پس از گذشت یک سال تحصیلی از بروز مشکل برای برخی از دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، هنوز هم عده نامشخصی از آنها در بلاتکلیفی به سر می برند.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: دومین هفته از مهر ماه سال 97 پیامکی به چند نفر از داوطلبان آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد؛ مبنی بر اینکه در این دانشگاه به عنوان دانشجوی ذخیره پذیرفته شده اند و باید برای تکمیل پرونده و واریز شهریه ثابت به واحدهای دانشگاهی مراجعه کنند. برخی از این افراد هم علی ‌رغم اینکه در دانشگاه‌ های سراسری مشغول به تحصیل بودند، از تحصیل در دانشگاه سراسری انصراف داده و با هدف تحصیل در رشته ‌ای بهتر، در دانشگاه آزاد ثبت ‌نام کردند. اما چند روز پس از ثبت نام و حتی رفتن آنها بر سر کلاس درس، مانع ادامه تحصیل آنها شدند.

 

دانشگاه آزاد

 

ماجرا از این قرار است که، پنج واحد دانشگاه آزاد اسلامی علی رغم اینکه مجوز پذیرش دانشجو در برخی از رشته های پزشکی و پیراپزشکی را نداشتند، برای مهر ماه سال 97 اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته ها کردند و حتی پس از اخذ شهریه از این دانشجویان، آنها را بر سر کلاس فرستادند. اما پس از چند روز به آنها اطلاع دادند که این دانشگاه ها مجوز لازم را برای پذیرش دانشجو در رشته هایی که آنها پذیرش شده بودند را ندارند؛ و با وعده های مختلف، آنها را در بلاتکلیفی گذاشتند.

علیرضا رهایی، معاون آموزش دانشگاه آزاد، در مصاحبه ای که آبان ماه سال گذشته با ایسنا داشت، گفت: «پس از مذاکره این دانشگاه با وزارت بهداشت، این پنج واحد دانشگاهی توانستند مجوز پذیرش دانشجو در رشته هایی نظیر داروسازی، پزشکی و دندان پزشکی را اخذ کنند.» اما این مجوز تنها مشکل 500 نفر را حل کرد و 1000 متقاضی دیگر همچنان در بلاتکلیفی باقی ماندند. او در همان مصاحبه قول داد، این دانشجویان نیز در نیمسال دوم سال تحصیلی 98 – 97 وضعیتشان مشخص خواهد شد.

اما در نیمسال دوم سال تحصیلی هم مشکل آنها حل نشد و با شکایت 600 نفر از این دانشجویان، پای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به این موضوع باز شد. بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، بهمن ماه سال گذشته خبر از ارجاع این پرونده به قوه قضائیه داد، ولی به نظر می رسد هنوز تکلیفی برای پرونده این افراد مشخص نشده؛ چرا که امیر حسنخانی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس، در مصاحبه ای که 18 خرداد ماه منتشر شده با اشاره به تخلفات دیگر دانشگاه آزاد اسلامی، خبر از رسیدگی به این پرونده در کمیسیون اصل 90 مجلس داد.

برای پیگیری این ماجرا و رفع ابهاماتی که در اخبار منتشر شده از آن وجود دارد، با امیر حسنخانی و مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی تماس گرفتیم و جزئیات این ماجرا و آخرین پیگیری ها در مورد آن را جویا شدیم. ظاهرا این مشکل به مرور در حال حل شدن است؛ اما عده ای از این افراد هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می برند و چون قوه قضائیه شعبه ای به این پرونده اختصاص نداده، نه می توانند شکایت  کنند و نه می توانند ادامه تحصیل دهند.

 

امیر حسنخانی

محمدرضا امیر حسنخانی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص این موضوع اظهار داشت: دانشگاه آزاد شاکیان مختلفی دارد که به کمیسیون اصل 90 مجلس مراجعه  می کنند. اما آنها تعدادی دانشجو گرفته اند و کارت دانشجویی هم برای آنها صادر کرده اند. بحث دیگری هم در مورد شهریه دانشجویانی که از خارج کشور آمده اند، وجود دارد که داریم دنبال می کنیم. در این خصوص هم به آقای طهرانچی نامه داده ایم و هنوز جواب نگرفته ایم.

این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: پرونده دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی را ما نوشتیم و به قوه قضائیه ارسال کردیم. اما قرار شد خود دانشگاه آزاد در کار کسانی که می تواند، تسهیل کند. در نتیجه ما از آن پس پرونده را در قوه قضائیه پیگیری نکردیم؛ اگر ما بخواهیم، باید این پرونده را در قوه قضائیه پیگیری کنیم. ولی چون خودشان دارند حل و فصل می کنند، فکر می کنم دیگر خیلی جای کار برای ما ندارد. از طرف دیگر، به خود دانشجویان اعلام  کرده ایم که اگر می خواهید شکایت کنید، از طریق قوه قضائیه پیگیر شوید.

وی گفت: قرار بود در قوه قضائیه شعبه ویژه ای به این کار اختصاص دهند. اما قوه قضائیه شعبه ویژه هم اعلام نکرد. اما وقتی با مسئولین دانشگاه آزاد تعامل کردیم، آنها گفتند که داریم این موضوع را پیگیری و حل می کنیم. تا جایی که من اطلاع دارم تعدادی از این افراد را ساماندهی کرده اند. یعنی یا رشته و یا شهر دانشگاه آنها را عوض کرده و ثبت نام کرده اند. لذا در حال حاضر تعداد افرادی که مشکل آنها هنوز حل نشده قطعا کمتر از 600 نفر اولیه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.