نگاهی به گفت و گوهای اخیر نمایندگان مجلس یازدهم، تصویر واضح تری از ویژگی های رئیس آینده مجلس ترسیم خواهد کرد.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: با شروع به کار مجلس یازدهم، برخی نمایندگان علاوه بر گمانه زنی در این باره که چه کسی بر کرسی ریاست قوه مقننه تکیه خواهد زد، به برخی خصوصیات یا به تعبیری بهتر ویژگی های شخصی رئیس آینده مجلس نیز اشاره کرده اند.

بی تردید نگاهی به گفت و گوهای اخیر آنها می تواند تصویر واضح تری از ویژگی های رئیس آینده مجلس ترسیم کند.

 

رئیس مجلس باید چهره ای ملی باشد

در این میان، بعضی با اشاره به اینکه رئیس آینده مجلس باید مدیری توانمند باشد، این اصل را مهم ترین ویژگی او برای انتخاب شدن برشمرده اند. الهام آزاد که توانسته از حوزه انتخابیه نائین به مجلس راه یابد، یکی از همین نمایندگان است. او معتقد است رئیس آینده مجلس باید چهره ای ملی باشد. ویژگی ای که علی ساری نماینده اهواز نیز روی آن تاکید کرده و گفته است: «رئیس مجلس باید علاوه بر اینکه دارای یک موقعیت و جایگاه ملی است و به عنوان استیکر مجلس شورای اسلامی شناخته می‌شود، در بعد بین‌المللی نیز دارای جایگاه و موقعیت خاص باشد.»

 

رئیس مجلس نباید سودای رئیس جمهوری داشته باشد

همچنین تعدادی از نمایندگان شروط دیگری نظیر تعهد، تخصص، اشراف بر مسائل، تدین و اقتدار را به ویژگی های رئیس آینده مجلس افزوده اند. رحمت الله فیروزی پور از حوزه انتخابیه نطنز یکی از نمایندگانی است که باور دارد رئیس مجلس آتی باید حرف و کلامش نزد عموم نمایندگان از پذیرندگی جمعی برخوردار باشد و در خارج از مجلس نیز بتواند به عنوان هماهنگ کننده و سخنگوی نمایندگان از تصمیمات و جایگاه قوه مقننه دفاع کند.

اما شاید مهم ترین ویژگی رئیس بعدی قوه مقننه از زبان روح الله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس یازدهم مطرح شده است و آن اینکه کسی که رئیس مجلس می‌شود، نباید سودای رئیس جمهوری داشته باشد تا بتواند برای مجلس وقت بگذارد.

 

رئیس مجلس نباید «نماینده‌تر» باشد

از سوی دیگر سیداحمد رسولی نژاد، نماینده حوزه دماوند و فیروزکوه نیز اخیرا مطرح کرده که رئیس مجلس آینده باید بداند که «نماینده‌تر» نیست و همانند سایر نمایندگان است و با رأی آن‌ها به عنوان رئیس انتخاب می‌شود. او همچنین از رئیس مجلس آینده خواسته است آنچه راه علی لاریجانی، رئیس مجلس گذشته خوانده می شود را ادامه ندهد.

اظهاراتی که تقریبا مشابه آن را حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده همدان به زبان آورده و گفته است: «هیچ نماینده‌تری در مجلس وجود ندارد و همه نمایندگان باید در قدرت مجلس شریک باشند. مجلس باید در رأس امور باشد نه رئیس مجلس، اقتدار مجلس باید در هر شهر و هر نقطه‌ای که نماینده حضور دارد نفوذ کرده و نماینده آن را احساس کند.»

 

باید تعامل با سایر قوا را در دستورکار خود قرار دهد

اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: رئیس مجلس یازدهم باید تعامل با سایر قوا را در دستورکار خود قرار دهد، اما در کنار این مسئله باید از جایگاه مجلس نیز دفاع کند. او علاوه بر این گفته است که رئیس مجلس آینده باید از کاریزمای لازم برای اداره مجلس برخوردار باشد.

جعفر قادری نماینده حوزه انتخابیه شیراز هم باور دارد که رئیس مجلس آینده باید ضمن حفظ اقتدار مجلس، تعامل با سایر قوا و ارکان نظام را در دستور کار خود قرار دهد و از ظرفیت‌های آنها برای پیشرفت و بهبود کشور استفاده کند.

 

باید در سطح و اندازه رؤسای دو قوه دیگر مطرح باشد

اما امیرحسین بانکی‌پورفرد، نماینده اصفهان معتقد است که رئیس مجلس باید بتواند وزرا، مدیرکل‌ها و در کل دولت را وادار به کار کند؛ در شرایطی که وضعیت مردم سخت شده، باید قدرت اداره داشته باشد؛ رئیس مجلس تبلور و نماد مجلس است و باید در سطح و اندازه رؤسای دو قوه دیگر مطرح باشد و تاثیرگذاری داشته باشد. او همچنین گفته که رئیس مجلس باید با رأیی بالا انتخاب و تحولات اساسی ایجاد کند.

ولی محمود احمدی بیغش، نماینده مردم شازند نظر دیگری دارد. او اخیرا گفته است که در چند دوره گذشته، مجلس رئیس محور بوده و رای یک نفر به عنوان رئیس مجلس تلقی می‌شده است و همه ناچار به تبعیت بودند. در حالی که رئیس مجلس فقط نقش هماهنگی بین نماینده‌ها را دارد و حق مدیریت و یا ریاست بر آنها و تصمیم‌گیری به جای آنها را با اعمال نظر شخصی ندارد.

 

نباید نظر خود را به جای نظرات نمایندگان و مجلس بیان کند

احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد هم که تقریبا با نماینده مردم شازند هم نظر است، اخیرا در مصاحبه ای گفته است: «ریاست مجلس باید به ایفای نقش سخنگویی، هماهنگی و جهت‌بخشی اولویت‌ها بپردازد، اما آقای لاریجانی با انجام برخی اقدامات از وظایف اصلی ریاست مجلس فاصله گرفت و ساختار مجلس را به یک ساختار صرفاً ریاستی و سلسله‌مراتبی و حاکمیتی تبدیل کرد.»

سیداحسان قاضی زاده، نماینده فریمان نیز با اشاره به اینکه رئیس مجلس آینده باید از شاکله شخصیتی ریاست مجلس برخوردار و از توان و قدرت لازم برای استیفای حقوق مجلس برخوردار باشد، گفت: او نباید نظر خود را به جای نظرات نمایندگان و مجلس در جایی عنوان کند و نباید شاهد اینگونه رفتارها از سوی وی باشیم. 

 

باید از هرگونه شائبه بری باشد

همچنین احمد سالک، نماینده اصفهان معتقد است: «رئیس مجلس آینده باید فردی دارای سابقه کاری شفاف و از هرگونه شائبه بری باشد. علاوه بر این باید فردی دارای سابقه مدیریت اجرایی در سطح کلان باشد و از سوی دیگر باید از پختگی لازم برای مواجهه با مشکلات بهره‌مند باشد.»

«محمدجواد ابطحی» نماینده خمینی شهر در مجلس نیز اخیرا در مصاحبه ای گفته است: رئیس مجلس آینده مراقب باشد بادمجان دور قاب‌چین‌ها او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کانال اشرافی‌گری قرار ندهند. او نباید با زد و بند و امثال این کارها استقلال مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال ببرد.

 

باید پاکدست و خوش‌سابقه باشد

همین طور الله وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان مطرح کرده است:« نباید دنبال کسی که سمت ریاست مجلس را به عهده می‌گیرد حرف و حدیث و حاشیه و شائبه باشد و این فرد باید پاکدست و خوش‌سابقه باشد.»

مصطفی میرسلیم هم که نمایندگی مردم تهران در مجلس یازدهم را برعهده دارد، در مصاحبه ای گفته است: «انتخاب ریاست مجلس فرایندی قانونی دارد که باید در وقت خودش و طبق آئین نامۀ داخلی مجلس، به ویژه بدون تطمیع و تهدید انجام گیرد.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.