گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت‌الله موسوی بجنوردی: پیروی از توصیه‌های مقابله با کرونا فریضه است

آیت الله موسوی بجنوردی تأکید کرد: ما باید تمام چیزهایی که در خصوص مواظبت و پیشگیری گفته شده را به عنوان یک حکم شرعی بگیریم. تمام اینها فریضه است.

پایگاه خبری جماران: به مناسبت 12 فروردین ماه به دیدار یکی از شاگردان امام خمینی(س) رفتیم تا از حال و هوای 12 فروردین 58 و تأثیری که این روز بر تاریخ ایران گذاشت برای ما بگوید. البته در ادامه چند سؤال در خصوص شرایط امروز کشور و بیماری کرونا هم از ایشان پرسیدیم و پاسخشان را دریافت کردیم.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی را در ادامه می خوانید:

به نظر شما 12 فروردین 58 چه تأثیری بر تاریخ ایران و سرنوشت ملت ایران داشت؟

12 فروردین روز شکوفایی و تجدید حیات ملت ایران است. ایران در این روز متحول شد و از نظام سلطنتی فاسد پهلوی و استعمار آمریکا و عوامل فساد، به یک نظام اسلامی، مذهبی و مردمی تبدیل شد. لذا باید 12 فروردین را روز نجات ملت ایران، استقلال و شکوفایی ایران و یوم الله بدانیم؛ 12 فروردین یکی از ایام الله است.

نظام اسلامی با تمام هویت خود در روز 12 فروردین مشخص شد. یعنی با رفراندوم و رضایت قاطع مردم ایران این نظام بر سر کار آمد. امام فرمود «12 فروردین از ایام الله است». چون یک نظام فاسد رفت و یک نظام اسلامی آمد که در رأس آن یک فرد مرجع تقلید مسلّم و اعلم علماء در فقه و شخص اول در فلسفه، عرفان و تمام علوم اسلامی بود. ایشان مظهر تقوا بود.

ما باید این را بدانیم که 12 فروردین روز مقدسی است. ما باید این روز را مقدس بدانیم و از آن به ایام الله تعبیر کنیم. روز 12 فروردین از ایام الله است. من این روز را به تمام ملت ایران تبریک عرض می کنم. شاکر باشند و کفران نعمت نکنند. امام بزرگترین خدمت را در عصر غیبت به اسلام کرد و یک نظام به تمام معنا اسلامی را پدید آورد. ما باید قدر این مسأله را بدانیم.

 

این روزها مسأله کرونا در کل جهان، از جمله ایران، مطرح است. علما و مسئولین خیلی به مردم توصیه کرده اند که برای جلوگیری از ادامه شیوع بیماری در خانه بمانند. توصیه شما به مردم چیست؟

همان توصیه علما و بزرگان که مردم در خانه باشند. چون وقتی در خانه باشند مصون هستند. این مرض خیلی مسری است؛ حتی از سرفه کردن فرد بیمار و لمس جاهای آلوده هم منتقل می شود. ما باید از مرضی که اینقدر خطرناک است و خباثت دارد کاملا بر حضر باشیم و مواظب باشیم که گرفتار این بیماری نشویم.

تمام طب اسلامی این را می گوید. امروز اسلام بر سلامت ما تأکید می کند. اسلام می خواهد همه ما سالم باشیم؛ آن هم در کشوری مثل ایران که کشور امام زمان(عج) است. یگانه کشوری که در دنیا کشور امام زمان(عج) محسوب می شود ایران است. لذا باید این کشور مصون و متعالی و در عزت تمام باشد. من یقین دارم که این کشور منظور الطاف امام زمان (عج) است. امام زمان(عج) ارتباط مستقیم با خدا دارد و واقعا حافظ اسلام است. ایشان نظر خاصی به ایران دارد. لذا در حل تمام مشکلاتی که بعد از انقلاب پیش آمد نظر امام زمان(عج) مؤثر بود. چون تمام وجود امام خمینی(س) به عنوان رهبر جمهوری اسلامی الهی بود. بیشترین کلمه ای که امام در سخنرانی ها به کار برده «اسلام» است.

 

برای جلوگیری از شیوع کرونا بقاع متبرکه و حرم ها را بسته اند.

کار بسیار خوبی کرده اند. خود ائمه راضی نیستند به شیعیان آسیب برسد. ائمه(ع) شیعیان را دوست دارند. امیرالمؤمنین(ع)، امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، یا حضرت رضا(ع) همیشه ناظر هستند که شیعیان در سلامت باشند. امروز شیعیان خلّص در جهان ایرانیان هستند. من بچه نجف هستم؛ اما این را بدانید که اسلام واقعی و تشیع، که همان اسلام واقعی است، امروز در ایران است. پس باید ملت ایران این را بداند که گل جهان اسلام ایران است.

ما باید تمام چیزهایی که در خصوص مواظبت و پیشگیری گفته شده را به عنوان یک حکم شرعی بگیریم. تمام اینها فریضه است.

 

حکم شرعی ایستادن جلوی توصیه های بهداشتی چیست؟

من اصلا این افراد را عاقل نمی دانم؛ چون علیه خودشان اقدام می کنند. این کارها بر خلاف اسلام است. اسلام امروز عزت و سلامت مسلمانان را می خواهد. کسی که با این توصیه ها مخالفت کند، دشمن اسلام است.

 

الآن خیلی از مردم در مضیقه و فشار قرار گرفته اند؛ مشاغل خود را از دست داده اند و بیکار شده اند. وظیفه مردم و حکومت برای کمک به این گروه از جامعه چیست؟

به عقیده من امروز واجب است که حکومت در حد توانش باید به این قشری که الآن دارد از حیث مالی ضربه می خورد رسیدگی کند. چون حفظ نفوس مسلمانان و شیعیان از اوجب واجبات است. پس بر همه ما مجود تعیینی عینی است که در این برهه سلامت را حفظ کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.