل از این با ارسال نامه های جداگانه به کمیسر عالی حقوق بشر، رییس شورای حقوق بشر و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، ضرورت واکنش قاطع بین المللی نسبت به اقدام تروریستی علیه دکتر فخری زاده را متذکر شده بود.

تاکنون بسیاری از کشورها و شخصیت ها ترور شهید فخری زاده را محکوم کرده اند.

 

سفیر ایران در اجلاس شورای اجرای یونسکو خواستار محکوم کردن ترور دانشمند ایرانی شد

احمد جلالی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، سکوت و بی عملی در برابر ترور دانشمند شهید، دکتر محسن فخری زاده را غیرقابل توجیه دانست و با توجه به مسئولیت این سازمان در حوزه دانش و آموزش، خواستار محکوم کردن این جنایت تروریستی شد. 

سفیر کشورمان در یونسکو در بخشی از سخنان خود گفت: به یاد بیاوریم که در پیشنهاد اولیه تاسیس, قرار بود نام این سازمان، uneco  «یونکو» باشد و حرف s در آن نبود، اما گروه دانشمندان جوان، بنیان گذاران این سازمان را قانع کردند که «علوم» باید مشخصا از ارکان این سازمان باشد، UNESCO «یونسکو»، زیرا پیش گامان توسعه، دانشمندان، پژوهشگران و فرهیختگان جامعه هستند. 

در کشورهای در حال توسعه، این دانشمندان هستند که می‌باید بر اساس نیازهای بومی، ساختارهای علمی ایجاد کنند. اما افسوس که بسیاری از این کشورها گرفتار پدیده فرار مغزها و از آن بدتر ربایش مغزها، و از همه فاجعه بارتر،  ترور دانشمندان خود هستند.

باتوجه به ترور دکتر محسن فخری زاده، جلالی افزود: شما همگی در جریان هستید که تروریستها شش روز پیش پنجمین دانشمند برجسته ایرانی را ترور کردند. سالیان متمادی صدها دانشمند در کشورهای در حال توسعه به قتل رسیدند و جامعه جهانی دست روی دست گذاشت!

همکاران گرامی،

برای پرداختن به این مهم، کدام مجمع جهانی، از یونسکو سزاوارتر است؟ انتظار این است که یونسکو مسولیت بپذیرد و اقدام کند همانگونه که درباره امنیت ژورنالیست ها مسئولیت پذیرفت و به چاره جویی برخاست.

سفیر کشورمان سپس با خطاب قرار دادن کشورهای عضو این سازمان گفت: من امروز نه فقط به عنوان یک ایرانی، یا یک دانشگاهی که به عنوان کسی که بیست سال از عمر خود را در این خانه علم و آموزش و فرهنگ سپری کرده ام، موکدا از یونسکو میخواهم ساکت ننشینیم، بلکه این اقدام که زخمی بر وجدان بشری است را محکوم کنیم.

و با یکدیگر چاره ای بیندیشیم. تروریسم اساسا محکوم است صرفنظر از اینکه قربانی او کیست، دانشمندی است، معلمی است یا روزنامه نگار و یا هرکس دیگر!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.