در سی سال گذشته، تنها روز آغاز جنگ مورد توجه تبلیغات رسمی بوده و روز پیروزی ایران و آغاز صلحی پایدار مورد غفلت قرار گرفته و در هیاهوی مسائل سیاسی گم شده است.

مراسم گرامیداشت سالروز پیروزی دیپلماتیک ایران در مقابل رژیم بعثی عراق با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی و جمعی از شخصیت های سیاسی و فرماندهان دفاع مقدس در خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، محسن هاشمی در این مراسم با ذکر یاد امام و شهدا گفت: تلخی جام زهر پذیرش قطعنامه با پیروزی و صلحی که این تصمیم برای ایران و نسل های آینده به همراه آورد تبدیل به شیرین ترین شهدها برای امام و ملت ایران شد.

گرامیداشت سی امین سالروز پیروزی ایران در دفاع مقدس با حضور سید حسن خمینی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تأثیر یادآوری این گونه پیروزی ها در تقویت غرور ملی و بهبود سرمایه اجتماعی، یادآور شد: تقریبا همه کشورهایی که به نوعی مورد حمله یک نیروی خارجی قرار گرفتند، روز خاتمه جنگ را جشن می گیرند و کهنه سربازان و آسیب دیدگان در جنگ را مورد تقدیر و تکریم قرار می دهند که هم برای نسل گذشته و هم برای نسل جدید این دستاورد یادآوری وت قویت گردد و انسجام و وحدت اجتماعی و غرور ملی که بزرگترین سرمایه های یک جامعه هستند، ارتقا یابد.

وی یادآور شد: برای ما این موضوع اهمیتی دو چندان دارد، چون دفاع مقدس ما تنها یک جنگ بر سر زمین نبود، بلکه دفاعی همه جانبه از اعتقادات، تمدن، فرهنگ و شخصیت ملتی بزرگ بود و شایسته است که سالروز پیروزی ایران در این جنگ هشت ساله، گرامی داشته شود اما می بینیم در سی سال گذشته، تنها روز آغاز جنگ مورد توجه تبلیغات رسمی بوده و روز پیروزی ایران و آغاز صلحی پایدار مورد غفلت قرار گرفته و در هیاهوی مسائل سیاسی گم شده است.

هاشمی در خصوص ویژگی های دفاع مقدس در تاریخ ایران نیز گفت: آخرین باری که ایران در جنگی، توانست همه تمامیت ارضی خود را حفظ کند مربوط به جنگ های عثمانی است و در جنگ های مختلف دوران قاجار و پهلوی، هر بار بخشی از خاک ایران جدا شده است؛ اما در جنگ تحمیلی، با وجود آنکه ابرقدرت های جهان و کشورهای منطقه، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از عراق حمایت می کردند، پس از پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران در 26 تیر سال 1367 و برقراری آتش بس در 29 مرداد همین سال، یک وضعیت ناپایدار نه جنگ و نه صلح بین ایران وعراق ایجاد شد که هزینه سنگینی به کشور تحمیل می کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای اردیبهشت سال 1369، مکاتباتی بین صدام رئیس جمهور عراق و آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهور ایران شکل گرفت که در نهایت در 23 مرداد سال 1369، دقیقا سی سال قبل، منجر به پذیرش تمامی خواسته های ایران توسط عراق به ویژه آزاد شدن همه اراضی اشغال شده، آزادی بدون قید و شرط اسرای ایرانی و بازگشت به قطعنامه 1975 الجزایر گردید که بزرگترین موفقیت برای دیپلماسی ایران محسوب می شد.

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: نکته جالب در این زمینه نقش ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی است که با مشورت مستمر با رهبرمعظم انقلاب و استفاده از توان کارشناسی وزارتخارجه و شورای عالی امنیت ملی، این مذاکرات را راهبری کرده و با اشراف به روانشناسی صدام، در پیش نویس های تهیه شده، تغییرات جدی ایجاد کردند و با استفاده از شرایط بحرانی عراق که با اشغال کویت نیاز به ایجاد امنیت از ناحیه ایران داشت، توانست اهداف ایران را بدون واگذاری هیچ امتیازی از عراق به دست آورد.

گرامیداشت سی امین سالروز پیروزی ایران در دفاع مقدس با حضور سید حسن خمینی

علی مطهری: نقش آیت الله هاشمی در جنگ کتمان شدنی نیست

علی مطهری نیز در این مراسم با اشاره به نقش بی بدیل آیت الله هاشمی رفسنجانی در دفاع مقدس گفت: متاسفانه امروز حقایق کتمان می شود و واقعیات تاریخی نادیده گرفته می شود. در حالی که وقایعی نظیر پیروزی ایران در جنگ و نقش آیت الله هاشمی کتمان شدنی نیست. نقش آیت الله هاشمی در انجام این گونه کارها بسیار مؤثر بود. اما متأسفانه صدا و سیما و مسئولان توجه کافی به این موضوع ندارند.

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی افزود: ما می توانیم بسیاری از هدف های سیاسی را از طریق گفت و گو تأمین کنیم و آنچه در این گفت و گوها اهمیت دارد روانشناسی دیپلماسی است. روانشناسی دیپلماسی در پیشبرد اهداف بسیار مؤثر است. در پیشبرد و در این راه باید شخصیت افراد را شناخت.

وی افزود: وقتی با یک دیکتاتور مواجه می شوید باید طرز برخورد با او را بدانید؛ معمولا اینها دچار عقده های روانی هستند و صدام حسین از همین اشخاص بود و لذا نوع برخورد با او بسیار مهم است به گونه ای که یک پاسخ دادن به نامه اش، او را متحول کرد و آقای هاشمی این امر را به خوبی درک کرد. در مسأله عربستان نیز همین طور بود و قدرت آیت الله هاشمی در روانشناسی دیپلماسی سبب ارتقا روابط دو کشور شده بود. نقطه شروع این امر هم دیدار آیت الله هاشمی با ملک عبدالله بود.

مطهری اظهار داشت: در نامه های اولیه صدام او می خواست مطلب را با مذاکرات خصوصی حل کند و آقای هاشمی به سمت پذیرش خواسته های ایران سوق داد.

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش عقلانیت شخصیت هایی همچون آیت الله مطهری و آیت الله هاشمی در مدیریت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ادامه داد: با این وجود و در حالی که صدا و سیما باید به این حقایق بپردازد اما شاهد هستیم که برخی واقعیات تاریخی نادیده گرفته می شود اما نمی شود حقایق را کتمان کرد.

گرامیداشت سی امین سالروز پیروزی ایران در دفاع مقدس با حضور سید حسن خمینی

فروزنده: به نتیجه رسیدن سند پیروزی ایران در جنگ را باید پیگیری کنیم

محمد فروزنده نیز در ادامه برنامه از نامه صدام در ۲۳ مرداد به عنوان یک سند محکم نام برد و گفت: جنگ عقبه‌ هایی دارد که نیاز به استراتژی و راهبرد و تاکتیک دارد که با ورود آیت الله هاشمی رفسنجانی به جنگ و تفکراتی که داشت پیروزی هایی نصیب ایران شد.

وزیر اسبق دفاع تصریح کرد: سند پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جنگ در پرتو راهبرد های آیت الله هاشمی و فرماندهی مقام معظم رهبری به دست آمد. امروز با در دست داشت این سند که در سایه فرماندهی مقام معظم رهبری و با راهبرد ها و تاکتیک های عملیاتی آیت الله هاشمی به دست آمد برای همیشه تکلیف ما را با مردم و دولت عراق روشن کرده است.

وی افزود: وظیفه ای که امروز بر عهده ماست، این است که ادامه این سند را باید پی گیر شد تا به نتیجه برسانیم و حقی را که در سند به دست آوردیم در زمین نیز محقق شود.

گرامیداشت سی امین سالروز پیروزی ایران در دفاع مقدس با حضور سید حسن خمینی

حسین علایی مطرح کرد: راهبرد آیت الله هاشمی در جنگ

سردار حسین علایی دیگر سخنران این مراسم بود و گفت: اگر در جنگ امکانات بیشتری داشتیم به موفقیت‌ ها و پیروزی‌ های بیشتری دست پیدا می‌ کردیم. این راهبرد اجرایی در جنگ را آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرد که در آن گفت با دست برتر می‌ توانیم به جنگ خاتمه دهیم. امام راحل هم معتقد بود که باید در جنگ کار بزرگی صورت گیرد تا از طریق سیاسی آن را دنبال کرد.

فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه افزود: جنگ ایران و عراق در 23 مرداد سال 69 و با پیروزی ایران از طریق پذیرش خواسته های بدون قید و شرط ایران خاتمه یافت و در این راه نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان ریاست جمهوری که تغییرات معادلات زمان را درک کرد و توانست با دیپلماسی و استفاده از ابزار جنگ این موفقیت را به دست بیاورد بی بدیل است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
9 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.