گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

بهشتی پور: موضوع فلسطین جز مقاومت راه حل دیگری ندارد

اینکه کوشنر گفته در این اجلاس شرکت نمی کند آدرس غلط دادن است؛ برای اینکه عده ای را به تحلیل غلط بیاندازد. ولی شما مطمئن باشید که معمار اصلی این ماجرا کوشنر است و شرکت نکردن او به مفهوم این نیست که این روند را قبول ندارد. اصلا معامله قرن پخت و پز کوشنر و اطرافیان او است. البته جان بولتون و پمپئو هم از این موضوع حمایت می کنند.

یک استاد روابط بین الملل با تأکید بر اینکه معامله قرن صرفا منافع صهیونیست ها را در نظر می گیرد، گفت: خوشبختانه اکثر ملت فلسطین راجع به این موضوع آگاه هستند و می دانند که چه نقشه ای برای آنها کشیده شده است. باید انتفاضه فلسطین راه بیافتد. چون این موضوع جز مقاومت و تن ندادن به این کار، راه حل دیگری ندارد.

حسن بهشتی پور در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص اهداف کنفرانس منامه اظهار داشت: از سال 1918 تا  1939 میلادی، یعنی در فاصله جنگ های جهانی اول و دوم، صهیونیست ها سعی کردند از طریق خرید زمین فلسطینی ها حوزه نفوذ و موقعیت خودشان را گسترش دهند. چون معاهده بالفور به آنها وعده داده بود که بتوانند در فلسطین سرزمینی برای خودشان تشکیل دهند. آن فریب بزرگی که آنها استفاده کردند تا از طریق خرید زمین موقعیت خودشان را تثبیت کنند.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: امروز پس از سال ها جنگ و مقاومت، در شکل جدیدی بروز کرده و احساس من این است که وعده سرمایه بزرگ 50 میلیارد دلاری به فلسطین برای این است که می خواهند برای خود فرصت بخرند؛ و این فرصت تاریخی را برای خود ایجاد کنند که مردم فلسطین یا مقاومت را کنار بگذارند و به وعده دستیابی به زندگی بهتر از حق خود و کشورشان بگذرند وعملا با اشغالگران کنار بیایند.

وی با اشاره به اینکه ملت فلسطین دارای گرایش ها و نگاه های مختلف هستند، گفت: خوشبختانه اکثر آنها راجع به این موضوع آگاه هستند و می دانند که چه نقشه ای برای آنها کشیده شده است. باید انتفاضه فلسطین راه بیافتد. چون این موضوع جز مقاومت و تن ندادن به این کار، راه حل دیگری ندارد. چون آنها همچنان تلاش می کنند که مردم را کنار بزنند و با سیاستمداران فلسطینی به گفت و گو بنشینند و آنها را متقاعد کنند. در حالی که سیاستمداران فلسطینی هم تحت تأثیر انتفاضه مجبور هستند که چنین طرحی را نپذیرند. چون صرفا دارد منافع صهیونیست ها را در نظر می گیرد و به هیچ وجه منافع مردم فلسطین را در نظر نگرفته و هدف نهایی آن هم تثبیت اشغالگری رژیم توسعه طلب اسرائیل است.

بهشتی پور ادامه داد: امیدوارم مثل ماجرای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا نشود. چون آنجا هم موجی برخواست و متأسفانه رها شد. ممکن است این موضوع هم موجی ایجاد کند ولی دوباره رها شود. ولی واقعیت این است که باید این نقشه در رسانه ها بیشتر برای مردم توضیح داده شود. مجموعه کشورهای مسلمان باید در این زمینه واکنش نشان دهند. به هر حال یک مقطع تاریخی مهم است که تمام امکاناتشان را به کار گرفته اند تا با خیانت برخی از کشورهای عربی و تن دادن برخی از سیاستمداران به فشارهایی که پشتشان هست، این موضوع را تصویب کنند. ولی بعید می دانم که مردم فلسطین آن را بپذیرند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ارتباط سفر جان بولتون به سرزمین های اشغالی با کنفرانس منامه اظهار داشت: سفر جان بولتون بیشتر در خصوص ایران و آخرین رایزنی ها در مورد مسأله ایران بود. شاید در مورد این طرح هم صحبت کرده باشند. ولی معمار اصلی این طرح، کوشنر است؛ که با پشتیبانی ترامپ و یک سری صهیونیست های آمریکایی این طرح را پیش می برد. متأسفانه همکاری برخی کشورهای عربی هم در این قضیه هست و جای تأسف است که چنین شرایطی به وجود آمده است.

این کارشناس مسائل بین الملی شرکت نکردن کوشنر دراین اجلاس را یک رد گم کنی دانست و تصریح کرد: اینکه کوشنر گفته در این اجلاس شرکت نمی کند آدرس غلط دادن است؛ برای اینکه عده ای را به تحلیل غلط بیاندازد. ولی شما مطمئن باشید که معمار اصلی این ماجرا کوشنر است و شرکت نکردن او به مفهوم این نیست که این روند را قبول ندارد. اصلا معامله قرن پخت و پز کوشنر و اطرافیان او است. البته جان بولتون و پمپئو هم از این موضوع حمایت می کنند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت کردن در کنفرانس منامه برای سیاستمداران فلسطینی یک لکه ننگ است، افزود: اگر شرکت نکنند نشان می دهد که می خواهند همچنان در صحنه سیاسی فلسطین باقی بمانند. بالأخره دولت ترامپ تمام می شود و فلسطین و فلسطینی ها ماندنی است. من احساس می کنم هیچ سیاستمداری در فلسطین این جرأت و جسارت را به خود راه نمی دهد که با این طرح همکاری کند. ولی اگر همکاری کرد، عملا برای خودش یک لکه ننگ در تاریخ فلسطین ایجاد کرده است.

بهشتی پور در پایان تأکید کرد: این اجلاس زوری است که با پول صهیونیست ها و حمایت های آمریکایی ها دنبال می شود. اینکه الآن بگوییم از پیش شکست خورده است، شاید شعاری به نظر برسد. ولی مشخص است که چون مبتنی بر واقعیت های امروز فلسطین نیست و درتعارض آشکار با منافع مردم فلسطین است و اشغالگری  را تثیبت می کند، سیاستمداران در آن شرکت کنند یا نکنند، این اجلاس شکست خورده است؛ و نمی تواند به اهدافی که برای آن طراحی کرده اند برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.