گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد:

واکنش ستاد تنظیم بازار به گرانی گوشت و افزایش تقاضای ماسک: مردم تحت تأثیر اخبار کذب و تقاضاهای هیجانی به افزایش قیمت ها دامن نزنند/ مشکلی برای تأمین گوشت نداریم/ صادرات ماسک ممنوع شد

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار گفت: برخی کاربران فضای مجازی و افراد غیر مرتبط که بدون اطلاع و با هدف خاص معیشت مردم ایران را هدف قرار می دهند، به دنبال ایجاد جوّ روانی و دامن زدن بروز افزایش تقاضا در مصرف کالاهای داخلی هستند. اما با توجه به میزان تولید و برنامه ای که ما برای عرضه داریم، سناریوهای آنها با شکست مواجه می شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار با اشاره به ایجاد تقاضاهای هیجانی در بازارهای کشور، تأکید کرد: هرچند دستگاه های نظارتی و مسئول با گران فروشی برخورد می کنند، ولی باید بپذیریم که در اقتصاد بروز تقاضاهای کاذب و هیجانی معمولا نرخ را به سمتی می برد که فشار آن نهایتا به خانوارها و مردم منتقل می شود. بنابر این توصیه می کنیم که مردم الگوی مصرف و روند عادی مصرف را دنبال کنند.

محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار، در گفت و گو با خبرنگار جماران، در پاسخ به سؤالی در خصوص گرانی اخیر قیمت گوشت اظهار داشت: از نظر مقادیر مرتبط با ذخایر استراتژیک گوشت قرمز امسال میزان واردات گوشت قرمز ما کمتر از سال گذشته نیست؛ مقادیر ذخیره هم نسبت به سال گذشته حداقل 10 برابر است.

وی افزود: حداقل 10 هزار تن گوشت منجمد گوساله سهمیه تخصیص یافته را در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها قرار داده ایم که بتوانند برای افزایش تقاضای ایام پایانی سال مقادیر افزایش تقاضا را با این میزان گوشت تأمین کنند. هر مقدار دیگری هم که استان ها بخواهند ما آمادگی داریم در طرح معیشتی گوشت منجمد با قیمت 40 هزار تومان به دست مصرف کننده برسانیم.

کلامی تأکید کرد: کرونا بیاید یا نیاید، تولیدات ما سر جای خودش هست و دارد عرضه می شود. اما مصرف کنندگان داخلی باید به الگو و فرهنگ مرتبط با کالاها همانند گذشته توجه ویژه داشته باشند. انجام خریدهای شتاب زده و ذخیره خانگی در کالاهای اساسی و ضروری به خصوص گوشت قرمز که ما به اندازه کافی تولید و عرضه داریم، باعث بروز مشکلاتی در بازار می شود که منافع آن به سود مصرف کننده نخواهد بود.کشوری که 90 درصد تولیدات آن داخلی است، نباید دغدغه ای برای تولید کالا داشته باشد.

وی یادآور شد: برخی کاربران فضای مجازی و افراد غیر مرتبط که بدون اطلاع و با هدف خاص معیشت مردم ایران را هدف قرار می دهند، به دنبال ایجاد جوّ روانی و دامن زدن بروز افزایش تقاضا در مصرف کالاهای داخلی هستند. اما با توجه به میزان تولید و برنامه ای که ما برای عرضه داریم، سناریوهای آنها با شکست مواجه می شود. چرا که مردم ایران آگاه هستند و مدیریت بر سرنوشتشان را خودشان رقم می زنند. بنابر این دقت کنند که تحت تأثیر اخبار کذب و تقاضاهای هیجانی به افزایش قیمت کالاها دامن نزنند و بازار را ناآرام نکنند. ما حداقل برای شش ماه کشور ذخیره گوشت داریم و در اختیار مردم قرار می گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار با تأکید بر اینکه مردم خریدهای خود را به مرور زمان انجام دهند، ادامه داد: به دلیل اینکه کالاها متناسب با کشش بازار قیمت گذاری می شود، اگر تقاضا افزایش پیدا کند، باعث افزایش قیمت می شود. ولی اگر متناسب با مصرف ماهیانه خرید کنیم، فشار تقاضا به وجود نمی آید و منجر به برهم ریختن بازار نمی شود. بنابر این هرگونه عدم مدیریت مردم در انجام خریدها و تغییر الگوی مصرف منجر به بروز مشکل در بازار و افزایش نرخ می شود که هرچند دستگاه های نظارتی و مسئول با گران فروشی برخورد می کنند، ولی باید بپذیریم که در اقتصاد بروز تقاضاهای کاذب و هیجانی معمولا نرخ را به سمتی می برد که فشار آن نهایتا به خانوارها و مردم منتقل می شود. بنابر این توصیه می کنیم که مردم الگوی مصرف و روند عادی مصرف را دنبال کنند.

وی با اشاره به افزایش تقاضای خرید محصولات بهداشتی و سلامت محور، گفت: در جلسه تنظیم بازار کشور با حضور همه تولیدکنندگان کشور مصوب کردیم که تولید شوینده های مورد نیاز مردم با حداکثر توان و ظرفیت انجام شود. تولیدکنندگان اعلام کردند به اندازه کافی تولید می کنیم و به بازار می دهیم. در این بخش انقدر ظرفیت و تولید کالا داریم که هیچ مشکلی نیست. فقط توصیه من این است که مردم شتاب خرید نداشته باشند و خریدشان را متناسب با مصرف تنظیم کنند.

کلامی افزود: با درخواست وزارت بهداشت کالاهای سلامت محور در گروه یک قرار گرفت و مشمول مبارزه با گرانفروشی، احتکار و عدم عرضه شد. بنابر این چتر نظارتی دولت علاوه بر کالاهای اساسی به کالاهای سلامت محور هم تسری پیدا کرد. اما مرکز فرماندهی کالاهای مرتبط با سلامت از گذشته وزارت بهداشت است. یعنی ما به عنوان تنظیم بازار کشور اعلام کردیم که از همه امکانات خودمان برای بازرسی و نظارت استفاده کنیم تا با تخلفات بازار برخورد شود.

وی ادامه داد: برای تأمین هم تعرفه واردات ماسک را کاهش داده ایم و صادرات آن را هم ممنوع کرده ایم. ان شاء الله مجموعه این اقدامات و هوشمندی و درایتی که همیشه از مردم ایران و تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و همه فعالین زنجیره ارزش سراغ داریم، از این موضوع نیز به راحتی عبور خواهیم کرد و ان شا الله کشور در مسیر عادی خود پیش خواهد رفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.