گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و با جماران؛

آیت الله غروی: شکستن درب حرم حضرت معصومه(ع) توهین به حضرت معصومه(ع) است

آیت الله غروی ضمن محکوم کردن شکستن درب حرم حضرت معصومه(ع) توسط برخی افراد، گفت: آیت الله العظمی وحید خراسانی با اینکه شاید بتوانم بگویم نسبت به شعائر مذهبی پیشگام ترین هست، در عین حال توصیه کرده اند که مردم در خانه خودشان، برنامه ای برای روز شهادت موسی بن جعفر(ع) داشته باشند؛ نه اینکه جلسات تشکیل شود. این نکته بسیار مهمی است. اگر ما افراد دیندار و متدینی هستیم و به شعائر توجه می کنیم، باید این توجه را داشته باشیم که مراجع ما چطور عمل و توصیه می کنند و مقام معظم رهبری چطور توصیه می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با تأکید بر اینکه شکستن درب حرم حضرت معصومه(ع) توهین به حضرت معصومه است، گفت: حقیقت این است که چنین مشکلی برای ما و بسیاری از کشورهای دیگر فراهم آمده که نمی شود رفتارهای فردی، اجتماعی و ارتباطات و بسیاری مسائل دیگر ما مثل گذشته رقم بخورد. برای اینکه در آن صورت این بیماری و ویروس کنترل نمی شود و اگر هم کنترل نشود آسیب های بسیار خطرناکی برای جامعه و افراد دارد.

آیت الله سید محمد غروی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در واکنش به شکستن درب حرم حضرت معصومه(ع) توسط برخی افراد، اظهار داشت: نباید کارهای بر خلاف انضباط انجام بگیرد. مردم باید سعی کنند آرامش را حفظ کنند و اگر اعتراضی هم دارند، این راهش نیست که در این شرایط تجمعی انجام بگیرد. این اصلا چیز پسندیده ای نیست و زمینه بروز مشکلات و بر خلاف دستورهای بهداشتی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: این کار جالب و خوبی نبوده و کسانی که این کار را انجام داده اند ضامن هستند و از نظر شرعی کار آنها قابل توجیه نیست. کارهای تند و تیز، به خصوص در شرایط امروز، محکوم است و هیچ جای تردید ندارد. این را باید بفهمیم که شکستن درب حرم حضرت معصومه(ع) توهین به حضرت معصومه(ع) و کار زشت و بدی است که اصلا قابل توجیه نیست.

وی با بیان اینکه باید جهات مختلف را در نظر گرفت، گفت: دین، مذهب و اعتقادات نقش مهمی در زندگی برخی اشخاص دارد و این هم باید مورد توجه قرار بگیرد. از طرف دیگر حقیقت این است که چنین مشکلی برای ما و بسیاری از کشورهای دیگر فراهم آمده که نمی شود رفتارهای فردی، اجتماعی و ارتباطات و بسیاری مسائل دیگر ما مثل گذشته رقم بخورد. برای اینکه در آن صورت این بیماری و ویروس کنترل نمی شود و اگر هم کنترل نشود آسیب های بسیار خطرناکی برای جامعه و افراد دارد. این هم نباید از نظر پوشیده بماند.

آیت الله غروی ادامه داد: باید مسئولین به همه این نکات توجه کنند. یعنی اگر می خواهند تصمیم بگیرند به جنبه های مختلف از جمله جنبه های قومیتی و دینی افراد توجه داشته باشند و تصمیم بگیرند. مردم هم این قضیه را جدی بگیرند. برای من قابل فهم است که در قم هستم و گاهی در مشهد و جاهای زیارتی دیگر بوده ام که ایام نوروز و مواقع تعطیل چطور به این مراکز مسافر وارد می شود. اگر این حجم مسافر حتی 10 درصد گذشته باشد، چه بسا ممکن است واقعا مشکلات وسیع و گسترده ای برای سلامتی مردم پدید بیاورد. در نتیجه مردم هم باید بفهمند این اقدام برای این است که آن اتفاقات نیفتد.

وی تأکید کرد: اگر سفر به شهرهای مذهبی کنترل نشود این سفرها هم آفت است. برای قم و شیراز و شهرری هم در یک سطح دیگر همین طور است. طبیعتا باید این را تبیین و اعمال کرد. یعنی درست است که ممکن است بنده این سبک کار را بدون توجیهات اولیه نپسندم، ولی می توانم بفهمم که اگر اعلام کردند برای این است که چه چیزی را پیش بینی می کنند. ما نباید فقط خود قم و شهرهای مذهبی را ببینیم. باید ازدحام مردم هم به این شهرها ملاحظه کنیم و ببینیم شهرهای مذهبی ما این ظرفیت را دارد که بیمارانی که به دنبال این قضیه به وجود می آید را پذیرایی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در پایان گفت: آیت الله العظمی وحید خراسانی با اینکه شاید بتوانم بگویم نسبت به شعائر مذهبی پیشگام ترین هست، در عین حال توصیه کرده اند که مردم در خانه خودشان، برنامه ای برای روز شهادت موسی بن جعفر(ع) داشته باشند؛ نه اینکه جلسات تشکیل شود. این نکته بسیار مهمی است. اگر ما افراد دیندار و متدینی هستیم و به شعائر توجه می کنیم، باید این توجه را داشته باشیم که مراجع ما چطور عمل و توصیه می کنند و مقام معظم رهبری چطور توصیه می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.