پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نشست تخصصی «فلسطین و طرح آمریکایی معامله قرن»؛

با اتحاد، معامله قرن را به مقابله قرن تبدیل کنید

اول باید بفهمیم چه چیزی مقابل ما است. آیا معامله است؟! کل فلسطین هدف آن روباه است. ترامپ دنبال شکست کل جهان اسلام است. الآن خونریزی مسلمان به دست مسلمان می شود و منفعت مسلمانان هم نیست.

نشست تخصصی «فلسطین و طرح آمریکایی معامله قرن» عصر روز گذشته(سه شنبه چهار تیر ماه) با حضور سفیر فلسطین، نمایندگان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و حماس و رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه در ساختمان شماره دو شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، صلاح زواوی در این نشست طی سخنانی گفت: برادران می دانند که از ۲۰۰ سال پیش با موضوع اسرائیل کوچک مواجه بوده‌ ایم و اکنون رویارویی ما با اسرائیل بزرگ و طرح صهیونیستی بسیار خطرناک است که نقشه دارند بخش‌هایی از سرزمین‌ های اردن، مصر، عربستان، سوریه، لبنان و عراق را هم به آن بیافزایند. متأسفانه در این راه حرکت ادامه دارد.

سفیر فلسطین در تهران افزود: انقلاب اسلامی ایران در حقیقت یک مبارزه را آغاز کرد و توطئه اول علیه ایران آغاز شد و جنگ تحمیلی را علیه شما راه انداختند. در این جنگ ما نیز باید تمام نیروهای سیاسی و فرهنگی فعالیت داشته باشند. ما می‌دانیم ترامپ فقط اجرا کننده اراده دشمن صهیونیستی است و او کار نظامی در این زمینه انجام نداده و فقط می ‌خواهد جنگ راه بیاندازد تا نقشه اسرائیل بزرگ را پیاده کند.

وی تأکید کرد: ایران می‌ تواند پاسخ مناسبی به هر متجاوز بدهد و به همین دلیل می بینیم که یک جنگ اقتصادی علیه این کشور بزرگ آغاز و این کشور عزیز را محاصره کرده‌ اند. شما توسط امام و رهبری باری را بر دوش دارید، برادران ما یأس را کنار بگذارید، دیپلماسی خود را در کل جهان توسعه دهید. باید تحرک شما به گونه ای باشد که به کشورهای منطقه تأکید شود ما علیه شما نیستیم و در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده ‌ایم.

دهقانی: طرح معامله قرن به دنبال تثبیت ماهیت دولت یهودی است

حمیدرضا دهقانی نیز در این نشست گفت: این اولین باری نیست که آمریکایی ها به دنبال این بوده اند که موضوع فلسطین را از صحنه تاریخ و جغرافیا پاک کنند. قبل از جنگ اعراب و اسرائیل طرح های زیادی مطرح بود. اما پس از 1967، مفاد طرح های مطرح شده تحت عنوان بازگشت به مرزهای 1967 بود. سرانجام از دل کنفرانس مادرید و توافقنامه اسلو راهکار دو دولت حاصل شد. اما اسرائیل همان را هم نپذیرفت.

رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه یادآور شد: راه حل دو دولت هر روز در اغما فرو رفت تا اینکه در دوره ترامپ چیزی باقی نماند و طرح معامله قرن را آقای ترامپ و کوشنر راه انداختند و از زمین در مقابل صلح به پول در مقابل صلح عدول کردند. آنها در طرح معامله قرن می ‌گویند پول می‌ دهیم و حاکمیت عزت، شرف و مقدسات را با کمی پول جا به جا می کنند. اما می خواهند این پول را هم از عربستان و امارات بگیرند و به فلسطینیان می گویند شما قول دهید حرفی از فلسطین نزنید.

وی افزود: با توجه به اینکه می دانند ملت فلسطین و مسلمانان این طرح را نخواهند پذیرفت، گفته اند فعلا بحث اقتصادی آن را دنبال می کنیم. در این طرح سه موضوع رشد اقتصادی با تعیین 150 طرح در کشورهای مختلف، در خصوص توسعه انسانی نزدیک 60 طرح در فلسطین و در خصوص حاکمیت حکمرانی نیز 25 طرح مطرح شده است. طبق این طرح ٥٠ میلیارد دلار می‌ پردازند که ٧٠ درصد آن را اعراب، ٢٠ درصد را آمریکا و ١٠ در صد را اروپا می ‌پردازد. از این ارقام ٢٧ میلیارد را به غزه و کرانه باختری، و بقیه را به طور مساوی بین مصر، اردن و لبنان تقسیم می کنند.

دهقانی تأکید کرد: هدف اصلی آنها این است که بین دولت ‌های عربی و رژیم صهیونیستی عادی سازی صورت بگیرد و صورت مسأله چند موضوع از جمله قدس را پاک کنند. دومین موضوع این است که می خواهند فلسطینی ها بازگشت آوارگان را فراموش کنند. کلا مفهوم آواره را هم تغییر داده اند و آن را محدود کرده اند. بودجه سازمان ملل در مورد اشتغال را هم به پایین ترین درجه رسانده اند. دنبال این هستند که کرانه باختری را هم به اسرائیل ملحق کنند. همچنین سایر موضوعات مثل جوانان را هم اعلام کرده اند.

 

* سید محمد صدر: آمریکا و متحدانش در پیشبرد «معامله قرن» قطعا شکست خواهند خورد

 

* بهشتی پور: موضوع فلسطین جز مقاومت راه حل دیگری ندارد

 

 

وی ادامه داد: از ١٩٤٨ که قطعنامه تصویب شد به دنبال طرح دو دولت و ماهیت یهودی رژیم صهیونیستی بودند. اما به نظر می رسد در معامله قرن به دنبال این هستند که طرح دو دولت را کاملا منتفی کنند و دنبال طرح دولت یهودی هستند. اما این طرح مثل طرح های قبلی موفق نخواهد بود. چون طرح دو دولت درصدی از قطعنامه های سازمان ملل را به دنبال داشت و این طرح حتی قطعنامه های سازمان ملل را هم قبول ندارد. به همین دلیل در کنفرانس مادرید بخشی از فلسطینی‌ها موافق بودند اما امروز هیچ گروه فلسطینی این طرح را قبول ندارد.

مشاور وزیر امور خارجه ادامه داد: از جهت بین المللی هم اروپایی ‌ها و روسیه و چین در کنفرانس مادرید حضور داشتند و اگر با آنچه امروز مطرح است مقایسه‌ ای داشته باشیم، بسیاری از کشورهای دنیا این طرح را نمی پذیرند. بخشی از کشورهای عربی در کنفرانس مادرید به جهتی که پس از آزادسازی کویت بود و خود را مدیون آمریکا و غرب می ‌دانستند با این کنفرانس همراهی می ‌کردند. اما امروز آنها هم تمایلی به این طرح ندارند.

دهقانی با بیان اینکه بخشی از فشاری که بر ایران وارد می‌ شود به خاطر این است که کشورهای عربی رضایت دهند موضوع فلسطین را فراموش کنند، گفت: به دلیل مشروعیت داخلی، منطقه ‌ای و قدرت عظیم ایران نمی ‌توانند با این کشور مقابله کنند. لذا این فشار و تحریم را وارد می ‌کنند تا کشورهای عربی نسبت به فراموشی موضوع فلسطین تن بدهند. البته ما همواره به کشورهای عربی گفته ایم که مواظب باشید آنها با اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی شما را فریب ندهند.

photo_2019-06-26_10-45-56

ناصر ابوشریف: تمام فلسطین متعلق به فلسطینیان است

ناصر ابوشریف نیز در نشست فلسطین و طرح آمریکایی معامله قرن با تأکید بر اینکه آنها فقط می خواهند آزار برسانند، گفت: شما در برابر آنها قوی تر هستید و هیبت شما آنها را می ترساند. روشن است که خداوند خوب را از بد مشخص می کند. اکنون هیچ عذری وجود ندارد و همه می دانند چه کاری باید انجام دهند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل نمی توانند رشد فلسطین را ایجاد کنند، افزود: ما از محمد بن سلمان بیش از این توقع نداریم. تمام کسانی که به دنبال این توطئه رفته اند، می خواهند تاریخ، شرف و همه چیز فلسطین را بفروشند؛ و ما موافقت نمی کنیم. محمود عباس حتی باید از کنفرانس اسلو کنار برود. تمام فلسطین متعلق به فلسطینیان است.

وی اظهار داشت: این طرح صهیونیستی است که فساد در سرزمین افزایش پیدا کند. بن سلمان و بن زائد بالأخره به طرحی کشیده می شوند که فساد است. امت عربی و کل آزادگان این را رد می کنند. کنفرانس بحرین جلسه فسادی است که توسط اسرائیل و مزدوران آن راه افتاده است.

خالد قدومی: معامله قرن هیچ دستاوردی برای فلسطینیان ندارد

خالد قدومی نیز در این نشست گفت: نصیحت روباه وهم و فریب است. ترامپ کمتر از روباه نیست و کسانی که به فکر ترامپ هستند باید توجه کنند که این «معامله قرن» فریب و دروغ است. به نظر من طرح های جدید آقای ترامپ خرج از جیب اعراب است و هیچ دستاوردی برای ما ندارد؛ چون ترامپ کشور فلسطین را قبول ندارد. منظور نتانیاهو و ترامپ این است که مرجعیت بین المللی را کنار بگذارید و مردم فلسطین شهروندان اسرائیل هستند و فلسطین به تاریخ پیوسته است.

نماینده جنبش حماس در تهران افزود: ما در مقاومت به دنبال شکست اهداف رژیم صهیونیستی هستیم و خوشبختانه آنها تا امروز موفق نبوده اند به اهدافشان برسند و ان شاء الله در آینده هم موفق نخواهند شد. ایران حامی اساسی مقاومت است. اما معامله قرن حتی بر دولت خود گردان فشار می آورد و مجامع بین المللی هیچ کمکی نمی کنند. در غزه آب، برق و حتی دارو نیست. ما ملت گرسنه نیستیم. ما عزت می خواهیم.

وی با تأکید بر اینکه به فلسطینی بودنش افتخار می کند، اظهار داشت: ما تمام اقدامات آمریکا علیه سپاه را محکوم می کنیم و به دکتر ظریف درود می گوییم که با قدرت مقابل آمریکا ایستاده اند. ما به ملتمان نیاز داریم و به واشنگتن نیاز نداریم.

قدومی با بیان اینکه کنفرانس بحرین شکست خواهد خورد، تأکید کرد: اول باید بفهمیم چه چیزی مقابل ما است. آیا معامله است؟! کل فلسطین هدف آن روباه است. ترامپ دنبال شکست کل جهان اسلام است. الآن خونریزی مسلمان به دست مسلمان می شود و منفعت مسلمانان هم نیست. باید بالای خون ها آمد و یک برنامه کلی برای کل منطقه داد. نیازی به آمریکا و بیگانه در منطقه نیست و ما به ترامپ خوش آمد نمی گوییم.

photo_2019-06-26_10-46-03

خرمشاد: با اتحاد، معامله قرن را به مقابله قرن تبدیل کنید

محمدباقر خرمشاد نیز به عنوان آخرین سخنران و جمع بندی مطالب مطرح شده در این نشست، اظهار داشت: در هر معامله‌ ای خریدار و فروشنده وجود دارد. لذا در این معامله باید دید خریدار و فروشنده کیست؟ آنچه مشخص است کالای مورد معامله فلسطین است، سرزمین و حقوق مردم فلسطین است که فروشنده هم عربستان و امارات به نمایندگی از جهان عرب و فلسطینی ‌ها هستند و خریدار آمریکا و صهیونیست ‌ها می‌باشند.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی افزود:  بر اساس عرف بشری در معامله معمولاً خریدار پول را پرداخت می ‌کند اما در اینجا و در کمال تعجب برای اولین بار در جهان این فروشنده است که هزینه را می ‌پردازد تا رژیم صهیونیستی سودش را ببرد. فروشنده پول را می‌ پردازد تا خریدار با پول، زمین، حیثیت، عزت، شرف و کرامت اعراب، مسلمانان و فلسطینی ‌ها صاحب همه چیز شود.

وی تأکید کرد: این معامله سر نمی ‌گیرد. به این دلیل که اولاً فلسطینی ‌ها راضی نیستند و مادامی که فلسطینی‌ ها به این ننگ رضایت ندهند خود فروختگانی چون عربستان و امارات نخواهند توانست ذلت را به سایر اعراب و فلسطینی ‌ها و مسلمانان دیگر تعمیم دهند، به شرط این که همه یکپارچه مخالفت خود را اعلام کنند.

خرمشاد ادامه داد: بنابراین باید ایستادگی و با این به اصطلاح معامله قرن و فروشندگان آن مقابله کرد. در واقع باید تا اندازه ‌ای متحد مقابله کرد که در تاریخ چنین معامله ‌ای وجود نداشته است. یعنی باید به قدری فلسطینی ‌ها یکپارچه بایستند که تبدیل به مقابله قرن شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.