عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد طرح الحاق یک ماده به قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نوشت: «از نظر شورای نگهبان ضوابط و نظامات حاکم بر فعالیت این تشکل‌ها واجد ماهیت تقنینی است و واگذاری امری با این اوصاف به یک نفر ولو وزیر باشد، مغایر قانون اساسی است.»

به گزارش جماران؛ هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در یادداشتی اینستاگرامی با تشریح فعالیت‌های اخیر این شورا  نوشت:

«چهارشنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۹ جلسه شورای نگهبان به ریاست آیت‌الله جنتی و با حضور اکثریت فقها و حقوقدانان در تهران - به صورت حضوری- و قم - به صورت ویدئو کنفرانس- برگزار شد. طبعا کار شورا در خصوص بررسی مصوبات کاملا متاثر از مجلس است و تا مصوبه‌ای از سوی مجلس به شورا ارسال نشود، امکان تشکیل جلسه نیست. البته شورای نگهبان تا آخرین روزهای سال یعنی ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۸، درگیر بررسی بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور بود و جلسات فشرده‌ای برای بررسی آن داشت. در روزهای پس از تعطیلات نوروزی نیز جلساتی در خصوص بررسی صحت انتخابات در شهرهای باقیمانده برقرار بود اما با عنایت به ارسال اولین مصوبات در روزهای اخیر، این اولین جلسه شورا در سال ۱۳۹۹ برای بررسی مصوبات مجلس بود.

در این جلسه «طرح الحاق یک ماده به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» و «لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی» مورد بررسی قرار گرفت که هر دو اعاده شده از سوی شورای نگهبان به مجلس بودند. همچنین به ادامه «اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران» رسیدگی شد که البته بررسی آن به انتها نرسید و ناتمام ماند.

در خصوص طرح الحاق یک ماده به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، اشکال سابق این بود که شورای نگهبان اطلاق واگذاری تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ به هیات وزیران را مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته بود چرا که این واگذاری، بدون تعیین ضوابط تشکیل و فعالیت احزاب و تشکل‌ها توسط قانون، امکان تضییع حقوق آنها و مردم را فراهم می‌سازد. در اصلاحیه ارسالی، مجلس محترم به جای تعیین این ضوابط، قسمت مربوط به تصویب آیین‌نامه اجرایی توسط هیات وزیران را حذف و آن را در اختیار وزیر کشور قرار داده بود که به نظر می‌رسد ایراد نه تنها مرتفع نشده بود بلکه شدیدتر شده بود. از نظر شورای نگهبان ضوابط و نظامات حاکم بر فعالیت این تشکل‌ها واجد ماهیت تقنینی است و واگذاری امری با این اوصاف به یک نفر ولو وزیر باشد، مغایر قانون اساسی است.

در اثنای جلسه چهارشنبه نیز مطلع شدم که نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. مانند هر ایرانی از اینکه بار دیگر فرزندان ایران مرزهای علم را درنوردیدند، احساس شور و شعف کردم. در روزهایی که برخی از کشورها در بحران کرونا متوقف شده‌اند، دانشمندان ایران به پیشرفت آینده و فتح فضا می‌اندیشند و به خاطر ویروس کرونا عقب ننشسته‌اند. این بسیار ارزشمند و امیدآفرین است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.