روز یکشنبه 28بهمن ماه، مراسم تشییع پیکر پوران شریعت رضوی که قرار بود در حسینیه ارشاد برگزار شود با بسته ماندن درب این حسینیه به حاشیه کشیده شد و حتی با وجود وساطت برخی از شخصیت های سیاسی و مذهبی نیز، جمعیت حاضر نتوانستند وارد آن شوند.

پایگاه خبری جماران: بازهم حسینیه ارشاد و ماجرای بسته ماندن درب هایش به روی اطرفیان شخصیت هایی که این حسینیه نامش بدون نام آنها شناخته شده نیست. حسینیه ای که در سال 46 با هدف ایجاد یک محیط فرهنگی-مذهبی برای قشر فرهیخته و روشنفکر تأسیس شد و کانون سخنرانی ها و فعالیت های سیاسی و فرهنگی چهره هایی چون دکتر علی شریعتی و دکتر محمد مفتح قرار گرفت.

امروز اما با گذشت 51 سال از عمر این سازه که به صورتی امروزی طراحی و به شکل آمفی تئاتر ساخته شده، دیگر نه تنها اثری از سخنرانی ها و فعالیت های پی درپی دهه 50 در آن دیده نمی شود، بلکه گاهی نیز با انتشار برخی اخبار مبنی بر بسته ماندن درب این حسینیه به روی بازماندگان چهره های موثرش این پیام را به بیرون مخابره می کند که آنجا دیگر حسینیه ارشاد سابق نیست و از آن محیط فرهنگی مذهبی پرشور سابق، تنها یک نام را یدک می‌کشد.

روز یکشنبه 28بهمن ماه، مراسم تشییع پیکر پوران شریعت رضوی که قرار بود در حسینیه ارشاد برگزار شود با بسته ماندن درب این حسینیه به حاشیه کشیده شد و حتی با وجود وساطت برخی از شخصیت های سیاسی و مذهبی نیز، جمعیت حاضر نتوانستند وارد آن شوند و پشت درب های بسته حسینیه ارشاد ماندند.

موضوعی که باعث شد فرزند مرحوم دکتر شریعتی با گرفتن بلندگویی در دست، از آنچه جلوگیری از حق آنها برای برگزاری مراسم در این حسینیه خوانده می شود، گلایه کند.

احسان شریعتی طی سخنانی در مقابل حسینیه ارشاد بیان کرد: اینجا و این ساختمان برای ما یک نماد است والا ساختمان هیچ ارزشی برای تفکر شریعتی ندارد. دکتر شریعتی نیز می گوید ارشاد ساختمان نیست و یک جنبش است. اگر اینجا را انتخاب کردیم و امروز می‌گویند حق ورود ندارید شرم بر ما. 

در خلال این سخنرانی که در مقابل حسینیه ارشاد و در میان جمع کثیری از دوستداران دکتر شریعتی و پوران شریعت رضوی انجام شد، جمعیت حاضر با شعار درود بر شریعتی و زنده باد زنان ایران، اعتراض خود را نسبت به بسته ماندن درب حسینیه ارشاد و همراهی با احسان شریعتی نشان دادند.

این ممانعت در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این مراسم تشییع و ترحیم افرادی مانند ابراهیم یزدی، علی اکبر معین‌فر، محمد بسته‌نگار و ناصر میناچی که از چهره‌های ملی‌مذهبی بوده‌اند در حسینیه ارشاد برگزار شده بود و حتی احسان شریعتی در مراسم ترحیم ناصر میناچی (رییس سابق و موسس حسینیه ارشاد) سخنرانی کرده بود.

ماجرای بسته ماندن درب حسینیه ارشاد در رسانه ها باعث شد تا فرماندار تهران نسبت به آن واکنش نشان داده و این موضوع را ناشی از عدم هماهنگی خانواده مرحوم پوران شریعت رضوی با هیأت امنای حسینیه بخواند و خاطرنشان کند که مجوز لازم برای برگزاری این مراسم داده شده  و نیروی انتظامی نیز هر نوع همکاری که لازم بود، انجام داد.

اما احسان شریعتی در کانال تلگرامی خود به این موضوع واکنش نشان داد و در جوابیه ای نوشت: «همانطور که اطلاع‌ دارید، به‌رغم تلاش‌ها و نیایش‌های ما، حضرت حق مادرمان پوران را به پیش خود طلبید و او نزدیک به ساعت یک بعدازظهر روز جمعه از میان ما رفت (و نه دو ساعت پیشتر که خبرش اعلام شد) .

پیشتر خانواده تصمیم گرفته بود که پیکر مادر در کنار مزار مادرش و برادرش مهدی (آذر) و شهدای روز دانشجو در امام‌زاده عبدالله شهر ری، به خاک سپرده شود و برای برگزاری مراسم نماز و تشییع جنازه، نقطهٔ عزیمت «حسینیهٔ ارشاد» درنظر گرفته شده بود، از این‌رو ساعتی پس از اعلام مرگ، جهت انجام روندهای اداری برگزاری مراسم در حسینیه ارشاد، طی نامه‌ای از فرمانداری، صدور مجوز رسمی را تقاضا کردیم و از صبح روز شنبه با مدیریت حسینیه ارشاد تماس گرفتم تا دربارهٔ نحوهٔ اجرای مراسم مشورت کنم. گفتند منتظر دریافت مجوز از فرمانداری خواهند ماند و خواستار ارسال سریع‌ مجوز از سوی مقامات شدند. پس از مراجعهٔ مجدد نمایندهٔ ما به فرمانداری و پیگیری‌های لازم و توافق پلیس امنیت و..، مدیریت حسینیه ارشاد حدود ساعت دو و نیم وصول مجوز و توافق شفاهی و اصولی با برگزاری مراسم در محوطه‌ٔ مسجد را (البته مشروط به توافق نهایی مقامات امنیتی)، به ما اعلام نمود.

در اواخر وقت اداری روز شنبه، اما ناگهان اعلام کردند که هنوز در استعلام مکتوب اداری میان حسینیه ارشاد و چند مرکز دیگر، مجوز نهایی به دست‌شان نرسیده است.

صبح روز یکشنبه ما با درهای بسته حسینیه روبرو شدیم و در پاسخ به پرسش ما دربارهٔ این تصمیم نهایی فرمودند که از اساس با برگزاری مراسم در ارشاد مخالفت شده است و آنچه مرا برآشفت این که «به آن‌سوی خیابان شریعتی برویم تا برای این مؤسسه مشکلی پیش نیآید!»

این‌چنین بود که مجبور شدیم مراسم اقامه نماز را در مقابل ورودی تالار ارشاد، محل حضور تاریخی دکترعلی شریعتی، با شکوه و جلال بیشتر برگزار کنیم؛ هم‌ازاین‌رو، بدین‌وسیله از مقامات مربوطه (و مدیریت حسینیهٔ ارشاد) تشکر می‌کنیم که با اقدام بخردانهٔ خود بار دیگر به ما و مردم یادآوری نمودند که: «ارشاد نه یک ساختمان، که یک جنبش است» !

تهران، ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، از سوی خانواده»

بنابر اعلام روابط عمومی حسینیه ارشاد، ریاست هیات امنای این حسینیه، اکنون در دست آقای علیرضا زرین وژده‌نژاد است که آن را به عنوان یک موسسه فرهنگی در وزارت ارشاد ثبت کرده و علیرغم پیگیری‌های خبرنگار جماران برای گفت و گو با وی، این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است. 

در همین حال، از آنجا که گفته می‌شد قرار است روز پنجشنبه دوم اسفند ماه مراسم بزرگداشتی برای دکتر پوران شریعت رضوی در حسینیه ارشاد برگزار شود، اما بنابر خبری که به نقل از خانواده آن مرحوم منتشر شده، این مراسم در «کانون توحید تهران» برگزار خواهد شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.