حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور در پایان همایش قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(س) با بیان اینکه از زوایایی مختلف و عناوین گوناگونی می‌توان به قرآن و اندیشه امام خمینی(س) پرداخت اظهار کرد: مطلب بسیار زیبا و بدیعی که در پیوند میان انسان و قرآن در کلمات، رفتار و اندیشه امام دیده می‌شود مسئله عینیت انسان کامل و قرآن کریم در معنای واقعی کلمه است. این در واقع نهایت چیره دستی و زبردستی امام در ترسیم جامع‌ترین تابلو از شخصیت انسان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران انصاری افزود: این مسئله در دیدگاه عرفانی امام کاملا جلوه روشنی داشته است و در تفسیر سوره حمد و حتی در سخنرانی عمومی‌شان این نگاه پیوسته جریان داشته که انسان کامل مظهر اسم اعظم خداست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: این سخن نویدی است برای انسانها که ظرفیت وجودیشان تا جایی است که می‌توانند صورت اسم اعظم خدا شوند که در مرتبه اکمل این صورت نبی مکرم اسلام(ص) و در مراتب بعدی سایر انبیاء و اولیاء مرسوم قرار دارند و به مقتضای پیروی انسانها و مشارکت در اصل وجود انسان، میدان رشد و حرکت برای انسان‌های عادی و غیر مرسوم ترسیم می‌شود که اگر به بلندای صوت اعظم نرسند اما حرکت در این مسیر برایشان میسر است.

وی با بیان اینکه امام(س) یکی از دست یافتگان به صورت اسم اعظم در شعاع و ظرفیت انسان غیر معصوم هستند، گفت: عنوانی که برای این همایش در نظر گرفته شده است ناقص است چرا که جزئیت را می‌رساند در حالی که امام(ره) اندیشه و سیره‌شان تجلی و تجسم ایات قرآن بود و چیزی جز قرآن نبود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: امام قرآن مجسم در عصر حاضر و نماد ظرفیت‌ها و توانایی‌های است که قرآن و خداوند برای انسان مقدر و میسر کرده است.

وی خاطر نشان کرد: امام خمینی از این رهگذر ترجمه زیبایی از ثقلین دارند به این معنا که در ماهیت انسان کامل و قرآن تفکیکی نیست و اگر ما از معارف قرآن فاصله داریم به دلیل هجرانی است که از جوهره اصلی پیدا کرده‌ایم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به خدمات امام خمینی(س) به قرآن گفت: خدمت بزرگی که امام به قرآن کردند بیرون آوردن قرآن از وضعیت تاسف باری بود که هم در حوزه عملی و هم در حوزه نظری رخ داده بود.

وی تصریح کرد: امام در انطباق با کتاب وحی چنان بودند که وجودشان مظهر فوران نور قرآنی شده بود و ورودشان به عرصه علم، تدریس، تهذیب، فقه، اصول، حکومت، سیاست از دروازه قرآن و عرفان را از همین زاویه دیدند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: تصور نمی‌کنم در میان شارحان و مفسران ارزشمند و بلند مرتبه قرآن کسی مانند امام به جامعیت قرآن نگاه داشته باشند و می‌توان گفت نگاه امام در این زمینه به خصوص در جنبه عملی قرآن ممتاز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات اجرایی و عملیاتی امام از متن قرآن گرفته شده بود اظهار کرد: اگر امام در قامت یک عارف، مدرس اخلاق و مرجع تقلید در برابر استبداد ایستادند به استناد نگاهی است که به جریان حضرت موسی(ع) و مبارزات ایشان در برابر فرعون داشتند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: امام آهنگ آزادی مردم ایران از استبداد را داشتند نه در قالب رجل سیاسی و براساس اهداف حزبی، بلکه به فرمان قرآن کریم دست به چنین اقدامی زدنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر امام در برابر مشرکین و منافقین ایستاد و در برابر همه فشارها ناملایمی‌ها و تهدیدها ایستاد و ایستادگی را در جامعه گسترش داد و اگر یک اخلاق مدار تمام عیار و در برابر مردم خاشع بود به دستور قرآن و به سیره انبیاء اقدام کردند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: امام خمینی مهجوریت را از قرآن زدود و به نگاه تک بُعدی و چند بُعدی و فرد گرایانه به قرآن را توسعه دادند که به تجلی و پرده برداری از تمام وجوه قرآن کریم منجر شد که نه تنها امام به قله‌های بالا دست پیدا کرد بلکه یک ملت را نیز با خود همراه کرد.

وی گفت: انرژی و قدرت امام انقدر قوی بود که مردم ایران را در برابر رژیم شاه نگه بدارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بتواند جلوه‌های از مدیریت علوی و نبوی را به نمایش بگذارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه در میان علما دین در زمان غیبت تنها عالمی که توانست قرآن را در میدان علم از مهجوریت مطلق خارج ساز امام بود گفت: انعکاس قرآن در قانون اساسی اول مشروط و دو متمم آن علیرغم اینکه همه علما میدان دار بودند در مقایسه با انعکاس احکام دینی و روح قرآن در قانون اساسی چندان زیاد نبود.

وی گفت: امام حق بسیار بزرگی به جامعه قرآنی و اسلامی دارد.

وی همچنین اظهار کرد: به نظر می‌رسد جریانی با همه قوا می‌کوشد قرآن را به دنیای مهجوریت چه در عرصه نظر و چه در عرصه عمل برگرداند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: در حوزه نظری تمرکز کردن بر برخی آیات قرآن و دور جستن از مفاهیم اجتماعی و سیاسی قرآن وسیله‌ای برای مهجور کردن قرآن است. در میدان عمل هم متاسفانه جریان استعمار با به میدان آوردن مسلمانان بدوی و جریانها تکفیری و تربیت گروه‌های مانند داعش و استناد به برخی آیات، حرکتی را آغاز کردند که اگر علاج نشود قرآن قرنها در جوامع بشری مهجور خواهد ماند.

وی افزود: زیربنای این مهجوریت اندیشه دگم و تک بُعدی است که در ساحت تفسیر قرآن و فقه اسلامی رشد یافته و میوه تلخ آن اندیشه‌های داعش است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: باید علمای جهان اسلام به میدان بیایند و یکپارچه قیام کنند.

وی در پایان از علما و اندیشمندان درخواست کرد که دولت را در تدوین قوانین قرآن بنیان برای حل مشکلات عدیده کمک کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.