یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

در حاشیه فیلتر اینستاگرام؛ درس نمی‌گیریم؟

پایگاه خبری جماران: با کمال تعجب در خبرها آمده است که نماینده دادستان کل کشور فرموده اند که باید اینستاگرام فیلتر شود و اگر دولت چنین نکند، دادستانی خود وارد ماجرا خواهد شد. 

اینکه من درباره این شبکه اجتماعی چه عقیده ای دارم، مهم نیست و اصلا موضوع سخن من هم این نیست. بلکه آنچه می خواهم به برادران عزیز در دادستانی یادآور شوم این نکته است که قبل از فیلتر این شبکه اجتماعی، به نتایج فیلتر تلگرام نظری بیندازند و در صورتی که آن را موفقیت آمیز می دانند، اینستاگرام را هم فیلتر کنند. 

کافی است از خود بپرسیم که تا چه اندازه فیلتر تلگرام، میزان بازدید کننده آن را پایین آورده است؟ آیا یک شبکه داخلی توانسته جایگزین تلگرام شود؟ اصلا چرا راه دور برویم، همین امروز در رادیوی جمهوری اسلامی یک کارشناس با شهامت تمام ، همه شبکه های داخلی را شکست خورده معرفی می کرد. چرا و کدامین دلیل این فاجعه را پدید آورده است؟

در هفته های جاری سه داستان به عنوان اصلی ترین اتفاقات کشور قابل رصد و مشاهده است. اولین آنها توییت سردار رضایی درباره عملیات کربلای چهار و بازتاب های آن بود، دومین مسئله رفتار نماینده سراوان و حواشی آن بود و سومین مسئله داستان فاجعه بار دانشگاه آزاد. 

دو مسئله اول که تمام کشور را با خود همراه کرد، صد در صد از شبکه های فیلتر شده سربرآورد و با همین شبکه ها موج های مردمی یافت و موضوع سوم هم بار اصلی انتقال خبر و بازتاب های آن بر دوش همین شبکه های فیلتر شده بود. و این شبکه های فیلتر شده بودند که همه مسئولان  را به عکس العمل واداشتند و صدا و سیما را به دنبال خود کشیدند. 

وقتی فیلتر نتواسته هیچ ممانعتی از انتشار خبر و یا ایجاد حاشیه برای آن ایجاد کند، چرا به آن مبادرت می کنیم؟ به خصوص که با این کار طبیعتاً طرفداران نظام و شبکه های رسمی باید از اینستاگرام خارج شوند و این هم به معنای واگذاری میدان به مخالفین است. اتفاقی که در تلگرام افتاد و کانال های حکومت میدان را ترک کردند ، درحالیکه گردانندگانشان به عنوان شخص حقیقی در آن حضور دارند. 

امروز برای این یادداشت از بیش از سی نفر پرسیدم که آیا در شبکه های داخلی عضو هستید، جواب همه منفی بود. و عجیب آنکه آنها هم نوعاً کسی را نمی شناختند که در این شبکه ها عضو باشد. وبدتر اینکه همه کسانیکه گوشی هوشمند داشتند، بر روی گوشی های خود فیلتر شکن داشتند و مدعی بودند که با آن راحت هستند و خیلی برایشان دردسر درست نمی کند. و این را می توان از تعداد بازدیدهای کانال های مختلف تلگرام هم فهمید. تقریباً تعداد بازید ها،  به حدود ٨٠٪؜ قبل از فیلتر رسیده و این را به راحتی می توان امتحان کرد. 

حال سؤال من از برادران تصمیم گیر آن است که آیا ثمره ای در فیلتر های گذشته بوده است که می خواهید این راه را ادامه دهید؟

آیا نمی توان انتظار داشت که حداقل عقلای جناح اصولگرا این امر ساده را به دیگران گوشزد کنند؟!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.