گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

غرویان: گفته های رئیس جمهور همان فرمایشات رهبری است/ او این صراحت را به خاطر رأی دهندگان خود به کار می برد/ مخالف خوانی در برابر دولت کار درستی نیست

. باید طبق قانون با دولت همکاری کرد و مخالف خوانی در برابر آن کار درستی نیست. زیرا این دولت هم رای مردم را دارد هم مورد تایید رهبری است. وحدت نیز همین را می گوید که بر طبق میثاق ملی یعنی قانون اساسی، رئیس جمهور قانونی کشور را حمایت کرده و موج سازی و فضاسازی علیه آن نکنیم.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: روز گذشته رئیس جمهور روحانی در سفر به یزد در میدان امیر چخماق برای حاضران سخنرانی کرد و ضمن تشریح کارنامه اقتصادی دولت، صراحتا از قوه قضاییه خواست که در امر مبارزه با فساد، سراغ دانه درشت‌ها رود و پرونده نهادها و افرادی را که مرتکب فسادهای میلیارد دلاری شده‌اند، پیگیری کند.

سخنان رئیس جمهور که به گفته برخی تحلیلگران بسیار صریح بوده، واکنش هایی نیز به همراه داشته است.

در این میان، یک مدرس حوزه علمیه قم معتقد است:

 

گفته های رئیس جمهور در واقع همان فرمایشات رهبری است

آیت الله محسن غرویان در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: قوه قضاییه باید عدالت را در امر قضا انجام دهد و یکی از مصادیق عدالت نیز این است که در رسیدگی قضایی ملاحظه جناحی نباشد و اگر مفسدینی هستند، متعلق به هر جناح و گروهی که باشند باید بدون ملاحظه پاسخگو بوده و محاکمه شوند. آنچه آقای رئیس جمهور گفته است در واقع همان فرمایشات رهبری است.

وی افزود: رهبری در دیدار با رئیس قوه قضائیه و مسئولان قضایی این مسأله را بازگو کردند و اصرار ایشان بر این است که با مفسدین و کسانی که اخلال اقتصادی ایجاد می کنند، برخورد شود. رئیس جمهور نیز روز گذشته همان فرمایشات را با صراحت بیان کرد. علت این صراحت نیز آن است که آقای روحانی می خواهد فرمایشات رهبری محقق شده و عدالت اجرا شود.

 

آگاه کردن مردم از نتایج رسیدگی‌های قضایی باعث اعتماد بیشتر آنها به نظام و دولت می‌شود

غرویان ادامه داد: مردم بدانند از آنجا که امروز بحث شفافیت مطرح است، مالک اصلی کشور و نظام آنها هستند و باید در جریان این پرونده ها قرار گیرند. آگاه کردن مردم از نتایج رسیدگی‌های قضایی باعث اعتماد بیشتر آنها به نظام و دولت می‌شود و پیوند دولت و مردم را مستحکم‌تر می‌کند. لذا فکر می کنم سخنان اخیر رئیس جمهور در همین راستاست.

وی بیان کرد: اینکه می‌گویند سخنان اخیر رئیس جمهور جنبه تبلیغاتی یا انتخاباتی دارد، تحلیل ها تفسیرهای شخصی است. مسئولین اگر هر سخنی بگویند و حتی اگر راجع به خدا و معاد و ... باشد، بازهم عده ای می گویند حرف آنها جهت گیری انتخاباتی دارد. این طور تحلیل‌ها و تفسیرها ذوقی و سلیقه ای هستند. مقصود واقعی رئیس جمهور را تنها خود ایشان می داند اما اگر هر چه باشد به حق بوده و درخواست به جایی است.

 

رئیس جمهور این صراحت را به خاطر مطالبات مردم و رای دهندگان به خود به کار می برد

غرویان گفت: رئیس‌جمهور بسیار به جا درخواست کرده که نظارت و شفافیت باشد. من دیدم که آقای مطهری نیز در رابطه با پرونده‌های فساد اقتصادی گفته که «حرکت قوه قضائیه کار خوبی است ولی رسیدگی باید عادلانه باشد و نسبت به همه جناح ها و گروه های سیاسی علی السویه باشد».

وی همچنین درباره هجمه های اخیر به دولت گفت: هجمه‌ها به دولت به ویژه حرکت های جزئی روز 13 آبان، در ادامه حرکت هایی هستند که با هدایت آقای احمدی نژاد و طیف فکری ایشان صورت می گیرد. به نظر می رسد که آنها برای ریاست جمهوری آینده برنامه داشته باشند. همچنین در تلاشند که تندروها را به مجلس آینده وارد کنند. اگر قرار است شفاف سازی شود حرف های طرف مقابل هم باید گفته شود و آقای رئیس جمهور نیز این صراحت را به خاطر مطالبات مردم و رأی دهندگان به خود به کار می برد؛ زیرا کسانی که به ایشان رای دادند از ایشان درخواست دارند که حرف های خود را صریح و شفاف بازگو کند.

 

رئیس جمهور به این نتیجه رسیده که باید حرف ملت را صریحا بیان کند

آیت الله غرویان گفت: یکی از انتقاداتی هم که اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان به آقای روحانی داشتند این بود که چرا ایشان حرف‌های خود را شفاف بیان نمی کنند. بنابراین، رئیس جمهور به این نتیجه رسیده که باید حرف ملت را صریحا بیان کند.

وی درباره مخالفت های کورکورانه با تصمیمات دولت گفت: دولت و رئیس جمهور به دنبال مصالح ملی هستند و معتقدند که مطالبات ملی اقتضا می‌کند  که لوایحی شبیه  FATF که در مجمع تشخیص مصلحت معطل مانده و مجلس و شورای عالی امنیت ملی آنها را تصویب کرده، به تصویب نهایی برسد. معلوم نیست که چرا یک عده مخالفت می‌کنند؟ زیرا اگر این لوایح تصویب نشود کشور و بانک‌ها تعطیل می‌شود و همچنین روابط تجاری ما با دنیا قطع خواهد شد.

 

بهترین پشتوانه برای برجام مقام معظم رهبری و تاییدات ایشان است

غرویان گفت: اگر روابط بانکی ما با دنیا قطع شود مردم متضرر خواهند شد و اقتصاد ما فلج می شود. این ها مسائلی هستند که دولت می خواهد آن را حل کند. حرکت رئیس‌جمهور در راستای مصالح اکثریت کشور است و مخالفین در اقلیت قرار دارند.

وی در ادامه با اشاره به توافق برجام بیان کرد: من در آن مقطع در جلساتی حضور داشتم که آقای ظریف در قم با تعدادی اساتید و مدرسین حوزه علمیه در خصوص برجام برگزار کرده بود. ایشان در آنجا مکرر می گفت که قدم به قدم از نیویورک با مقام معظم رهبری در تماس بوده و حتی تلفنی با ایشان صحبت می کرده است. وزیر امور خارجه همچنین می گفت:«مقام معظم رهبری ما را پشتیبانی می‌کنند و می گویند مذاکرات را ادامه دهید» بنابراین، بهترین پشتوانه برای برجام مقام معظم رهبری و تاییدات ایشان است. گذشته از این، برجام را هم مجلس و هم شورای امنیت ملی به تصویب رسانده است. لذا چنانچه برخی ادعا می کنند، محال است چنین تصمیم کلان و استراتژیکی بدون رضایت مقام معظم رهبری بوده باشد.

 

مخالف خوانی در برابر دولت کار درستی نیست

غرویان گفت: تخلف ترامپ از برجام، تقصیر خود اوست و گرنه برجام برای ایران در جهت مصالح کشور بوده و باعث برداشته شدن تحریم‌ها شد و قدرت دیپلماسی ایران را نشان داد. بهترین دلیل برای خوب بودن برجام این است که ترامپ  و اسرائیل آن را به ضرر خودشان دیدند. خروج ترامپ از برجام خود بهترین نشانه ای است برای اینکه اثبات شود آمریکا متضرر شده و این توافق به نفع ایران بوده است. امروز حرف زدن علیه برجام در کشور موافق با ترامپ بوده و منطقی نیست.

وی در پایان درباره لزوم وحدت در کشور گفت: متاسفانه عده ای در کشور خودشان روی منبر می روند و می‌گویند دوقطبی نکنید یا لعنت و نفرین بر کسانی که کشور را دوقطبی می کنند، می فرستند. ولی حرف ها و رفتارهای خودشان مصداق دوقطبی تلقی می شود. باید طبق قانون با دولت همکاری کرد و مخالف خوانی در برابر آن کار درستی نیست. زیرا این دولت هم رای مردم را دارد هم مورد تایید رهبری است. وحدت نیز همین را می گوید که بر طبق میثاق ملی یعنی قانون اساسی، رئیس جمهور قانونی کشور را حمایت کرده و موج سازی و فضاسازی علیه آن نکنیم. وحدت صرفا پشت تریبون یا روی منبر نیست و باید آن را در عمل نشان دهیم. باید گذاشت دولت با اعتماد به نفس و قوت قلب مسیر خود را طی کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.