گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

صباح زنگنه: خروج آمریکایی ها از عراق یکی از پیامدهای شهادت سردار سلیمانی است

یک کارشناس مسائل بین المللی تأکید کرد: خروج آمریکایی ها از عراق یکی از پیامدهای شهادت سردار سلیمانی است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به توافق دولت عراق با آمریکایی ها برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق، گفت: شهادت سردار سلیمانی برای کسی که این جنایت را مرتکب شده پیامدهای بسیاری داشت. خروج آمریکایی ها از عراق یکی از پیامدهای شهادت سردار سلیمانی است.

صباح زنگنه در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص توافق امنیتی و اقتصادی دولت عراق با مقامات آمریکایی، اظهار داشت: در حقیقت آنچه که اتفاق افتاد یک گفت و گو بین تعدادی از مقامات وزارجه خارجه عراق و مقامات وزارت خارجه عراق بود و هنوز به مرحله مذاکره نرسیده است؛ بلکه بیشتر هر طرف نکاتی که به نظرش مهم می آمده را مطرح کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه بیانیه صادر شده تأکید بر مشترکات و اهمیت رابطه عراق با آمریکا و استحکام و گسترش آن بوده است، افزود: قرار است این گفت و گوها ادامه پیدا کند و برای یک توافق با ابعاد روشن تر در آینده زمینه سازی شود؛ آن هم موکول به سفر نخست وزیر عراق به آمریکا می شود.

وی تأکید کرد: مهمترین بخش بیانیه صادر شده پس از گفت و گوی مقامات عراقی و آمریکایی بخش امنیتی است که باید برای خروج نیروهای آمریکایی، و یا به تعبیر پارلمان عراق نیروهای خارجی، برنامه ای مشخص کنند. آمریکایی ها اعلام کرده اند که برنامه کاهش نیروهایشان را ادامه می دهند. اما در جلسات بعدی باید ابعاد این قضیه روشن، و نیاز عراق به این نیروها مشخص شود.

حضور آمریکایی ها در عراق هیچ پوشش قانونی و حقوقی ندارد

زنگنه با بیان اینکه آمریکا در چند محذور حضور دارد، ادامه داد: حضور آمریکایی ها در عراق باید توسط یک توافق نامه امنیتی باشد که به تصویب مجلس عراق رسیده است. فعلا چنین چیزی وجود ندارد و مجلس فعلی عراق نیز با تصویب بقای نیروهای خارجی و به خصوص آمریکایی در عراق مخالفت دارد. بنابر این نه تنها حضور آمریکایی ها در عراق هیچ پوشش قانونی و حقوقی ندارد، بلکه مخالف آن وجود دارد.

آمریکایی ها در صورت ماندن در عراق قدرت خارج شدن از پایگاه ها را نخواهند داشت

وی افزود: از طرف دیگر نیروهای آمریکایی ملاحظه می کنند که گاهی پایگاه ها و پادگان های آنها مورد حمله نیروهای عراقی قرار می گیرد و اگر بخواهد این مسأله ادامه پیدا کند امنیت آنها به کلی زیر سؤال خواهد رفت و مجبور می شوند فقط در پایگاه ها بمانند و از خودشان دفاع کنند و قدرت خارج شدن از پایگاه ها را نخواهند داشت.

دولت آمریکا به دنبال برگ برنده برای انتخابات است

این کارشناس مسائل بین المللی ادامه داد: از طرف دیگر آمریکایی ها مایل هستند برای انتخابات ریاست جمهوری برگه برنده ای به دست بیاورند و نشان دهند که دارند به توافق هایی با عراق می رسند و از تحمل تلفات نیروهایشان جلوگیری می کنند.

خروج آمریکایی ها از عراق می تواند یکی از پیامدهای شهادت سردار  سلیمانی باشد

وی با بیان اینکه خروج آمریکایی ها از عراق می تواند یکی از پیامدهای شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی باشد، تأکید کرد: شهادت سردار سلیمانی پیامدهای بسیاری داشت اولین پیامدش این است که باید نیروهای کسی که این جنایت را مرتکب شده از عراق خارج شوند. طبیعتا نخست وزیر هم با همین وعده به احزاب و فراکسیون های سیاسی پارلمان عراق به منصب نخست وزیری رسیده است.

زنگنه در پاسخ به سؤالی در خصوص آینده روابط عراق و ایران در صورت توافق دولت عراق با آمریکا، گفت: یکی از بحث های مهمی که عراقی ها روی آن تأکید دارند و جمهوری اسلامی ایران هم بارها اعلام کرده این است که نباید از خاک و فضای عراق علیه همسایگان و یا کشورهای دیگر عملیاتی انجام بگیرد. یعنی پارلمان عراق، احزاب و گروه های سیاسی و نخست وزیر این کشور متفق القول هستند که اختلافات سیاسی کشورها نباید در عراق به خصومت و یا عملیات علیه همدیگر تبدیل شود.

حضور آمریکایی ها در عراق تهدیدکننده است

وی با اشاره به اینکه حضور نظامی آمریکا در عراق برای کشورهای همسایگان این کشور تهدیدکننده است، تأکید کرد: اگر دولت عراق بتواند به حضور نیروهای نظامی آمریکا پایان دهد این موضوع متفاوت خواهد بود. ثانیا نزدیک شدن به آمریکا و یا هر کشور دیگری، اگر به ضرر منافع جمهوری اسلامی ایران تمام شود، آن هم یک تهدید خواهد بود. بنابر این دولت عراق به دنبال این هست که روابط خودش را متعادل و متوازن کند.

مردم عراق نگران استقلال کشور خود هستند

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: در 17 سال گذشته هیچ گونه پروژه های عمرانی و یا کمک توسعه ای از سوی آمریکا برای عراق انجام نگرفته است. حالا اگر آمریکا بخواهد دستورالعمل های یک جانبه خودش را بر عراق تحمیل کند، که یکی از آنها قطع روابط تجاری با ایران باشد، طبعا آن هم یک جانبه گرایی به حساب خواهد آمد و عراق از حالت استقلال خارج خواهد شد. مردم عراق نگران و مراقب هستند که استقلال آنها زیر پا گذاشته نشود.

رها کردن بازار عراق برای آمریکایی ها، به مصلحت کشورهای منطقه نخواهد بود

وی ادامه داد: بنابر این ایجاد یک رابطه متعادل با جمهوری اسلامی ایران که منافع عراق هم در آن محفوظ باشد، مورد توجه دولت عراق خواهد بود. برخی از احزاب عراقی مثل «نصر» هم از دولت عراق خواسته اند که به مذاکرات استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران بپردازد و ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی را با جمهوری اسلامی ایران هم تنظیم کند. به نظر می آید وقت آن هم رسیده که هم دولت عراق و هم جمهوری اسلامی ایران نسبت به این خواسته احزاب و گروه های عراقی توجه کنند و روابط را توسعه بدهند. رها کردن بازار عراق به صورت انحصاری در اختیار آمریکا به مصلحت کشورهای منطقه نخواهد بود. بنابر این تنظیم روابط استراتژیک و درازمدت با عراق حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.