به گزارش جماران، حزب مجمع ایثارگران طی بیانیه ای تحلیلی درباره حوادث اخیر کشور، گفت: امروز پس از گذشت روزها و هفته‌ها و چشم به راهی برای روشن‌تر و شفاف‌تر شدن حوادث پیرامون افزایش قیمت بنزین در کشور، متأسفانه هنوز در نقطه اول قرار داریم و آن گونه که انتظار ‌می‌رفت، ابعاد ماجرا روشن نیست‌. درست آن بود که گزارشی جامع و شفاف در تمامی ابعاد فراهم شود و مردم نیز در جریان آن قرار بگیرند اما تاکنون نه تنها چنین گزارشی تهیه نشده بلکه حتی اطلاعات ابتدایی هم بازگو نشده‌ است. اخبار پراکنده غیرمستند، غیرقابل قبول و بدون پشتوانه رسمی در کنار تجربه رخدادهای گذشته، ذهن مردم را آشفته ساخته و آنان را به این نتیجه رسانده که این گزارش‌ها بر فرض وجود، عملا غیرقابل اعتمادند و رسیدن به ماهیت درونی و دقیق واقعه نیازمند بررسی مستقل، همه‌جانبه و انتشار یک گزارش جامع در این زمینه است‌.

این بیانیه می افزاید: آمارها هر چه باشد این واقعیت را نمی ­توان انکار کرد که جمعی از هموطنان ما اعم از معترضان و مردم عادی و نیروهای امنیتی در این ماجرای تلخ جان خود را از دست داده ­اند و خانواده­هایی عزادار عزیزان خود هستند. همچنین جمعیت بزرگتری زخمی و زندانی شده­اند و اموال عمومی و خصوصی فراوانی در آتش خشم معترضان یا تخریب­ کنندگان با برنامه، سوخته و تخریب شده است. بگذریم که برخی معتقدند جریانهایی در داخل، عمدا معترضان را به سوی خشونت و تخریب هدایت کردند تا به اهداف دیگری دست یابند. امیدواریم مسئولان در این مرحله با سنجیدگی بیشتر عمل کرده و حساب معترضان عادی را از نیروهای تشکیلاتی احتمالی جدا کنند و با رأفت و تدبیر با بازداشتی­ ها مواجه شوند و اجازه ندهند بر رنج مردم بیش از این افزوده شود.

در ادامه ی بیانیه مزبور آمده است: در عین حال «مجمع ایثارگران» به این باور رسیده که دامنه اعتراضات اخیر وسیع‌تر از اقدامات مشابه قبلی بوده و تنها اعتراض به افزایش ٣٠٠درصدی نرخ بنزین نمی‌تواند باشد‌. هر چند بی­ تدبیری در این ماجرا هم غیرقابل اغماض است و از ضعف اساسی در نظام تصمیم­ سازی و تصمیم ­گیری امور اجرایی کشور حکایت دارد، اما این ماجرا گواه وجود بحران­های ساختاری در درون جامعه و قطعا در شیوه حکمرانی کشور است و بدون توجه به ریشه‌ها و از بین بردن زیرساخت بروز اعتراضات اجتماعی، این قصه آتش زیر خاکستری است که همچنان ادامه دارد و با کبریتی دیگر برافروخته‌تر و شعله‌ورتر خواهد شد. نظرسنجی­ های معتبر نشان می­ دهد که زمینه نارضایتی به شکلی فراگیر در میان مردم وجود دارد و بخش بزرگی از جامعه حتی اگر در این حرکت اعتراضی شرکت نکرده باشد، همراهی همدلانه با معترضان داشته است.

حزب مجمع ایپارگران در ادامه ی بیانیه ی خود با بیان اینکه می خواهد چند سرفصل‌ مهم را به شکلی برجسته‌تر و جدی‌تر مطرح کند تا به امید تغییر روند کنونی اداره کشور، در مسیر بهبود اوضاع اجتماعی-سیاسی و البته جلب اعتماد و رضایت مردم، گامی مؤثر برداشته شود، «نارضایتی عمومی» را یک واقعیت انکارناپذیر در کشور دانست و نوشت: چه کسی ‌می‌تواند وضعیت اقتصادی ناگوار مردم را نبیند و از آن چشم‌پوشی کند؟ انکار وضعیت جامعه از نظر اقتصادی از جمله وضعیت اشتغال، کسب درآمد و سطح رفاه غیرمنطقی است و حال و روز مردم خود گواه این واقعیت تلخ است. ظهور فساد وسیع در ارکان حکومت و انتشار اخبار آن در جراید و رسانه‌ها به بدترین شکل، احساس تبعیض علنی از سوی مردم و شکاف عمیق طبقاتی و انباشت سرمایه‌های خواص و به زیر خط فقر رسیدن توده‌ها، یک واقعیت انکارناپذیر است؛ به گونه­ ای که امروز ارتش بیکاران و گرسنگان در متن و حاشیه تمامی شهرها قابل رؤیتند و هر بهانه‌ای ‌می‌تواند آن را به حرکت در آورده و یک فاجعه ملی را موجب شود‌. در همین حوادث هم دیدیم که چگونه در شهرها و مناطق محروم، این موج برخاسته از بی ­تدبیری مسئولان، تخریب کرد و آتش زد و امنیت عمومی مردم و کشور را مورد تهدید قرار داد و امکان سوءاستفاده دشمنان را هم فراهم کرد. اساسا تحریم ­های شدید و بی ­سابقه و غیرانسانی آمریکا علیه ملت ایران نیز با هدف تشدید همین نارضایتی­ ها و افزایش اعتراضات تدارک دیده شد.

این بیانیه می افزاید: کاسته شدن شأن و منزلت اجتماعی مردم به سبب عدم مواجهه اصولی و معقول مسؤولان، غیرقابل تحمل شده و واکنش‌های آنی و خارج از قاعده مردم را به همراه دارد. شگفتا که در روش حکمرانی موجود، مردم تنها زینت ­المجالس به حساب می ­آیند و جهت اقدامات نمایشی و شرکت در انتخابات مورد بهره ­برداری قرار می‌گیرند و در عمل در ساختار تصمیم ­سازی و تصمیم­ گیری مشارکت داده نمی‌شوند. ایرانی به شکل ذاتی و فطری کرامت ­جو است و تحقیر را بر نمی تابد.

 

این حزب اصلاح طلب در ادامه، با انتقاد از «تعطیلی قانون اساسی در عمل»، ابراز عقیده کرد: متأسفانه در چند دهه اخیر به شیوه تدریجی، ساختار سیاسی کشور با تفسیرهای غلط از قانون اساسی به سمتی سوق داده شده که نقش مردم را به نازل‌ترین سطح رسانده‌ است. قانون اساسی کنونی این ظرفیت را دارد که کاملا مورد تفسیر دمکراتیک قرار گیرد و البته این امکان هم هست که با نگاهی غیرمردمی و غیردمکراتیک مورد توجه قرار بگیرد‌.

مجمع ایثارگران ابراز عقیده کرد: متاسفانه در حال حاضر قانون اساسی با نگاهی مورد استناد قرار ‌می‌گیرد که نقش جمهوریت در نظام به شدت تضعیف و به یقین به تضعیف بُعد اسلامی منجر شده است‌. اجازه تجمعات و تظاهرات در چارچوب قانون داده نمی­ شود و تشکیل نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی با واکنش امنیتی مواجه شده و در نتیجه یک فرصت اجتماعی، یک تهدید قلمداد می­شود. انتخابات هم با نظارت استصوابی شورای نگهبان و تفسیر به رأی، عملا قدرت انتخاب آزاد را از مردم گرفته است. ریاست جمهور مسؤولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارد اما حق دادن یک تذکر به نهادهای دیگر را هم ندارد‌.

مجمع ایثارگران با انتقاد از دخالت نهادهای موازی در امور کشور و تأکید بر توجه به وصیت نامه امام خمینی در این زمینه، ادامه داد: مجلس که مطابق قانون اساسی حق ورود به تمامی امور کشور را دارد عملا از رأس امور به حاشیه رانده شده و بخش بزرگی از حوزه امور عمومی کشور از دایره نظارت مجلس خارج شده است‌. ساختار کنونی نظام دو بخش مجزا دارد که یکی دارای اختیارات و امکانات فراوان است ولی وظیفه شفافیت و پاسخگویی ندارد و بخشی دیگر که قدرت و اختیارات محدود دارد اما باید پاسخگوی تمام امور کشور باشد‌. این رویه به اجرای بدون تنازل قانون اساسی ختم نمی­شود.

«انباشتگی تدریجی اعتراضات اجتماعی» دیگر موضوعی بود که حزب مجمع ایثارگران در بیانیه خود بدان پرداخت و نوشت:  متأسفانه در کشور شاهد تشدید روند فساد و ظهور «طبقه جدید»ی از صاحبان ثروت و قدرت هستیم‌. این پدیده نوظهور باعث ایجاد محرومیت و فقر گسترده در میان مردم شده است، در حالی که همدردی و همدلی مسؤول با مردم و ساده ­زیستی حاکمان، پیوسته در متن تعالیم اسلام مورد تأکید قرار گرفته است تا توده‌های مردم، مسؤولان و حاکمان را در کنار خود احساس کنند.

در عین حال، نارضایتی عمومی امکان تخلیه روانی و اجتماعی پیدا نکرده و اکنون به شکل نامتعارفی تلنبار شده است‌. 

این حزب اصلاح طلب با انتقاد از رویکردهای امنیتی و نسبت دادن اعتراضات به بیگانگان، تصریح کرد: زمینه اصلی این نارضایتی‌ها، اتفاقی درونی است‌. سوءاستفاده احتمالی بیگانگان از وضعیت داخلی امری دور از ذهن نیست اما معتقدیم در تحلیل امور جاری کشور باید بهای اصلی را به مسایل داخلی داد و طراحی دشمنان را اصل ندانست‌. اگر حکمرانی و تدبیر امور کشور به درستی انجام شود، دشمنان نمی­توانند بر موج اعتراضات اجتماعی سوار شوند.

 

این حزب اصلاح طلب در ادامه، با تأکید بر «به رسمیت شناختن حق مخالف و حق مخالفت»، گفت: بروز اعتراضات اجتماعی مسالمت ­آمیز راهی برای نشان دادن مطالبات و در عین حال بستری برای تخلیه روانی جامعه است و حاکمان باید هوشمندانه راه آن را باز کنند تا حرکت اعتراضی مسالمت­آمیز جایش را به حرکت­های اعتراضی خشونت ­آمیز ندهد. به خاطر پاسخگو نبودن حکومت و مسؤولان به مطالبات مردم و نبود سازوکار مناسب ابراز اعتراضات مسالمت ­آمیز، بخشی از مردم هر روز مستأصل­ تر و در نتیجه عصبانی‌تر ‌می‌شوند و همین امر زمینه بروز رفتارهای خشونت ­آمیز در میان آنان را مساعد می ­کند. با ظهور خشونت همه دچار خسران می ­شویم خواه مردم و خواه جریانهای سیاسی و خواه حکومت و بنابراین هیچ نیروی سیاسی دلسوز کشور نمی ­تواند جانبدار وقوع خشونت در میان مردم باشد.

نکته مهم این است که مدیریت اعتراضات خشونت ­آمیز هم به توان مدیریتی مضاعف نیاز دارد. نظام سیاسی کارآمد هرگز از خشونت متقابل و مضاعف برای سرکوب اعتراضات مردمش استفاده نمی‌کند. پلیس و نیروی ضدشورش باید بیاموزند که بدون خونریزی و خشونت بر این گونه بحران­ ها غلبه کنند‌. ناکارآمدی نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی در این زمینه هم برای نظام هزینه ­ساز است و هم منجر به بالا رفتن تلفات انسانی و داغدار شدن خانواده‌های معترضان می­شود.

حزب مجمع ایثارگران در پایان، چند راهکار ضروری در وضعیت فعلی را از دیدگاه خود بیان کرد و نوشت: کشور برای رهایی از وضعیت موجود نیازمند احیای سرمایه اجتماعی است. «مجمع ایثارگران» معتقد است اگر دگم انسدادآور در وضعیت سیاسی کشور را بشکنیم، مسیر امید اجتماعی باز می ­شود و اعتماد تخریب شده میان دولت و ملت بازسازیخواهد شد. در این راستا ایجاد تغییرات جدی در حوزه­های زیر را ضروری می ­دانیم:

١‌. بازکردن فضای امر به معروف و نهی از منکر واقعی و انتقاد آزاد مردم از تمام ارکان نظام و پاسخگویی نظام در برابر عملکردها و وضعیت کشور؛

٢‌. تقدس ­زدایی از قدرت و ضرورت ابراز تواضع حاکمان در برابر سؤال و مسأله مردم؛

٣‌. پرهیز از نگرش امنیتی در عرصه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و نقد آزادانه قدرت؛

٤‌. شکستن انسداد سیاست خارجی در باب ارتباط و گفتگو و تعامل با دنیا برای شکست تحریم­های ظالمانه آمریکا و تلاش برای تنش ­زدایی منطقه­ای و بین­المللی

٥‌. تلاش در جهت حذف ساختار‌های دوگانه قدرت از طریق توجه به تفسیر مردم­سالارانه از قانون اساسی؛

٦‌. پایان دادن به پروژه یکدست­ سازی قدرت در ایران معاصر و پرهیز از کارشکنی، سنگ­اندازی و عملا نابودی دولت رسمی مستقر برآمده از رأی مردم؛

٧‌. باز شدن فضای گفتگوی نخبگان به شکل آزادانه و دو طرفه با رأس حاکمیت بدون سانسور و لکنت زبان و پرهیز از ایجاد خفقان و تصفیه­ سازی و حبس و حصر و راندن نیروهای موثر جامعه به حاشیه و انزوا؛

٨‌. برپایی واقعی کرسی آزاداندیشی و برخورد آراء برای ظهور نوآوری فکری و سیاسی با هدف خروج از بن ­بست ­های موجود

9. جدی گرفتن جوانان و دانشجویان و زنان؛ بازی نکردن با الفاظ و پرهیز از تخطئه نیروی تازه نفس و گریز از تبعیض جنسیتی و دوری از اقدامات نمایشی و استفاده ابزاری از زنان و جوانان و بی اعتنایی عملی به این ظرفیت و پنانسیل فعال و پویای آنان؛

10‌. دست برداشتن از ذهنیت ­خوانی، برچسب­ زنی و قضاوت پیش از وقوع جرم و تهدید نخبگان با الفاظی چون فتن ه­گر و ضدانقلاب و منافق و آشوب­گر و...

11. بازگرداندن مرجعیت رسانه ­ای به داخل کشور بخصوص به رسانه ملی از طریق حذف انحصار صدا و سیما در انتشار خبر و تحلیل و اجازه دادن به فعالیت رسانه ­های آزاد و مردمی

به این فهرست باز هم می ­توان افزود و اگر باب گفتگو و مفاهمه میان نیروهای سیاسی دلسوز نظام باز شود و حاکمان خود را به نظرات مردم و نخبگان مردمی متعهد بدانند، قطعا تمامی راهکارهای خروج نظام از بحران­های بزرگتر از این هم فراهم خواهد آمد. امید به آینده را به مردم برگردانید آنگاه خواهید دید که آنان چگونه اعتماد را به حاکمان برمی­گردانند و به نظام دل می ­سپارند.

از پس این ایام تلخ و این روزهای دود اندود و ناخوشایند، ما ایثارگران همراهیم با تمام عزیزانی که امسال چله­ نشین یلدای تاریک عزیزانشان هستند و درد بر جانشان نشسته است. ما هم­درد و همدل با شما و برای شما و از میان خود شما و به خاطر شما با هم هستیم.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.