گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

غرویان: بزرگان برای رسیدن به وحدت قدم به میدان بگذارند/ جریان‌های سیاسی گفت و گو را آغاز کنند/ هدف مشترک می‌تواند ما را به وحدت حقیقی برساند

نباید فراموش کنیم که اختلافات هیچ‌گاه از بین نمی‌روند، اما اینکه ما آنها را بزرگ کرده و اشتراکات را کمرنگ کنیم، در اختیار و اراده ما قرار دارد.

پایگاه خبری جماران:خبرنگار جماران به بهانه فرارسیدن «هفته وحدت» به سراغ تعدادی از فعالان سیاسی و مذهبی کشور رفته و نظر آنها را درباره وضعیت وحدت در کشور جویا شده است.

در همین رابطه، یک مدرس حوزه علمیه قم معتقد است که اولین گام جریان‌ها و جناح‌های سیاسی برای رسیدن به وحدت این است که گفت و گو را آغاز کنند. یعنی در کنارهمدیگر نشسته و استدلال‌های یکدیگر را بشنوند. جدال احسنی هم که قرآن به آن اشاره می‌کند، همین را طلب می‌کند. جناح‌های سیاسی باید به حرف‌های هم گوش دهند و به نظرات هم احترام بگذارند تا نقاط مشترکی میان آنها حاصل شود.

آیت‌الله محسن غرویان در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره لزوم حفظ وحدت در کشور گفت: وحدت تنها در حرف و لفظ و شعار محقق نمی‌شود و فایده‌ای هم بر آن مترتب نیست. بنابراین بحث‌هایی که ما راجع به وحدت می‌‌کنیم، باید در عمل خودش را نشان دهد. وحدت حقیقی باید در سایه علم و معرفت باشد. برای نمونه زمانی که حرف از وحدت حوزه و دانشگاه می‌زنیم، باید علوم دانشگاهی و حوزوی بتواند ما را به وحدت برساند.

هدف مشترک می‌تواند ما را به وحدت حقیقی برساند

وی افزود: اما اگر علم و معرفتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد با علم و معرفت حوزه‌ها متفاوت باشد، ما را به وحدت نخواهد رساند. در مسائل سیاسی اجتماعی نیز این‌گونه است. یعنی باید بینش‌ها، دانش‌ها و علم و معرفت احزاب و گروه‌های سیاسی پایه وحدت باشد تا ما به وحدت حقیقی برسیم. نکته سوم این است که هدف مشترک می‌تواند ما را به وحدت حقیقی برساند.

غرویان گفت: اگر هدف تمامی احزاب و گروه‌ها، دولت و ملت، مقامات و نخبگان سیاسی و همچنین توده‌های مردم دفاع از ارزش‌های اخلاقی و انسانی و دفاع از وطن، دین، قرآن و آرمان‌های انقلابی باشد، قطعاً اختلاف‌ها کم رنگ شده و به مشترکات پرداخته می‌شود. نباید فراموش کنیم که اختلافات هیچ‌گاه از بین نمی‌روند، اما اینکه ما آنها را بزرگ کرده و اشتراکات را کمرنگ کنیم، در اختیار و اراده ما قرار دارد.

کنار گذاشتن اختلافات  و توجه بیشتر به میزان اشتراکات از لوازم وحدت است

وی بیان کرد: آنچه امروز لازم داریم؛ کنار گذاشتن اختلافات یا کمرنگ کردن آنها و  توجه بیشتر به میزان اشتراکات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. در این صورت است که وحدت واقعی محقق خواهد شد. متاسفانه امروز دیده می‌شود که از تریبون‌هایی مانند نمازجمعه موضوعاتی اختلاف‌افکانه مطرح می‌شوند. برای نمونه تلاش می‌شود تا میان علاقه به دین و علاقه به وطن اختلاف افکنی شود. در صورتی که این کار به هیچ وجه درست نیست، زیرا علاقه به وطن یا دفاع از ایرانیت، علاقه‌ای ذاتی است.

این مدرس حوزه علمیه قم در ادامه گفت: همانطور که پیامبر اکرم(ص)نیز فرمودند؛«حُبّ الوطن مِن الإیمان» و علاقه به خداو پیغمبر و دین نیز یک نوع علاقه است که باید سعی شود میان این دو علاقه جمع صورت گیرد و نباید با طرح مباحثی اختلاف‌افکنانه به این مسأله دامن زده شود که هر کس حرف از وطن می‌زند، از دین خارج می‌شود.

بزرگان قدم به میدان بگذارند/ جریان‌های سیاسی برای رسیدن به وحدت گفت و گو را آغاز کنند

وی افزود: امروز هنر نخبگان سیاسی، مذهبی و دینی این است که انگیزه‌های ملی و مذهبی را با یکدیگر جمع کنند تا اجتماع به وحدت نزدیک‌تر شود. اولین گام جریان‌ها و جناح‌های سیاسی برای رسیدن به وحدت این است که گفت و گو را آغاز کنند. یعنی در کنارهمدیگر نشسته و استدلال‌های یکدیگر را بشنوند. جدال احسنی هم که قرآن به آن اشاره می‌کند، همین را طلب می‌کند. جناح‌های سیاسی باید به حرف‌های هم گوش دهند و به نظرات هم احترام بگذارند تا نقاط مشترکی میان آنها حاصل شود.

وی در پایان درباره بسترهایی که باید برای جریان‌های سیاسی در کشور جهت گفت و گو ایجاد شود، گفت: بزرگان نظام و شخصیت‌های تجربه دار از جناح‌های مختلف باید قدم پیش نهاده و از مقام شیخویت خود استفاده کرده و افراد کم تجربه‌تر از جناح‌ها را در کنار هم جمع کنند. بزرگان اگر قدم به میدان بگذارند، همگی در این فرآیند همدلی و همفکری شرکت خواهند کرد. این کار باید از سوی شخصیت‌های بزرگ نظام آغاز شود و آنها با دعوت از جناح‌ها، فضای تلطیف شده ای را برای گفت و گو میان آنها به وجود آورند. بزرگان می‌توانند از حجم اختلاف‌ها و گلایه ها بکاهند و این کار تنها از سوی آنها انجام شدنی است.  

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.