« با نهاد شورای نگهبان میتوانیم ظرفیت یک انتخابات بزرگ که مورد نیاز کشور است را به وجود بیاوریم.»

پایگاه خبری جماران: «جمهوری اسلامی ایران مولود انتخابات بزرگ و با حضور همه بود». این پاسخ علی ربیعی سخنگوی دولت به جماران در نشست خبری امروز او بود. رئیس جمهور پیش تر اولین مجلس شورای اسلامی را بهترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی عنوان کرده بود. ربیعی همچنین گفت: ما هیچ گاه از انتخابات بزرگ آسیب ندیده ایم.

به گزارش خبرنگار جماران، سخنگوی دولت بخش آغازین نشست خبری امروز خود را با اشاره به رویداد راهپیمایی عظیم اربعین آغاز کرد و به بیان آماری در همین رابطه پرداخت.

ربیعی با بیان اینکه بیش از سه و نیم میلیون زائر از ایران به عراق رفتند و برگشتند گفت: امسال با تلاش های دولت شرایط ویزا و به تبع آن پرداخت وجه برای سفر به عراق برداشته شد که خود این امر تاثیر زیادی در افزایش چشمگیر زائران اربعین داشت به طوریکه از ابتدای محرم تا روز اربعین نزدیک به سه و نیم میلیون نفر مشرف به عتبات عالیات شدند.

سخنگوی دولت افزود: ارائه خدمات زیربنایی به این تعداد جمعیت واقعا کار شگرفی بوده است. نزدیک به یک ماه تمامی زیرساخت های غرب و جنوب کشور در خدمت زائران قرار داشت. بیش از ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری در داخل کشور زائران را به پایانه های مرزی رساندند و برگرداندند و بیش از ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس به داخل عراق اعزام شدند. بیش از شش هزار کامیون برای ارسال محموله های موکب داران به خدمت گرفته شد. روزانه بیش از یک میلیون وعده غذایی و در مجموع نزدیک به ۱۱۳ میلیون وعده غذایی و میان وعده و ۱۵۰ میلیون بطری آب آشامیدنی در میان زائران پیش از ورود به عراق توزیع شد.

ربیعی ادامه داد: بیش از ۴۰۰ هزار نفر پیش از ورود به عراق به مراکز اورژانس مراجعه کردند. بیش از ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۴۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز در مرزهای ۴ گانه کشور اعزام شدند. ۱۷ هزار نیروی عملیاتی اورژانس کشور در حال آماده باش بودند. ۱۶۰ تیم مجهز بهداشتی در این مدت به پایانه های مرزی ایران و کشور عراق اعزام شدند. ۱۵ فروند بالگرد و ۴ فروند هواپیما در این مدت در مرزها مشغول به خدمات رسانی بودند.

 

 

مقصود از تعامل سازش یا تسلیم نیست

سخنگوی دولت نشست خبری هفته قبل رئیس جمهور و حضور او در دانشگاه تهران را متضمن دستاوردهای حضور ایران در سازمان ملل و برخی مسائل داخلی از جمله وضعیت اقتصادی، انتخابات پیش رو و مباحث مرتبط با قانون اساسی دانست.

وی با اشاره به بازتاب وسیع سخنان رئیس جمهوری در رسانه ها گفت: به رغم استقبال گسترده ای که از این مواضع در میان مردم و نخبگان صورت گرفت، معدود افرادی هم مانند همیشه برداشت های خاصی از این اظهارات کردند که براساس همان برداشت ها راه تخریب پیش گرفتند، حال آنکه آن چه رئیس جمهور در چند سخن اخیرشان بدان اشاره کرده و می کنند، بی سابقه نیست و نه تنها پیش از این، چه به صورت علنی و چه غیر علنی در ارکان نظام جمهوری اسلامی بیان شده است. 

ربیعی ادامه داد: همه نخبگان نظام این را قبول دارند که قانون اساسی ما ظرفیت های بسیاری دارد که همواره می تواند بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند. این وظیفه کیست که این ظرفیت ها را فعال کند؟ خود قانون اساسی این مسئولیت را بر عهده رئیس جمهوری گذاشته است. فعال سازی قانون اساسی به منظور تحقق اهداف و آرمان های شناخته شده انقلاب برای خدمت هرچه بهتر به این ملت در نسبت اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود، یک حرکت انقلابی و لازم است. 

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روحانی در مقام رئیس دولت بارها اعلام کرده است که می توان یک زندگی اقتصادی محدود و کوچک داشت، اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد. مقصود از تعامل هم، سازش یا تسلیم نیست. رئیس جمهور از تعامل سازنده برابر تقابل سخن گفت. همین تعامل سازنده بود که در نیویورک سبب شد رئیس جمهور بجای فرار از مذاکره، باب مذاکره سازنده را بگشاید و آمریکا را از مدعی مذاکره به مذاکره گریزی متهم کند. البته مساله اصلی اصلا مذاکره نیست. مساله اصلی این است که دشمن می خواهد ایران را تبدیل به کشوری ضعیف از حیث  تجاری، صنعتی و مالی و اقتصادی تبدیل کند که طبعا کشوری با چنین وضعیتی قادر به پشتیبانی از یک ایران قدرتمند دفاعی و امنیتی نباشد. 

 

 

تا زمانی که مردم احساس نکنند رای شان معنایی دارد انگیزه رای دادن پیدا نمی کنند

علی ربیعی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: رئیس جمهور خواهان برگزاری یک انتخابات پرشکوه با مشارکت حداکثری مردم است. شکوه انتخابات در مشارکت ملت است و مشارکت ملت در گرو رقابت است. تا زمانی که مردم احساس نکنند رای شان معنایی دارد انگیزه رای دادن پیدا نمی کنند در واقع باید رای مردم را برای تغییر، معنی دار کرد. آن چه تحریم گران آن را فشار حداکثری می نامند  باید با مقاومت حداکثری ملی و با مشارکت حداکثری ملت در انتخابات پاسخ نهایی خودش را پیدا کند.

وی افزود: رئیس جمهوری گفت است که انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهد کرد که یک پیام بزرگ تحریم شکن از دل این حضور عظیم بیرون آید. لذا ما به عنوان دولت و نیز کل حاکمیت به خصوص شورای نگهبان باید ظرف و ظرفیت و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم.

وی با بیان آنکه روحانی منکر موجودیت و قانونیت شورای نگهبان نیست ادامه داد: اگر رئیس جمهور به مجلس اول اشاره می کند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خود جوش ملت که با وجود نامزدهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند. الان هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه های متنوعی رای دهند. کافی است این شورا عمل کند و اصل را بر مشارکت بگذارد.

 

 

آمریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای یک دیپلماسی سازنده نزدیک شده است

ربیعی در ادامه سخنانش گفت: دربحث سیاست خارجی جمع بندی رئیس جمهوری این است که آمریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای یک دیپلماسی سازنده نزدیک شده است چرا که دریافته است عمر تحریم ها رو به پایان است و فشار حداکثری او علیه ملت ایران شکست خورده است. از سوی دیگر آمریکا به شدت از سوی متحدان خود و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته است و این موضوع سبب می شود تا همسو با تحرک دیپلماسی ایران، چاره ای جز خاتمه دادن به مذاکره گریزی ندارد.

سخنگوی دولت گفت: ملاحظه می‌کنید که هیچ یک از این موضوعات مطرح شده توسط رئیس‌جمهور  خارق‌ العاده نیست و اصولا جایگاه ریاست جمهوری یکی از عمودهای این خیمه ‌ای است که به نام جمهوری اسلامی برپا شده. اگر دکتر روحانی در اجرای همین اصول قانون اساسی پیشنهاد همه پرسی را می دهد درباره همین موضوعات و با همین مفاد حقوقی و قانونی است.  رئیس جمهور به عنوان رئیس ملت  و به عنوان رئیس دولت که بخشی عمده ‌ای از مسئولیت‌های او در صیانت از این دولت ـ ملت است، سخن می گوید که اگر چنین نکند خلاف مسئولیت تاریخی خود عمل کرده است.

سخنگوی دولت افزود: آنچه رئیس جمهور می گوید یک تذکر و یادآوری به نهادهای قانونی است و ملت هم شاهد خواهند بود که آن چه رئیس دولت و رئیس ملت شرط صلاح و اصلاح می دید بیان کرد و محک این تغییر قانون اساسی هم در عیار رای ملت روشن خواهد شد که دو سال دیگر در سال ۱۴۰۰ به چه کسی رای می دهند: رئیس قوه مجریه یا رئیس جمهوری اسلامی ایران؟

 

 

از محدود کردن ها لطمه دیده ایم

سخنگوی دولت در همین رابطه به خبرنگار جماران در ارتباط با فعالیت دولت برای برگزاری انتخابات پرشور گفت: امنیت انتخابات را در سطح بسیار بالایی تضمین خواهیم کرد. هیات های اجرایی هم به نحوی فعالیت خواهند کرد که زمینه برای حضور تنوع های فکری مهیا شود. فکر می کنیم با نهاد شورای نگهبان می توانیم ظرفیت یک انتخابات بزرگ که مورد نیاز کشور است را به وجود بیاوریم.

وی افزود: در بخش هایی در اختیارات و امکانات دولت است. بخش هایی هم باید با تعامل و گفتگو صورت بگیرد که ما بتوانیم از حضور حداکثری تنوع های فکری در جامعه دفاع کنیم. ما از محدود کردن ها معمولا لطمه دیده ایم و نتیجه آن را در برخی نهادها دیده ایم. ما هیچ گاه از انتخابات بزرگ آسیب ندیده ایم. جمهوری اسلامی ایران مولود انتخابات بزرگ و با حضور همه بود.

 

 

رژیم صهیونیستی نماینده خود برای حضور در نشست منامه را مخفیانه اعزام کرده است

ربیعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با برگزاری نشست امنیتی دریایی در بحرین و حضور رژیم صهیونیستی در این نشست گفت: اخباری در این رابطه وجود دارد که ما هم آن را شنیده‌ایم. اما مساله اصلی این است که چگونه قرار است افرادی درباره امنیت خلیج فارس تصمیم بگیرند که حتی جسارت کافی برای معرفی خود را ندارند. رژیم صهیونیستی چنان با این منطقه بیگانه است که ناگزیر است نمایندگان خود را به صورت مخفیانه به این نشست اعزام کند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی، عنصر مزاحم ناخوانده برای منطقه است و دیدگاه‌های آن برای ما و امنیت خلیج فارس کوچکترین اهمیتی ندارد. اما لازم است به برخی از کشورهای منطقه هم یادآور شویم که چگونه انتظار دارند با مشارکت دادن رژیمی که بیش از هر کشور دیگر به ایجاد ناامنی در خلیج‌فارس پرداخته، بخواهند امنیت این منطقه را تامین کنند. 

ربیعی ادامه داد: این نشان دهنده اعتقاد ما به بی‌تجربیگی مقامات این کشورها در تشخیص راه درست امنیت و ایجاد آرامش در خلیج فارس است. ما بارها موضع خودمان را اعلام کرده‌ایم، امنیت در خلیج فارس بدون کشورهای منطقه امکان پذیر نیست و ایران حذف شدنی در تامین امنیت نیست. البته ما علائم مثبتی را نیز از سوی دیگر داریم که این تمایل کار به ایران برای تامین امنیت منطقه در میان کشورهایی که بعضا مواضع نامناسبی هم داشتند که در آنها هم به وجود آمده است و این علائم به نفع علائم منطقه است.

 

 

ادعای بازداشت در نهاد ریاست جمهوری کذب است

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعای دستگیری‌ها در نهاد ریاست جمهوری  به خاطر ارتباط با آمدنیوز گفت: برخی آدم‌ها رکوردداران نشر تهمت زنی هستند و انتشار این مطالب باعث می‌شود اعتماد عمومی پایین بیاید. ادعای دستگیری در نهاد ریاست جمهوری کذب است و صحت ندارد. امیدوار هستم مقامات قضایی هم در پرونده ‌آمد نیوز اتهامات بی پایه ای که مایه تشویش اذهان عمومی می‌شود را مورد رسیدگی جدی قرار دهند.

وی با اشاره به اظهارات روز چهارشنبه خود درباره‌آمد نیوز، گفت: اینکه بازیگردانان «آمدنیوز» کیستند را دستگاه امنیتی پاسخ می دهد، باز هم از اقدامات سازمان اطلاعات سپاه تشکر می کنم و خودشان پاسخ لازم را خواهند داد اما فکر می کنم وظیفه ما این است که از چیستی آمدنیوز بپرسیم و رسانه‌ها به این موضوع بپردازند. اهالی رسانه می ‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات پدیده‌ای مثل آمدنیوز را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند درباره شیوه‌ها و شگردهای آن روشنگری کنند تا جامعه ما درباره همه اشکال اطلاعات سازی کاذب واکسینه شود.

وی تصریح کرد: نمی‌توان با شیوه‌های آمدنیوز با آمدنیوز مقابله کرد، آمدنیوز یعنی اطلاعات سازی، مخدوش سازی اذهان و فروپاشی ذهنی. بالاترین کارکردی که ‌آمدنیوز می‌خواست داشته باشد این موضوع بود که ما آن را در دی ماه ۹۶ در برجام ‌ستیزی هم می بینیم. بنابراین با توجه به چیستی آمدنیوز باید تلاش کنیم در مسیر آن پدیده نامیمون حرکت نکنیم.

 

 

مانع خودتحریمی کشور شویم

ربیعی همچنین در ارتباط با مهلت دوباره FATF به ایران گفت: این موضوع در جلسه گذشته دولت در دستور کار قرار گرفت دولت به رایزنی‌های خود ادامه خواهد داد دولت همواره از زاویه تقویت منافع ملی بر ضرورت تصویب لوایح FATF تاکید دارد. این لوایح مختص ایران هم نیست. توصیه هایی به کشورهای جهان با هدف مبارزه با پولشویی و مبارزه تامین مالی تروریسم است و بیشتر کشورهای جهان هم به آن ملحق شدند و قطعاً مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از اهداف جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: مثال‌های ساده مخالفان اصلا در دل پالرمو وجود ندارد. دلایل ذکر شده دلایلی نیست که خودمان را به لیست سیاه ببریم چرا در صورت تصویب نشدن قطعا در لیست سیاه قرار می‌گیریم. حتی کشورهای همراه ایران با ما دیگر همراهی نخواهند کرد. نپیوستن به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF مغایر منافع ملی است. امیدواریم با همفکری مانع خودتحریمی کشور شویم. این خودتحریمی عواقب جدی برای اقتصاد ایران دارد و تبادلات تجاری ایران را فارغ از تحریم‌های آمریکا با مشکلات جدی مواجه می ‌کند.

وی با بیان اینکه شرایط با چهار تا سه سال پیش وضعیت متفاوت است، گفت: پیوستن به اف ای تی اف و سایر کنوانسیون‌ها که دولت مطالعه کرده و منافع ملی را در آن دیده است. ما نپیوستن به این‌ها را مغایر با منافع ملی می دانیم و امیدواریم با همفکری و صحبت هایی که خواهیم کرد مانع از خودتحریمی مجدد کشور شویم. سخنگوی دولت تصریح کرد: باید بدانیم که این موضوع برای اقتصاد کشور عواقب دارد باید متوجه شویم که فارغ از تحریم‌های آمریکا، سایر تبادلات تجاری و مالی ما با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

 

 

روحانی هیچ صحبتی درباره پرونده برادرش نداشته است

ربیعی در همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره مرخصی حسین فریدون گفت: آنچه که من اطلاع دارم این است که رئیس جمهوری در فرایند پرونده حسین فریدون تا به حال هیچگونه دخالتی نداشته‌اند. نه پیامی نه صحبتی حتی در حد صحبت کردن ساده که به طور مثال بگویند این طور بشود یا نشود هم صحبتی نداشته‌ اند. این به معنی تایید مفاد پرونده نیست اما دولت هیچگونه دخالتی در این زمینه نداشته است. به تفکیک قوا معتقد هستیم. اما شخص آقای فریدون همانند همه شهروندان نسبت به مسیر دستیابی به اطلاعات در پرونده‌ اش اعتراض داشته است و می‌تواند دنبال کند. امیدوار هستیم که همانند یک شهروند این موضوع پیگیری بشود و درخصوص بیرون آمدن وی از زندان هماطلاعی ندارم. من هم در توییت میزان دیدم که آقای فریدون در زندان است و در این مورد سوال خواهم کرد و دقیق ‌تر پاسخ خواهم داد و الان اطلاعاتی در این زمینه ندارم. پیگیری این موضوع نیازمند اطلاعات بیشتر است و خود آقای فریدون هم این موضوع را دنبال خواهد کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.