رئیس جمهور آمریکا با انتخاب پومپئو و بولتون، تیمی جنگ طلب ضد ایرانی تشکیل داد که نشان می دهد او قصد دور زدن دیپلماسی را دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با انتخاب «مایک پومپئو» به عنوان وزیر خارجه جدید و «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی جدید آمریکا، تیمی جنگ طلب ضد ایرانی تشکیل داد که نشان می دهد او قصد دور زدن دیپلماسی، لغو برجام، و شاید تلاش برای براندازی  و یا اقدام نظامی علیه ایران را دارد.

تیم ضد ایرانی ترامپ، مورد حمایت متحدان منطقه ای آمریکا است. او با هدف زدن مهر تایید بر هم پیمانی اش با تل آویو و ریاض، در 5 مارس با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و در 20 مارس با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در کاخ سفید دیدار کرد. علاوه بر این، در تاریخ 23 مارس مشاوران امنیت ملی آمریکا، عربستان و امارات عربی متحده در کاخ سفید درباره «نحوه مقابله با نفوذ ایران و اقدامات این کشور در منطقه» گفت و گو کردند.

ترامپ تیم ضد ایرانی خود را شکل داده، اما به همین راحتی نمی تواند اقدامی تعیین کننده در قبال ایران انجام دهد. انتظار می رود ترامپ در گام نخست، در ماه مه برجام را لغو کند؛ گرچه این تصمیم ساده ای برای او نیست. در ماه مه همچنین قرار است ترامپ نخستین دیدار حیاتی خود را با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی داشته باشد؛ که لغو برجام به عنوان یک توافق بین المللی، موجب کاهش اعتماد به رئیس جمهور آمریکا خواهد شد.

گرچه ممکن است او تصمیم بگیرد همه عکس العمل ها را در قبال ایران داشته باشد و برجام را در هر صورتی پاره کند، اما در آن صورت او با سوال سخت تری روبرو خواهد شد: پس از لغو برجام، با ایران چه کند؟ محتمل ترین گزینه او تلاش برای ایجاد نوعی آشوب برای بی ثبات کردن ایران و در اختیار گرفتن دست بالا در امور خواهد بود. این اقدامات می تواند شامل، حمایت از اپوزیسیون، تامین مالی حملات تروریستی نیابتی، دخالت در انتخابات یا حمایت از ناآرامی ها و اعتراضات احتمالی داخلی باشد.

با وجود برخی نارضایتی ها از شرایط اقتصادی در ایران، نیروهای ناراضی بعید است آگاهانه برای براندازی حکومت با آمریکا همکاری کنند. خاطره کودتای 1953 که با مشارکت آمریکا انجام شد، هنوز در اذهان ایرانی ها زنده است و در نتیجه، بعید است گروه های ناراضی از یک کودتای دیگر تحت حمایت آمریکا یا براندازی نظام حمایت کنند.

علاوه بر این، «حسن روحانی» به عنوان یک صدای میانه رو اکنون رئیس جمهور ایران است و خود برای بهبود شرایط تلاش می کند. همکاری دولت میانه روی او با غرب از طریق برجام تامین شده و پاره کردن آن، این تلاش ها را هم مخدوش خواهد کرد.

جان بولتون در گذشته از حمله مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران و حمایت آمریکا از مخالفان در ایران با هدف تغییر حکومت این کشور حمایت کرده بود. اما این، راهی بی فایده و خطرناک است.

حمله به تاسیسات هسته ای ایران، با واکنش شدید این کشور روبرو خواهد شد.

ایده براندازی نظام بدون جایگزینی عملی همچون موارد اخیر در لیبی و عراق، مشکل آفرین خواهد بود. تلاش هفت ساله آمریکا برای تغییر دولت «بشار اسد» نیز در سوریه شکست خورده است.

تحقیقات کالج «بوستون» نشان می دهد آمریکا در طول جنگ سرد، 72 بار برای تغییر دولت ها تلاش کرد که 66 مورد آن در قالب عملیات محرمانه بود. بر اساس این تحقیق، بیشتر این تلاش ها شکست خوردند که این مسئله نشان می دهد که تلاش برای تغییر نظام به ندرت جواب می دهد.

در یک دهه گذشته بیش از 40 درصد از کشورهایی که دولت هایشان با مداخله کشور خارجی روی کار آمده بودند، جنگ های داخلی را تجربه کردند. این مسئله نشان می دهد براندازی نظام ها، راه حل نیست.

جنگ تجاری ترامپ با چین، جنگ دیپلماتیک غیرمنتظره او با روسیه، همراه با سخت تر کردن موضعش در قبال ایران تنها باعث تقویت بیشتر روابط نظامی و اقتصادی ایران با این دو قدرت شرقی خواهد شد که این به ضرر غرب خواهد بود.

زمانی که روسیه و ایران با هم همکاری کنند، هر دو موفقیت های بیشتری در مناطقی که آمریکا منافع دارد، کسب خواهند کرد.

قطعا ترامپ شانس ایجاد سکویی برای مذاکرات مستقیم با ایران را از دست داده است. اما گزینه های جایگزین و جنگ طلبانه او هم بسیار محدود و بی نتیجه هستند.

ترجمه: زهرا طحانیان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.