آیت الله العظمی یوسف صانعی از مراجع تقلید شیعه امروز شنبه 22 شهریور 1399 دار فانی را وداع گفت.

به گزارش جماران؛ پیام های تسلیت در پی درگذشت آیت الله العظمی صانعی در پی می آیند:

تسلیت سید حسن خمینی در پی ارتحال آیت الله العظمی صانعی

پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

حضرت آیت الله آقای حاج شیخ حسن صانعی دامت برکاته

مصیبت درگذشت حضرت آیت الله العظمی آقای حاج حاج شیخ یوسف صانعی رحمت الله علیه موجب تأثر و تأسف شدید شد.

آن عالم ربانی و فقیه معظم از زمره برجسته ترین شاگردان امام عظیم الشأن بودند که در عین صلابت و تبحر در فقه اهل بیت علیهم السلام، به لوازم زندگی روزمره و جهان امروز توجه داشتند.

شجاعت و کیاست همراه با دیانت و عشق به اهل بیت و امام راحل از ایشان عالمی آگاه به زمان ساخته بود. بی تردید حضور طولانی در درس امام و تلاش مستمر در سال های سخت مبارزه و دوران شکوهمند انقلاب اسلامی برای ایشان دستاوردی بزرگ در پیشگاه خدای سبحان است. 

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه مولمه به حضرت بقیه الله (س)،حوزه های علمیه و شاگردان و مقلدان ایشان و هم چنین به بیت معظم و آقازادگان مکرم، از خدای متعال علو درجات ایشان را مسئلت دارم.

***

سیدمحمد خاتمی در پی رحلت عالم جلیل‌القدر حضرت آیت الله العظمی حاج آقا یوسف صانعی پیام تسلیتی صادر کرد:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج آقا حسن صانعی‌

رحلت عالم جلیل‌القدر، مرجع روشن‌بین و فقیه پارسا، آیت‌الله‌العظمی حضرت حاج آقا یوسف صانعی رضوان الله علیه که عمر شریف و پربرکت خود را صرف اعتلاء کلمة‌الله و شناخت و شناساندن معارف اهل‌البیت علیهم‌السلام و دفاع از آرمان‌های والای انقلاب و حقوق و عزت مردم کرد خسارتی است بسیار بزرگ که تنها لطف و عنایت ویژه حضرت حق می‌تواند آن را جبران کند.

من این مصیبت را به جناب‌عالی، بیت شریف صانعی و خانواده‌ شریف و بزرگوار آن مرحوم و بستگان داغدار و به همه یاران، شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه حضرت حق جل و علا برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت می کنم

ایام عزت مستدام

سیدمحمد خاتمی

۲۲ شهریور ١٣٩٩

***

روحانی ارتحال حضرت آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی را تسلیت گفت

رئیس جمهور در پیامی با تسلیت ارتحال عالم ربانی حضرت آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی اظهار داشت: این فقیه مبارز تمام عمر پرتلاش خود را وقف خدمت در مسوولیت‌های مختلف و گسترش معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت نمود و کارنامه ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت که بی‌شک زحمات این عالم وارسته در عرصه‌های دینی و اجتماعی همواره در حافظه تاریخی مردم باقی خواهد ماند.

متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی بدین شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی حضرت آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی، موجب اندوه و تألم گردید.

این فقیه مبارز که سالها توفیق درس‌آموزی در مکتب بزرگانی چون امام خمینی(ره) را داشت، تمام عمر پرتلاش خود را وقف خدمت در مسوولیت‌های مختلف و گسترش معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت نمود و کارنامه ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت که بی‌شک زحمات این عالم وارسته در عرصه‌های دینی و اجتماعی همواره در حافظه تاریخی مردم باقی خواهد ماند.

اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، شاگردان و بیت مکرم ایشان به ویژه آیت‌الله شیخ حسن صانعی تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن عالم مجاهد علوّ درجات و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

***

پیام تسلیت ظریف در پی ارتحال آیت الله العظمی صانعی

بسم الله الرحمن الرحیم 

اذا  مات العالم ثُلم فی الإسلام ثَلمة لا یسدّها شیء إلى یوم القیامة

ارتحال مجتهد آزاده و نواندیش حضرت آیت الله صانعی (قدس سره) را به ساحت مبارک حضرت حجت بقیه الله الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه و ارادتمندان و دوستداران و مقلدان آن فقید سعید به ویژه بیت شریف و وابستگان و فرزندان محترم شان  تسلیت عرض می نمایم. 

رحلت آن عالم پرهیزکار که از شاگردان و ارادتمندان حضرت امام خمینی (ره) و پیشتازان انقلاب اسلامی بود و  همه عمر پر برکت خود را در مسیر رضایت خداوند و اعتلاء کلمه حق و خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام و انقلاب و جمهوری اسلامی و این کشور و مردم مسلمان و عزیز ایران اسلامی صرف کرد، ضایعه جبران ناپذیری است. 

از درگاه حضرت حق تعالی علو درجات و غفران واسعه الهی و همجواری با علماء و صلحا و شهداء برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجز جزیل برای بیت محترم و بستگان و فرزندان محترم شان مسئلت می نمایم.

محمد جواد ظریف

***

پیام تسلیت آیت الله موسوی خوئینی‌ 

بسم اللّه الرحمن الرحیم

إنّا للّه و إنّا الیه راجعون 

ارتحال عالم بزرگوار حضرت آیت الله صانعی، از مراجع بزرگوار تقلید،‌ موجب تأسف و تأثر عمیق ارادتمندان و مقلدان ایشان گردید. این روحانی سخت‌کوش عمری را در تلاش برای کسب علوم اسلامی، به‌ویژه فقه آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین، و تدریس و ترویج آن گذراند و شاگردانی را پرورش داد و به حوزۀ مقدسۀ قم تقدیم نمود که برخی از آنان مجتهدانی مسلم هستند.

آیت الله یوسف صانعی و برادر گرامی‌اش آیت الله حاج شیخ حسن صانعی، از اوان ورودشان به حوزۀ با برکت قم، توفیق آشنایی با حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را پیدا می‌کنند و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی و متوسطه، موفق به درک درس خارج فقه و اصول ایشان می‌شوند که از جهت عمق مباحث مطروحه، زبان‌زد فضلا و مجتهدان عصر بوده است.

آن عزیز از آغاز نهضت روحانیت در سال ۱۳۴۱، هرگز راه نورانی امام را ترک نکرد و تا پایان عمر بر این راه، بر اساس اجتهاد خود، وفادار ماند و در انجام آنچه وظیفۀ خود می‌دانست اهانت هتاکان و آزار مخالفان را تحمل کرد و بر طریقه‌ای که آن را صواب تشخیص داد استوار ماند تا به ملاقات پروردگار خویش شتافت؛ خداوند او را با اولیاء دین محشور فرماید.

 این‌جانب ضایعۀ درگذشت آن بزرگوار را به علاقه‌مندان و مقلدان و به بیت محترمشان و فرزندان و سایر بازماندگان، به‌ویژه به برادر گرامی‌شان، آیت الله حاج شیخ حسن صانعی، تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند برای آنان صبر جمیل و برای آن فقید سعید، جوار رحمت الهی را خواستارم.

سید محمد موسوی خوئینی‌ 

۱۳۹۹/۶/۲۲

***

پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ارتحال عالم مجاهد و فقیه محقق مرحوم آیت الله حاج شیخ یوسف صانعی رضوان الله تعالی علیه ارادتمندان و مقلدان آن مرجع تقلید در سراسر کشور را در غمی سنگین فرو برد و حوزه علمیه یکی از شاگردان برجسته مکتب امام جعفر صادق (ع) را از دست داد.

این عالم وارسته و مجتهد نو اندیش مرجعی برای باورهای دینی نسل جوان و اسوه ای حسنه برای ارزشهای انقلاب اسلامی بود که در تمام عمر پر برکت خود در راه تبیین حقایق دینی و معارف نورانی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از هیچ کوششی فروگذار نکرد. آن عالم جلیل القدر که از مکتب فقهی و اصولی امام خمینی(ره) حظّی وافر نصیب خود کرده بود از آغازین روزهای نهضت روحانیٰت در حلقه نزدیکان امام بزرگوار و از یاران باوفای آن رهبر بی بدیل بود و در دوران سخت مبارزات و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره یاری همراه بود و در تحکیم پایه های جمهوری اسلامی ایران  و تبیین احکام مترقی اسلام سهمی وافر داشت ..

بدون تردیدخدمات اجرایی و علمی و معنوی معزی الیه در صفحات تاریخ و حافظه ملت ایران ماندگار خواهد بود. عاش سعیدا و مات سعیدا.

مجمع روحانیون مبارز این ضایعه جبران ناپذیر را به  ارادتمندان و مقلدان آن فقید سعید و به حوزه علمیه قم و به بیت شریف ایشان و فرزندان و عموم بازماندگان و مصیبت دیدگان بویژه برادر داغدارش

 آیت الله حاج شیخ حسن صانعی تسلیت عرض نموده علو درجات آن عالم پرهیزگار را از درگاه الهی مسئلت می نماید.

مجمع روحانیون مبارز

۲۲/۶/۱۳۹۹

***

پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین "سید هادی خامنه ای" 

"إنا لله و إنا الیه راجعون"

روح بلند بنده صالح خدا و فقیه برجسته و انسان آزاده، "حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی"، از کالبد دنیای مادی خارج شد و دل‌های بیشماری را مالامال از درد و اندوه نمود.

او در همه عمر با نگاهی نواندیشانه و متعهدانه به رسالت دینی خود عمل نمود و کارنامه‌ای درخشان از فعالیت علمی و سیاسی و فرهنگی برجای گذاشت که یادگاری مانا برای همگان خواهد بود.

آن عزیز، شاگرد خلف امام خمینی(ره) و پیرو صادق مکتب او بود و همواره بر عهد دیرین خود در دفاع از اسلام ناب و محرومان و مظلومان استوار ماند.

بدون تردید، شجاعت و مسئولیت پذیری سیاسی و اجتماعی آن مرحوم و دفاع همیشگی از حقوق مردم، و سبک اجتهادی ایشان، چهره‌ای کم نظیر در تاریخ روحانیت شیعه از ایشان ترسیم نموده است.

اینجانب با انبوهی از خاطرات شیرین و فراموش نشدنی از آن چهره دوست داشتنی، ضایعه مذکور را به بیت معظّم و جمیع بازماندگان و شاگردان و ارادتمندان و مقلدان و عموم مردم، تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات مسئلت دارم.

"سید هادی خامنه‌ای"

***

معصومه ابتکار : «إِنَّا للهِِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُوَمَابَدَّلُواتَبْدِیلاً ایت الله صانعی مرجعی بزرگ و پیشروبااحکام ونظرات مترقی در زمینه هایی مانند حقوق زن ومحیط زیست...»

***

پیام تسلیت حزب اعتماد ملی

انّا لله و انّا الیه راجعون

ملت ایران، فقیهی نواندیش و عالمی بزرگ را از دست داد. 

رحلت جان‌گداز فقیه ارزنده، شاگرد اصلح امام خمینی(ره)، و یار صدیق انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ یوسف صانعی(ره)، مقلدان آن عالم ربانی، ملت شریف ایران و اعضای حزب اعتمادملی را در غمی بزرگ فرو بُرد.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی صانعی به سبب نوگرایی‌های متعدد در فقه شیعه و نیز مواضع حق‌طلبانه، همواره مورد عتاب طیف‌های تندرو و خشک مذهب قرار داشت، اما هیچ‌گاه این سخن صاحب جواهر به شیخ انصاری را فراموش نکرد که "از احتیاط‌های خود بکاه، زیرا دین اسلام، شریعت آسان است" و همواره نیز بر همین سلوک باقی ماند و همین مساله نیز سبب اقبال مردم به فتاوای ایشان و نیز شمار بسیار مقلدان این چهره ارزشمند شد. 

او به‌عنوان مرجع تقلید مردمی، مبارزی خستگی‌ناپذیر، مجاهد فی سبیل‌الله و انسانی وارسته و حق‌جو، همواره در طرف مردم ایستاد. 

مرحوم آیت‌الله‌العظمی صانعی در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی نیز نقشی شگرف ایفا کرد و در کنار دوستان دیگری همچون آیت‌الله کروبی، تاثیر بسزایی در موفقیت انقلاب اسلامی داشت.

حزب اعتمادملی، این واقعه سوزناک را به بیت شریف صانعی، مقلدان و ملت شریف ایران تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند منان، علو درجات را برای آن فقیه بزرگوار آرزومند است. 

***

الیاس حضرتی، قائم‌مقام حزب اعتماد‌ملی:  

رحلت فقیه روشن‌ضمیر، عالم فرزانه و دانشمند برجسته، شاگرد حضرت امام راحل، حضرت آیت‌الله العظمی شیخ یوسف صانعی را به بیت مکرم ایشان، تمامی شیعیان و به‌خصوص مقلدان ایشان تسلیت می‌گویم. خسران نبود ایشان ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به روحانیت، حوزه‌های علمیه و فقه پویا خواهد بود.

***

تسلیت آیت الله موسوی بجنوردی در پی درگذشت آیت الله العظمی صانعی

آیت الله موسوی بجنوردی در پیامی درگذشت آیت الله العظمی صانعی را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

اعوذبالله من الشیطان الرجیم 

بسم الله الرحمن الرحیم 

انا لله و انا الیه راجعون 

درگذشت اسفبار فقیه بزرگوار، حضرت آیت الله فی العالمین، جناب آقای شیخ یوسف صانعی(قدس الله نفسه الزکیه) را به عموم مسلمانان جهان، به ویژه برادر بزرگوارش آیت الله شیخ حسن صانعی و همچنین علمای اعلام و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنم.

فوت این فقیه بزرگ نوآور ثلمه بزرگی به جهان اسلام بود. واقعا من امروز که شنیدم گریه کردم و متاثر شدم که این فقیه بزرگ از دست ما رفت.

امیدوارم خداوند تبارک و تعالی در جنات نعیم و بهشت برین از این فقیه بزرگ و انسان وارسته  استقبال کند و به برادر بزرگوارش حضرت آیت الله آقای شیخ حسن صانعی(حفظه الله تعالی) و خانواده مکرم و آقازاده های معظمش تسلیت عرض می کنم.

من فوت این فقیه نوآور را  به ملت شریف ایران و به همه علمای اعلام و مراجع عظام تسلیت عرض می کنم.

ان شاء الله خداوند تبارک و تعالی در آن عالم استقبال فراوانی از این فقیه بزرگ خواهد کرد. 

امیدوارم که ما نیز هیچ وقت نام این فقیه را فراموش نکنیم.

 

***

 

پیام تسلیت رئیس کمیته ملی المپیک به مناسبت درگذشت آیت الله صانعی

انالله و اناالیه راجعون

 

ضایعه درگذشت عالم مجاهد، مجتهد آگاه، فقیه نواندیش حضرت آیت الله العظمی یوسف صانعی که از یاران صدیق و شاگردان برجسته امام راحل عظیم الشان بود به محضر مبارک حضرت بقیه الله (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، شاگردان و مقلدان و خانواده ارجمند آن مرجع والامقام تسلیت عرض می کنم.

بی شک مجاهدت های مخلصانه و اجتهادهای عالمانه آن فقیه عالیقدر در حافظه تاریخی ملت بزرگ ایران و حوزه های علمیه ماندگار خواهد بود.

از درگاه حضرت احدیت علو درجات آن مرجع فرزانه و صبر و سلامت کلیه بازماندگان، خصوصاً برادر مجاهد ایشان حضرت آیت الله شیخ حسن صانعی را مسالت دارم.

سیدرضا صالحی امیری

رییس کمیته ملی المپیک

۲۲ شهریور ۱۳۹۹

 

***

 

پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی

انالله و انا الیه راجعون 

ارتحال ناگوار حضرت آیت ا... العظمی آقای حاج شیخ یوسف صانعی موجب تالم و تاثر عمیق گردید.

ایشان از مبرزترین شاگردان حضرت امام خمینی (ره) و از مراجع بزرگ نوگرا، زمان  شناس و مردمی و انقلابی بود که همواره با فتاوای خاص و جدید، راه گشای حل معضلات اجتماعی، فقهی و حکومتی بود.

اینجانب ارتحال  این مرجع تقلید بزرگ را به بیت معظم و فرزندان، و بازماندگان ، به ویژه به برادر بزرگوار ایشان، آیت الله شیخ حسن صانعی نماینده محترم مقام معظم رهبری در بنیاد پانزده خرداد، تسلیت و تعزیت عرض نموده و رحمت واسعه الهی و علو درجات ، از درگاه خداوند متعال، مسالت می‌نمایم.

علی یونسی 

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی

***

تسلیت محمدرضا عارف به مناسبت درگذشت آیت الله صانعی: عالمی مصلح،نواندیش، آزادی خواه و مدافع حقوق شهروندی 

در پی ارتحال آیت الله یوسف صانعی از  مراجع تقلید ،دکتر محمدرضا عارف در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

انالله و اناالیه راجعون

رحلت عالم زاهد  و دردمند،روحانی نواندیش و آزادی خواه، حضرت آیت الله العظمی یوسف صانعی (ره) که همه عمر پر برکت خود را در مسیری که رضایت خداوند در آن می دانست مصروف کرد برای اسلام  و بخصوص حوزه‌های علمیه و دوست داران ایشان خسارتی بزرگ است.

آن عالم پرهیزکار  و مصلح از ارادتمندان حضرت امام(ره) و از سردمداران و پایه‌های انقلاب بزرگی بود که به رهبری ممتاز امام خمینی به پیروزی رسید  و عمر شریف خود را برای اعتلاء کلمه حق و خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام و دفاع از حقوق شهروندی و بیداری مردم صرف کرد.

وجود شخصیت‌های بزرگی چون آیت الله صانعی  برای نسل جوان این کشور بسیار ارزشمند است چرا که آنان را به برخوردی عمیق‌تر با نیازهایشان برای بهره مندی از پشتوانه های روحانیت آگاه متقاعد می‌کند.

اینجانب رحلت این عالم ربانی را به ساحت مبارک حضرت ولی الله الاعظم ؛ رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و همه ارادتمندان ودوستداران آن فقید سعید به ویژه بیت شریف و بستگان و فرزندان محترمشان و اخوی گرامی ایشان  جناب اقای حجت الاسلام والمسلمین حسن صانعی از صمیم قلب تسلیت عرض می کنم.

از خداوند منان خواستارم در برابر این ضایعه بزرگ به همه علاقه مندان ، مقلدان و وابستگان آن روحانی والامقام  صبر و شکیبایی و اجر جزیل عنایت فرماید.

محمدرضا عارف

***

پیام تسلیت محسن هاشمی برای رحلت آیت الله صانعی

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شی

رحلت حضرت آیت الله صانعی، از پیشگامان نهضت و از برجسته ترین شاگردان امام خمینی موجب تاثر گردید.

آیت الله صانعی که از ابتدای مبارزات، نقش موثری در نهضت امام خمینی ایفا کرده و مورد اعتماد و محبت ویژه امام خمینی بود،پس از کناره گیری از مناصب حکومتی،با حضور در حوزه علمیه قم، بمدت ثلث قرن،منشا خدمات علمی برجسته ای در علوم اسلامی بویژه اجتهاد پویا و نگرش فقهی مبتنی بر در نظر گرفتن عنصر زمان و مکان، مرجع تقلیدی بروز و نواندیش محسوب می گردید

ایشان با برخورداری از تواضعی مثال زدنی و ساده زیستی و اخلاص، مورد رجوع نخبگان و نسل جوان قرار داشت

آیت الله هاشمی بواسطه حدود شصت سال همراهی با این شخصیت علمی، ارادت و احترام ویژه ای برای ایشان قائل بود.

نمایندگی از خانواده آیت الله هاشمی  و اعضای شورای شهر تهران، این ضایعه را به بیت محترم آیت الله صانعی بویژه فرزند برومندشان حجت الاسلام والمسلمین سعید صانعی تسلیت عرض نموده و برای این عالم فرزانه علو درجات و همجواری با سالار شهیدان و سیدالساجدین و برای بازماندگان صبر و اجر آرزو دارم.

***

photo_2020-09-12_12-50-00

جهانگیری: آیت الله صانعی به مسائل  زمانه و جامعه خود آشنا بود

پیام تسلیت معاون اول رئیس جمهور به مناسبت درگذشت آیت الله صانعی:

رحلت عالم ربانی و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ یوسف صانعی رضوان الله تعالی علیه ضایعه ای بزرگ و جبران نشدنی است.

مجاهدت های عالمانه،‌ اجتهادهای شجاعانه و حضور موثر در تمامی صحنه های حساس انقلاب اسلامی، از عضویت در شورای نگهبان تا مسئولیت دادستانی کل کشور و از دوران مبارزه و پیروزی تاکنون از ویژگی های ممتاز این عالم وارسته بود.

آن مرجع فقید همیشه و همه جا شیفته و مدافع اندیشه های راه گشای امام راحل(ره) بود و نسبت به دردها و رنج های اقشار مختلف مردم حساس و به مسائل زمانه و جامعه خود آشنا بود.

ضایعه بزرگ فقدان این فقیه نواندیش را به مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه، شاگردان و بستگان به ویژه بیت مکرم ایشان و برادر گرامیشان آیت الله شیخ حسن صانعی و به عموم ملت ایران صمیمانه تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن عالم جلیل القدر رحمت و رضوان واسعه الهی و علو درجات و برای بازماندگان ارجمند صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

***

پیام تسلیت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

إِنَّا للهِِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال عالم مجاهد و فقیه وارسته حضرت آیت الله العظمی صانعی موجب تألم و تأثر گردید. او که پیش از انقلاب در صف مقدم نهضت روحانیت به رهبری امام خمینی(ره) علیه رژیم مستبد پهلوی  قرار داشت، پس از انقلاب نیز در دوران تأسیس نظام جمهوری اسلامی و تصدی مسئولیت هایی چون عضویت در شورای نگهبان، دادستانی کل کشور و عضویت در مجلس خبرگان منشأ خدمات فراوانی بود. اما آنچه او را از دیگر اقرانش متمایز ساخت رویکرد فقهی و اجتهادی او برای تحول و پویایی فقه شیعه در جهت پاسخ‌گویی به نیازهای نوپیدا بود، که فتاوی او در مسائلی همچون برابری دیه زن و مرد و حقوق انسانی اقلیت‌های دینی از ثمرات ارزشمند و راهگشای این رویکرد بود. ویژگی دیگر آن مرحوم این بود که برخلاف روش بسیاری از مراجع دینی، در برابر تعدی به حقوق شهروندان سکوت پیشه نکرد و در این راه  انواع هتک حرمت‌ها و  فشارها را به جان خرید و سرانجام با روحی آزرده از بی‌مهری‌ها و البته راضی از عمل به تکلیف و وظیفه‌ی دینی‌اش به ندای «ارجعی الی ربک» پاسخ گفت و به لقاء حق پیوست.

 انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها این ضایعه‌ی جبران ناپذیر را به عموم ملت شریف ایران، بویژه مقلدان آن مرحوم و حوزه‌های علمیه تسلیت می‌گوید و برای آن عالم ربانی از درگاه باریتعالی رحمت، مغفرت و علو درجات مسألت می نماید.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

۲۲ شهریور ۱۳۹۹

***

پیام تسلیت سید علی اکبر محتشمی پور

بسمه تعالى 

"إنّالله وإنّاإلیه راجعون"

إذا مات العالم ثلُم فی الإسلام ثُلمة لایسُدها شیئ..

رحلت فقیه عالیقدر، مرجع تقلید نواندیش، ملجأ و یاور مظلومان، فریادگرعصرحاضر، "حضرت آیةالله العظمى مرحوم حاج شیخ یوسف صانعی"(ره) که به حق شاگرد برجسته وفرهیخته و یادگاراندیشه انقلابی و معنوی حضرت امام خمینی بود را به محضر ولی الله الأعظم صاحب العصر حجت بن الحسن المهدی عجل الله تعالىٰ فرجه الشریف تسلیت عرض می کنم.

همچنین خدمت علما، فقها، مراجع عظام تقلید ، شیعیان، دانشگاهیان، دانشجویان، مقلدان آن فقیه وارسته ، بخصوص برادر بزرگوارشان، یار ویاور امام عظیم الشأن ، آیةالله حاج شیخ حسن صانعی حفظه الله و فرزندان فاضل و سایر خانواده های سوگوار ، تعزیت و تسلیت عرض می کنم.

خداوند آن عالم جلیل القدر را با مولایش حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام محشور فرماید.

سید علی اکبر محتشمی پور

شنبه / بیست وسوم محرم١٤٤٢ مطابق

٢٢ شهریور١٣٩٩

***

پیام تسلیت آیت الله العظمی جناتی به مناسبت ارتحال آیت الله صانعی

بسم الله الرحمن الرحیم

إنّا لله و إنّا الیه راجعون

درگذشت فقیه جلیل القدر آیت الله آقای حاج شیخ یوسف صانعی  (رضوان الله تعالى علیه) موجب نهایت تأثروتأسف گردید. ایشان همواره با رعایت اخلاق اسلامی و متانت  که در امور زندگی خود داشتند ، تلاش فراوان علمی و خدمات با ارزشی را برای حوزه  علمیه  درباره  نظام اسلامی انجام دادند و در این باره شاگردان خوبی را تربیت نمودند .

بدین جهت اینجانب این ضایعۀ بزرگ و اسفناک را به حوزه های علمیه و همه بازماندگان به ویژه برادر بزرگوار و فرزندان عزیزشان  تسلیت گفته و علّو درجات برای آن فقید سعید و برای همه بستگان صبر جمیل و أجر جزیل از درگاه خداوند منّان مسألت دارم  .  

محمد ابراهیم جناتی 

مورخ  22/6/99

 

پیام تسلیت حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به مناسبت درگذشت آیت الله صانعی 

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی یوسف صانعی پیام تسلیتی صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم 

رحلت تاسف‌بار مرجع عالی‌قدر و مردمی شیعیان، حضرت آیت‌الله‌ العظمی حاج شیخ یوسف صانعی، ضایعه‌ای سنگین برای ملت شریف ایران و همه‌ی دوست‌داران عدالت و آزادی و تمامی مدافعان حقوق انسانی است. 

آن مرجع اندیشمند، شجاع و ساده‌زی، که هرگز هیچ مصلحت و ملاحظه‌ای را برتر از رضایت خداوند، پایبندی به اخلاق و صراحت در بیان حقیقت نمی دانست، همواره در کنار ملت بود و در لحظه‌های دشوار انقلاب و پس از آن، در جنبش اصلاحات و در برابر رخ دادها و آزمون‌های سخت از جمله در جنبش سبز و در دفاع از آرمان‌های انقلاب و تداوم اصلاحات ثابت قدم، صریح و فعال بود. 

او مسائل زمان را، با نواندیشی و وسعت نظر، به‌خوبی درک میکرد و زبانش با نیازهای نسل‌های نو و گروه‌های فعال اجتماعی و جریان های سیاسی سازگار بود. افق گشایی‌های آن عالم وارسته در زمینه حقوق و مسائل اجتماعی و اقتصادی زنان، کودکان، جوانان و خانواده و کمک به آسیب‌دیدگان و محرومان سیاسی و اجتماعی و دفاع از آزادی ها و حقوق اساسی مردم فصل نوینی از اندیشه پویای فقهی و حقوقی را رقم زد. 

روی گشاده و گوش شنوای آن مرحوم در برابر جریان ها و فعالان سیاسی و مدنی توانست در دهه های اخیر فرصتی نو برای گفت‌و‌گوهای واقعی احزاب و شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی با مرجعیت حوزه بوجود آورد و نام نیک او را در جامعه سیاسی و فرهنگی و دانشگاهی ماندگار کند. 

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی رحلت این مرجع آزاده و مردمی را به خانواده و شاگردان محترم ایشان، مراجع معظم، حوزه‌های علمیه، به عموم ملت بزرگوار ایران به‌خصوص تمامی رهروان راه آزادی، عدالت، دینداری و فضیلت تسلیت می گوید.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

۱۳۹۹/۶/۲۲

***

پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری

انا لله و انا الیه راجعون 

حضرت آیت الله حاج شیخ حسن صانعی دامت برکاته 

رحلت تآسف بارعالم مجاهد ، مرجع نواندیش وروحانی پارسا ومردمی حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی 

ضایعه‌ای پس سنگین برای جهان تشیع وحوزه علمیه است 

اوازشاگردان برجسته ومروجان مکتب فقهی و اجتهادی ومبارزاتی امام خمینی (س) واز خدمتگزاران بر جسته انقلاب اسلامی  بود ، فتاوای راهگشا ونظرات بدیع فقهی خصوصا در حوزه حقوق اجتماعی و اساسی ودفاع شجاعانه ازحق و ارتباط صمیمی ودورازتشریفات بامردم بویژه نخبگان وجوانان وعشق وافر به اهل بیت علیهم السلام

ازجمله فضائل پرشمار آن مرجع عالیقدر بود

این ضایعه بزرگ را به جنابعالی، بیت مکرم وفرزندان برومند شان ، حوزه های علمیه، شاگردان و مقلدین ارجمند وبه همه شیعیان و هموطنان عزیز تسلیت میگویم.

حشره الله مع اولیائه محمد و آله الاطهار

مجید انصاری

***

پیام تسلیت جمشید انصاری در پی درگذشت آیت الله العظمی یوسف صانعی

بسمه تعالی

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»

ارتحال عالم جلیل القدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی (رحمت الله علیه)، از بقیه السلف شاگردان حضرت امام خمینی­(ره) و یاوری دلسوز و همیشگی برای انقلاب اسلامی در تمامی صحنه ها از عضویت در شورای نگهبان تا مسئولیت دادستانی کل کشور و مجاهدت در حوزه های علمیه موجب تاسف و تالم گردید.

حضور موثر آن مرجع فقید در لحظات حساس انقلاب اسلامی از دوران مبارزه تا پیروزی آن و همچنین کم نظیر بودن ایشان در اجتهادهای عالمانه و شجاعانه و حمایت همه جانبه ایشان از نیازمندان زبانزد تمامی دوستان و یاران امام راحل (ره) بوده است.

ضایعه فقدان این فقیه و عالم نواندیش را به محضر بقیه الله الاعظم، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، بیت مکرم ایشان، به ویژه جناب آیت الله شیخ حسن صانعی و عموم ملت شریف ایران تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای آن عالم ربانی و بزرگوار علو درجات و همجواری با اولیاء و صالحان و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم.

جمشید انصاری

***

تسلیت خانواده شهیدان رحمانی

جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ سعید صانعی دامت افاضاته

سلام علیکم

با کمال تأسف و تأثر رحلت مرجع نو اندیش حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی(ره) را به جنابعالی و دیگر فرزندان و خانواده معزز آن حضرت بویژه آیت الله آقای حاج شیخ حسن صانعی تسلیت عرض می کنیم.

سالها مجاهدت و تلاش علمی و عملی روشنگرانه ایشان در خاطره مردم شریف ایران زنده و ماندگار خواهد بود و رجعت روح بلندشان پایانی بر  بی مهری ها بر یک فقیه شجاع و نو اندیش.

از خداوند متعال غفران و رضوان الهی برای آن مرحوم و صبر جمیل برای بازماندگان را خواستاریم.

خانواده شهیدان رحمانی- ٩٩/٦/٢٢

***

تسلیت علی لاریجانی در پی ارتحال آیت الله العظمی صانعی

بسم الله‌الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم بزرگوار، مرحوم آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی رضوان‌الله‌ تعالی علیه را به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، حوزه های علمیه، روحانیت معظم ، شاگردان و به ویژه خانواده معززّ، فرزندان ارجمند و اخوی مکرم ایشان، آیت الله شیخ حسن صانعی تسلیت عرض می کنم. آن فقیه گرانقدر از شخصیت های موثر در مبارزات نهضت اسلامی بودند که پس‌از پیروزی انقلاب نیز در مسئولیت های گوناگون در قوه قضاییه، شورای نگهبان و حوزه علمیه قم خدماتی ارزنده ایفا نمودند. از خداوند متعال برای آن مرحوم مغفور ، علو درجات و حشر با اولیای الهی و برای جمیع بازماندگان صبر و اجر مسئلت می نمایم.

علی لاریجانی

مشاور مقام معظم رهبری

***

پیام تسلیت آیت الله بیات زنجانی

آیت الله بیات زنجانی با انتشار پیامی، رحلت مرجع‌عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صانعی(ره) را تسلیت گفتند.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

از شنیدن خبر رحلت عالم ربانی و فقیه مجاهد حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی قدس الله نفسه الزکیه اندوهگین و متأثرم.

مجاهدت‌های ایشان در تحقق و پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش‌های علمی و فقهی ایشان هیچ یک انکار شدنی نیست.

این مرجع عالیقدر سهم بزرگی در احیای تراث، نگاه روزآمد به فقه شیعی و توجه به مستحدثات در حیات دینی مسلمانان معاصر داشته است و مجاهدت‌های علمی خالصانه و متهورانۀ ایشان برای به دست دادن تقریرهای کارآمد و روزآمد از میراث گرانقدر فقه شیعه هیچگاه از اذهان آزاداندیشان فراموش نمی‌شود.

نه فقط آثار و آراء فقهی بر جای مانده از ایشان بلکه مشی اجتهادی و مسئولانۀ ایشان، محرّکی شایسته برای نسل‌های بعدی حوزه‌های علمیه و مرجعیت شیعی در پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه مسلمین است به نحوی که نه تنها همفکران بلکه منتقدان درون جامعۀ دینی را هم به تکاپوی فکری برای این کارآمدی و روزآمدی در فقه شیعه واداشته است.

اینجانب این ضایعه و این فقدان بی جبران را به فرزندان خصوصا جناب حجةالاسلام و المسلمین شیخ سعید صانعی و بیت معزز آن مرحوم، علمای اعلام و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض می‌کنم.

از خداوند رحمان مسئلت دارم که بر آثار و برکاتِ تلاش‌ها و مجاهدت‌های ایشان بیفزاید و درجات عالی ایشان را متعالی بگرداند.

اسدالله بیات زنجانی

قم المقدسه

۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹

***

پیام تسلیت انجمن اسلامی داشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

بسم الله الرحمن الرحیم

کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۖ ثُمَّ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ (العنکبوت 57)

هر نفسى چشنده مرگ است، آنگاه به سوى ما بازگردانیده خواهید شد.

خبر فوت فقیه برجسته و نواندیش،شاگرد و یار دیرین امام (ره) ، حضرت آیت الله العظمی صانعی ، خبری بس تلخ و جانگداز بود.

ایشان در طول عمر خویش خدمات برجسته ای به فقه شیعه ارائه کردند که ارزش این خدمات بر هیچ انسان آزاده‌ای پوشیده نیست و فقدان ایشان مصیبتی سنگین برای جامعه فقه خواهد بود.

آیت الله صانعی در عرصه سیاست نیز با تاسی از بزرگ‌آزاده عالم حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) ،همواره مظهری بزرگ از آزادگی و ایستادگی  بودند و سابقه سیاسی ایشان خود گویای این مطلب است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ، درگذشت این معلم گرانقدر ، فقیه برجسته و عالم ربانی را به عموم مردم ،بالاخص پیروان و دوست‌داران مرحوم ایت الله صانعی، تسلیت عرض می‌کند و برای آن مرحوم غفران الهی و علو درجات را از درگاه حق تعالی مسئلت می‌کند.

والسلام علیکم 

انجمن اسلامی داشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۹ مصادف با ۲۳ محرم الحرام ۱۴۴۲

***

پیام تسلیت مجمع ایثارگران 

مجمع ایثارگران این مصیبت را به بیت شریف صانعی و خانواده‌ شریف و بزرگوار آن مرحوم و بستگان داغدار و به همه یاران، شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت عرض نموده و از درگاه حضرت حق جل و علا برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت می نماید

 انالله و انا الیه راجعون

فقیه نواندیش و مرجع خیراندیش به ملکوت اعلی پیوست.

مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی اعلی الله مقامه الشریف در سن ۸۳ سالگی و با سابقه ای طولانی در علم و مبارزه با ظلم و همراهی با مردم در طول عمر با برکت خود چه در قبل و چه در بعد از انقلاب، با یادگارهای متعددی در ارایه نگاه‌های نوین فقهی و آثار علمی و صدور فتواهایی در گره گشایی از معضلات عملی فردی و اجتماعی، دوستان و پیروان و شاگردان خود را ترک کرده و در جوار ایزد منان مأوی گزید.

آن مرحوم را میتوان در زمره عالمانی مورد مطالعه قرار داد که گذشته از تکیه بر دو ثقل اکبر مورد تاکید وحی الهی(قرآن و عترت) در تمسک به ناموس الهی (عقل) نیز در راه هموار سازی پذیرش آگاهانه دین در میان مردمان عصر خود دانست.

آن مرحوم با بیش از پنجاه اثر فقهی و علمی، نگاهی نو را در عرصه دیدگاههای فردی و اجتماعی و حکومتی از کرسی فقه و فقاهت به ارمغان نهاده و راه را برای بکارگیری عقل در «فهم دیانت» و نیاز اجتماعی در «توسعه تدین» را در زمان و مکان انسان مدرن گسترش داد.

مجمع ایثارگران معتقد است آثار و میراث گرانقدر مرحوم آیت الله العظمی صانعی را مراکز فقهی و فرهنگی و دینی می‌توانند در قالب پروژه‌های تحقیقاتی و از منظر اجتهاد پویا، مبارزه با ظلم و ظالم، توسعه انسان محور با نگاه‌های فقهی، جایگاه ازادی از نگاه دینی، حقوق بشر، تساوی حقوق بانوان، جایگاه جوانان، جایگاه عرف در استنباط از دین، جامعه مدرن در اجتهاد فقهی و توسعه اختیار محور اندیشه دینی به بحث و بررسی بگذارند .

خدای منان روح بلند و آزاده آنمرحوم را با اولیاء الهی و شهیدان شاهد محشور نموده و راه نوین اجتهادی آن عزیز سفر کرده را بواسطه فضلای حوزه دین و فقاهت توسعه داده و پر رهرو بگرداند.

00

پیام تسلیت عبدالله نوری

بسم اللّه الرحمن الرحیم

انا للّه و انا الیه راجعون

با کمال تأسف و تأثر رحلت عالم ربانی، فقیه مجاهد، مرجع نواندیش و شخصیت برجسته‌ی عالم تشیع، آیت اللّه العظمی حاج شیخ یوسف صانعی را به محضر تمامی دلبستگان به خاندان عصمت و طهارت، فقیهان درد آشنا و شاگردان و ارادتمندان و تمامی علاقمندان آن فقیه بزرگوار تسلیت عرض می نمایم.

مرحوم آیت اللّه صانعی از عالمان دردمند و اندیشمندان وارسته و پر تلاشی بود که سالیان متمادی در مکتب فقه صادق آل محمد سلام الل‍ّه علیهم اجمعین به تحصیل و تدریس اشتغال داشت و از خرمن دانش و بینش فقاهت و دینداری و ایمان و اخلاص بزرگانی همچون آیت اللّه العظمی بروجردی و امام خمینی رضوان اللّه علیهما توشه برچید و به پرورش شاگردانی فرهیخته تلاش وافر داشت. 

شجاعت و حرّیت وی در صدور فتاوی بدیع و استنباطات راهگشا و توجه عمیق وی به حقوق و کرامت تمامی انسان ها به ویژه حقوق زنان و توجه به عدالت عرفی و جامع و شامل که بر بسیاری احکام مقدم می دانست، از او شخصیتی متفاوت ساخته بود. 

او با احساس مسئولیت جدی نسبت به سرنوشت سیاسی و اجتماعی جامعه، همواره نگران تضییع و پایمال کردن حقوق مردم بود. با حفظ ارتباط با طبقات مختلف جامعه، دردها و سختی‌های مردم را، خیرخواهانه به حکومت یادآور می‌شد و در راه دفاع از حقوق مظلومان و ستمدیدگان، بی مهری و آزار و اهانت‌ها را تحمل کرد.  

اینجانب بار دیگر رحلت آن مرجع بزرگوار و نواندیش را به محضر ملت شریف ایران، حوزه‌‌های علمیه، دوستان و علاقمندان آن بزرگوار، خصوصاً خانواده محترم آن مرحوم و به ویژه برادر گرامی‌شان، آیت الله حاج شیخ حسن صانعی و فرزند برومندشان حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ سعید صانعی، تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای روح مطهر آن مرحوم علو درجات و حشر با اولیاءاللّه خواهانم.

عبدالله نوری

بیست و دوم شهریورماه ۱۳۹۹

***

پیام تسلیت محسن اسماعیلی

‌بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت فقیه اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) حضرت آیت الله شیخ یوسف صانعی طاب ثراه را به خاندان مکرم و مقلدان و شاگردان و خصوصا به اخوی بزرگوارشان آیت الله شیخ حسن صانعی تسلیت عرض می کنم. صحنه های عشق و دلدادگی او به استاد و مرادش بویژه در روزهای تلخ ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و حضور بی آلایش و فروتنانه اش در جبهه های دفاع مقدس دو خاطره فراموش ناشدنی است. خدایش با ائمه طاهرین علیهم السلام محشور فرماید.

محسن اسماعیلی ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

***

رییس قوه قضائیه درگذشت آیت‌الله صانعی را تسلیت گفت

سیدابراهیم رییسی رییس دستگاه قضایی در پیامی درگذشت آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه به این شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

«درگذشت مرحوم آیت الله حاج شیخ یوسف صانعی رضوان الله تعالی علیه را تسلیت می‌گویم. آن مرحوم که از شاگردان و یاران حضرت امام (ره) در دوران انقلاب اسلامی بود، پس از انقلاب نیز تصدی مسؤولیت‌های قضایی از جمله دادستانی کل کشور را بر عهده گرفته و منشاء خدمات در دستگاه قضایی بود. مصیبت وارده را به خانواده محترم و برادر بزرگوار ایشان تسلیت گفته و در ایام عزاداری سیدالشهدا، غفران الهی را برای ایشان مسألت دارم.»

***

دبیر شورای عالی امنیت ملی ارتحال آیت‌الله صانعی را تسلیت گفت

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتشار پیامی، ارتحال مرحوم آیت الله یوسف صانعی را تسلیت گفت.

متن پیام دریابان شمخانی به این شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال تاسف بار مرحوم آیت الله شیخ یوسف صانعی (ره) را که از شاگردان و همراهان حضرت امام (ره) در سال های مبارزه و پس از آن بود را به محضر مقدس امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت و تعزیت عرض می کنم.

انس آن فقیه صمدانی با رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و حمایت مستمر ایشان از مجاهدان و پیشتازان این عرصه در کنار خدمت مستمر وی به نشر معارف و علوم دین حنیف اسلام وسیره ائمه طاهرین (ع) از ویژگی های ارزنده مرحوم آیت الله صانعی (ره) بود که همواره به یادگار می ماند.

آمرزش الهی و آرامش ابدی بدرقه سفر بی پایانش باد.

علی شمخانی

***

پیام تسلیت  آیت الله جوادی آملی درپی ارتحال آیت الله صانعی

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ارتحال حضرت آیه الله حاج شیخ یوسف صانعی را تسلیت گفتند.

متن پیام مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

ارتحال حضرت آیه الله آقای حاج شیخ یوسف صانعى مایه تأثر شد.

این سانحه سنگین و اسف بار را به حوزه علمیه و برادر بزرگوار ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صانعی و شاگردان و علاقمندان و بیت مکرّم ایشان تسلیت عرض نموده و علوّ درجه و غفران آ‌ن فقیه راحل از خدای سبحان مسئلت مى شود.

جوادى آملى

***

آیت الله صافی گلپایگانی: این عالم بزرگوار سالیان متمادی در حوزه علمیه قم شاگردان بسیاری را تربیت نمود

 حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رحلت آیت الله آقای حاج شیخ یوسف صانعی را تسلیت گفتند.

متن پیام مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

باسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت آیت الله مرحوم آقای حاج شیخ یوسف صانعی رحمه الله علیه، موجب تأسف و تأثر گردید.

این عالم بزرگوار، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم و با تدریس دروس خارج فقه و اصول، شاگردان بسیاری را تربیت نمود.

علاقه و اخلاص و ادب ایشان به ساحت مقدّس حضرات معصومین علیهم‌السلام به ویژه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، ذخیره‌ای ارزشمند و بزرگ برای عالم قیامت ایشان خواهد بود.

فقدان ایشان را به خاندان محترم و آقازادگان مکرّم و شاگردان آن فقید سعید تسلیت عرض می‌نمایم و رحمت واسعه الهی را برای ایشان از خداوند متعال مسئلت دارم.

۲۳ محرم الحرام ۱۴۴۲

لطف الله صافی

***

 

حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش درگذشت حضرت  آیت الله العظمی یوسف صانعی را تسلیت گفت:

بسم الله الرحمن الرحیم

روح مرجع اندیشمند حضرت استاد آیت الله صانعی در جوار رحمت الهیه مآوای گرفت و علاقمندان و شاگردان اش را متاثر نمود.

خوشا به حال او که در طول نهضت و انقلاب امام خمینی ، لحظه ای از استاد و مراد خود کمترین فاصله و زاویه ای نداشت، وتعبیربلند امام راحل که فرمود؛ "آقای صانعی را مثل فرزندبزرگ کرده ام" آنچنان جوهری دارد که تا نام "خمینی" هست ، پر رنگ خواهد بود.

فقه او که حقیر توفیق فراگیری بخشی از مباحث حقوقی فقه اسلامی را از محضرش داشتم، تحقیقاتی در چهار چوبِ فقاهت صاحب جواهری(ره) بود که رنگ نوآورانه داشت چراکه باتبعت از شهید اول (ره) عنصر زمان و مکان در احکام فقهی را موثر میدانست.

شاگردپروری و محبت او آن چنان بودکه فضایی متفاوت و عاطفی را در زندگی فقه آموزان اطرافش را رقم میزد.

اُنس با امام راحل(ره) و چشیدن طمع فقر درتمام دوران تحصیل و تدریس، از او مرجعی ساده زیست و استادی آزاده ساخت بگونه ایکه از همه زخارف دنیوی   مبرا بود.

منش و رفتار او در محبت و ارادت خاضعانه به اهل بیت(ع) و خصوصا حضرت زهرا(س)، خاطرات فراموش ناشدنی ما خواهد بود.

این ضایعه را به بیت ایشان و خصوصا به فرزند برومند ایشان‌، تسلیت عرض می کنم.

هادی سروش

***

معاون رییس‌جمهور: آیت الله صانعی فقیهی نواندیش، مردمی و انقلابی بود

​حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در پیامی درگذشت آیت الله العظمی صانعی را تسلیت گفت.

متن پیام معاون پارلمانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

إِنَّا للهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً (احزاب/23)

ارتحال ناگوار حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ یوسف صانعی موجب تالم و تاثر عمیق شد.

ایشان از مبارزترین شاگردان حضرت امام خمینی (ره) و از مراجع تقلید، زمان شناس، آزاد مرد عرصه علم و اجتهاد، فقیه نواندیش و مردمی و انقلابی بودند که عمر با برکت خویش را به خدمت به اسلام و انقلاب گذراندند و پس از عمری زاهدانه و با ساده زیستی به دیدار معبودش شتافتند و کوله‌ باری از غم و اندوه را بر دل علاقمندانش قرار داد.

اینجانب ارتحال این مرجع تقلید بزرگ را به پیشگاه مقدس حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداء، ملت شریف و بزرگوار ایران، مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه، بیت معظم و فرزندان و بازماندگان به ویژه به برادر بزرگوار ایشان، آیت الله شیخ حسن صانعی تسلیت عرض نموده و رحمت واسعه الهی و علو درجات ، از درگاه خداوند متعال جل و اعلا برای آن مرحوم، مسالت می‌نمایم.

***

قالیباف ارتحال آیت الله صانعی را تسلیت گفت

بسم الله الرحمن الرحیم

 اناالله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم بزرگوار حضرت آیت الله آقای حاج شیخ یوسف صانعی موجب تاسف و تاثر شد.

ایشان از ارادتمندان به اهل‌بیت  و شعائر آل‌الله بودند و  در بیشتر عمر خویش به مطالعه، تدریس، نشر و تالیف آثار فقهی اهتمام داشتند و در طول دوران مبارزه ستم‌شاهی در جهت تبیین ابعاد فرهنگی و تبلیغی و پس از انقلاب نیز در مناصب و مسئولیت های قضایی و فقهی مجاهدت داشتند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه مولمه به شاگردان، علاقه‌مندان، فرزندان، برادر معزز و  بیت مکرم، از خداوند سبحان برای ایشان رحمت واسعه و علو درجات و برای وابستگان و ارادتمندان صبر و اجر مسئلت می‌کنم.

محمدباقر قالیباف

 رئیس مجلس شورای اسلامی

***

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم: آیت‌الله صانعی تا آخرین روزهای حیات در دفاع از جمهوریت نظام سختی‌های زیادی متحمل شد

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال آیت‌الله یوسف صانعی (ره) از مراجع تقلید، تاکید کرد که آیت‌الله صانعی تا آخرین روزهای حیات در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی، جمهوریت نظام، حقوق مردم و یاران امام کوشا بود و در این راه صدمات و سختی‌های زیادی متحمل شد.

در این پیام که روز شنبه منتشر شد، آمده است:  خبر درگذشت ناگهانی فقیه مجاهد و نواندیش آیت‌الله‌ حاج شیخ یوسف صانعی (ره)موجب تأثر و تألم فراوان گردید.

در این پیام آمده است: ایشان از شاگردان و یاران بنام امام خمینی (ره) بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مناصب مختلفی چون دادستانی کل کشور و عضویت در شورای نگهبان به انقلاب اسلامی خدمت کرد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ادامه داده است: وی از فقهای نواندیشی بود که با اقتدا به استاد خود امام خمینی(ره) و با توجه به عنصر زمان و مکان، کرامت انسان و حقوق انسان نگاهی نو به فقه داشتند و علم فقه را به « فقه و زندگی » تفسیر کرد.

این پیام افزوده است: آیت‌الله صانعی باعلاقه زیاد به تحصیل و تدریس، عمر بابرکت خود را درراه اعتلای فقه شیعه، تربیت شاگردان و تألیف سپری کرد و با ترویج آراء فقهی استاد خود و همچنین سیره اجتهادی ایشان، یادگار گران‌سنگی در تحقیقات فقهی برای حوزه‌های علمیه و فقه شیعه به‌جای گذاشت.

در ادامه پیام بیان‌شده است: مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با تاسف شدید این ضایعه بزرگ را به بقیه‌الله اعظم، حوزه‌های علمیه، مراجع معظم تقلید، عموم فضلا وفق‌های اندیشمند، شاگردان علاقمندان، برادر،فرزندان داماد محترم و دیگر بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کند.

در پایان پیام آمده است: از خداوند باری‌تعالی علو درجات و حشر با ائمه معصومین (ع) را برای آن فقیه مجاهد و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل و سلامتی آرزومندیم.

***

صالحی: آیت‌الله صانعی سهم مؤثری در استقرار جمهوری اسلامی داشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حضرت آیت‌الله یوسف صانعی را تسلیت گفت و نوشت: ایشان از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) و از پیشتازان نهضت اسلامی بودند و سهم مؤثری در استقرار جمهوری اسلامی ایفا کردند.

در پیام شامگاه شنبه سیدعباس صالحی آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم بزرگوار و یار دیرین انقلاب اسلامی و امام راحل(ره)، مرحوم آیت الله حاج شیخ یوسف صانعی موجب تألم و تأثر شد.

ایشان از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) و از پیشتازان نهضت اسلامی بودند و در مراحل گوناگون آن، نقش ارزشمندی داشتند و با مسؤولیت های کلیدی تقنینی و قضایی، سهم مؤثری در استقرار جمهوری اسلامی ایفا کردند.

هم‌چنین دیدگاه‌های علمی و فقهی ایشان،فرصت‌های تازه گفت وگو را در افق‌های اجتهادی باز گشود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال آن عالم مجاهد به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و علما و حوزه های علمیه، بیت معزز و شاگردان و علاقه‌مندان ایشان، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه و همنشینی با اولیاءالله و برای بازماندگان مکرم صبر و اجر مسألت دارم.

مرحوم آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید که به دلیل شکستگی لگن و مچ دست در یکی از بیمارستان های قم بستری بود، در جریان انجام دیالیز در دو مرحله دچار ایست قلبی شد و در سن ۸۳ سالگی به دیدار حق شتافت.

***

بیانیه "مجمع نیروهای خط امام" به مناسبت رحلت  "آیت الله العظمی صانعی"

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الذینَ یُبَلّغُونَ رسَالَات اللَّه ویَخشَونَهُ ولا یَخشَونَ أَحَدًا إِلَّا اللَّه وکفى باللَّه حَسیبًا

ضایعه رحلت روحانی مجاهد و فقیه نواندیش، مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ یوسف صانعی، غمی بزرگ بر جان همه علاقمندان و دلدادگان اسلام ناب نهاد.

ایشان که از شاگردان خاص امام خمینی(س) و از ثمرات ارزشمند مکتب درسی و اجتهادی آن حضرت بود، در طول سال‌های حیات پربرکت خویش، تلاش نمود با درک نیازهای جامعه، شجاعانه در همان مسیری گام بردارد که پیر و مرادش ترسیم نموده بود.

آیت‌الله صانعی چه در بیان فتوا و مواضع فقهی، و چه در دفاع از حق و حمایت از ستمدیدگان، به چیزی جز رضایت خداوند و عمل به رسالت دینی و حفظ کرامت انسان‌ها نیاندیشید و در این زمینه الگویی ماندگار شد.

مجمع نیروهای خط امام ضمن تکریم و تعظیم در برابر یک عمر خدمت خالصانه این عالم نستوه، مصیبت ارتحال ایشان را به بیت معزز صانعی و جمیع بستگان و همه شاگردان و علاقمندان و مقلدان و مردم شریف ایران تسلیت گفته و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسئلت دارد.

"مجمع نیروهای خط امام"

***

آیت الله نوری همدانی ارتحال آیت الله صانعی را تسلیت گفتند

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با صدور پیامی ارتحال آیت الله العظمی صانعی را تسلیت گفتند.

متن پیام مرجع تقلید شیعیان که در اختیار شفقنا قرار گرفته، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال آیت الله اقای حاج شیخ یوسف صانعی رحمت الله علیه را که از شاگردان امام راحل و عظیم الشأن بوده و در دوران مبارزات آن رهبر فقید حضور داشته و سالیان متمادی در حوزه علمیه کرسی تدریس فقه و اصول حضور داشته اند و شاگردانی تربیت کردند به برادر گرامیشان و آقازادگان محترم و همه وابستگان و علاقمندان ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند سبحان رحمت و مغفرت برای آن مرحوم مسئلت می نمایم.

حسین نوری همدانی

٢۴محرم الحرام١۴۴٢

***

آیت الله مکارم شیرازی: آیت الله صانعی عالمی پرمایه و مدافع مکتب امام خمینی بود

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با صدور پیامی ارتحال آیت الله صانعی را تسلیت گفتند.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت حضرت آیت الله حاج شیخ یوسف صانعی (رحمه الله علیه) موجب نهایت تأسف گردید. عالمی پرمایه که سالها در درس امام راحل (قدس سره) شرکت داشت و مدافع مکتب ایشان بود و شاگردان فراوانی در جلسات خود پرورش داد.

اینجانب فقدان آن فقید سعید را به برادر بزرگوار، شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، شادی روح آن مرحوم و صبر و اجر فراوان برای بازماندگان را از درگاه خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

قم ـ ناصر مکارم شیرازی

***

پیام تسلیت آیت الله امجد

انالله‌واناالیه‌راجعون 

“اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء”

رحلت آیةالله العظمی صانعی اعلى‌الله‌مقامه را به حضرت بقیةالله ارواحنا لتربة مقدمه الفداء، ملت شریف ایران و همه حوزه‌های علمیه و بیت معظم له و خانواده شریف ایشان تسلیت عرض می‌کنم و برای همه عزیزان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم. 

این مرجع شجاع و بزرگوار در دفاع از حقوق مظلومین و مردم ستم‌دیده، ظلم و جور و جفای بسیار دید و با حلم و بردباری و بزرگواری خاص خودش همواره در مبارزه با حق‌کشی و ظلم و ستم با صلابت بود. 

از حضرت حق متعال خواهانیم امثال این علمای عامل را در حوزه‌های دینی مشاهده کنیم.

محمود امجد

***

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
37 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.