تعدادی از اعضای کابینه با صدور پیام هایی به بیان راکارهای خود برای تحقق شعار سال 98 پرداختند.

به گزارش جماران، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی بیانیه‌ای با توجه به فرارسیدن سال 1398 و نام گذاری این سال به «سال رونق تولید»، با ارج گذاری نام گذاری هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به تولید، برخی رویکردهای این وزارتخانه در سال جدید را اعلام کرد.

متن کامل این بیانیه‌ به شرح زیر است:

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ

یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ

یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ

حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

بهار طبیعت و نوشدن سال، طلعیه مبارکی است که تحول و امید را بر ما ارزانی می‌دارد و موسم ارزشمندی است که در آن با اتخاذ رویکردهای جدید، می‌توان با تاسی از شعار سال نسبت به تحول در عرصه‌های مختلف بویژه در توسعه صنعت و معدن کشور اقدام کرد.

از آنجایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مهم‌ترین پیشران‌های حرکت کشور به سمت رونق اقتصادی به شمار می‌رود، وظیفه خود می‌دانیم، تا با الهام از رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری، بهره‌مندی از ارشادات داهیانه رییس جمهور مدبر و سیاست‌های ابلاغی دولت محترم با اتخاذ مدیریت عالمانه مشارکت جو و برنامه‌ ریزهای همه‌جانبه ضمن تعامل با سایر بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور و همراهی بخش خصوصی، تاثیرگذاری در روندهای اقتصادی و اجتماعی را افزایش داده و جایگاه اصلی خود را به عنوان لوکوموتیو توسعه صنعتی و رشد اقتصادی کشور بویژه در شرایط خاص کنونی ارتقا بخشیم.

سال گذشته، بر اثر برخی محدودیت‌های بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه، بخش‌های مختلف کشور بویژه بخش تولید با چالش‌هایی در عملیاتی کردن برنامه‌ها مواجه بوده است، اما از آنجایی که بر اساس آموزه‌های مکتبی و انقلابیمان که در کلام بزرگان کشور نیز جاری است، باید اتفاق حاضر بدل به فرصت افزایش تولید ملی و از رهگذر آن اهتمام برای دستیابی به استقلال اقتصادی در کشور شود، اطمینان داریم در سایه تلاش و برنامه‌ریزی در جهت فعال شدن و رونق صنایع و واحدهای تولیدی که به هر دلیلی دچار مشکلات شده‌اند، بیشتر از گذشته موفق خواهیم بود.

 

رجاء واثق داریم که با ورود همه تلاشگران در مسیر رشد و بهره‌گیری درست و بهره‌ورانه از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور، تولید رونق یافته و به رشد قابل قبولی دست خواهیم یافت.

بی‌شک تولید بهره ‌ورانه یکی از شاخص‌های اصلی رشد و توسعه کشور است و بر ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت فرض است تا در راستای ارتقای بهره‌وری نظام صنعتی و معدنی کشور تاکید و تصریح ورزیده و همزمان رونق اقتصادی در کشور را پی‌گیری کنیم.

ضمن اینکه توسعه همکاری های بین المللی و دیپلماسی اقتصادی را جدی خواهیم گرفت از این رهگذر به افزایش صادرات محصولات تولیدی غیرنفتی اهتمام نموده و به این ظرفیت‌ ارزشمند و پیشران در سال جدید تاکید داریم.

چنین اتفاقی نیز ناظر به اهتمام برای افزایش کیفیت تولیدات و قرار گرفتن در مسیر توسعه تولید صادراتی است. چرا که باور داریم درک توسعه فناورانه در عرصه تولید در سایه رقابت در بازارهای جهانی امکان‌پذیر خواهد بود.

بهره ‌مندی از فناوری‌های جدید تولید با اتکاء به خلاقیت ها و ظرفیت های داخلی روابط صنعت و دانشگاه و همچنین نقش غیرقابل انکاری که این اقدام در کاهش مصرف انرژی و رقابتی کردن هزینه تولید خواهد داشت، یکی از محوری ‌ترین رویکردهایی است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می‌شود و ما با هدف ارتقای کیفیت محصولات، پایین آوردن هزینه‌ها و ایجاد فضای رقابتی در تولیدات برنامه ‌ریزی و تلاش می کنیم.

شروع نهضت توسعه معادن و توجه ویژه به این ظرفیت عظیم کشور جزو برنامه های جدی وزارت صنعت، معدن وتجارت است که در سال جدید در راستای رونق تولید به توسعه اکتشاف، افزایش تولید و خداحافظی با خام فروشی گام برمی داریم.

پرواضح است که تحقق چنین اهدافی در سایه همکاری سایر نظامات تصمیم‌گیر و بخش‌های موثر با وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور امکان‌پذیر خواهد بود، محدودیت‌های مالی و همچنین مشکلاتی که در بحث قوانین و مقررات ایجاد و توسعه کسب و کار کشور وجود دارد، بخشی از مسایل مبتلا به توسعه اقتصادی کشور است که امیدواریم با حمایت‌های دولت و همکاری نهادهای بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای بتوانیم تا حد امکان موانع موجود را کاهش داده، با بهبود بخشیدن به فضای کسب و کار به تحقق هرچه بیشتر برنامه‌های رونق تولید امیدوار باشیم.

سرمایه ارزشمند انسانی کشور، ظرفیت خدادادی منابع و معادن، همسایگی با ۱۵ کشور و دسترسی به آب‌های آزاد از مزیت‌ها و شاخصه‌هایی است که موجب شده است کشور عزیزمان بتواند از موهبت حرکت سریع و پرشتاب در راستای ارتقای بخش صنعت، معدن و تجارت بهره‌مند شود که در سایه همکاری و همدلی با بخش‌های مختلف و توجه به مسئولیت های اجتماعی به تحقق آنچه اندیشیده‌ایم به لطف خداوند منان امیدواریم.

 

بطحایی: به رونق تولید در تمام عرصه ها خواهیم پرداخت

 

 متن کامل پیام سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

« فَانْظُرْ إِلَیٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ کَیْفَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِکَ لَمُحْیِ الْمَوْتَیٰ ۖ وَهُوَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»

پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را بعد از مرگش زنده می‌کند. همانا خداست زنده کننده مردگان و او بر هر چیزی قدرت دارد.

( قرآن کریم - سوره‌ مبارکه‌ روم - آیه‌ شریفه‌ ۵۰)

آن رویدادی که روزگارِ چیرگی روشنایی بر تاریکی؛ گرما بر تاریکی و سرما و آوردگاه پیروزی سپیدی بر سیاهی را ندا می‌دهد، «بهار» نام دارد و آن رخدادی که نویدبخش نور و زیبایی بوده و با خود طلیعه‌ بهار دل آرا را به همراه دارد، «نوروز» است.

سپاس و ستایش آفریدگاری را سِزاست که با آفرینش بهار، به جهان و جهانیان می‌آموزاند که «طبیعت»، مدرسه‌ بزرگی است به وسعت هستی؛ همان مدرسه‌ای که همگان، به ویژه ما معلمان می‌توانیم در آن بیاموزیم و بیاموزانیم درس صَلاح دنیا و فلاح عُقبا را.

«ایران»، دیار فرهنگ و فرزانگی است. دیار مردمان رشیدی که همواره «آوازگر مهر» بوده‌اند و «آغازگر مهرورزی».

و «ایرانیان» در هنگامه‌ بهار بر صحیفه‌ هستی، نقش عشق می‌زنند و در آغاز زیبای آن، «نهال دوستی و درستی» در «بوستان دل» می‌کارند.

این که ما ایرانیان در بین فصول سال، بهار را به عنوان طلوع سال نو و در بین روزها، نوروز را به عنوان شروع آن برگزیده‌ایم، همگی حکایت از روح زیبایی دوستی و روحیه‌ امیدآفرینی و اعتدال‌گرایی ما دارد.

همان روح و روحیه‌ پر شور و شعوری که در طول تاریخ، ایران و ایرانی را در پیچ و خم فشارها و تنگناها و فراز و فرود تهدیدها و تحریم‌ها، زنده و ارزنده، روی پای خود، پاک و پایدار نگاه داشته‌است.

و اینک «بهار احیاگر» با قامتی سَرو و قبایی سبز در حالی از راه می‌رسد که ملّت و دولت ایران با اتّکال به خداوند متعال و اتّکای به آموزه‌های اسلام عزیز و با ابتنای بر تدبیر و ابقای بر امید، همدل و همگام و با تأسّی از رهبرهای داهیانه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، «حضرت امام خمینی» (ره) و نیز رهبر فرزانه انقلاب توانسته است با افتخار ، چهل بهار پُر بار از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خود را جشن بگیرد و توفیقات شگرفی در حوزه های مختلف سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و.... در عرصه های ملّی و بین المللی به دست آورد.

و حال با در دست داشتن چراغ راهی به نام «گام دوم» ، «دهه ی پنجم» استقرار و استمرار خود را با سلامت و صلابت بیشتری طِیِ طریق خواهد کرد و به "رونق تولید" در همه عرصه‌ها اقدام می‌کند.

این جانب با عنایت به تلاقی تعالی بخش آیین نیکوی نوروز با میلاد مسعود مولی الموحدین ، «حضرت علی» (علیه السلام) که به یقین میمنت و مبارکی این «عید باستانی» را آسمانی می کند ، ضمن تبریک این ولادت سراسر نور و سرور ، فرارسیدن سال ۱۳۹۸خورشیدی را به عموم هموطنان ایمانی خود در سراسر دنیا ، به ویژه جامعه‌ فهیم فرهنگیان، دانش‌آموزان عزیز و اولیای گرامی، شادباش گفته؛ صمیمانه از تمام همکاران فرهیخته‌ام می‌خواهم با الهام بیش از پیش از مدرسه‌ طبیعت، تلاش کنند تا در سال جدید و با بهره‌مندی از روش‌های نوین آموزشی و پرورشی، نسل نوخاسته‌ ایران اسلامی را با فرهنگ ایرانی- اسلامی خود آشناتر نموده و مسیر تربیت را برای انسان‌هایی خِردورز، مطالبه گر، عدالت‌جو، خَلیق، خلّاق، امیدوار و دین‌مدار هموار کنند».

قول وزیر بهداشت:

وزیر بهداشت با اشاره به غزلی از حافظ و تبریک فرارسیدن سال نو اظهار کرد: امیدوارم سال نو سرشار از تندرستی، کامیابی و موفقیت برای همه مردمان این سرزمین باشد.

وی ادامه داد: در سالی که گذشت، با وجود تمام دستاوردهای مثبت در عرصه سلامت، همکاران و مردمان ما صحنه‌های غم انگیزی را در تمام نقاط مملکت به دلیل بیماری، آسیب‌ها، مرگ و میرهای عزیزانشان تجربه کردند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: در سال ۹۸ علی رغم فشار تحریم‌های ظالمانه، همکاران ما در صددند تا مردمان عزیز این سرزمین لحظه‌ای دلهره کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشند، در صددیم که با بسیج همگانی در رابطه با بیماری‌های غیر واگیر مهلک مثل فشار خون، دیابت، سرطان‌ها و حوادث جاده‌ای و از همه مهم‌تر آسیب‌های ناشی از بهداشت روان پریشان مردم، گام‌های موثری را در کنار سازمان‌های مردم نهاد و عزیزانی که دست اندر کار نظام سلامت‌اند برداریم.

وی افزود: امیدوارم در سال ۹۸ سالی سرشار از تندرستی، همراه با کاهش مرگ و میرها، کاهش بیماری و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

نوآوری، رمز عبور ما از حال بد به حال خوب است

 

 سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸ پیام تبریکی صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است:

"نور نوروز، روشن شده است. زمین، زنده و زمان، تازه. جهان به تکاپو افتاده است برای آغازی دیگر. روزگاری دیگر پا به کائنات گذاشته است و همه چیز سبز. نو شدن، آدابی دارد. تازگی هم، آئینی. آئینه جهان، انسان است. انسان، سازنده جهان. هر چه ما نو شویم، جهان، نوین خواهد شد.

راز روزگار ما، بر ملاست امروز؛ نو به نو شدن همواره، همیشگی، پایدار. این گونه است که راه و رسم نوروز، در قلب و ذهن ما آدمیان، به گل خواهد نشست و میوه‌های شیرین به کام‌مان خواهد داد. اینک، گاه چشم‌انداختن نو به نوآوری است. نوآوری، رمز عبور ما از حال بد به حال خوب است. کلید گذر از تحریم‌ها و بحران‌هاست.

«زیست‌بوم فناوری و نوآوری»، نوگلی برای عطرآگین کردن زمانه ایران و ایرانی‌ست. این زیست‌بوم، حیات همه نواحی ما را شاداب می‌کند و پر از دستاوردهای ناب.

فرا رسیدن سال ۱۳۹۸ را که از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، سال "رونق تولید" نامیده شده است، به همه مردم عزیز ایران، تلاش‌گران عرصه سازندگی میهن و دلسوزان این سرزمین پاک، شادباش می‌گویم و آرزوی نو شدن هر روز را برای جمله نوآوران و خلاقان این دیار دارم".

آمادگی وزارت علوم برای تحقق شعار "رونق تولید داخلی"

متن کامل پیام دکتر منصور غلامی، وزیر علوم به شرح زیر است:

"یا مقلب القلوب و الابصار… یا مدبرالیل و النهار
یا محول الحول والاحوال… حول حالنا الی احسن‌الحال

حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می‌باشد به تمامی مردم ایران و بخصوص جوانان عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. تقارن این نو شدن را با میلاد با سعادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی (ع) به فال نیک و نیک اختری مردم عزیزمان و دوستداران آن حضرت می‌گیریم و سالی سرشار از سلامتی، برکت و معنویت را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان برای ایشان مسئلت دارم.

در سالی که گذشت، خانواده آموزش عالی، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، مدیران و مسؤولین با تلاش فراوان و صادقانه، این مجموعه گرانقدر را با موفقیت به پیش بردند و شاهد دستاوردهای ارزشمند علمی و فناورانه متعدد بودیم. قراردادن دانش و یافته‌های علمی و فناوری‌های جدید در خدمت جامعه، تلاش برای کیفی‌سازی آموزش در تمامی مراکز آموزش عالی، تربیت دانش‌آموختگان ماهر و کارآفرین با حفظ جایگاه علمی ایران عزیز در سطح جهانی از اهداف مهمی بود که در سال گذشته برای رسیدن به آنها همکاران عزیز زحمات شبانه روزی کشیدند.

در سال ۹۸ نیز تمامی همت و تلاش جامعه علمی کشور برای ادامه مسیر در کسب توفیقات و توسعه خدمت به جامعه در ضمن حفظ جایگاه جهانی خواهد بود. ساماندهی آموزش عالی به منظور ارتقای کیفی و افزایش کارایی و اثرگذاری منابع و امکانات در رسیدن به اهداف برنامه‌ای از جمله برنامه‌های مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود.

به حول و قوه الهی، آمادگی کامل داریم در سال پیش رو که از سوی مقام معظم رهبری، سال "رونق تولید" نام گذاری شده است، تمامی دانش و تجربه مراکز علم و فناوری را برای محقق شدن اشتغال و تولید در کشور، در خدمت ارتقا و رونق تولیدات داخلی قرار دهیم.

در پایان برای همه مردم عزیز ایران و بخصوص همکاران ارجمند آرزوی سلامت و سربلندی دارم".

این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.