روز خبرنگار بهانه ای شد برای اینکه دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در نشستی مجازی به سوالات خبرنگاران رسانه های مختلف پاسخ دهد. علی شکوری راد در این نشست دوساعته درباره مباحث مهمی نظیر انتخابات 1400 و برخی اختلافات درون جناحی سخن گفت.

به گزارش جماران؛ آنچه از نظر می گذرانید، مشروحی از محتوای نشست امروز است.

علی شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار «آرمان ملی» در ارتباط با برنامه اصلاح طلبان در خصوص انتخابات شوراها گفت:

انتخابات شوراها مهم است، ولی معمولا تحت شعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار می گیرد و توجه ها زمانی به آن صورت می گیرد که تکلیف انتخابات ریاست جمهوری مشخص شده باشد. در حال حاضر با تهدیدی مواجه هستیم، در مجلس طرحی در حال بررسی است که به موجبش حق انتخاب مردم محدود خواهد شد و بر اساس آن دیگر دولت برگزار کننده انتخابات شوراها نخواهد بود و نظارت از مجلس گرفته شده و به دست شورای نگهبان سپرده خواهد شد.

وی افزود: این طرح ها نتیجه نگرانی از رای مردم است که در بخشی از حاکمیت وجود دارد. در شوراها به دلیل گستردگی کاندیداها، امکان رد صلاحیت مانند انتخابات مجلس وجود ندارد و دیگر نمی توانند به آن صورتی که در مجلس رد صلاحیت می کنند، این کار را انجام دهند. بنابراین با وجود محدودیت هایی که قصد دارند اعمال کنند، باز هم فکر می کنم این انتخابات آزادتر از سایر انتخابات ها خواهد بود. 

دبیرکل حزب اتحادملت ایران اسلامی گفت: هرچند حاکمیت تلاش کرد در انتخابات اخیر نسبت به کاهش مشارکت بی تفاوت باشد و تا حدودی آن را نادیده بگیرد، اما نباید فراموش کرد که بزرگترین چالش انتخابات، کاهش مشارکت مردم است.

شکوری راد بیان کرد: اگر واقعا چالش کاهش مشارکت برای حاکمیت مهم باشد، می توانیم انتخابات آزادتری را شاهد باشیم. ما به عنوان یک حزب کمترین دخالت را در انتخابات داریم چرا که انتخابات مردمی هست و در حوزه‌هایی که دفاتر ما تشکیل شده باشد کار را به همان حوزه ها واگذار می‌کنیم.

شکوری راد اظهار کرد: مردم نسبت به انتخابات بی تفاوت تر شده‌اند، زیرا حس می‌کنند که نظر آنها در انتخابات لحاظ نمی‌شود، اگر مردم نخواهند بر سر صندوق های رای حاضر شوند، دیگر کاری از دست ما بر نمی‌آید و ما تعیین کننده نخواهیم بود. سلب اعتماد برای مردم به وجود آمده است. اگر مردمی که رای می‌دهند و رییس جمهور را انتخاب می‌کنند، ببینند که او نمی‌تواند در همه زمینه‌ها تصمیم بگیرد و اعمال نظر کند، بنابراین نتیجه رای خود را نمی بینند. ضمن اینکه تبلیغات منفی هم نسبت به رای مردم صورت می‌گیرد. 

او بار دیگر با اشاره به انتخابات شوراها گفت: در شوراها هم که مردم انتخابی آزادانه داشتند، تبلیغات منفی در رسانه ملی صورت گرفت. معتقدم باید امکان فعالیت احزاب فراهم هم شود تا خرد جمعی بتواند فعال تر باشد.

وی با اشاره به سختی های دوره نمایندگی مجلس گفت: تمام مصوبات مجلس باید به شورای نگهبان رود. از این رو، فشار سنگینی روی نمایندگان وجود دارد، در دوره نمایندگی آنها باید به دادگاه روند و پاسخگوی نطق های خود باشند.

شکوری راد بخشی از عدم تحقق وعده های دولت و وضعیت امروز را ناشی از به سر انجام نرسیدن برجام دانست و گفت: ناکامی برجام در دو بخش بود؛ یک بخش نیروهای داخلی که اجازه ندادند دولت برنامه‌هایش را اجرا کند و تلاش کردند پس از به نتیجه رسیدن، آن را تبدیل بازی «برد - باخت» کنند. بنابراین دولت نتوانست در تمام زمینه‌ها به درستی عمل کند. 

او افزود: در سیاست خارجی نیز ترامپ و خروج آمریکا از برجام مشکل‌ساز شد. اکنون دولت درگیر تحریم‌ها هست و نمی‌تواند برنامه‌هایش را اجرا کند. با اینکه دولت بخشی از برنامه اش را که برجام بود خوب پیش برد، اما در بخشی از بهره گیری ناکام ماند و در دام تحریم‌هایی افتاد که هیچ وقت سابقه نداشت و عملا نتوانست کارهای وعده کرده را انجام دهد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت با بیان اینکه ضعف‌هایی در دولت وجود دارد، گفت: عامل اصلی وضعیت امروز به شدت تحریم‌ها برمی گردد و پوشیده نیست که عوامل داخلی موجب ازدست رفتن برجام شدند .

شکوری راد بیان کرد: احتیاج به دولتی داریم که بتواند پس از انتخاب شدن نیز برنامه‌هایش را پیش ببرد. از سوی دیگر، می‌بینیم که هم مجلس از خاصیت افتاده وهم دولت. بنابراین عامل اصلی رویگردانی مردم از انتخابات بی اثر بودن رای است و برای اینکه اثر داشته باشد باید مجموعه حاکمیت نسبت به رویکردش به رای مردم و نهادهای اتتخاباتی تجدید نظرکند.

علی شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار شرق در خصوص انتخابات، اجماع بین اصلاح طلبان و اختلاف دو حزب کارگزان و اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: حزب کارگزاران، یک حزب معتبر است و دارای چارچوب‌های فکری مشخصی است. به عنوان یک حزب برای آن‌ها احترام قائل هستم، و ما نیاز به تعامل و گفت و گو داریم تا به نتایجی دست یابیم.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر بین احزاب طبیعی است، گفت: می شود فهمید در بین مجموعه احزاب اصلاح طلب کجا اختلاف نظر داریم و می‌ توان به توافق رسید،‌اما این توافق را با بعضی احزاب نمی شود انجام داد، چون چارچوب مشخصی ندارند. ما حتما فرصت‌های همکاری زیادی داریم و رویکردهای نزدیک به هم داریم. ولی در جاهایی هم رویکردهای مختلف داریم.  به طور مثال، در انتخابات گذشته کارگزاران تصمیم به حضور در انتخابات گرفت، ولی ما از تصمیم شورای عالی پیروی کردیم و آنها با وجود اینکه در تصمیم گیری شورای عالی نقش داشتند، اما لیست انتخاباتی دادند.

شکوری راد با اشاره به اینکه رویکرد اقتصادی حزب اتحاد حکایت از توجه به طبقات محروم دارد، گفت: در خصوص توسعه با کارگزاران همفکر هستیم جایی که اختلاف نظر داریم این است که اصول گرایان از اساس دنبال توسعه نیستند و آن را واژه ای غربی می‌دانند اما در این زمینه با کارگزاران اشتراک نظر داریم.

وی در پاسخ به این سوال درباره احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: دبیرکل بودن من در حزب به معنی اینکه بهترین و توانمندترین هستم نیست؛ من را انتخابات کردند تا دبیرکل باشم، اما برای ریاست جمهوری این کار فرایند خود را دارد که ما در آغاز آن هستیم.

شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار ایران در ارتباط با رویکرد اقتصادی حزب در انتخابات پیش رو تشریح کرد: تبار حزب اتحاد به جناح چپ در ابتدای انقلاب بر می‌گردد. ما هم خواستار توسعه کشور هستیم و می‌خواهیم مطالبات مربوط به طبقات مستضعف به ثمر برسد. این وجه تمایز ما با سایر جریان ها مانند حزب کارگزاران است. در فرایند توسعه همان اختلافی که بین دوره آقای هاشمی و خاتمی بود را باید مورد توجه قرار دهیم.

دبیرکل حزب اتحادملت گفت: دوره مرحوم هاشمی، سیاست تعدیل اقتصادی وجود داشت. آن‌ها این تعدیل را نسبت به دوران جنگ اجرا کردند که با اینکه منجر به توسعه خوبی در زیرساخت‌ها شد، اما فشار زیادی به مردم تحمیل کرد. تبار آقای خاتمی جناح چپ بود. ایشان سیاست‌های تعدیلی آقای هاشمی را تعدیل کرد، تا مردم کمتر زیر فشار روند و نسل بعدی هم از مواهب آن برخوردار شوند.

شکوری راد بیان کرد: ما در حزب، ساز و کاری را برای تدوین مواضع اقتصادی حزب آماده کردیم. برنامه‌ چندماهه‌ای تنظیم شده تا به سند اقتصادی حزب در شرایط کنونی دست یابیم. چارچوب‌های این برنامه مشخص است، اما تا تبدیل به برنامه بر اساس اسناد موجود، نیاز به برنامه جدید داریم و امیدواریم که برای انتخابات این سند به مرحله نهایی برسد.

شکوری راد در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد در خصوص استعفاها در حزب و سرخوردگی از مجموعه اصلاح طلبان گفت: اصلاحات زمان خاتمی اصلاحات در رویکردها بود؛ اصلاحاتی که ما از آن دم می‌زنیم اصلاح در رویکردهاست. اما وقتی امکانش فراهم نمی‌شود دو کنش به وجود می آید، اصلاح در رویکردها به نتیجه نمی‌رسد. عده‌ای می‌خواهند ساختارها را اصلاح کنند چرا که گمان می‌برند که ساختارها امکان اصلاح ندارد و عده‌ای نیز به انفعال می‌افتند و دست می‌کشند. 

وی گفت: اصلاحات هیچ گاه به بن بست نمی‌رسد؛ اما ممکن است در دست یابی به اهدافش به مشکل بخورد یا کند شود. وقتی اصلاحات با چالش مواجه می‌شود این چالش‌ها در جامعه هم به وجود می‌آید و اعضای حزب فکر می‌کنند اصلاحات دیگر موفق نیست و بخشی که استعفا دادند دلیلش همین موضوع بود. 

او درباره برخی استعفاها در منطقه همدان حزب اتحادملت گفت: بعضی‌ها می‌خواهند دایره فعالیت خود را تغییر دهند. در گذشته هم شاهد استعفا بودیم، اما این بار تفاوتش این بود که عده‌ای بیانیه دادند و توجه همه جلب شد. برای حزب چالشی نبوده و فعالیت حزبی ادامه دارد. با دوستان استعفا داده گفت و گو انجام شده و سعی کردیم آن‌ها را منصرف کنیم یا توضیح دادیم که مشی و مرام حزب این است و اگر با این مشی و مرام اختلاف بنیادین دارند کار خوبی کردند که کناره گیری کردند. چرا که فعالیت در حزب یعنی احترام به مشی و مرام حزب. 

او افزود: اعلام عمومی استعفاء لزومی نداشت. حزب به کار خود ادامه می‌دهد و منجر به ریزش فرایند نیرو نشده است و امیدواریم در آینده نقش آفرین باشد.

شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار جماران در ارتباط با حضور علی لاریجانی و محسن هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری و آغاز حمایت های شبه ستادی برخی گروه های درون جبهه اصلاحات از آنها و همچنین شیوه حضور در انتخابات با توجه به کرونا گفت:

ما ازاینکه احزاب کاندیدای حزبی خود را معرفی کنند استقبال می‌کنیم، البته نظام سیاسی ما مثل همه جای دنیا نیست که احزاب بتوانند میزان توانایی خود را در انتخابات بسنجند و عملا نظام ما حزبی نیست.

شکوری راد گفت: از حضور کاندیداهای حزبی استقبال می‌کنیم، در مورد این افراد هم به نظرم برای کارگزاران آقای «محسن هاشمی» از نظر چارچوب فکری و... مناسب است و الان موقعیت ریاست شورای شهر را دارد و به نظرم می‌تواند کاندیدای حزبی آن‌ها تلقی شود. اما اگر بخواهند سراغ علی لاریجانی بروند، اگر بعضی‌ها بخواهند از کاندیدای نیابتی استفاده کنند به خودشان ربط دارد، اما در مجموع اصلاح طلبان از کاندیدای نیابتی عبور کرده‌اند.

او درباره بخش دوم سوال جماران گفت: در مورد کرونا چون درگیر بحث هستم، می‌توانم بحث و پیش بینی در این خصوص ارائه کنم.  اما ممکن است در حوصله این جلسه نباشد. کرونا ممکن است در شکل انتخابات ما اثر بگذارد و تجربه جدیدی را شاهد باشیم. اینکه چطور کمپین‌های انتخاباتی شکل بگیرند، قبل از ما در کشورهای دیگر در حال رخ دادن است و شکل کمپین‌های دیگرجاها نیز تغییر کرده و پیام رسانی متفاوت و نقش فضای مجازی متفاوت شده است. 

شکوری راد بیان کرد: حتی در انتخابات آمریکا که نرم افزارهای اطلاع رسانی دارند، همچنان با چالش تاثیر گذاری فضای مجازی در انتخابات مواجه هستند. کرونا باعث شده که ما با این فضا بیشتر کار کنیم و کنفرانس خبری ما نیز به همین شکل برگزار می‌شود. جلسات حزبی خود را حتی با راندمانی بیشتر از حضوری برگزار می‌کنیم هرچند دیدن دوستان خودش فضیلتی است، اما خود جلسات با راندمان خوب در حال انجام است. ممکن است در کمپین‌های انتخاباتی تجربه جدیدی باشد از سر بگذرانیم.

شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار فراز در خصوص ایده احزاب اصلاح طلب در ارتباط اصلاحات و نه افراد و اجماع اصلاح طلبان در خصوص اصلاحات گفت: همان اختلافی که بین هاشمی و خاتمی بود را می‌توان بین کارگزاران و اتحاد نیز لحاظ کرد. اختلاف نظرها حتما وجود دارد اما دامنش به بزرگی آنچه رسانه‌ها می‌گویند نیست.

وی بیان کرد: اصلاحات چند سطح دارد. اصلاحاتی که ما دنبال می‌کنیم صلاح در رویکردها است. معتقدیم باید با حفظ همین نظام اصلاحاتی صورت گیرد که اهداف قانون اساسی در آن ذکر شود و به خواست مردم هم پاسخ داده شود. این موضوعی هست که به آن توجه کردیم و به عنوان اصلاحات هم مطرح می‌کنیم.

او ادامه داد: بعضی ‌ها می‌گویند اصلاح اصلاحات و نوسازی اصلاحات. این‌ها تعابیری هستند که به کار می‌برند. اما در اصلاحات چند اصل وجود دارد. ما با بقای نظام موجود مشکلی نداریم اما معتقدیم بایداصلاح شود. چه طور اصلاح شود؟ در ساختار رویکرد و عملکردها و اشخاص آن باید اصلاح صورت گیرد. سطحی از اصلاحات مد نظر ما است که از دوم خرداد 76 اصلاح در رویکردها بود؛ اینکه با کمترین هزینه، بیشترین دستاوردها را داشته باشیم. اما اصلاح در ساختار خیلی پرهزینه است و معلوم نیست شدنی باشد. 

شکوری راد گفت: اصلاح در افراد را نیز از سال 92 تجربه کردیم. ما به بهبودخواهی عدول کردیم، اما تجربه کردیم و دیدیم جواب نداده است. باید الان اصلاح در رویکردها را با توجه به شرایط موجود، تبیین کنیم.

شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار امتداد، در خصوص دادگاه خود در ارتباط با بیانیه حزب اتحاد ملت در خصوص وقایع آبان 98 بیان کرد: پس از حوادث آبان 98 ، گروهی بیانیه‌ای موسوم به 77 نفر دادند که من امضا کننده آن نبودم. چرا که دبیر کل حزب هستم و اساسا بیانیه‌های جمعی غیر حزبی را امضا نمی‌کنم.

وی بیان کرد: حزب اتحاد یک هفته بعد بیانیه‌ای صادر کرد در تحلیل اتفاقات 98. وقتی بیانیه در حال ارسال بود دوستان اطلاعات سپاه متوجه شدند و گفتند جلو انتشار بیانیه را بگیرید. اما چون بیانیه منتشر شده بود جایی برای بازنگری وجود نداشت؛ ضمن اینکه اگر به دست رسانه هم نمی‌رسید هم دلیلی برای جلوگیری از آن نبود.

او ادامه داد: پس از آن ظاهرا گزارشی که در این خصوص به دادستانی داده شده و تشکیل پرونده برای من به عنوان دبیرکل حزب دادند. حالا چرا پرونده ما را با آن 77 نفر یکی کردند دلیلش روشن نیست و توضیحی هم در این زمینه داده نشده است. اما مراحل بازپرسی و تشکیل دادگاه رسیدگی به صورت مشترک با امضا کنندگان بیانیه موسوم به 77 پیش می رود. سومین جلسه دادگاه هفته ی پیش بود و من دفاع کردم و وکلا هم دفاع حقوقی انجام دادند. 

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: تلقی ما این است که به بیانیه حزب باید مطابق با ساز و کار رسیدگی به مسائل مربوط به احزاب رسیدگی شود نه اشخاص. همان طور که وکیل گفت انتظار این است که دادگاه با حضور هیات منصفه ذیل جرم سیاسی برگزار شود. بیانیه مربوط به حزب است و باید در چاچوب تخلفات حزبی با آن برخورد شود. حالا وکیل این ایراد را گرفته و دادگاه هنوز اعلام نظر نکرده است. مهلتی برای آخرین دفاع داریم و این هفته اخرین دفاع انجام می‌شود.

وی افزود: البته مشکل جدیدی پیش آمده است. اینکه که روند صدور حکم تاخیر دارد. پرونده ‌ای آقای مهدی محمودیان داشت که آن پرونده را هم به این پرونده الحاق کردند که همه این‌ها می‌تواند روند صدور حکم را طولانی کند.

شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص میزان حمله‌ها به رییس جمهورگفت: ساختار سیاسی در کشور ما سیال و قوام نیافته است. مجلسی تشکیل شده که اصلا معلوم نیست چه می‌خواهد بکند. با آتش تند علیه دولت شروع کردند و با یک تذکر کل مساله کنار گذشته شد.

او بیان کرد: بسیاری از این‌ها پشتوانه حزبی ندارند و اگر هم دارند مجموعه‌هایی هستند که به جای انجام وظایف نمایندگی، به دنبال چالش با دولت هستند. در واقع این‌ها به کلیات نظام آسیب می‌رسانند. چوب لای چرخ گذاشتن و دولت را پنچر کردن در چارچوب کنش نمایندگی مجلس نمی‌گنجد. اما این رفتارها می‌بینیم و این باعث می‌شود دولت دست به عصا شود و هزینه‌اش را مردم می‌دهند. 

شکوری راد در خاتمه این نشست گفت: در کشور ما ساختار سیاسی نظام‌ مند نیست که بر اساس آن بر اساس منافع ملی عمل کنند. اختلاف نظرها هم در آن چارچوب نیست. کما اینکه در آبان 98 بعد از افزایش قیمت بنزین و شروع اعتراضات مردمی، مخالفان دولت به این فکر افتادند که از این اعتراضات برای اسقاط دولت مستقر استفاده کنند، که سخنرانی روز یک شنبه رهبری از آن جلوگیری کرد. کسانی بودند که فکر کردند از این موضوع که اعتراضات مردمی فراگیر شده استفاده شود تا دولت را ساقط کنند.

وی بیان کرد: این مشکل در کشور ما به صورت جدی وجود دارد. یعنی نماینده مجلس فکر نمی‌کند نماینده مردم است و باید به داد آن‌ها برسد. فکر می‌کند باید دولت را ساقط کند، و تمام توان نظام صرف این می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.