عباسعلی کدخدایی شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه اجلاسیه نخبگان حقوقی و قضائی کشور در مشهد افزود: لازم است تا نظام انتخاباتی کشور توسط نیروهای دلسوز انقلاب ارزیابی و راهکارهای اصلاحی درباره آن مطرح شود.

وی ادامه داد: درطول این دو سالی که بازنگری اصلاح قانون انتخابات مطرح شده است مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی را انجام داد ولی در بحث اجرا با خلاهای قانونی رو به رو هستیم که برای بهتر برگزار شدن انتخابات باید لحاظ شود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: تاکید برسه مولفه شامل مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت از اهمیت بسیاری برخوردار است و نیاز داریم تا قانون مربوطه به انتخابات با این موارد همراه باشد.

کدخدایی ادامه داد: درحوزه انتخابات از سوی نیروهای امین انقلاب هیچ طرح جامعی به مجلس و شورای نگهبان ارائه نشده است ولی انتقادهای موردی و شخصی مطرح شد و جایی مانند بسیج حقوقدان ها می تواند این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مطالبه عدالت و اجرای قانون افزود: نظارت بر اجرای صحیح قانون به عنوان یکی از وظایف بسیج حقوقدان ها می تواند مطرح شود و در عین حال باید به دنبال اجرای عدالت باشیم و در این مدت حرکت های پراکنده ای انجام شده است ولی این گونه صدای افراد به جایی نمی رسد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: توسعه و شبکه سازی بسیج از طریق نیروهای خود، باعث ایجاد هم افزایی می شود تا درمواقعی که جامعه به آنها نیاز دارد بتوانند انجام وظیفه کنند.

کدخدایی افزود: مطالب مختلفی علیه نظام با زبان حقوقی مطرح می شود ولی کمتر از سوی مدافعان انقلاب شاهد پاسخ روشن به آنها بوده ایم و این نشانی است بر این که در بخش شبکه سازی نتوانسته ایم به خوبی عمل کنیم.

وی اضافه کرد: در زمان حمله آمریکا به عراق که به اقرار خودشان یک عملیات پیشگیرانه تعریف شده بود بیش از ۶۰ نفر از حقوقدان های آن کشور به این امر خلاف، مشروعیت بخشیدند و آن را تائید کردند تا کشور آمریکا بتواند از آن ظرفیت استفاده کرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در حوزه بین المللی نیز بحران هایی برای بعضی از کشورهای اسلامی ایجاد می شود که با همیاری و کمک حقوق دانان انقلابی می توان نظراتی در تراز جمهوری اسلامی منتشر کرد.

کدخدایی افزود: مجلس شورای اسلامی قوانینی را به تصویب می رساند و مصوباتی را پیشنهاد می کند ولی آیا این مصوبات برای کشور لازم است و آیا نمی شود قوانین جامع و بهتری به تصویب برسد تا در زمان اجرا کمتر دچار مشکل شود؟ به نظر می رسد با کمک نخبگان حقوقی و قضایی می توان یک برداشت همه جانبه از قانون به دست آورد تا مشکلات کمتری برای کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب که در چله انقلاب اسلامی و از سوی رهبر انقلاب منتشر شد راهگشا و نقشه راه ۴۰ ساله آینده کشور است.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی هم در این همایش گفت: در بین مردم جا افتاده است که قلم قاضی وسیله تسویه حساب های بعضی افراد است و بعضی شاکیان با پرونده های ساده فقط برای کم کردن روی خواهان به مجموعه های قضایی مراجعه می کنند.

غلامعلی صادقی افزود: اکنون به جای رسیده ایم که همه ساز و کار قوه قضائیه برای رو کم کنی مردم نسبت به هم مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: الان بیش از سه  هزار عنوان قضایی مجرمانه داریم در حالی که بعضی از کشورهای اسلامی تعداد این عناوین را به ۲۰۰ و کمتر از آن رسانده اند.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: شما بسیجیان حقوقدان می توانید در بررسی سند تحول قوه قضائیه کمک کننده باشید.

صادقی افزود: از روز گذشته که مسئولیت ریاست کل دادگستری خراسان رضوی به من محول شده است تعداد زیادی از همکاران، به علت کار زیاد و تعداد پرونده های بالا درخواست کناره گیری داشتند زیرا باید هرماهه تعداد بسیار زیادی از پرونده های تشکیل شده را بررسی و خاتمه دادرسی اعلام کنند.

وی ادامه داد: امروز اعتراف می کنم ساز و کار موجود در قوه قضائیه با تعداد بسیار زیاد پرونده ها همخوانی ندارد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: در گذشته شورای حل اختلاف شکل گرفت تا بتواند پرونده ها را قبل از اجرا و طرح در دادگاه و در مسیر دادرسی به مصالحه ختم کند ولی اکنون نیروهای  شورا، شکایت هایی  در مورد دریافتی و یا فضای کار خود مطرح می کنند در حالی که قرار نبود این شورا کارمند دولت باشد بلکه وظیفه کمک و بررسی پرونده ها را داشت ولی اکنون  شوراهای حل اختلاف به جای صلح و سازش در حال رای صادر کردن هستند.

صادقی افزود:باید به سمت نهاد مردمی متخصصی برویم به همین دلیل  استفاده از ظرفیت بسیج حقوقدانها در بدنه مجموعه نهاد قضایی، بدون نگاه اقتصادی می تواند کمک کننده باشد.

در پایان این مراسم دو روزه که با حضور ۳۰۰ نفر از حقوقدانهای بسیجی سراسر کشور برگزار شد از ۱۰ نفر از برگزیدگان احیای حقوق عامه قدردانی شد.

۲۰۳۰/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.