واقعا اهمیت حضور مقتدی صدر در کنار رهبر معظم انقلاب در چیست؟ برخی تحلیلگران بر این باورند که صدر رهبر جریان مردمی عراق و تنها پرچمدار مبارزه مسلحانه با اشغالگری در عراق است و حضور او در کنار رهبر معظم انقلاب می تواند پیامی از وحدت میان شیعیان را به دنیا مخابره کند.

به گزارش جماران، مقتدی صدر یکی از رهبران شیعه عراق، شب گذشته در مراسم عزاداری حسینیه امام خمینی(ره) در کنار رهبر معظم انقلاب و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه حضور پیدا کرد. حضور او اما باعث شد تا بسیاری از شائبه های به وجود آمده از سوی رسانه های بیگانه در خصوص اختلافات او  با ایران برداشته شود.

در ماه های قبل، برخی تحلیگران در شبکه های خارجی نتیجه گرفته بودند که مقتدی صدر پس از سفر به عربستان دچار چرخش مواضع شده، به نحوی که حتی رابطه اش با مقامات جمهوری اسلامی قطع شده است. اما حضور شب گذشته او در کنار رهبر معظم انقلاب و سردار سلیمانی نشان داد که این رهبر سیاسی هوشمندی بالایی در خنثی سازی شایعه ها دارد.

در همین راستا، عده ای از کاربران شبکه های اجتماعی نیز با انتشار تصویر مقتدی صدر در کنار رهبر معظم انقلاب از تحولاتی تازه در منطقه خاورمیانه آنهم در آینده ای نزدیک سخن گفتند. برخی دیگر هم نوشتند که در چند وقت گذشته عمار حکیم، سیدحسن نصرالله، رهبران انصارالله و نیز مقتدی صدر در کنار رهبر معظم انقلاب بوده اند که این می تواند پیامی روشن به غرب باشد. در این میان کاربران دیگری هم بودند که از چنین تصاویری «اقتدار شیعه» را برداشت کردند.

اما واقعا اهمیت حضور مقتدی صدر در کنار رهبر معظم انقلاب در چیست؟ برخی تحلیلگران بر این باورند که صدر رهبر جریان مردمی عراق و تنها پرچمدار مبارزه مسلحانه با اشغالگری در عراق است و حضور او در کنار رهبر معظم انقلاب می تواند پیامی از وحدت میان شیعیان را به دنیا مخابره کند. پیامی که چندان باب میل ائتلاف آمریکایی،سعودی، صهیونیستی نخواهد بود. بنابراین باید منتظر ماند و ماحصل این وحدت را در معادلات آتی منطقه مشاهده کرد.

از این رو،  اینکه حضور افرادی نظیر مقتدی صدر در کنار رهبر معظم انقلاب و فرمانده نیروی قدس سپاه می تواند حامل چه پیام مهمی باشد نیازمند تحلیلی بیشتر است.

صباح زنگنه

در همین رابطه یک کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه معتقد است: تردیدی ندارم که حضور ایشان و سایر سمبل های مقاومت در ایران به وحدت مبنا و وحدت سرنوشت میان اعضای مقاومت یاری رسانده و بر آن تاکید می کند. بنابراین محور اصلی و وحدت در اقدامات سران این نیروها یا جنبش ها یا جریانات سیاسی در منطقه تاکید مجددی بر این است که سلطه آمریکا و تفرقه آن در منطقه جایگاهی نخواهد داشت.

صباح زنگنه در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: حضور آقای مقتدی صدر در مجلس عزاداری سیدالشهداء(ع) در حضور مقام رهبری یک جنبه اجتماعی دارد و آن حضور در مراسمی است که همه شیعیان، مسلمانان و حتی غیرمسلمانان جهان در آن شرکت کرده و حضور پیدا می کنند و آن حادثه عظیم را بزرگ می دارند و به یاد فداکاری ها و پیام های امام حسین(ع) می افتند.

وی افزود: از طرف دیگر آقای مقتدی صدر یک شخصیت محترم عراقی و دارای نقش در حوادث پس از سقوط صدام در عراق بوده و به لحاظ اجتماعی با ایرانیان نسبت خانوادگی دارد و نقش او در حوادث عراق شاخص بوده و همکاری جمهوری اسلامی ایران با وی نیز در مقاطع گوناگون مسائل عراق غیرقابل انکار است. صدر به عنوان یک شخصیت عراقی و شخصیتی که تلاش می کند عراقی بودن جریان خود را پررنگ کند، دارای اهمیت است. گرچه به لحاظ خانوادگی و اجتماعی هم ارتباطی بسیار عمیق و گسترده با خانواده های ایرانی دارد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: ارتباط‌های سیدمقتدی صدر با جامعه ایرانی ارتباطات کمی نیست. حضور او در مراسم عزاداری امام حسین(ع) نیز یک پیام کلی دارد و آن این است که آنهایی که تلاش می کردند میان مقتدی صدر و جمهوری اسلامی ایران ایجاد تفرقه کرده و او را از جریان کلی مسائل منطقه ای دور و حتی رقیب و مخالف جمهوری اسلامی معرفی کنند، با این حضور پاسخ خود را دریافت کردند.

وی گفت:  به لحاظ فکری «سیدمقتدی صدر» شخصیتی است که همچنان نسبت به حضور اشغالگران آمریکایی و نقشه های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی  حساسیت بالایی دارد. لذا این دو موضوع می تواند نقاط اشتراک او با جمهوری اسلامی ایران به حساب آید. بنابراین بررسی حضور او باید با توجه به همه این ابعاد صورت گیرد. گرچه همچنان افراد و جریاناتی در عراق هستند که سعی می‌کنند از همین موضوع استفاده های تخریبی کرده و بگویند که اصلا چرا مقتدی صدر برای شرکت در مراسم عزاداری به ایران رفته و برای نمونه به کربلا نیامده است؟ بنابراین از این نمونه تلاش‌های تخریبی کم نخواهد شد.

صباح زنگنه با بیان اینکه باید با رعایت همه ظرافت ها، از حضور مقتدی صدر در ایران استقبال و از دامن زدن به حساسیت های ناسیونالیستی جلوگیری کرد، گفت: تردیدی ندارم که حضور ایشان و سایر سمبل های مقاومت در ایران به وحدت مبنا و وحدت سرنوشت میان اعضای مقاومت یاری رسانده و بر آن تاکید می کند. بنابراین محور اصلی و وحدت در اقدامات سران این نیروها یا جنبش ها یا جریانات سیاسی در منطقه تاکید مجددی بر این است که سلطه آمریکا و تفرقه آن در منطقه جایگاهی نخواهد داشت.

وی در پایان گفت: سیاست های تحریک آمیز آمریکا در منطقه و حمله های رژیم صهیونیستی به مناطقی در عراق، سوریه، لبنان و یا حتی در یمن قابل قبول نیست و با حساسیت و مقاومت همه اجزای محور مقاومت روبه رو خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.