گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

فوأد ایزدی: تفسیر آمریکایی‌ها از قطعنامه 2231 خنده دار است

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تفسیر آمریکایی ها از قطعنامه 2231 را خنده دار دانست و گفت: سیاست آمریکا نسبت به ایران شکست خورده و جمهوری اسلامی امتیاز جدیدی نداده و دولت آمریکا برای اینکه بگوید دارد کار می کند، پیشنهاد یک قطعنامه داده و در آنجا آمده که محدودیت های تسلیحاتی ادامه پیدا می کند. می گویند که اگر دیگر کشورها به این قطعنامه رأی ندهند از مکانیزم ماشه استفاده می کنیم. به خاطر نزدیک بودن به انتخابات این مسأله سر و صدای نمادین است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تفسیر آمریکایی ها از قطعنامه 2231 را خنده دار دانست و گفت:همان بندی که آمریکایی ها ادعا می کنند به آنها حق استفاده از مکانیزم ماشه را می دهد، می گوید باید از برجام استفاده شود و در برجام پروسه ای هست که ممکن است در انتها به مکانیزم ماشه بیانجامد. اما آمریکایی ها با خارج شدن از برجام این حق را از خود سلب کرده اند.

فؤاد ایزدی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص تهدیدهای ترامپ مبنی بر اینکه پرونده ایران را به شورای امنیت می برد و مکانیزم ماشه را فعال می کند، اظهار داشت: آمریکایی ها می گویند قصد دارند بدون اینکه به برجام برگردند از مکانیزم ماشه برجام استفاده کنند. آنها تفسیری از قطعنامه 2231 دارند و به کشورهای دیگر می گویند این تفسیر ما را بپذیرید. تفسیرشان این است که آمریکا عضو قطعنامه 2231 هست و داخل این قطعنامه هم مکانیزم ماشه وجود دارد و استفاده از آن نیازی به اجرای برجام ندارد.

تفسیر آمریکایی ها از قطعنامه 2231 خنده دار است

وی تأکید کرد: تفسیر آمریکایی ها از این قطعنامه خنده دار است و کسی هم آن را قبول نکرده است. در همان پاراگراف 10 که آمریکا به آن اشاره می کند، می گوید اگر اختلافی شد باید از مکانیزم موجود در برجام استفاده شود. یعنی همان بندی که آمریکایی ها ادعا می کنند به آنها حق استفاده از مکانیزم ماشه را می دهد، می گوید باید از برجام استفاده شود و در برجام پروسه ای هست که ممکن است در انتها به مکانیزم ماشه بیانجامد. اما آمریکایی ها با خارج شدن از برجام این حق را از خود سلب کرده اند.

سیاست آمریکا نسبت به ایران شکست خورده است

وی در خصوص دلیل این رفتار ترامپ و دولت آمریکا گفت: در آمریکا سال انتخابات است و سیاست آمریکا نسبت به ایران شکست خورده و جمهوری اسلامی امتیاز جدیدی نداده و دولت آمریکا برای اینکه بگوید دارد کار می کند، پیشنهاد یک قطعنامه داده و در آنجا آمده که محدودیت های تسلیحاتی ادامه پیدا می کند. می گویند که اگر دیگر کشورها به این قطعنامه رأی ندهند از مکانیزم ماشه استفاده می کنیم. به خاطر نزدیک بودن به انتخابات این مسأله سر و صدای نمادین است.

ایزدی افزود: دومین دلیل فشارهای آمریکا این است که کشورهای دیگر عضو برجام می توانند از مکانیزم ماشه استفاده کنند. مثلا جانسون رابطه خوبی با ترامپ دارد و بحث توافق تجاری انگلیس و آمریکا بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح است و آمریکایی ها می خواهند انگلیس را از خودشان راضی نگه دارند تا مسائل دیگرشان حل شود. در مقابل آنها هم می توانند در این قضیه با آمریکا همراهی و از مکانیزم ماشه استفاده کنند.

وی اظهار داشت: پس از اینکه آمریکا نتواند از دو راه ذکر شده استفاده کند، آمریکایی ها می توانند به دبیرکل سازمان ملل اعلام کنند که چون عضو قطعنامه 2231 هستیم می خواهیم از مکانیزم ماشه استفاده کنیم. بعد هم اعلام کنند که همه تحریم ها برگشت و هر کشوری که این تحریم ها را اعمال نمی کند را تحریم کنند. یعنی تفسیری از خودشان ارائه دهند و بدون تأیید سازمان ملل آن را اجرا کنند. بعد روسیه هم حرف خودش را می زند.

نگاه آمریکایی ها نگاه قانون جنگل است

این کارشناس مسائل بین المللی یادآور شد: همین الآن آمریکا دارد کشورهایی که تحریم ها را اعمال نمی کنند تحریم می کند. بند 29 قطعنامه 2231 می گوید که نباید در تجارت با ایران اخلال شود؛ ولی آمریکا هم خودش اخلال می کند و هم کشور دیگری که بخواهد اخلال نکند و با ایران رابطه داشته باشد را هم تحریم می کند. چون نگاه آمریکایی ها نگاه قانون جنگل است و هرکسی هرچیزی بگوید او کار خودش را می کند.

وی با اشاره به خروج آمریکایی ها از برجام، گفت: آمریکایی ها می گویند می توانند از برجام خارج شده باشند ولی از مکانیزم ماشه هم استفاده کنند؛ چون ذیل قطعنامه 2231 هستند. برای همین است که تفسیر آنها خنده دار می شود.

مشکل ما این است که بخش هایی از برجام را نفهمیدیم

ایزدی در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدام مقابله ای ایران در برابر تهدیدهای آمریکا، تأکید کرد: قدم اول مقابله با اقدامات آمریکا این است که وزارت خارجه ما متوجه باشد که چه اقدامی دارد اتفاق می افتد. باید این را متوجه شویم و برای بقیه توضیح بدهیم که اجماع ابهامات ایجاد نشود. مشکل ما این است که بخش هایی از برجام را نفهمیدیم. زمانی که برایان هوک تفسیر خنده دارش را می دهد، می گوید که اگر قرار بود حق استفاده از مکانیزم ماشه را از ما بگیرند، باید در برجام ذکر می شد کشورهایی می توانند از مکانیزم ماشه استفاده کنند که برجام را اجرا کرده باشند؛ چون نیامده ما می توانیم علی رغم اینکه در برجام نیستیم از مکانیزم ماشه استفاده کنیم.

جلوی تفاسیر خنده دار از برجام را نگرفته ایم

وی ابراز عقیده کرد: زمانی که ما متن برجام را ظاهرا درست نخوانده ایم و جلوی تفاسیر خنده دار این شکلی را نگرفته ایم، همین مشکل پیش می آید. پس باید بفهمیم چه اتفاقی دارد می افتد. دوم اینکه باید مقابله کنیم. آمریکا دارد روی همه 15 عضو شورای امنیت فشار می آورد و پیش نویس قطعنامه ای را داده و می خواهد که به آن رأی بدهند. یعنی او دارد فعالیت های دیپلماتیک انجام می دهد و ما هم نباید تماشا کنیم و باید با کشورهایی که عضو شورای امنیت هستند کار دیپلماتیک انجام دهیم  که قطعنامه پیشنهادی آمریکا رأی نیاورد.

باید از ان.پی.تی خارج شویم

این کارشناس مسائل بین المللی تأکید کرد: بهتر است قطعنامه پیشنهادی آمریکا اصلا رأی نیاورد تا اینکه رأی بیاورد و با وتو متوقف شود. این موضوع نیاز به فعالیت دیپلماتیک دارد. باید همه مسئولین ما اعلام کنند که اگر آمریکا از مکانیزم ماشه استفاده کرد و خواست تحریم های قبل را برگرداند، ما نه تنها از برجام خارج می شویم، بلکه از ان.پی.تی هم خارج می شویم.

وی ابراز عقیده کرد: اگر همین حرف را جدی زده بودیم، بعید بود آمریکا حتی از برجام خارج شود. اما وقتی ترامپ گفت می خواهد از برجام خارج شود برخی افراد در داخل کشور گفتند از اول هم بی خود آمده ای؛ ما برجام اروپایی را اجرا می کنیم. هرچه گفته شد چیزی به اسم برجام اروپایی وجود ندارد، اروپایی ها نه می خواهند و نه قدرتش را دارند، هیچ کس گوش نکرد و گفتند ما برجام اروپایی می خواهیم. بعد آمریکایی ها دیدند هیچ چیزی بهتر از این نمی شود که هم ایران ذیل برجام می ماند و هم آنها برجام را اجرا نمی کنند.

اگر طرف مقابل احساس کند کارهای آنها هیچ هزینه ای نداشته، هر کاری بخواهد انجام می دهد

ایزدی با بیان اینکه زمانی که شما ضعیف می شوید طرف مقابل هم سؤ استفاده می کند، اظهار داشت: ما می توانیم از ان. پی. تی خارج شویم و بعد مثلا بگوییم که پروتکل های ان.پی.تی را داوطلبانه اجرا می کنیم. یعنی بازرس های ان.پی.تی و آژانس بین المللی انرژی اتمی را از کشور بیرون نکنیم. اگر طرف مقابل احساس کند که ایران هیچ کاری نمی کند و ذیل برجام و ان.پی.تی می ماند و فعالیت های خلاف آنها هیچ هزینه ای نداشته، هر کاری بخواهد انجام می دهد. دوباره نباید این اشتباه را مرتکب شویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.