گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رئیس ستاد ملی محرم: به خطر افتادن سلامتی مردم خط قرمز ما است

به خطر افتادن سلامتی مردم خط قرمز ما است. ما ابداً از حفظ سلامتی مردم کوتاه نخواهیم آمد و هر چیزی که به هر نحوی سلامتی مردم را به خطر بیندازد، با آن مقابله خواهیم کرد. عزادارِ سیدالشهدا، یک تب ساده هم نباید کند. این خط قرمز ما است و همه برنامه‎‌‎ها را در این چهارچوب پیش می‎بریم.

به گزارش جماران، حریم امام نوشت: حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جلالی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس ستاد ملی محرم و پرچمدار برگزاری محرم در شرایط کرونا، با اشاره به فعالیت‌های سازمان تبلیغات کشور در ایام محرم و صفر، از کیفیت و آغاز و انجام برنامهها و باید ها و نباید های آن سخن گفت.

مشروح گفت و گوی نشریه حریم امام با حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جلالی را در ادامه می خوانید:

در ابتدا از تصمیم جدید سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری یا عدم برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا در این ایام شیوع ویروس مرگبار کرونا بفرمایید.

به فضل خدا امسال عزم جدی وجود دارد که بتوانیم مراسم‎ محرم و صفر را با رعایت‎ پروتکل‎های بهداشتی به نحو احسن برگزار کنیم تا ان‎شاءالله مردم از مناسک عزاداری سیدالشهدا محروم نشوند. این عزم ملی است و همه مردم آرزومند و علاقه‎مند به برگزاری این مراسم‎ها هستند. علاوه بر آن سازمان تبلیغات از ابتدای ماه رمضان کار خود را در این زمینه آغاز کرده و در کل کشور قریب به پانصد اقدام طراحی کرده است. علاوه بر ستاد ملی محرم، کارگروهی ذیل ستاد مبارزه با کرونا تشکیل شده و مسئولیت برگزاری مراسم‎های محرم و صفر بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شد. دوستان ما در کارگروه‎ها در حال تلاش‎اند. روزهای پُرفشاری را داریم طی می‎کنیم؛ اما این عزمی که برای برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا وجود دارد، باعث می‎شود که خستگی از ذهن و تن ما هم خارج بشود.

 

به خطر افتادن سلامتی مردم خط قرمز ما است

راهکار شما برای حفظ جان مردم در این ایام در مراسم عزاداری ماه محرم چیست؟

ما یک پیام روشن داریم که در واقع روح و انگیزه همه ما برای برگزاری مراسم عزاداری است. مطلب اول این است که به خطر افتادن سلامتی مردم خط قرمز ما است. ما ابداً از حفظ سلامتی مردم کوتاه نخواهیم آمد و هر چیزی که به هر نحوی سلامتی مردم را به خطر بیندازد، با آن مقابله خواهیم کرد. عزادارِ سیدالشهدا، یک تب ساده هم نباید کند. این خط قرمز ما است و همه برنامه‎‌‎ها را در این چهارچوب پیش می‎بریم.

باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم

دوم اینکه بنا بر گفته برخی از مسئولان وزارت بهداشت، ما باید با کرونا زندگی کنیم و زندگی با کرونا را باید یاد بگیریم. اگر باید با کرونا زندگی کرد، عزاداری سیدالشهدا و مراسم‎های دینی و شعائر مذهبی، بخشی از زندگی مردم ما است. همان‎طور که باید با کرونا با همه شئون زندگی کنیم، مراسم عزاداری هم بخشی از زندگی ما است. باید یاد بگیریم که این بخشی از زندگی‎مان را هم با کرونا تثبیت کنیم و از این بخش زندگی هم کوتاه نیاییم. شاید بیشتر از سلامت جسمی، سلامت روانی مردم مطرح باشد و این مراسم‎ها و شعائر کمک می‎کند که سلامت روانی مردم حفظ بشود. لذا همان‎طور که ما در همه شئون داریم عادت می‎کنیم با کرونا زندگی کنیم، در برگزاری مراسم هم باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم.

باید خلاقیتهایی در برگزاری مراسم محرم رقم بزنیم

سوم اینکه، باید خلاقیت‎هایی در برگزاری مراسم محرم رقم بزنیم که با این خلاقیت‎ها، مراسم عزاداری با حفظ سلامت مردم برگزار بشود. نمونه بسیار خوب و روشن آن همین اتفاقی است که در روز عرفه در حرم‎های مطهر و برخی حسینیه‎ها و مساجد برگزار شد. ما امروز مراسم عرفه را برگزار و فاصله‎گذاری اجتماعی را در آن رعایت کردیم؛ مردم هم ماسک زدند و با حفظ تمام نکات بهداشتی وارد مجلس شدند و مراسم به خوبی و خوشی و بهترین شکل برگزار شد. همه این خلاقیت‎ها برای حفظ سلامتی مردم بود.

 

باید عزاداری محرم را حفظ کنیم

به نظر شما آیا لازم است که در این شرایط خاص، مراسمهای عزاداری حتماً در مساجد و حسینیهها و حرمها برگزار بشود؟ بهتر نیست که این مراسم از طریق فضای مجازی و رسانه ملی برگزار گردد؟

 ببینید مراسم عزاداری بخشی از زندگی ما است. «ما لا یدرک کله لا یترک کله» یک قاعده عقلانی است. اگر امری را نمی‎توان به‎طور کامل درک کرد، نباید همه آن را ترک کرد. وقتی مسئولان وزارت بهداشت می‎گویند که می‎توان با رعایت مسائل بهداشتی در حسینیه‎ها و مساجد و حرم‎های مطهر حضور داشته باشیم، چرا مراسم عزاداری را ترک کنیم؟ ما که نباید کاسه داغ‎تر از آش باشیم. وقتی می‎شود مسائل بهداشتی را رعایت کرد و مراسم را هم برگزار کرد، چرا باید از این مسأله که بخشی از زندگی و جزو شعائر مذهب ما است، دست بکشیم؟ شهرداری از طرح ترافیک خودش نمی‎گذرد و برای حفظ سلامت مردم کاری نمی‎کند که مردم کمتر از اتوبوس و مترو استفاده کنند و می‌گوید که می‎توان با حفظ پروتکل‎های بهداشتی به کار خود مانند سابق ادامه بدهد. در این صورت، حتماً حفظ شعائر دینی و مذهبی ما از طرح ترافیک مهم‎تر است. همان‎طور که باید در آنجا خلاقیت به خرج داد و هم طرح ترافیک را حفظ کنیم و هم به تعبیری، سلامت مردم را حفظ کنیم، به طریق اولی، مناسک مذهبی ما هم اهمیت ویژه دارد و باید آن را حفظ کنیم.

 

در صورت برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و افزایش آمار ابتلا، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

همان‎طور که عرض کردم خط قرمز ما حفظ جان مردم است؛ پروتکل‎ها به ما اجازه می‎دهند که مثلاً 25 الی 30 درصد فضای یک حسینیه را با رعایت فاصله‎گذاری برای برگزاری مراسم به کار بگیریم. مگر الان در فروشگاه‎ها و متروها و ... همین اتفاق نمی‎افتد؟ اگر بنا باشد که در آنجا مخاطره‎ای نداشته باشد، در اینجا هم مخاطره‎ای نخواهد داشت.

 

هیچ گونه نگرانی از سمت مؤمنین وجود ندارد

با توجه به اینکه قرار است به لطف جنابعالی و همفکران و همکاران شما، مراسم عزاداری سیدالشهدا در این ایام برگزار بشود، برای ما بفرمایید که وظیفه مسئولان و همچنین مؤمنین برای کاهش آمار ابتلا و تلفات ناشی از برگزاری مراسمها چیست؟

وزیر محترم بهداشت در روز 19 رمضان که اولین مراسم شب قدر بود و خودشان هم در مراسم شب قدر شرکت کرد، جمله‎ای بیان کرد و آن اینکه: «مردم مؤمن ما بسیار فرهیخته‎اند و روی من را سفید کرده‎اند.» مقام معظم رهبری هم فرمودند: «مؤمنین باید از همه بیشتر رعایت کنند.» ما هیچ نگرانی از سوی مردم نداریم. عمده نگرانی ما از سوی بعضی نخبگان جامعه پزشکی است که متأسفانه افکار سکولار دارند و به این بهانه می‎خواهند شعائر مذهبی ما را تعطیل کنند و بیش از حد سختگیری می‎کنند. متأسفانه بعضی از دوستانی هم که بسیار محافظه‎کارند به این جهت دارند از شعائر دینی و مذهبی دست می‎کشند. ما باید بپذیریم که با کرونا زندگی کنیم. همه مؤمنین و هیأت‎های ما اهل رعایت هستند؛ با این حال باید آموزش هم بدهیم و مفاهیم درست را به مردم منتقل کنیم و روش‎های صحیح را آموزش بدهیم و خاطر جمع باشیم که هیچ‎گونه نگرانی از سمت مؤمنین در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.