تکلیف یک موضوع از همین الان روشن است و آن اعتقاد راسخ اکثر نمایندگان به «اینترنت داخلی» است.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: در روزهای اخیر اظهارات مختلفی درباره فیلتر اینستاگرام از سوی تعدادی از نماینده های مجلس مطرح شده که واکنش های زیادی در بر داشته است.

برای نمونه، حسن نوروزی نماینده رباط کریم گفته است که «خداکند هرچه زودتر این{فیلتر اینستاگرام} اتفاق بیفتد.» اگر این حرف را در کنار اظهارات تازه نمایندگان یزد و نطنز و قزوین بگذاریم، متوجه خواهیم شد که دست کم گروهی در مجلس به دنبال فیلتر و محدودکردن فضای مجازی هستند.

در همین رابطه، خبرنگار جماران به سراغ دوتن از نمایندگان مجلس رفته و نظر آنها را درباره فیلترینگ اینستاگرام جویا شده است. با اینکه هر دو این نمایندگان با بستن و فیلتر کردن شبکه های اجتماعی مخالف هستند، اما یکی «فیلترینگ مقطعی» را قبول دارد و دیگری معتقد است مسئولان اشتباه فیلتر تلگرام را در خصوص اینستاگرام تکرار نمی کنند.

محمدرضا مبلغی، نماینده کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: من چندان در جریان مطرح شدن این موضوع نیستم. ولی در مجموع هرگاه ما سطح آگاهی های جامعه را بالا برده و واکسن لازم را جهت جلوگیری از ابتلای جامعه به ویروس های غیراخلاقی تجویز کنیم، خود جامعه تشخیص می دهد که به سمت نامناسبی حرکت نکند. ضمن اینکه استفاده از تکنولوژی در همه عرصه هایش می تواند هم مورد استفاده مطلوب قرار گیرد هم نامطلوب. بنابراین باید ما این اختیار را داشته باشیم که خود به سمت نقاط مثبت رویم و از نقاط منفی پرهیز کنیم.

 

شاید تجربه تلگرام در خصوص اینستاگرام تکرار شود، شاید هم نه

وی افزود: کسانی که معتقد به فیلترینگ هستند معتقدند که چنین شبکه هایی اثرات منفی برای جامعه دارد و ما باید از این کار جلوگیری کنیم. در صورتی که ما باید جامعه خود را به سمتی ببریم که خودش تشخیص دهد چه چیزی خوب یا چه بد است.

نماینده مردم کوه دشت در مجلس در پاسخ به این سوال که ممکن است تجربه تلگرام برای اینستاگرام تکرار شود، گفت: نمی دانم. شاید این تجربه تکرار شود شاید هم نه، به نظرم ما باید آگاهی های جامعه را بالا ببریم وگرنه صرف فیلترینگ مشکلی را حل نمی کند. بالاخره افرادی که بخواهند مطالب و تصاویر را در این شبکه ها دنبال کنند، از راه های دیگری این کار را انجام خواهند داد.

 

نباید تصمیماتی گرفته شود که به اشتغال جوانان لطمه وارد کند

او با بیان اینکه علاوه بر خودش افراد بسیاری را می شناسد که از اینستاگرام استفاده می کنند، گفت: ما خیلی از اهداف، نظرات و ارتباط با حامیان خود را از طریق همین شبکه ها دنبال می کنیم.

مبلغی در پاسخ به اینکه اگر فیلتر اینستاگرام اتفاق بیفتد چقدر به کسب و کارهای مجازی آسیب می رساند گفت: تاثیر بالایی دارد و مشکلاتی را ایجاد می کند. ما نباید در تصمیم گیری خودمان صرفا به یک جنبه خاص توجه کنیم. بلکه باید تمام جوانب را در نظر بگیریم. نباید تصمیماتی گرفته شود که به اشتغال جوانان لطمه وارد کند.

 

ممکن است فیلتر شود ولی دردی را دوا نمی کند

این نماینده مجلس در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان دیگر در خصوص فیلترینگ اینستاگرام گفت: این موضوع هنوز در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح نشده است. در مجلس یازدهم تاکنون به صورت جدی به این مساله پرداخته نشده و هنوز اراده ای برای فیلترینگ اینستاگرام ندیده ام. فکر نمی کنم این موضوع در آینده نیز به صورت جدی مطرح شود زیرا ما تجربه فیلتر تلگرام هم داریم. به نحوی که ممکن است فیلتر شود ولی دردی را دوا نمی کند. با اینکه جامعه آسیب های زیادی از این شبکه ها خورده است و سوءاستفاده های زیادی از آنها می شود ولی راهش فیلتر نیست. زیرا ما در جهانی زندگی می کنیم که نمی توانیم بیش از این خودمان را محدود کنیم.

او ادامه داد: هر چند مخالف «فیلتر مقطعی» این شبکه ها نیستم و ممکن است این تصمیم به صورت مقطعی کار درستی باشد و صلاح این طور تشخیص داده شود ولی در کل فیلترینگ راه حل نیست.

 

تمایل زیادی به اینترنت ملی در میان نمایندگان وجود دارد

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به رفع فیلتر تلگرام در روسیه، ممکن است ایران نیز همین کار را انجام دهد، گفت: ممکن است که این اتفاق بیفتد. مجلس اگر به این مساله چه به صورت ایجابی چه سلبی ورود کند، می تواند نقش بسیار موثری داشته باشد. اگر اکثریت نمایندگان در این خصوص به نقطه مشترکی برسند، قطعا تاثیر بسیار زیادی در حل این موضوع خواهد داشت.

او در پایان با اشاره به طرح اینترنت ملی گفت: بسیاری از نمایندگان علاقه مند به این مسأله هستند. نمایندگان علاقه زیادی دارند که اینترنت ملی و شبکه های داخلی ایجاد شوند و بنابر مشاهداتم تمایل زیادی در این زمینه وجود دارد.

 

مشکل امروز مملکت فیلترکردن اینستاگرام نیست

محمدحسن آصفری، نماینده اراک نیز در این باره به جماران گفت: اصلا موضوعی به نام فیلتر اینستاگرام در مجلس مطرح نیست. ما معتقدیم که نمی توان با دنیای مجازی با رویکرد بستن و محدودیت رفتار کرد. بلکه فضای مجازی امروز یک فرصت است که ما باید در راستای اشتغال زایی، تولید محتوا و برنامه های دینی، اقتصادی، فرهنگی از آن استفاده کنیم. اینکه برخی بگویند باید اینستاگرام فیلتر شود، نه نفعی برای کشور دارد و نه مشکل امروز مملکت فیلترکردن اینستاگرام است.

او افزود: مشکل مردم بالاتر از این مسائل است. مشکل اصلی، مسأله معیشت مردم است. اگر نمایندگان بخواهند اولویت بندی کنند، مسأله اقتصادی مردم باید در اولویت باشد. مقابله با تورم و گرانی در اولویت نمایندگان مجلس است نه فیلترینگ اینستاگرام. فیلتر این شبکه ها وظیفه شورای عالی فضای مجازی است و آنها باید وارد عمل شوند.

 

مسئولین اشتباه فیلتر تلگرام را تکرار نمی کنند

آصفری در پاسخ به این سوال که چقدر ممکن است تجربه فیلتر تلگرام برای اینستاگرام تکرار شود، گفت: بعید می دانم که مسئولین بخواهند چنین تجربه اشتباهی را تکرار کنند. فیلتر تلگرام تجربه ای بود که آنها فهمیدند نمی توان با فضای مجازی مبارزه کرد. بعید است که چنین نسخه ای برای اینستاگرام مطرح شود.

او با اشاره به اینکه خودش جزو نمایندگانی است که هم از اینستاگرام استفاده می کند هم توئیتر، گفت: امروز قشر جوان در کارهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اوقات فراغت خود از همین فضای مجازی استفاده می کند و نمی توان آن را کنار گذاشت. مجموعه های فرهنگی بهتر است به جای پیگیری فیلتر و بستن شبکه ها به دنبال تولید محتوا باشند. تنها با تولید محتوا می توان از آرمان های انقلاب و اسلام در شبکه های مجازی حمایت کرد.

 

اگر بتوانیم مانند روسیه اینترنت ملی داشته باشیم، بسیار خوب است

آصفری با بیان اینکه نمایندگان زیادی در پی ایجاد اینترنت ملی هستند، گفت: این کار ارزشمندی است و باید از آن حمایت شود. اگر بتوانیم مانند روسیه اینترنت ملی داشته باشیم، بسیار خوب است. بسیاری دیگر از کشورها نیز در حال داخلی کردن اینترنت هستند. منتها باید پهنای باند مربوط به آن گسترده باشد تا مردم بتوانند استفاده کنند. متاسفانه امروز می توانیم بگوییم که اپلیکیشن سروش، پروژه ناموفقی برای کشور بود. چرا که با آن همه اعتبارات بی حساب و کتابی که دولت در اختیار آن گذاشت، نتوانست جایگزینی برای تلگرام و... شود.

او افزود: امروز باید سرورهای داخلی را تقویت کنیم. هزاران سرور خارجی روزانه از اطلاعات محرمانه مردم سوءاستفاده می کنند. لذا اگر بتوانیم سرورهای داخلی را تقویت کنیم تا شبکه های ملی داخلی شکل بگیرند، بسیار موثر است.

 

فیلتر کردن تلگرام کاری عبث بود

آصفری در پایان درباره احتمال رفع فیلتر تلگرام در آینده گفت: به نظرم فیلتر کردن تلگرام کاری عبث بود، زیرا از یک طرف فیلتر صورت گرفت و از طرفی دیگر مردم با «وی پی ان» وارد تلگرام شدند. با فضای مجازی و دهکده جهانی که نیاز جامعه است، نمی توان برخورد سلبی داشت. بلکه باید راهکارهایی به مردم ارائه داد که از این فضا استفاده شایسته کنند.

بنابراین گزارش، باید منتظر ماند و دید که نمایندگان این دوره مجلس چه رویکردی در قبال اینترنت و شبکه های مجازی خواهند داشت. ولی بی تردید تکلیف یک موضوع از همین الان روشن است و آن اعتقاد راسخ اکثر نمایندگان به «اینترنت داخلی» است. مسأله ای که به باور کارشناسان چندان تفاوتی با محدود ساختن دسترسی به شبکه های مجازی نظیر تلگرام، فیس بوک، توئیتر، اینستاگرام و... نخواهد داشت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.