گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

حسن هانی زاده مطرح کرد: آیا 11 سپتامبر یک سناریو هالیوودی بود؟ترور احمد شاه مسعود برآیند یک توافق اسرائیلی، آمریکایی و عربی بود

هنوز زوایای پیچیده حادثه 11 سپتامبر روشن نشده، آیا یک سناریو هالیوودی بوده و یا واقعا القاعده از چنین توانایی برخوردار بوده و این حادثه با هدف ضربه زدن به هژمونی آمریکا بوده است؟ این سؤالات هنوز در اذهان جهانیان وجود دارد.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به پشت پرده حمله نکردن آمریکا به عربستان پس از حادثه 11 سپتامبر، گفت: چک 20 میلیارد دلاری بندر بن سلطان که به عنوان غرامت حادثه 11 سپتامبر به آمریکا، موجب شد که بسیاری از واقعیت های مربوط به 11 سپتامبر در هاله ای از ابهام باقی بماند. البته الآن هم بسیاری از اعضای تأثیرگذار کنگره آمریکا در صدد هستند عربستان را محکوم کنند.

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص علت شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه پس از حادثه 11 سپتامبر اظهار داشت: معمولا آمریکا سعی می کند از هر حادثه ای برای پیشبرد اهداف تعریف شده خود استفاده کند. هرچند هنوز زوایای پیچیده حادثه 11 سپتامبر روشن نشده، آیا یک سناریو هالیوودی بوده و یا واقعا القاعده از چنین توانایی برخوردار بوده و این حادثه با هدف ضربه زدن به هژمونی آمریکا بوده است؟ این سؤالات هنوز در اذهان جهانیان وجود دارد.

 این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: بعد از این حادثه سناریو جدید آمریکا تعریف شد و اولین کشور قربانی این مسأله افغانستان بود. بعد از 18 سال که از حمله آمریکا به افغانستان می  گذرد، همچنان این کشور دستخوش ناامنی، کشتار و عقب افتادگی اقتصادی و توسعه ای است و آمریکایی ها با هدف کنترل ایران، روسیه و چین هزاران نیرو در افغانستان متمرکز کرده اند و 18 سال است که ناامنی ها را در افغانستان گسترش می دهند.

وی ادامه داد: کشور دوم عراق بود. با توجه به اینکه صدام سال ها نوکری آمریکا را برعهده داشت و مأمور به هشت سال جنگ تحمیلی بود؛ که با شکست مواجه شد. چون مأموریت صدام حسین به پایان رسید سرنوشت شومی پیدا کرد و مورد حمله قرار گرفت و عراق هم توسط آمریکا اشغال شد.

هانی زاده تأکید کرد: تغییراتی که برای بسیاری از رژیم های منطقه رخ داد در چهارچوب طرح نظام نوین جهانی آمریکا بود که از سال 1990 توسط بوش پدر کلید زده شد. با حمله عراق به کویت و آزاد سازی کویت بخشی از این نظام نوین جهانی اجرایی شد. ولی در عمل، به دلیل وجود محور مقاومت، تلاش آمریکا برای تغییر ساختار خاورمیانه و ایجاد امنیت پایدار برای رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شد و آمریکایی ها از طریق ایجاد ناامنی در سوریه، لبنان، افغانستان، عراق و همچنین تغییر نظام های مصر، لیبی و تونس نتوانستند تغییرات اساسی در خاورمیانه برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی به وجود بیاورند.

وی با اشاره به اینکه امروز رژیم صهیونیستی بیش از گذشته ضعیف و محور مقاومت تقویت شده است، افزود: مشکلی که برای یمن پیش آمده و درگیر کردن عربستان و امارات در جنگ چهار ساله علیه یمن، بخشی از طرح ساختار جدید خاورمیانه است که به دلیل وجود ایران و هوشمندی رهبری و ملت ایران، آمریکایی ها نتوانستند به اهداف خودشان برای ایجاد یک اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات برسند و محور مقاومت مخصوصا در لبنان، یمن، سوریه و عراق موجب شده که آمریکایی  ها ناکام بمانند و اسرائیل در مقایسه با گذشته ضعیف تر شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر زنده ماندن احمد شاه مسعود در جلوگیری از حمله آمریکا به افغانستان، اظهار داشت: احمد شاه مسعود یکی از نوابغ نظامی افغانستان بود که آمریکایی ها به خوبی به ماهیت این شخصیت تأثیرگذار پی برده بودند. در واقع ترور احمد شاه مسعود برآیند یک توافق اسرائیلی، آمریکایی و عربی بود. یعنی عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا در ترور احمد شاه مسعود نقش داشتند. زیرا احمد شاه مسعود دارای اندیشه و اهداف استراتژیک بود و اگر زنده می ماند طبیعتا بسیاری از حوادثی که برای افغانستان رخ داد، شکل نمی گرفت.

وی در خصوص اینکه آمریکا پس از 11 سپتامبر اتحاد خود با عربستان را حفظ کرد نیز گفت: نقطه مبهمی که وجود دارد این است که از 18 نفر عامل 11 سپتامبر 15 نفر سعودی بودند، اما آمریکا به جای حمله به عربستان به افغانستان و عراق حمله کرد. گزارش ها نشان می دهد که بعد از حادثه 11 سپتامبر بندر بن سلطان(سفیر وقت عربستان در آمریکا) با جرج بوش پسر ملاقات کرد و یک چک 20 میلیارد دلاری در اختیار خزانه داری آمریکا و شخص جرج بوش قرار داد که مسأله 11 سپتامبر را به سمت و سوی دیگری غیر از عربستان هدایت کنند.

هانی زاده افزود: از 800 صفحه ای که کنگره آمریکا در رابطه با حادثه 11 سپتامبر تهیه کرد، 80 صفحه مربوط به عرستان است. این بخش از گزارش حذف شد. زیرا آمریکایی ها نمی خواستند افکار عمومی را علیه عربستان تحریک کنند. همان چک 20 میلیارد دلاری بندر بن سلطان که به عنوان غرامت حادثه 11 سپتامبر به آمریکا، موجب شد که بسیاری از واقعیت های مربوط به 11 سپتامبر در هاله ای از ابهام باقی بماند. البته الآن هم بسیاری از اعضای تأثیرگذار کنگره آمریکا در صدد هستند عربستان را محکوم کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه عربستان رشوه های کلانی به آمریکا پرداخت می کند و جزو همپیمانان سنتی آمریکا هست، الآن عربستان در حاشیه امنی قرار داد. اما اگر زمان فرا برسد، آن گزارش 80 صفحه ای که به عنوان محرمانه باقی مانده، منتشر و مشخص خواهد شد که عربستان در حادثه 11 سپتامبر دست داشته است. به هر حال آمریکا ضعیف ترین حلقه خاورمیانه، یعنی افغانستان را هدف قرار داد. در حالی که باید آمریکا به عربستان حمله می کرد. اما به دلیل اینکه عربستان باج های کلانی به آمریکا پرداخت می کند، مصون ماند و چون افغانستان به لحاظ مالی توان بالایی ندارد مورد حمله آمریکا قرار گرفت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال ارتباط برکناری جان بولتون با سالگرد حادثه 11 سپتامبر و پیامدهای این حادثه، اظهار داشت: برکناری جان بولتون نشان می دهد که سیاست های افراطی او به عنوان مشاور امنیت ملی جواب نداد. شکست آمریکا در ونزوئلا، ایران، کره شمالی، سوریه، روسیه، چین یعنی تمام برنامه های آمریکا که با هدف تسلط بر خاورمیانه با فشار جان بولتون شکل گرفته با شکست مواجه شد و آمریکا را به شدت در انزوا قرار داد.

وی یادآور شد: از سه ماه پیش اختلاف نظرها بین دونالد ترامپ و جان بولتون آغاز شد. زیرا طرح جان بولتون برای کودتا در ونزوئلا با شکست مواجه شد و رئیس جمهور ونزوئلا قوی تر از گذشته همچنان در قدرت هست. شکست مذاکرات طالبان هم ناشی از سیاست های تحمیلی جان بولتون بر دونالد ترامپ بوده و دونالد ترامپ به این نتیجه رسید که جان بولتون یک مزاحم جدی برای کاخ سفید است و سیاست های افراطی جان بولتون موجب انزوای آمریکا شده است لذا او برکنار شد.

هانی زاده با اشاره به احتمال برکناری مایک پومپئو پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: به نظر می آید دونالد ترامپ به این نتیجه رسیده که سیاست های چکشی و تهاجمی نمی تواند به نفع آمریکا تمام شود. او تصور می کرد که از رهگذر مذاکره با ایران امتیاز مثبتی در انتخابات کسب خواهد کرد. اما ایران حاضر به مذاکره نشد. لذا الآن سعی می کند که ادبیاتی کاملا ملایم تر در رابطه با منطقه، مخصوصا ایران، چین و روسیه دنبال کند. شاید رفتار معتدل تر دونالد ترامپ کمک کند که بار دیگر به پیروزی برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.