پایگاه خبری جماران: 

۱. علامه مجلسی در بحار الانوار روایتی را از مولی الموحدین امیرالمؤمنین نقل می کند که آن بزرگوار می فرماید:«أَمیرِالمُؤمِنینَ (علیه السلام) قالَ: ألکِذْبُ عَیْبٌ فاضِحٌ [ بحارالانوار ج ۶۶ ص ۳۱۳ ح ۷٫]

امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: دروغگویى عیبى رسوا کننده است. (چون معمولاً دروغ بعد از مدتى آشکار مى شود و انسان دروغگو در بین مردم رسوا مى گردد.)»

ایشان هم چنین می فرماید:«قالَ: ماکَذَبَ عاقِلٌ وِ لا زَنى مُؤْمِنٌ. [ بحارالانوار ج ۶۶ ص ۳۱۳ ح ۷٫]

على (علیه السلام) فرمود: هیچ عاقلى دروغ نمى گوید؛ و هیـچ مؤمنى زنـا نمى کند. (انسان عاقل مى داند که عاقبت دروغگویى رسوایى و بى اعتمادى و خوارى است، انسان با ایمان هم مى داند که زنا عواقب وخیم و غیرقابل بخششى دارد).»

و می فرماید:«لاسُوءَ أَسوَءُ مِنَ الْکِذْبِ [ بحارالانوار ج ۷۲ ص ۲۵۹ ح ۲۳٫]امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هیچ بدى و زشتى بدتر از دروغگویى نیست.»

و می فرماید:«: ألکِذْبُ فِى العاجِلَهِ عارٌ وَ فِى الاجِلَهِ عَذابُ النّارِ. [ غررالحکم ج ۲ ص ۳۱ ح ۱۷۰۸٫]

على (علیه السلام) فرمود: دروغ گویى مایه ننگ و عار در دنیا و موجب عذاب آتش در آخرت است.»

و عجیب آنکه دروغگو تمام راه ها را برای خود نیز سد می کند و اعتماد مردم به خود را از بین می برد:«عَنْ عَلِىٍّ (علیه السلام) قالَ: ألکَذّابُ مُتَّهَمٌ فى قَوْلِهِ وَإنْ قَوِیَتْ حُجَّتُهُ وَصَدَقَتْ لَهجَتُهُ. [ غررالحکم ج ۲ ص ۶۴ ح ۱۸۴۹٫]حضرت على (علیه السلام) فرمود: دروغگو در آنچه بگوید متهم است، اگرچه دلیل و برهان قوى داشته باشد و گفتارش هم راست باشد.(یعنى دروغگو، هرچند راست بگوید، سخنش را دروغ مى پندارند).»

......

۲. حالا حکایت امروز ما و داستان هواپیما را با این روایات محک بزنید. کسانی که در مقابل مردم و در رسانه ملی دروغ می گویند، نه برای خود آبرویی باقی گذاشته و نه برای حاکمیت و نه مردم. 

در این چند روز همه مدافعین انقلاب به سبب حماقت این دروغگویان بی آبرو (و یا بالاتر از آن) خود را سپر هر طعنه و تحلیل کردند و به سبب اعتمادی که البته معلوم شد بی دلیل بوده، از آنچه همان «دروغگویان رسوا» می گفتند ، دفاع کردند. اما امروز همه ما که دیروز در مقام دفاع بودیم، به تمام معنی سنگ روی یخ شدیم تا یادمان باشد که نباید بی دلیل به آنچه از صدا و سیما پخش می شود، اعتماد کرد.

 

۳. قرآن می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ(ای مؤمنان، هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید و سخت از کار خود پشیمان گردید).[حجرات/۶]»

4.امروز معلوم شد که دروغ ، مصلحتی را هم به همراه ندارد ولی اگر داشت هم باید از آن اجتناب می کردیم. امام خمینی در پاسخ سوالی درمورد دروغ مصلحتی فرموده اند: «دروغ از گناهان کبیره است و مصلحت اندیشی موجب رفع حرمت نمی شود. (استفتائات امام ، ج 5، س 6775)»

5 .و این می تواند آغاز ماجرا باشد. باید تمام دروغ گویان بی تسامح، معزول و خلع درجه و رتبه شوند. باید تمام آنها که بدون تفحص حرف دروغگویان را پذیرفتند، رسما عذر تقصیر به درگاه خدا و مردم بَرند و اگر در مقام و جایگاه مهمی هستند استعفا دهند. باید مسببین این وضع محاکمه شوند. باید رسانه ها از این اعتماد بی سبب که به گفته «مسئولین دروغگو» داشتند، عبرت گیرند. باید صدا و سیما رسما و صریحا از مردم عذر خواهی کند. و همه باید از این اعتمادسوزی بزرگ که سالها اثراتش بر هر سخن مسئولین مشهود خواهد بود،  به خدا پناه بریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
120 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.